اصلاحات

اصلاحات

معنی کلمه اصلاحات در لغت نامه دهخدا

اصلاحات. [ اِ ] ( ع اِ ) ج ِ اصلاح. رجوع به اصلاح شود.

معنی کلمه اصلاحات در فرهنگ عمید

۱. = اصلاح
۲. (سیاسی ) تغییر در امور اقتصادی، اجتماعی، یا سیاسی کشور.

معنی کلمه اصلاحات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع اصلاح .

معنی کلمه اصلاحات در فرهنگستان زبان و ادب

[جامعه شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل] ← اصلاح

معنی کلمه اصلاحات در دانشنامه عمومی

اصلاحات (رمان). اصلاحات ( انگلیسی: The Corrections ) سومین رمان جاناتان فرانزن، نویسندهٔ آمریکایی است. اصلاحات را یکی از مهم ترین رمان های قرن بیست و یکم می دانند. کتاب، برندهٔ جایزهٔ ملی کتاب آمریکا و جایزهٔ یادبود جیمز تیت بلک و نامزد جایزه ملی حلقهٔ منتقدین کتاب، جایزه پن فاکنر، جایزه ایمپک دوبلین و جایزه پولیتزر بوده. مجلهٔ تایم اصلاحات را در فهرست صد رمان برتر انگلیسی زبان منتشر شده بین سال های ۱۹۲۳ تا ۲۰۰۵ آورده است. در فهرست ۱۰۰۱ کتابی که باید پیش از مرگ خواند هم به انتخاب گاردین هم آمده، که از معدود کتاب های منتشر شده در قرن بیست و یکم که در این فهرست حضور دارد.
رمان اصلاحات با ترجمه و مقدمهٔ پیمان خاکسار در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ توسط نشر چشمه به زبان فارسی منتشر شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اصلاحات

در گاتاها، زرتشت به شکل یک انسان کاملاً عادی که خود را در یک مأموریت بزرگ می‌بیند، ظاهر می‌شود. در ابتدا، ناامید است و آن را غیرممکن می‌داند، اما به مرور با افزایش باورش به پیروزی نهایی نیکی، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند. باور راستین او و آنگونه که با جدیت خواسته‌های خود از اطرافیانش را مطرح می‌کند، نشان از یک اصلاح‌گر واقعی دارد؛ اصلاحات دینی که به زرتشت نسبت داده می‌شود، برای به وقوع پیوستن نیازمند یک «رهبر» یا کسی که آن‌ها را آغاز کند، بوده‌اند.
ز مرکز رشتۀ طاعت گسسته کمر شخصاً به اصلاحات بسته
گر هنرمندی به اصلاحات بردارد قدم پاچه‌اش‌ چسبیده‌،‌خونش را به ساغر می کشی
در سال ۱۹۹۶، اصلاحات ساختاری از جمله خصوصی‌سازی ادامه یافت اما گسترش فساد مالی و مقاومت نهادها و مدیران شرکت‌های دولتی مانع از پیشرفت سریعتر برنامه‌های اصلاحی و جلب سرمایه‌های خارجی برای تجدید ساختار صنایع غیرنفتی در این کشور شده‌است.
به دنبال سومین پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۳میلادی، دولت چین برنامه‌هایی برای اصلاحات گسترده در زمینه اجتماعی و اقتصادی خود اعلام کرد. در این سیاست دولت چین به افراد این اجازه را می‌دهد که بیش از یک فرزند داشته باشند. این موضوع به دلیل پیر شدن جمعیت اکثریت چین و تأمین نیروی کار بیشتر در آینده توسط دولت چین اجرا شد.
۲۸ حزب و تشکل، از جمله اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و حزب اعتماد ملی عضو این ائتلاف بودند.
احمد معصومی‌فر نویسنده کتاب الگوی توسعه اقتصادی چین: بررسی روند گذار از اقتصاد متمرکز به اقتصاد آزاد است. این کتاب توسط انتشارات سروش در سال ۱۳۸۵ منتشر شده‌است. کتاب در مورد چگونگی تغییر اقتصاد چین از اقتصاد متمرکز به اقتصاد آزاد نگارش شده و نویسنده اصلاحات اقتصادی چین را به منزلهٔ تجربه‌ای موفق که برای دیگر کشورها نیز قابل استفاده است، مورد بررسی قرار داده‌است. این کتاب مشتمل بر ۱۰ فصل است.
خدا سرمایهٔ امید و بیم است که اصلاحات را رکنی قویم است
با وقوع اصلاحات کاتولیک، اصلاحات پروتستانی و عدم ثبات در عقاید کلیسای کاتولیک روم در آن دوران عقاید شوالیه‌ها دچار تغییر و تحول شد.
کاربرد درجه‌های رسمی نظامی در ارتش روم با ظهور لژیون‌های رومی و پس از اصلاحات گایوس ماریوس وسعت یافت. در این سامانهٔ جدید، یک لژیون توسط یک لِگات (لگاتوس) که غالباً سناتور بود به مدت سه سال فرماندهی می‌شد. پس از مقام لگات شش افسر نظامی قرار داشتند که به آن‌ها تریبونی میلیتوم می‌گفتند. از میان آن‌ها پنج نفر دارای رتبهٔ اسب‌سواران و یک نفر نجیب‌زاده بود که باید کاندیدای سناتوری می‌بود.
پس از دیباچه و شرح نحوهٔ شکل‌گیری کتاب، در قسم اول به فن عروض، در قسم دوم به علم قافیه و نقد شعر، و در خاتمهٔ کتاب به لوازم شاعری و نقد شعر و انواع سرقات ادبی اشاره شده‌است. بخش عروض المعجم قدیمی‌ترین و جامع‌ترین منبع باقی‌ماندهٔ عروض فارسی است. بخش صناعات المعجم عمدتاً برگرفته از کتاب حدائق السحر فی دقائق الشعر اثر رشیدالدین وطواط است و حدائق السحر هم برگرفته از ترجمان‌البلاغه محمد بن عمر رادویانی است؛ اما احتمالاً شمس قیس ترجمان‌البلاغه را در اختیار نداشته و در مواجهه با حدائق‌السحر اصلاحاتی ایجاد کرده؛ مثلاً ترتیب صنایع را تغییر داده و نام برخی را عوض کرده‌است. همچین، از شاعرانی که پس از رشید وطواط بوده‌اند یا او عامدانه از آن‌ها نامی نیاورده، شاهد آورده‌است.
هرچند این طرح هرگز به طور جدی پیگیری نشد اما با وجود مخالفت های موجود در سال های بعد نیز طرح آشتی ملی، با مفهومی نسبتا یکسان با آنچه سید محمد خاتمی ارائه کرده بود توسط چهره های مختلف نزدیک به اصلاحات مطرح و بر لزوم پیگیری آن تاکید شد
شماری از شهروندان سعودی نیز ۳ اسفند در مرکز شهر القطیف در شرق عربستان تجمع کردند و با سردادن شعارهای ضددولتی خواستار ایجاد اصلاحات در این کشور شدند.