اصلاحیه

اصلاحیه

معنی کلمه اصلاحیه در لغت نامه دهخدا

اصلاحیه. [ اَ حی ی َ ] ( اِخ ) قصبه شهرستانی است در ایالت مرعش از ولایت حلب که جودت پاشا هنگامی که والی حلب بود آنرا بنیان نهاد و آنرا قصبه شهرستان قرار داد. ساکنان آن هزار تن کُرد و ارمنی است. شهرستان مزبور مشتمل بر چندین ناحیه است که مجموع آنها را 68 دهکده تشکیل میدهد و در آن شهرستان چند مسجد و دکان و آسیا و قریب سه هزار خانوار وجود دارد. شماره ساکنان شهرستان بیست هزار تن است و صنایع ایشان عبارتست از پارچه های پنبه ای و پشمی و محصول آن پنبه و پشم و گندم و حبوب و زیتون است. و در کوههای آن درخت مازو بعمل می آید. در نزدیکی قصبه بیشه هایی است که از آنها نهری بنام قره سو بیرون می آید و در شهرستان جریان می یابد و آنگاه به شهرستان ریحانه از ایالت حلب میرود. همچنین در شهرستان اصلاحیه آبی معدنی یافت میشود و در نزدیکی دهکده کوکلو دریاچه ایست که در آن ماهیهای گوناگون وجود دارد. ( از ذیل معجم البلدان ). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه اصلاحیه در فرهنگ فارسی

قصبه شهرستانی است در ایالت مرعش از ولایت حلب که جودت پاشا هنگامیکه والی حلب بود آنرا بنیان نهاد و آنرا قصبه شهرستان قرار داد ساکنان آن هزار تن کرد و ارمنی است .

معنی کلمه اصلاحیه در دانشنامه عمومی

اصلاحیه (شهر). شهر اصلاحیه ( به ترکی استانبولی: İslahiye ) شهری است در کشور ترکیه که در استان غازی عینتاب واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۱٬۲۰۴ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۰٬۴۴۵ نفر می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اصلاحیه

این اصلاحیه، اصلاحیه هجدهم را معکوس نمود.
اصلاحیه پلات ضربه بزرگی برای امید به پیشرفت اجتماعی برای آفریقایی و کوبایی‌ها بود که امیدوار بودند مشارکت آنها در جنگ اسپانیا و آمریکا به معنای برابری با کارگران سفیدپوست و نخبگان تجاری کوبا باشد. نزدیک به ۴۰٪ از نیروی جنگی کوبا علیه اسپانیا را افراد رنگی تشکیل می‌دادند و افروکوبایی‌ها نسل‌هایی را صرف جنگ برای استقلال کشورشان کرده بودند. علاوه بر این که از طریق اعمال رأی‌گیری از این امر منصرف می‌شوند، افروکوبایی‌ها نیز در بسیاری از مؤسسات دولتی مسدود شدند زیرا در حال حاضر آنها نیاز به کسب مدارک تحصیلی یا املاک دارند.
در ۴ اوت ۲۰۱۰ یک دادگاه فدرال در پرونده پری در برابر شوازنگر پیشنهادی کالیفرنیا ۸ را مغایر با قانون اساسی آمریکا دانست و این تصمیم در ۷ فوریه ۲۰۱۲ توسط دادگاه ناحیه نهم تأیید شد. هنوز بحث قانونی ادامه دارد و به همین دلیل امکان ازدواج میان همجنس‌گرایان تا الان وجود ندارد. این پرونده اکنون به دادگاه عالی آمریکا ارسال شده‌است. در این پرونده ادعا شده‌است که ازدواج از حقوق اساسی هر شهروندی است و هیچ اکثریتی حق ندارد حقوق اقلیت‌ها را سلب کند (اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا) بنابرین ممنوع کردن ازدواج همجنس‌ها عملی مغایر با قانون اساسی است. بعد از ان این پرونده به دادگاه عالی آمریکا رفت و آنجا تصویب شد که پراپ ۸ مخالف قانون اساسی آمریکاست و این ممنوعیت نباید ادامه یابد.
او همچنین در خطابه افتتاحیه اش، در تلاشی آخرین برای متحر ساختن اتحادیه و پیشگیری از جنگ در شرف وقوع از اصلاحیهٔ معوق کوردین در مورد قانون اساسی که کنگره آن را تصویب کرده بود حمایت کرد. این اصلاحیه صراحتاً از برده داری در ایالاتی که از قبل برده داری داشتند حمایت می‌کند و برای اعمال در مورد ایالتهای حساس مرزی تدوین شده بود نه اتحادیه. از طرفی لینکون مصرانه با مصالحهٔ کریتندن که برده داری را در کشور مجاز می‌ساخت مخالفت نمود. علی‌رغم اینکه برخی از جمهوری خواهان طرفدار مصالحهٔ کریتندن بودند، لینکون آن را تقبیح کرد و گفت "این مصالحه به منزلهٔ پیمان دائم جنگ میان همه مردم، قبیله‌ها و ایالتهایی خواهد بود که قطعه زمینی میان اینجا و تریادل فوکو دارند.
در حال حاضر، بیشترین تعداد هیئت‌های انتخاباتی به کالیفرنیا با ۵۵ عضو تعلق دارد و پس از آن تگزاس با ۳۸ عضو در مکان بعدی قرار می‌گیرد. ۸ ایالت نیز به همراه واشینگتن دی سی تنها دارای ۳ عضو هیئت انتخاباتی هستند. شهروندان واشینگتن دی سی تا سال ۱۹۶۰ از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری محروم بودند و بر اساس اصلاحیه بیست و سوم اجازه یافتند همانند دیگر شهروندان آمریکایی رئیس‌جمهور خود را برگزینند. از آنجا که واشینگتن دی سی در کنگره، نمایندهٔ دارای حق رأی ندارد، اصلاحیه بیست و سوم تعداد اعضای هیئت انتخاباتی این شهر را همانند ایالت‌های کم جمعیت ۳ عضو تعیین کرد.
بی‌ثباتی سیاسی و اشغال مکرر آمریکا در اوایل دهه ۱۹۰۰ به معنای تحقق قانون اساسی مشروطه به‌طور فزاینده ای دشوار بود. گرچه شهروندان کوبایی در این دوره از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار بودند، اما ماده ۴۰ قانون اساسی کوبا در سال ۱۹۰۱ و ماده سوم اصلاحیه پلات به معنای این بود که حقوق مشروطه طبق مقررات اضطراری قابل تعلیق است. بنابراین، اصلاحیه پلات به فرسایش حقوق فردی مردم کوبا کمک کرد، و مدتی نگذشت که مردم کوبا خواستار جایگزینی در قانون اساسی ۱۹۰۱ شدند.
کنگرهٔ آمریکا در ژوئیهٔ ۱۸۶۲ با تصویب قانون دوم توقیف، بردگان را آزاد ساخت. هدف قانون این بود که شورشیان را که تحت رهبری و کنترل برده‌داران بودند تضعیف کند. این امر نهاد قانونی برده‌داری را لغو نمی‌کرد (کاری که اصلاحیهٔ ۱۳اُم انجام داد)، اما نشان می‌دهد که لینکن از حمایت کنگره در آزادسازی بردگانی که تحت مالکیت شورشیان بودند برخوردار بود. لینکلن قانون جدید را از طریق اعلامیهٔ آزادی اجرا کرد.
ازدواج همجنس‌ها در اورگن از ۱۹ مه ۲۰۱۴ و پس از آنکه دادگاه فدرال اورگن ممنوعیت ازدواج همجنس‌ها در ایالت را باطل کرد، قانونی شده است. اهالی اورگن در سال ۲۰۰۴ با شرکت در یک همه‌پرسی با اکثریت ۵۷ درصدی ازدواج همجنس‌ها در آن ایالت را ممنوع کرده بودند اما دادگاه این ممنوعیت را برخلاف اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده دانست. اورگن ۱۸مین ایالت آمریکا بود که ازدواج همجنس‌ها را قانونی اعلام کرد.
این اصلاحیه در مورد حق شرکت ساکنین ناحیه کلمبیا در انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌کند.
برخی از طرفداران جوان‌تر او از جمله روی جنکینس، بیل راجرز و شرلی ویلیامز حزب کارگر را در سال ۱۹۸۱ ترک کردند و حزب سوسیال دموکرات را تشکیل دادند. در نهایت اهداف و نظرات گایتسکل توانست در انتخابات پیروز شود و تونی بلر در سال ۱۹۹۵ توانست اصلاحیهٔ قانون اساسی در انگلستان را بر اساس نظر اصلاح‌طلبانی چون گایتسکل و کراسلند به تصویب برساند.