اطفا

معنی کلمه اطفا در لغت نامه دهخدا

اطفا. [ اِ ] ( از ع ، اِمص ) اطفاء. رجوع به اطفاء شود.

معنی کلمه اطفا در فرهنگ عمید

خاموش کردن، فرونشاندن آتش.

معنی کلمه اطفا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) فرو نشاندن خاموش کردن فروکشتن آتش و چراغ : اطفائ نایر. شهوت .

جملاتی از کاربرد کلمه اطفا

در یاری اطفالت ای شاه سعایت کن بر سوی غریبان روی از بهر سعادت کن
ز خاکبازی اطفال می توان دریافت که عیش روی زمین در مقام بیخبری است
در۱۸۶۱م، سلطان عزیز به جای سلطان مجید بر تخت سلطنت نشست. به فرمان او بناهایی متعدد از جمله قصرهای معروف دو سوی تنگه بسفر و پادگان‌های ارتش به دست خاندان پالیان ساخته شد. از دیگر بناهای معروف ساخته شده به دست این خانواده می‌توان بنای معروف گالاتاسرای، قصر سارنابورنوی و بندر و برج دویست متری اطفای حریق را نام برد.
میر مسعود پیر گشت و هنوز همچو اطفال کعب می‌بازد
بگردن از مه نو طفل نو رسیده عید بدفع چشم نهد طوق سیم چون اطفال
ماییم همان نخل که در دامن اطفال، با سنگ فرو ریخته باشد ثمر ما
مطبوعات عراق پس از این ماجرا فیلم‌ها و عکس‌هایی از آنها منتشر می‌کنند و در تیتر روزنامه‌های عراق جمله معروف صدام را می‌نویسند: «کل اطفال العالم اطفالنا» همه بچه‌های دنیا بچه‌های ما هستند.
پیش ازین اطفال بر دیوانه سنگی می زدند سنگ بر دیوانه من از در و دیوار ریخت
سنگی از طفلی نیامد بر سر ما در جنون چرخ در دوران ما افسرده کرد اطفال را
چنین به نظر می‌آید، که ریشه‌ها و بنیادهای این قدرت شگفت‌آور به همراه کودک و با خود او زاده می‌شود، چرا که، حتی تازه تولدیافته‌ها هم پاسخ‌های متفاوتی در مقابل آواها و نواهای انسانی بروز می‌دهند، تا در برابر صداهای دیگر. حتی پیش از پایان دوماهگی، اطفال نوزاد می‌توانند صدای مادران خود را بشناسند.
او از نظر تحصیلات، او دکترای پزشکی و تخصص اطفال داشت و بر روی ایدز تمرکز داشت. او به ایجاد انجمنی برای بانوان اول آفریقا برای مبارزه با ایدز کمک کرد و انجمن‌هایی را برای کودکان آسیب‌پذیر و افراد دارای معلولیت تأسیس کرد.
ز بهر آنکه ز اموال مرده بهره بری نه آه بیوه نیوشی نه نالهٔ اطفال
در کتاب چهار شآن در باب هیجدهم از واحد چهارم آمده است که اطفال را به چیز هایکه بر آن‌ها دشوار است تعلیم ندهید و کمال لطف و رأفت را در حق آن‌ها منظور دارید و تحمیل نکنید بر آن‌ها چیزهاییکه برای آن‌ها سودی ندارد و اگر کردید مسئول خواهید بود.
به زودی بنا به توصیه استادش که سفارش به فراگیری در یکی ازشاخه‌های طب اطفال مانند کلیه نموده بودند خودرابه بخش پروفسور پی یر روایه نزدیک وکوشش دربه عهده گرفتن پروژه‌ای دربیماران کلیوی بخش ایشان نمود.
ز بهر بندگیت دهر در دیار خفا به وقت مولد اطفال ماده را نر کرد
تجمع سلول‌های خونی در طحال: این فرایند منجر به کاهش ناگهانی هموگلوبین گشته و در صورت عدم درمان فوری تهدیدکننده حیات می‌باشد. به‌دلیل افزایش حجم خون طحال، این عضو بزرگ و دردناک می‌گردد. بعد از اپیزودهای مکرر، صدمات جدی بر طحال وارد خواهد شد. بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری در سن ۸ سالگی دیگر طحال کارایی ندارند چون از طریق جراحی طحال خارج شده یا دراثر اپیزودهای مکرر عملکرد خود را از دست داده‌است. احتمال عفونت بزرگ‌ترین نگرانی برای اطفال مذکور می‌باشد. عفونت شایعترین علت مرگ در کودکان زیر ۵ سال، در این گروه می‌باشد.
زارعی از نیروی‌های داوطلب بسیار فعال در مهار آتش‌سوزی‌ها در کوه‌های زاگرس بود. سرانجام در ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ هنگام خاموش کردن آتش دچار سوختگی شدید شد. او به دلیل آسیب‌های وارد شده در هنگام اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های دیل گچساران، عصر روز جمعه ۳۰ خرداد بعد از ۱۸ روز بستری بودن در بیمارستان جان باخت.
«چند روز مانده به جنگ خوجالو، بلندگوهای ارتش ارمنیان خبر حملة نهایی برای اشغال خوجالو و اختصاص دالان فرار برای ساکنان غیرنظامی دهکده را پخش می‌کردند و در حالیکه بالگردهای ارتش ما بارها بر فراز خوجالو در پرواز و ناظر بر اوضاع بودند، کسی را نگران سرنوشت خود نمی‌دیدیم. درآن شرایط نه فقط قدمی برای نجات ما برداشته نشد، هیچ کمکی دریافت نکردیم و بدتر از همه، هنگامی که امکان خروج زنان، اطفال و افراد سالخورده از مسیر دالان فرار وجود داشت، ما را به ماندن ترغیب می‌کردند.»
شرکت لی‌لی اولین شرکتی بود، که اقدام به تولید انبوه پنی‌سیلین، واکسن فلج اطفال و انسولین در جهان نمود، همچنین یکی از اولین شرکت‌های دارویی بود، که انسولین انسانی، را تولید کرد. شرکت الای لی‌لی در حال حاضر بزرگترین تولید و پخش‌کننده داروهای روانپزشکی در جهان می‌باشد.
رو سوی خانه باز شو بشتاب کار اطفال خویش را دریاب