اضل

معنی کلمه اضل در لغت نامه دهخدا

اضل. [ اَ ض َل ل ] ( ع ن تف ) گمراه تر. ( آنندراج ). گمراه تر و باضلالت تر. ( ناظم الاطباء ). اغوی :
افضل ار زین فضولها راند
نام افضل بجز اضل منهید.خاقانی.- امثال :
اضل من سنان .
اضل من ضب ؛ گویند هنگامی که سوسمار از سوراخ خود بیرون آید در بازگشت بدان رهبری نشود، و سوراخ خود را گم کند. ( از فرائد الادب المنجد ).
اضل من قارظ عنزه .
اضل من موؤدة.
اضل من ید فی رحم .

معنی کلمه اضل در فرهنگ معین

(اَ ض ِ ) [ ع . ] (ص تف . ) گمراه تر، به ضلالت تر.

معنی کلمه اضل در فرهنگ عمید

گمراه تر.

معنی کلمه اضل در فرهنگ فارسی

بضلالت تر، گمراه تر
( صفت ) گمراه تر بیراه تر بضلالت تر .

معنی کلمه اضل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَضَلَّ: گمراه کرد
معنی أَضَلُّ: گمراه تر
معنی أَضِلُّ: گمراه می شوم
معنی أَذَلَّ: ذلیل تر - خوار تر - پست تر
ریشه کلمه:
ضلل (۱۸۹ بار)

معنی کلمه اضل در ویکی واژه

گمراه تر، به ضلالت

جملاتی از کاربرد کلمه اضل

تقارن ها دو ضلع اصلی دارند آن دو ضلع دوزند ها فرمیون ها است که همه آن اضلاع در عملکرد آن مهم است.
الکساندر صدیق (عربی: صدّيق الطاهر الفاضل الصدّيق عبدالرحمن محمد أحمد عبدالكريم المهدي؛ زادهٔ ۲۱ نوامبر ۱۹۶۵) هنرپیشه سودانی-بریتانیایی است.
و گفت: اگر صاحب غیرت را حالتی صحیح بود کشتن او فاضلتر از آن بود که غیر او یعنی حال صحیح صاحب غیرت چنان به غایت بود که هر که او را بکشد ثواب یابد تا او از آن آتش غیرت برهد.
ای فاضلان ز وجد به ‌گردون قدم زنید کامدکسی‌که فضل ازو جوید انتشار
بر روزگار فاضل باشد مرا بسی گر او کند به راستی و حق شمار من
هم عفا الله امین دین یعقوب گرچه این فاضلست و او نادان
بهارستش کف و نعمت بدان فاضل بهار اندر بحارستش دل و حکمت بدان ز اخر بحار اندر
و ایشان بجز اضلال تن خویش نمیکنند، و وبال آن جز بایشان باز نگردد، که ایشانند که بر بزه کاری و بیدادگری دروغ و بهتان یکدیگر را یاری میدهند.
فضل آن کس کز پیمبر بگذری فاضل تر اوست فضل آن رکن مسلمانی ، امام المتّقین
فاضلی‌منش قرار است در مسابقات جوانان دنیا که در مایلو مالزی برگزار می‌شود شرکت کند. پیش از این تورنمنت او با هزینه شخصی خود در مسابقات جهانی ولز حضور خواهد یافت.
دلم بخست و لیکن کنون همی ترسد ز خشم خواجه فاضل ستوده سلطان
همه گشته نفایه سیم دغل آنکه گفتش خدای بل هم اضل
احمد بن محمد مهدی فاضل نراقی (زاده ۱۴ جمادی‌الثانی سال ۱۱۸۵ یا ۱۱۸۶ ه‍.ق مطابق با ۱۱۵۰ خورشیدی در عهد سلطنت فتح علی شاه قاجار– درگذشته ۳۰ مهر ۱۲۰۸ خورشیدی) دانشمند و مجتهد شیعه، نویسنده و شاعر سده ۱۲ خورشیدی بود.
پنجم آن که خود با عایشه بایستاد ساعتی دراز. با آن که نظاره بازی کار وی نباشد و بدین معلوم شود که برای موافقت زنان و کودکان تا دل ایشان خوش شود، چنین کارها کردن از خلق نیکو بود و این فاضلتر بود از خویشتن فراهم گرفتن و پارسایی و قرایی کردن.
به دنبال اعلام فراخوان تجمع و تظاهرات اول اسفند در چهارمحال و بختیاری برای شرکت مردم در تظاهرات ضدحکومتی، نیروهای امنیتی ۱۸ نفر به نام‌های عباس زارع، مجتبی کریمی، محمد کریمی، رضا فاضل، محمدعلی رحمانی، بهمن شفیعی، مرتضی ربعی، حسن نجفی، عبدالله محمدی، مصطفی کریم زاده، محمد کریم زاده، شهریار علیپور، علیرضا محسنی، اکبر احمدیان، رضا آقا بابایی، حسن الیاسی، محمد فاضلی و محمود مقدسی بازداشت شدند.
آب‌انبار گذرشیخ مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان فاضل نراقی، گذر شیخ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
معروف ترین شخصیت امامه انیس الدوله سوگولی ناصرالدین شاه و پهلوان پایتخت سید حسن رزار بوده ونام‌های خانوادگی اهالی و طایفه‌های امامه بالا، بابایی،کیایی،انیسی ، انیسی زاده، انیسی پور، علی عسگری، درزی ،میان محله و مهرامنش است که شماری از طایفه میان محله‌ها در سال‌های اخیر نام خانوادگی خود را به فرزین، فاضل، امام‌خو و بهنام‌فر تغییر داده‌اند. همچنین شماری از کیایی‌ها نام خانوادگی خود را به پورزاد برگردانده‌اند و شماری از درزی ها فامیلی خود را به رحیم زاده خوشرو برگردانده‌اند.
ممکن است طول هر سه ضلع با هم برابر باشد که در این صورت مثلث را، متساوی الاضلاع می‌نامند. در هر مثلث متساوی الاضلاع زوایا با هم برابر و اندازهٔ آن‌ها ۶۰ درجه است.
۲۸- در سال ۱۳۷۱ این بار سپیدرود و ملوان در جام سوپرلیگ گیلان با هم مصاف دادند که در رشت ملوان با تک گل فاضل غدیری موفق شد سپیدرود را شکست دهد و نکته جالب این است که درون دروازه سپیدرود محسن سیدی مربی فعلی دروازه‌بان‌های سپیدرود ایستاده بود.
در جنوب و غرب ابوظبی، تپه‌های ماسه‌ای گسترده وجود دارند که به ربع الخالی در عربستان سعودی امتداد دارند. منطقهٔ بیابانی ابوظبی شامل دو واحهٔ مهم با آب زیرزمینی کافی برای سکونت و کشت دائمی است. واحهٔ لیوا که در جنوب نزدیک مرز با عربستان سعودی قرار دارد و در حدود ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) در شمال شرقی لیوا واحهٔ بریمی قرار دارد که در دو طرف مرز ابوظبی و عمان امتداد دارد. دریاچهٔ زاخر در العین یک دریاچهٔ مصنوعی است که در نزدیکی مرز با عمان قرار دارد و از فاضلاب تصفیه‌شده ایجاد شده‌است.