اصلاح طلب

معنی کلمه اصلاح طلب در لغت نامه دهخدا

اصلاح طلب. [ اِ طَ ل َ ] ( نف مرکب ) جوینده و خواهنده اصلاح امور کشور. رفرمیست . خواهنده تغییرات اساسی در امور کشور بمنظوربهبود اوضاع. ج ، اصلاح طلبان. اصلاح طلبان دسته هایی از سیاستمداران یا احزاب سیاسی باشند که اصلاحات را بی انقلاب و بصورت تکامل میخواهند. رفرمیست ها یا اصلاح طلبان در برابر عناصر انقلابی هستند ( که معتقدند اصلاحات باید از راه انقلاب صورت گیرد ). و رجوع به رفرم شود.

معنی کلمه اصلاح طلب در فرهنگ عمید

خواهان تغییرات اساسی در امور کشور به منظور بهبود اوضاع، رفرمیست، طرف دار اصلاحات. = اصلاحات

معنی کلمه اصلاح طلب در فرهنگ فارسی

جوینده و خواهنده اصلاح امور کشور رفرمیست . خواهند. تغییرات اساسی در امور کشور بمنظور بهبود اوضاع .

معنی کلمه اصلاح طلب در فرهنگستان زبان و ادب

{reformist} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فرد معتقد به اصلاح طلبی

جملاتی از کاربرد کلمه اصلاح طلب

دفتر تحکیم در پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد و موفقیت‌های بعدی اصلاح طلبان نقش مهمی داشت و در دوران اصلاحات از فعال‌ترین و مردمی‌ترین عضو «جبهه دوم خرداد» (متشکل از ۱۸ حزب و تشکل سیاسی اصلاح طلب) بود. اما پس از شدت گرفتن انتقادات پیرامون ضعف و عدم پایبندی خاتمی و برخی گروه‌های اصلاح طلب به اصلاحات، در اواخر سال ۱۳۸۱ با انتقاد از عملکرد دولت خاتمی از این جبهه خارج شد و نقد همه‌جانبه قدرت را در دستور کار خود قرار داد.
الیاس حضرتی دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ در گفتگو با روزنامه مردم سالاری، در خصوص خبری که چند روز قبل از آن در برخی رسانه‌های اصلاح طلب[کدام؟] در ایران مبنی بر همکاری محمد قوچانی، سردبیر روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، منتشر شده بود این خبر را نه تأیید و نه تکذیب کرد و افزود: «از اعلام جزئیات این همکاری خودداری می‌کنم چون شاید مجدداً برای ما مشکلی به‌وجود آورد».
او در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در فهرست ائتلاف اصلاح طلبان شرکت نمود و با ۱۵۷۲۷۷ رای به عضویت شورای شهر تهران درآمد. وی در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کرد و به عنوان نمایندهٔ حوزه انتخابیه بندر انزلی راهی بهارستان شد. و طی دوسال بطور متناوب عضو کمیسیون عمران مجلس می باشد.[۲] وی در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ به عنوان نائب رئیس دوم این کمیسیون انتخاب شد. [۳]
در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش علی اعطا با قرار گرفتن در لیست امید (لیست اصلاح طلبان) مورد حمایت جمعی از متخصصین برجسته و چهره‌های معماری و شهرسازی و تشکل‌های حرفه‌ای و مدنی قرار گرفت.
در سال ۱۳۸۵ سعید رضوی فقیه (روزنامه‌نگار اصلاح طلب و از رهبران سابق دفتر تحکیم وحدت) به دبیری این اتحادیه برگزیده شد. محمد حسین عطایی دولت آبادی دبیر دو دورهٔ قبل و دبیر منتخب دوره فعلی (دوره 57) اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا می‌باشد.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ایران از همه گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب این کشور خواسته‌اند که برای راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد درخواست مجوز کنند. میر حسین موسوی با انتقاد از سیاست‌های موجود در کشور گفت: اغلب سیاست‌های ما «باری به هر جهت» است و متاسفانه ساختارهای ما همچون ماسه‌زار و شن‌زاری است که آب در آن پایدار نمی‌ماند. اینان اصل صحبت ما را درک نمی‌کنند. پارلمان نیوز،کلمه، بی‌بی‌سی فارسی
او در مجلس ششم خواستار حضور در انتخابات در حوزه تهران بود اما به دلیل زیاد بودن ثبت کنندگان اصلاح طلب نتوانست در لیست آنها قرار بگیرد اما با این حال وی به مجلس راه یافت. وی پس از چند دوره دوری از مجلس در مجلس دهم از حوزه تهران به مجلس راه یافت.
روز ۲۵ آذر ۱۳۸۸ وبگاه موج سبز آزادی هک شد. به گزارش عصر ایران این سایت از مجموعه سایت‌های حامی اصلاح طلبان و میر حسین موسوی و مهدی کروبی است که پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری آغاز به کار کرده بود؛ بنابراین گزارش به هنگام مراجعه به این سایت صفحه‌ای مشکی ظاهر می‌شود که روی آن به انگلیسی نوشته شده‌است:
جز سه گروه محافظه کار، اصلاح طلب و ارتدوکس گروه‌هایی با تعداد کمتری هم وجود دارند مثل قرائون. هر گروهی بر اساس فهم خودش از یهودیت اعمال خودش را دارد. برخی از یهودیان بسیاری قوانین را کنار گذاشته‌اند؛ مثلاً اصلاح طلبان یا لیبرال‌ها کشروت یا شبات را رعایت نمی‌کنند و به جای آن جنبه‌های اخلاقی یهودیت را مدّ نظر قرار می‌دهند. یهودیان که دیدند با این اوضاع سُنن یهودی از دست می‌رود برای حفظ سنن، محافظه‌کاران را به وجود آوردند. ارتدوکس‌ها این هر دو را مردود می‌شمرند و تغییراتی را که آن‌ها به وجود آورده‌اند از اعتبار ساقط می‌دانند. نیمی از یهودیان با این وجود عضو یا پیرو هیچ‌کدام از این گروه‌ها نیستند.[نیازمند منبع]
احمد صفری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در کرمانشاه حضور داشت و توانست در مرحله دوم انتخابات با کسب ۷۴٬۳۰۴ رأی از مجموع ۱۲۴٬۸۵۸ رأی مأخوذه صحیح، در رتبهٔ سوم کرمانشاه، وارد مجلس دهم شود.