اصلاً

معنی کلمه اصلاً در لغت نامه دهخدا

( اصلاً ) اصلاً. [ اَ لَن ْ ] ( ع ق ) بهیچرو. بهیچوجه. ابداً. بالمرة. هرگز. هگرز: مافعلته اصلاً؛ یعنی بالمرة و نصب آن بر مصدر یا بر حال است ، ای ذااصل و همچنین رأساً و بقولی نصب آن بر ظرفیت است. ( از اقرب الموارد ). هرگز، الف که در آخر اصلا است بر وقف است یا در عوض تنوین چرا که اصلا در حقیقت اصل بود. ( آنندراج ) ( غیاث ازکشف ). ازبن. ازبنه. ازبیخ ( عامیانه ) : بیهوش افتاد و اصلاً و قطعاً ازو نفس برنمی آمد. ( انیس الطالبین ص 180 ). بهیچ چیز و بهیچ کس اصلاً مشغول نگردم.( انیس الطالبین ص 227 ). یرلیغ در باب آنکه متوجهات ولایات که دیوان اعلی مفصل نوشته حوالت کنند و ملوک و حکام ولایات اصلاً برات ننویسند. ( تاریخ غازان چ انگلستان ص 257 ). فرمان فرماییم تا هر آفریده ای که قرضی بستاند اصلاً و رأساً رأس المال و ربح به او ندهد. ( تاریخ غازان همان چاپ ص 323 ). || هرآینه. || علی القاعدة. || مقابل فرعاً.

معنی کلمه اصلاً در فرهنگ معین

( اصلاً ) (اَ لَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) هرگز، قطعاً، اساساً، ابداً.

معنی کلمه اصلاً در فرهنگ عمید

۱. ازبن، ازبیخ.
۲. [عامیانه] ابداً، هرگز.

معنی کلمه اصلاً در فرهنگ فارسی

هرگز قطعا اساسا از بن .
بهیچرو . بهیچوجه . ابدا . بالمره هرگز . هگرز . ما فعلته اصلا یعنی بالمره و نصب آن بر مصدر یا بر حال است ای ذا اصل و همچنین راسا و بقولی نصب آن بر ظرفیت است .

معنی کلمه اصلاً در ویکی واژه

هرگز، قطعاً، اساساً، ابداً.

جملاتی از کاربرد کلمه اصلاً

دی بارتولومی با تیم بزرگسالان رم به سه قهرمانی کوپا ایتالیا رسید، اما مهم‌ترین دستاوردش قهرمانی سری آ در ۱۹۸۳ بود. فصل بعد رم به فینال جام باشگاه‌های اروپا رسید و برابر لیورپول قرار گرفت. در فینال جام باشگاه‌های اروپا که در شهر رم برگزار شد، رم و لیورپول به تساوی ۱–۱ رسیدند. در ضربات پنالتی، دی بارتولومی ضربه پنالتی اش را به سبک خاص خودش گل کرد، او نزدیک توپ می‌ایستاد و برخلاف بسیاری از بازیکن فوتبال‌ها اصلاً دور خیر نمی‌کرد. با این حال، برونو کونتی و فرانچسکو گراتزیانی پنالتی‌هایشان را از دست دادند و رم از رسیدن به قهرمانی بازماند.
ازآن به بعد دگر آن درخت میوه نداد در شکفتی اصلاً به روی کس نگشاد
«قصهٔ اولی را که از همینگوی به زبان فارسی خواندم. آقای خیلی محترمی که پدر مملکت را هم درآورد ترجمه کرده بود. اما اصلاً همینگوی نبود. قصه را به صورت یک قصه‌ای که هست تعریف می‌کنند و نه به عنوان بنایی جلوی خواننده. این رفت آنجا و این‌طور گفت و چه کار کرد و… بعد هم یا مُرد یا عروسی کرد یا دررفت… اما در قصه این مطرح نیست. آنچه مطرح است این است که همین چرت‌وپرت را چگونه می‌گویند که درست دربیاید. اما این آقا قصهٔ همینگوی، آن هم چه قصه‌ای: برف‌های کلیمانجارو را طوری ترجمه کرده بود که اگر همینگوی آن را خوانده بود خیلی زودتر خودش را می‌کشت.»
«آقای دکتر لنکرانی از مدیران بسیار خوب کشورند. اصلاً من یک علاقه ویژه شخصی به ایشون دارم. انسان پاک دوست داشتنی است. یک جا گفتم مثل هلو می‌مونه. آدم می‌خواد بخوره این جوان مؤمن…»
گهی شوریده،گه آشفته،گه مست خبر اصلاً نه از پا و نه از د ست
گر نیفشردی به حفظ بیضه اسلام پای نامی از شرع و شریعت تاکنون اصلاً نبود
مرا که بود ز این پیش جان ز تن نومید ز شرب این میم اصلاً نبود خوف وعید
ای دل از پیچ و خم زلف بتان دست بدار ره در این سلسله اصلاً نه تو داری و نه من
ما در غم تو روز شب ای بی‌وفا و تو در خاطرت نمی‌رسد اصلاً خیال ما
ز دیوان جز دو کس پیدا اثر نیست ترا ای بی خبر اصلاً خبر نیست
به ذوق روی و موی آن دل افروز به یادش نامدی اصلاً شب و روز
هزینه‌های معاملاتی دیم باعث می‌شود تا کاربران سود زیادتری ببرند و انجمن لیبرا نیز این قول را داده تا ارزش ارز را کنترل نموده و به اندازه سایر ارزهای رمز پایه نوسانات نداشته باشند. البته اصلاً مشخص نیست که چه راه حل‌هایی را برای چنین کاری در نظر گرفته‌اند، اما ثبات ارزش در برابر عدم قطعیت، مزیت بزرگی خواهد داشت.
استفان با آنا در پارک قرار می‌گذارد؛ و می‌گوید که قصد دارد اینگرید را طلاق دهد. آنا که خود را متعلق به استفان می‌داد؛ او را منصرف می‌کند و می‌گوید، پسرت عاشق من است و اگر برای رسیدن به من اینکار را انجام بدهی برای همیشه از تو متنفر می‌شود و این اصلاً عاقلانه نیست و چیز جدیدی که نداشته باشی، عایدت نمی‌شود. آنها با هم قراری مجدد می‌گذارند؛ ولی در روز قرار، استفان با پیتر که سر زده به دیدن آنا آمده‌است، رو به رو می‌شود.
لاوی ادعا کرده بوده که در ۱۵ سالگی به عنوان دومین نوازندهٔ ابوا با ارکستر باله سان فرانسیسکو کار می‌کرده‌است اما وب‌سایت کلیسای آتئیست‌ها به نقل از کتابخانه و موزهٔ هنرهای نمایشی سان فرانسیسکو نوشته که در آن تاریخ (سال ۱۹۴۵)، ارکستر باله سان فرانسیسکو اصلاً وجود خارجی نداشته و صرفاً یک ارکستر محلی بوده که در بین هیچ‌کدام از نوازنده‌های آن نیز نامی از لاوی برده نشده‌است. لارنس رایت نیز در گزارش خود، با استدلال مشابهی این ادعای لاوی را رد کرد.
الکساندر بوگدانف متولد روسیه بود. در تلاش برای جوانی پایدار در تلاش برای جوانی همیشگی، او شروع به آزمایشهایی روی انتقال خون کرد. او تزریق خون را روی خودش امتحان کرد و ادعا کرد که طاس شدنش متوقف شده و دید چشمش بهتر شده‌است. اما او اصلاً خون‌های اهداکننده‌ها را آزمایش نمی‌کرد و در یکی از آزمایش‌هایش خون فردی مبتلا به مالاریا و سل را به خودش تزریق کرد و در نتیجه عوارض این تزریق درگذشت.
چنان گفتا که من روشن نباشم من آن خواهم که اصلاً من نباشم
اسم و رسم من به د‌ستورالعمل امسال نیست وین عمل اصلاً نبد دستور در پیرار و پار
در جامعه اسلامی اصلاً نباید کار به جایی برسد که دولت امر به معروف کند، اگر به این نقطه برسیم مغلوب شده‌ایم. اگر مردم این کار را نکردند، یا مردم نخواستند، ما آنجا مغلوب شده‌ایم دخالت دولت کار را درست نمی‌کند. دیگر امر به معروف نیست، بلکه اجبار و زور است.
نمی‌توانم بگویم سرگرمی مشخصی دارم. ورزش مرا به خود می‌کشد؛ به‌ویژه فوتبال. همچنین دیدن تابلوهای رنگ روغن را دوست دارم.گاهی اصلاً سیگار نمی‌کشم و گاهی زیاد می‌کشم، اما به هر حال کشیدن قلیان را دوست دارم. من بسیار گریه می‌کنم. گریه برای من امر غریبی نیست.
پس از کشته شدنِ علی بن ابی‌طالب در ۲۱ رمضان ۴۰ ه‍.ق/۲۸ ژانویهٔ ۶۶۱ م، مردم جهت بیعت با حسن روانه شدند. گفته می‌شود علی خود شخصاً جانشینی تعیین نکرد. اما ویلفرد مادلونگ معتقد است این‌که علی رسماً حسن را جانشین خود ننمود، نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که اصلاً میلی به این موضوع نداشت. در همین‌باره، مرتضی عاملی پانزده گزارش را از منابع شیعه و سنی، با محتوای توصیه یا وصیت علی بن ابی‌طالب به بیعت با حسن پس از خودش گزارش می‌کند.