اصله

معنی کلمه اصله در لغت نامه دهخدا

اصله. [ اَ ل َ / ل ِ ] ( از ع ، اِ ) مأخوذ از اصلة عربی. بن. بنه. || نهال و درخت تازه روییده و درخت کوچک : من برای باغم صد اصله میوه خریدم که بکارم. ( فرهنگ نظام ). و در تداول مردم گویند: ده اصله تبریزی ، پنج اصله چنار.
اصله. [ اَ ل َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان درجزین بخش رزن شهرستان همدان واقع در 28000 گزی جنوب قصبه رزن و 14000 گزی خاور شوسه رزن به همدان. محلی جلگه ، سردسیر، مالاریایی و سکنه آن 1625 تن که شیعه و ترکی زبان اند. آب آن از قنات تأمین میشود و محصول آن غلات ، حبوبات ، صیفی ، لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان قالی بافی و راه مالرو است. 5 باب دکان دارد. تابستان از طریق جاده اتومبیل میتوان برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه اصله در فرهنگ معین

(اَ لِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - یک درخت ، یک نهال . ۲ - واحد شمارش درختان .

معنی کلمه اصله در فرهنگ عمید

۱. واحد شمارش درخت: یک اصله درخت.
۲. درخت، نهال.

معنی کلمه اصله در فرهنگ فارسی

بن، ریشه، یک ریشه، یک درخت، یک نهال
( اسم ) یک درخت یک نهال .
دهی است از دهستان در جزین بخش رزن شهرستان همدان واقع در ۲۸٠٠٠ گزی جنوب قصبه رزن و ۱۴٠٠٠ گزی خاور شوسه رزن به همدان . محلی جلگه سردسیر مالاریایی شیعه و ترکی زبان اند .

معنی کلمه اصله در ویکی واژه

یک درخت، یک نهال.
واحد شمارش درختان.

جملاتی از کاربرد کلمه اصله

۱۳۸۰ - فاصله و داستان‌های دیگر؛ به همراه مقالاتی در شناخت کارور، ترجمهٔ مصطفی مستور، نشر مرکز.
الله‌آباد علیا روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان شیروان استان خراسان شمالی ایران است. این روستا در شمال شرق شهرستان شیروان است که با شهرستان 15 کیلومتر فاصله دارد.
این جزیره خالی از سکنه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، در ۱ و نیم کیلومتری سواحل دهستان و بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در جنوب غرب روستای مل‌گنزه و دروداحمد (مقابل حدفاصل بخش بردخون و بخش مرکزی شهرستان دیر در خلیج فارس) و مشرق جزیره نخیلو قرار دارد و صیادان از آن بعنوان پایگاهی برای صید ماهی استفاده می‌کنند. شکل آن قوس نیم دایره است که ضلع محدب آن به سمت جنوب است سطح آن پوشیده از ماسه‌های ریزدانه نرم با بقایای صدف هاست. این جزیره قوسی ۲ کیلومتر طول دارد و دارای متوسط عرض کمتر از ۲۰۰ متر است.
بیگانهٔ کیفیت غیب است شهادت چندان که زبان تو ز دل فاصله دارد
در این‌گونه تارها، به فاصله هر یک تا دو میلی‌متر، تار عصبی فاقد پوشش میلینی است که به آن گره رانویه گویند.
باشگاه نوریچ سیتی پس از مدت ها همکاری با الکس نیل سرمربی خود، تصمیم به قطع همکاری با وی گرفت. این مربی در ژانویه ۲۰۱۵ بلافاصله پس از پیوستن به جمع قناری ها، این تیم را به سوی لیگ برتر انگلیس هدایت کرد اما نتوانست مانع سقوط مجدد این تیم به چمپیونشیپ شود.
دارای آب و هوای سرد و معتدل می‌باشد و دارای تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و برفی می‌باشدو این دهستان در دامنهٔ کوه بنا شده‌است و تقریباً آب و هوای کوهپایه‌ای زاگرس را دارا می‌باشد یکی از بزرگ‌ترین روستاهای منطقهٔ مهردشت، اَشن است که فاصلهٔ آن تا دهق
این باشگاه ۴۰ کیلومتر با شهر شارجه فاصله دارد و درقسمت شرقی این شهر واقع شده‌است؛ و در قسمت جنوب این شهر دوبی قرار دارد و از شمال به شهر ام القوین راه دارد.
وزن کواکب شمرد جمله بمیزان فکر فاصله و قربشان کرد بدقت حساب
و عن ابن عباس فی قوله: وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ قال شجرة فی الجنة علی ساق یخرج الیها اهل الجنة فیتحدّثون فی اصلها و یتذکر بعضهم و یشتهی لهو الدنیا فیرسل اللَّه عز و جل ریحا من الجنة فتحرّک تلک الشجرة بکل لهو کان فی الدنیا.
در نخستین تقسیمات کشوری در فاصله سال‌های ۱۳۱۶ تا ۱۳۳۹ استان دوم مشتمل بر شهرستان‌های قم، کاشان، تهران، سمنان، ساری و گرگان بوده که در سال ۱۳۴۵ شهرستان‌های دامغان، سمنان، شاهرود و کاشان و بخشی از شهرستان رودسر از استان دوم جدا شدند. در سال ۱۳۴۰ با تصویب هیئت وزیران فرمانداری کل سمنان مشتمل بر سمنان، شاهرود، بسطام، سنگسر (مهدی‌شهر)، سرخه و نقاط تابعه آنها با مرکزیت شهر سمنان تشکیل شد. در سال ۱۳۵۵ طبق تصمیم دولت وقت با الحاق دماوند، فیروزکوه، گرمسار و ورامین، فرمانداری کل سمنان به استان سمنان تبدیل شد؛ اما براساس آخرین تقسیمات کشوری سه شهرستان دماوند، فیروزکوه و ورامین از استان سمنان منتزع و به استان تهران الحاق شدند.
قوله تعالی: وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ ای من اهل دینه و نسبه، و الشیعة الجماعة تتّبع سیّدهم، مشتق من: شاعه، بشیعه، شیعا، اذ اتبعه. و قیل: الشیعة الاعوان و اصله من الشیاع و هو الحطب الصغار توضع مع الکبار علی النار.
اصلها ثابت صفات آن درخت فرعها فوق الثریا دیده‌ام
درخور جهد است حاصلهاکه از بهر هما سایه می‌سوزد نفس تا استخونی می‌شود
در مناطقی که دارای زمستان‌های معتدل هستند بهتر است یونجه را در پاییز کاشت که قبل از این که سرما رشد آن را متوقف کند گیاه بتواند مستقر شود؛ و در مناطقی که دارای زمستان‌های سرد هستند گیاه باید در بهار کشت شود و کشت آن باید زود انجام شود تا قبل از شروع گرمای تابستانه گیاه مستقر شود. کاشت یونجه با بذر کار بر کاشت با دست ترجیح دارد؛ و فاصلهٔ بین ردیف‌ها ۱۴۰–۱۵۰ سانتی‌متر و عمق کاشت ۱–۳ سانتی‌متر در نظر گرفته شده.
چه خداوند شما را به عبث خلق نفرموده و بیهوده رهایتان نکند. بین شما و فردوس یا جهنم جز مرگ فاصله ای نیست و آنمدت گذشت هر لحظه کوتاه کند و گذشت هر ساعت به خرابش دچار کند. و از این رو بایدش کوتاه دانست.
از دوران‌های پیشین در دریای پارس ساختمان‌هایی ساخته بودند که بر فراز آن‌ها آتش افروخته می‌شد. این ساختمان‌ها عمل برج‌دریایی و چراغ‌دریایی را برای راهنمایی دریانوردان و همچنین خبررسانی انجام می‌دادند. فاصله این چراغ‌های دریایی چنان بوده که با ناپدید شدن یکی، دیگری نمایان می‌شده‌است.
مابینِ بشر شد سد، چون مسئلهٔ سرحد زین بعد ممالک را، بی‌فاصله باید کرد
چو کثرت فاصله اندر تقاضاست ز بهر و صل وحدت وین هویداست
غیر از تو میان تو و او فاصله ای نیست این مرحله طی کن که دگر مرحله ای نیست