اصطلاحات

معنی کلمه اصطلاحات در لغت نامه دهخدا

اصطلاحات.[ اِ طِ ] ( ع اِ ) ج ِ اصطلاح. || الفاظ متداوله مابین اهل هر علم و صنعت. ( ناظم الاطباء ). مُواضعات : اصطلاحات سیاسی ، اصطلاحات شرعی ، اصطلاحات صنعتی ، اصطلاحات طبی ، اصطلاحات علمی ، اصطلاحات نظامی ، و غیره.

معنی کلمه اصطلاحات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع اصطلاح

معنی کلمه اصطلاحات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] با توجه به نیاز محققین به مرور تعدادی از رده های موجود نمایش داده می شود:
...

جملاتی از کاربرد کلمه اصطلاحات

گرم توفیق بخشی در مقالات بنظم آرم رموز اصطلاحات
در مهندسی نرم‌افزار، اشکال‌زدایی اردک لاستیکی یک روش اشکال زدایی کد است. این نام اشاره‌ای به داستانی در کتاب برنامه‌نویس عملگرا دارد که در آن یک برنامه‌نویس یک اردک لاستیکی را با خود حمل می‌کند و با مجبور کردن خود به توضیح خط به خط برای اردک، کد آن‌ها را اشکال زدایی می‌کند. بسیاری از اصطلاحات دیگر برای این تکنیک وجود دارد که اغلب شامل اجسام مختلف (معمولاً) بی جان یا حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه است.
ادبیات غنایی «غِنا» در لغت به معنای آوازِ خوش، سرود و نغمه است و در اصطلاحات به نثر یا شعری گفته می‌شود که بیان‌گر عواطف و احساسات شخصیِ شاعر یا نویسنده است.
«چهارمین آزادی، آزادی از ترس است که به زبان اصطلاحات جهانی، به معنای کاهش جهانیِ جنگ‌افزارهاست، به گونه و تا اندازه‌ای که هیچ ملتی در موقعیتی قرار نگیرد که دست به تجاوز فیزیکی به همسایگانش بزند، در همه‌جای جهان.»
یاکه او مرد رند و عیار است اصطلاحات گفتنش کار است
اصطلاحات خویش را بفروخت چند غازی به‌چند روز اندوخت
شیخ ابواسحق بهرامی و سلطان سید احمد کبیر را در منظومات خویش ستوده ونیز شیخ حدیث وی شیخ احمد معروف به ابن الحجر بوده. غرض، عربیّاً و فارسیاً، نظماً و نثراً تألیفات و تصنیفات پرداخته. کلیات آن جناب دیده شد. از پنجاه هزار بیت متجاوز است. در سنهٔ ۸۶۰ که از مدت عمرش پنجاه و پنج سال گذشته بود، به جمع آن رخصت داد. غزلیاتش سه دیوان است. قدسیات، واردات، صادرات. شش مثنوی دارد که آن را ستّه گویند. بدین موجب مثنوی مشاهد،مثنوی گنج روان،مثنوی چهل صباح،مثنوی چهارچمن،مثنوی چشمه زندگانی، مثنوی عشق نامه. شرح بر گلشن راز نگاشته موسوم است به نسایم گلشن. شرحی هم به خواهش سید ابوالوفاء مرید خود که قبرش در خارج شیراز است بر مثنوی مولوی نوشته. به غیر این‌ها رسالات بسیار دارد که اسامی بعضی از آنها چنین است: رسالهٔ خیرالزّاد عربیّاً و فارسیّاً، کتاب محاضر السیر فی احوال خیر البشر نظماً و نثراً، رسالهٔ بیان عیان فی الحقایق، رسالهٔ جواهر الکنوز در شرح رباعیات سعدالدین حموی، رسالهٔ نظام و سرانجام مشتمل بر ده جام، رسالهٔ ثمرة الجیب عربیّاً، رسالهٔ قلب و روح عربیّاً، رسالهٔ مرآة الوجود فارسیاً، رسالهٔ چهار مطلب، رسالهٔ الفواید فی نقل العقاید، رسالهٔ اشارة الثقال، رسالهٔ ترجمة الاخبار العلوّیة، اسوة الکسوة، معرفة النفس، تلویحات الحرمیّه، سلوة القلوب، رسالهٔ الشَّد متعلقة بالعد مبنی بر دوازده فصل در طریقت، مراشد الرموز، لطایف راه روشن، کلمات باقیه و رسالهٔ کمیلیه، دیباچهٔ جمال و کمال، تحریر الوجود المطلق، ترجمهٔ رسالهٔمحی الدین، رسالهٔ لمعه، رسالهٔ فی المعنی المحبه، تحفة المشتاق، کشف المراتب، اصطلاحات دُرّ البحر فی معنی بیت العطار، رسالهٔ اوراد، تاج نامهٔ شجریه، رسالهٔ قلهاتیه، رسالهٔ طراز الایاله، رسالهٔ رضاییه، رسالهٔ ولایة. چون دیوان آن جناب کمیاب و رسالاتش بی حساب و ذکرش در کمتر کتاب بود اسامی آنها را قلمی نمود. مدت عمر آن جناب زیاده از پنجاه و هفت سال. در سنهٔ ۸۶۷ وفات یافت. مزارش در خارج شیراز و زیارت گاه اهل نیاز است و از اشعار اوست:
ولایت: مشتق است از ولا یعنی دوستی و آن را مراتب است. واردات: و وارد آن است که در دل فرود آید از خاطر محموده بی اقتران عملی از بنده. هو: کنایه از غیب مطلق و یکی از اسماء ذات است. هیبت و انس: مثابه است با قبض و بسط. ولیکن شدت و تهدید در هیبت زیاده است از قبض و انس مثابه است با بسط اما انس اَتَم است. اگرچه اصطلاحات و استعارات این فرقه بسیار است و تفصیل آن را دفتری علی حده باید، ولی بر ناظران روشن آمده که ادراک کلام ایشان موقوف است بر آگاهی از زبان این قوم. کما قال المولوی:
- گرایش به کسب دانش: اصطلاحاتی که افراد برای توضیح در مورد خود و درک‌شان از جهان به کار می‌برند.
خصوصیات بی‌شماری از تحولات برخی اقتصادها وجود دارد. اقتصاد خدمات، اقتصاد پیشرفته، سرمایه‌داری دیرهنگام، پسافوردیسم و اقتصاد جهانی از جمله اصطلاحات متداولی هستند که میان آن‌ها همپوشانی‌ها و تضادهایی نیز وجود دارد. شرایط نزدیکتر به اقتصاد اطلاعات شامل اقتصاد دانش و اقتصاد پساصنعتی است.
گلبن ششم در ذکر اصطلاحات عارفین.
لیست اصطلاحات مربوط به اندازه و فعالیت ریه (شش)
ما شرح اصطلاحات گفتمی عارفانه بس گوهر لطیفی سفتیم عارفانه
و اینطایفه را در تعیین عبارت و تعیین اشارت زبان رمزیست که آن رمز همزبان ایشان داند تا جمال پرده نشینان معانی به حجب اصطلاحات پنهانی از دیده نامحرمان پوشیده ماند و از آنجمله آنست که هرگاه ذکر پیر خرابات و پیر مغان میکنند مراد سالکان راه شریعت و حقیقت و طریقت است و ذکر باده چون میکنند مقصودشان زلال علم و معرفت است تا بوسیله این رهنمای گمشدگان بادیه ضلالت و تشنه لبان بیابان جهالت بزلال مشرب شریعت و طریقت بکعبه حقیقت رسند.
ابن تیمیه، به نقل از عمر بن خطاب، آورده است که از جشن نوروز و مهرگان بپرهیزید، و کسانی که این روزها را جشن می‌گیرند، در قیامت خود را جز بی‌دین‌ها و کافرها خواهد یافت. همچنین مسلمانان را از عبادات ایران قبل از اسلام منع کرده است و از قول خلیفه دوم عمر ابن خطاب گفته است: لا تعلموا رطانة الأعاجم، ولا تدخلوا علی المشرکین فی کنائسهم یوم عیدهم (اصطلاحات عجم را فرا نگیرید و در روز عید مشرکان در معابدشان وارد نشوید). به نوشته شاکد، این اصطلاح، اشاره به نمازهای زرتشتیان دارد.
شد امر او که در شرح مقامات بیان سازی رموز اصطلاحات
من در این کتاب معانی این کلمات را بیان خواهم کرد، تا اینکه نمازگزار نسبت به معانی کلماتی که به وسیله آن‌ها به خداوند تقرب می‌جوید آگاهی یابد و نیز دعاکننده تسبیح گو و غیره. در این کتاب به اختلاف موجود بین علماء در معانی این کلمات اشاره می‌شود و شواهدی از اشعار نیز بدان افزوده می‌شود. کلمات و عباراتی که در این کتاب معنا می‌شود معمولاً اصطلاحات و بعضا ضرب‌المثل‌هایی است که مردم به‌کار می‌برند مؤلف در بسیاری موارد کلماتی از قرآن کریم را که با کلمه مورد نظر از یک ریشه‌اند یادآور می‌شود.
مبادی آن نیز معرفت حدو و غایتش و اصطلاحات متصوفه است.
ِپژوهش‌ها و دیدگاه‌های متخصصان این رشته‌ها نشان داده‌است که هرجا مطالعه دربارهٔ انسان به صورتی عمومی و کلی و همه‌جانبه است اصطلاح آنتروپولوژی، و هر جا به صورتی منطقه‌ای، محدود و مربوط به یک زمینه است، اصطلاح اِتنولوژی به کار می‌رود. در سال ۱۳۴۹ «شورای وضع و قبول لغات و اصطلاحات اجتماعی» با در نظر گرفتن همه جوانب و مراتب، اصطلاح انسان‌شناسی را در مقابل کلمه آنتروپولوژی، به مفهوم وسیع کلمه (مطالعه عمومی انسان، شامل روان‌شناسی، جسمانی، باستانی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی) و اصطلاح مردم‌شناسی را در مقابل کلمه اتنولوژی، به معنی مطالعه هر یک از نهادهای انسانی (اقتصادی، اجتماعی، دینی، سنتی و فرهنگی) در محدوده معین برگزید.
ارتباطات کلامی شامل پیام‌هایی است که پیوسته با دخالت گوینده و شنونده فرستاده و دریافت می‌شود و تمرکز آن بر چگونگی به تصویر کشیده شدن پیام هاست. ارتباطات کلامی مبتنی بر زبان و کاربرد اصطلاحات است، لحن فرستنده پیام در هنگام برقراری ارتباط می‌تواند تعیین‌کننده چگونگی دریافت پیام و بافتی باشد که پیام در چارچوب آن انتقال می‌یابد.