اطلاعات
معنی کلمه اطلاعات در لغت نامه دهخدا

اطلاعات

معنی کلمه اطلاعات در لغت نامه دهخدا

اطلاعات. [ اِطْ طِ ] ( ع اِ )ج ِ اطلاع. ( ناظم الاطباء ). رجوع به اطلاع شود. || در تداول فارسی ، معلومات. دانستنیها. اخبار.
- اداره اطلاعات ؛ اداره اخبار. سازمان تجسسات.
- روزنامه اطلاعات ؛ نام روزنامه کثیرالانتشار پایتخت است که عصرها منتشر میشود و میتوان گفت که مهمترین روزنامه پرتیراژ ایران است.

معنی کلمه اطلاعات در فرهنگ عمید

۱. = اطلاع
۲. گیشه یا محلی در یک اداره یا مؤسسه برای راهنمایی مراجعه کنندگان.
۳. وزارتخانه ای برای حفظ امنیت کشور: مٲمورهای اطلاعات.

معنی کلمه اطلاعات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع اطلاع
جمع اطلاع یا در تداول فارسی معلومات دانستنیها . اداره اطلاعات اداره اخبار سازمان تجسسات .

معنی کلمه اطلاعات در فرهنگستان زبان و ادب

{information} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، علوم کتابداری و اطلاع رسانی] آنچه به دگرگونی وضعیت در نظام های طبیعی و ساختگی یا نشانه شناختی می انجامد متـ . اطلاع

معنی کلمه اطلاعات در دانشنامه عمومی

اطلاعات یا دادگان ( به فرانسوی: informations ) در کوتاه ترین تعریف، «داده های پردازش شده» است. داده ها مواد خام بِالقوه معنی داری هستند که ما آن ها را در راستای شناخت و فهم هر مفهوم مادی یا غیر م ادی، به واسطهٔ روش های پژوهشی، و با استفاده از ابزارهای شناختی به دست می آوریم. داده، یک شرح مقدماتی از یک پدیده، اتفاق، فعالیت یا تعاملات است که ثبت شده، دسته بندی شده و ذخیره شده است؛ اما سازماندهی نشده و برای یک منظور مشخص آماده نشده است. داده ها عناصر اصلی اطلاعات هستند. داده ها در صورتی به اطلاعات، تبدیل می شوند که افراد بخواهند برای درک بیشتر از آن ها استفاده کنند. اطلاعات، داده های خلاصه ای هستند که گروه بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شده اند تا بتوانند معنی دار شوند. اطلاعات زمانی ارزش پیدا می کنند که برای یک بُعد خاص، یک فرد خاص، یک هدف خاص و در زمان خاص گردآوری و آماده شوند، لذا اطلاعاتی که برای یک مدیر، جنبهٔ اطلاعاتی دارد، برای مدیر دیگر ممکن است اصلاً ارزشی نداشته باشد.
بدین ترتیب، اطلاعات، آگاهی های به دست آمده از عنصرها و رویدادهای جهان هستی است. به زبان محدود تکنیکی، مجموعه ای از نمادهای زبانی معنی دار و پیوسته دربارهٔ موجودات است. در زبان انگلیسی، اطلاعات از نظمی ساختاری و ذاتی ( به انگلیسی: information ) خبر می دهد.
از منظر فلسفه، اطّلاعات مفهومی چندشکلی ( به انگلیسی: polymorphic ) و چندمعنایی ( به انگلیسی: polysemantic ) است.
اطلاعات (آلبوم برلین). اطلاعات ( انگلیسی: Information ) اولین آلبوم استودیویی برلین است که در سال ۱۹۸۰ توسط وینیل رکوردز منتشر و در دوره ای ضبط شد که تری نان به طور موقت گروه را ترک کرده بود تا حرفه بازیگری را دنبال کند و ویرجینیا ماکولینو خوانندۀ اصلی را بود. چندین آهنگ توسط خوانندۀ اصلی قبلی تونی چایلدز نوشته شده بود که قبل از انتشار آلبوم به صورت انفرادی اجرا شد.

معنی کلمه اطلاعات در دانشنامه آزاد فارسی

ساختمان مؤسسه روزنامۀ خبری، سیاسی، اجتماعی، چاپ تهران. بنیادگذار و صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن عباس مسعودی بود. نخستین شمارۀ آن ۱۹ تیر ۱۳۰۵ با حروف سربی منتشر شد. در ۱۳۰۶ش هر هفته دو شماره در روز، صبح و عصر، منتشر شد. در ۱۳۱۸ چاپخانۀ آن افتتاح شد. اطلاعات فقط یک بار بعد از وقایع ۱۷ آذر ۱۳۲۱، مانند دیگر جراید تهران، به مدت ۴۳ روز براثر پافشاری وزیرمختار انگلیس توقیف و مجدداً منتشر شد. مؤسسۀ اطلاعات ماهنامۀ اطلاعات را، به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی عباس مسعودی و با هم فکری گروه نویسندگان، در دو دوره منتشر کرد (۱۳۲۷ـ۱۳۲۸). این روزنامه از نشریات پیشرو دهۀ ۱۳۳۰ بود. در ۱۳۳۵، اولین دورۀ کلاس های آموزشی خبرنگاری و در ۱۳۴۱ دومین دوره را برپا کرد و سپس در سال های بعد به فواصل نامشخص این دوره ها برگزار شد. در ۱۳۵۱، به فارغ التحصیلان این دوره ها گواهی نامه اعطا کرد. همچنین در این سال مسابقۀ قهرمان جدول را در روزنامه بنا گذاشت. در ۱۳۵۳، عباس مسعودی، بنیادگذار آن، درگذشت و پسرش فرهاد مسعودی عهده دار روزنامه شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ شورای نظارت بر امور مؤسسه را تشکیل دادند و در ۱۳۵۸ مجمع عمومی هیئت تحریریه تشکیل و اعضای شورای سردبیری تعیین شدند. در ۱۳۶۳، ستون «دو کلمه حرف حساب»، نوشتۀ کیومرث صابری (گل آقا)، طنزنویس، در روزنامه بنیاد گذاشته شد. در ۱۳۷۵، وارد اینترنت شد و در ۱۳۷۶ ضمیمۀ اطلاعات به روزنامه اضافه شد. انتشار هم زمان روزنامه در مشهد در ۱۳۷۷ عملی شد. اطلاعات یکی از روزنامه های کثیرالانتشار است که همه روزه عصرها بدون وقفه منتشر شده است. مؤسسۀ اطلاعات هفته نامه ها و ماهنامه ها را در این مؤسسه به چاپ رسانده است ازجمله اطلاعات بانوان، اطلاعات جوانان، اطلاعات دختران و پسران، اطلاعات کودکان، و اطلاعات سالانه. روزنامۀ اطلاعات اکنون به صاحب امتیازی شرکت ایران چاپ مؤسسۀ اطلاعات و سردبیری سید محمود دعایی منتشر می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اطلاعات

یکی از نقاط قوت اصلی این جنگنده به‌شمار می‌آید. این برنامه بیش از ۸ میلیون خط کد دارد که ۴ برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب اف-۳۵ یعنی جنگنده اِف-۲۲ است. هوش مصنوعی و اتوماسیون بالا، ترکیب اطلاعات حسگرها و ایجاد یک تصویر واضح از میدان نبرد از وظایف اصلی این برنامه است.
ب) فراخوان عمومی با اطلاع رسانی مناسب جهت ترغیب و تشویق عموم به مشارکت و جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت اطلاعاتی صورت پذیرد.
زمانی که اپراتور اطلاعات را برای دستگاه چاپ تعریف می‌کند، پس از شروع کار دستگاه، دیگر امکان تغییر اطلاعات وجود نداشته و تا پایان کار، اطلاعات اولیه به همان صورت چاپ می‌شود.
این کتاب، علاوه بر معلومات مزبور، جمیع اطلاعات مطبی و بیمارستانی و شرح حال بیماران و اوضاع مریض خانه‌ها را با طرزی نیکو بیان کرده‌است.
سیستم‌های اتوماسیون، علی‌رغم تمام قابلیت‌های فنی که دارند، نتوانسته‌اند برتری‌ها و توانایی‌های خود را نشان دهند. این روند تا جایی پیش رفته‌است که بسیاری از پست‌های جدید و بزرگ به صورت معمولی اجرا می‌شوند یا به عنوان مثال هنوز، ذخیره و یادداشت اطلاعات از پست‌ها برای ارائه به بازار برق به همان روش سنتی انجام می‌شود. دلایل فنی و غیر فنی زیادی را برای این چالش‌ها می‌توان ذکر کرد که بعضی از آن‌ها به شرح زیر است.
طی سالهای مدیریت او، بخش گرافیک اطلاع‌رسان ال موندو موفق به کسب جوایز بین‌المللی متعدد و به عنوان رسانه‌ای پیشتاز در زمینه بصری سازی تعاملی اطلاعات در مطبوعات شناخته شد.
گفتم اخبار وزارتخانه چیست‌؟ اطلاعات خود و بیگانه چیست‌؟
) مورد نیاز است؛ در حالی که سایر الگوریتم‌ها به ایجاد مکان‌های کمکی در حافظه برای نگه‌داری اطلاعات موقت نیاز دارند.
که فرم گسترده هم خوانده می‌شود، نمایشی گرافیکی از یک بازی مرحله‌ای است که اطلاعاتی در مورد بازیکنان، نتایج نهایی، روش‌ها و مرتبهٔ حرکات فراهم می‌کند. درخت بازی تشکیل شده‌است از تعدادی رأس که نقاطی هستند که بازیکنان می‌توانند بر آن‌ها اقدام کنند، و این گره‌ها توسط یال، که نشان دهندهٔ اقداماتی است که ممکن است بر آن گره انجام شود، به هم متصل می‌شوند. اولین گره (یا ریشه) اولین تصمیمی که می‌بایست گرفته شود را نشان می‌دهد. هر مجموعه‌ای از یال‌ها از اولین گره به سرتاسر درخت، در آخر به گره‌ای نهایی می‌رسد، که نمایندهٔ انتهای بازی است. هر گرهٔ نهایی با نتیجه نهایی گرفته شده توسط هر بازیکن بر چسب گذاری می‌شود اگر بازی در آن گره پایان یابد.
بیرونی برای نوشتن صیدنه از آثار پرشماری که در طول حدود پانصد سال دانشمندان سرزمین‌های گوناگون شرق و غرب پدیدآورده بودند، استفاده کرده‌است. شمار مؤلفانی که در صیدنه از آن‌ها نام برده شده‌است به دویست و پنجاه می‌رسد که در میان آن‌ها طبیعی‌دانان، فیلسوفان، مورخان، جغرافیادانان، زبان‌شناسان، شاعران و جهانگردان در کنار پزشکان دیده می‌شوند. بسیاری از آن‌ها مشهور نیستند یا فقط به نام شهرت دارند و آثارشان به‌جا نمانده‌است. به همین جهت نقل‌هایی از چنین منابع و اطلاعاتی دربارهٔ مؤلفان آن‌ها از دیدگاه تاریخ علم و فرهنگ ملت‌های شرق در سده‌های میانه بسیار جالب است. اطلاعات بیرونی دربارهٔ نقاط جغرافیایی که این یا آن ماده خام دارویی از آنجا نشأت گرفته نیز ارزشمند است.
ابن هیثم در ریاضی، نجم الدین کاتبی در منطق، ابوالعلاء معری در اطلاعات زبان عربی، ابوالعیناء در پاسخ های قانع کننده، زید در بخل.