اصابت

اصابت

معنی کلمه اصابت در لغت نامه دهخدا

اصابت. [ اِ ب َ ] ( ع مص ) اصابة. رسیدن تیر نشانه را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). اصابة تیر شکار را؛ آهنگ کردن و نگذشتن از آن. ( از قطر المحیط ) ( منتهی الارب ). به هدف خوردن. تیر به نشانه رسیدن. برسیدن تیر. || برآمدن. خلاف اصعاد است . ( منتهی الارب ). اَصاب َ الشی َٔ؛ ضد اصعده. ( قطر المحیط ) ( اقرب الموارد ). افتادن. || اصابت چیزی را؛ یافتن آنرا و رسیدن بدان و پایدارکردن ریشه آنرا. ( از اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). رسیدن. یافتن. ( ترجمان علامه جرجانی ص 14 ). یافتن و رسیدن چیزی را. ( منتهی الارب ). رسیدن. ( مؤید الفضلاء ). || اصابت روزگار نفوس و اموال کسان را؛ دردمند کردن ایشان را بدان. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). دردمند کردن. ( منتهی الارب ). مُصابة. ( قطر المحیط ). || اصابت مصیبت به کسی ؛ فرودآمدن و رسیدن مصیبت به وی. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). مصیبت زده کردن. ( منتهی الارب ). مصیبت رسیدن. || اصابت مرد در گفتار و رای و کارش ؛ صواب و درست آوردن وی. و قصد صواب کردن. و بقول برخی بمعنی مطلق اراده است ، چنانکه گویند اصاب الشی ٔ؛ طلب کرد و خواست آنرا، و از همین معنی است این گفتار: اصاب الصواب فأخطاء فی الجواب ؛ یعنی آهنگ صواب کرد، و ظاهراً این معنی مجاز است. ( از اقرب الموارد ). اصابة مرد در گفتار و رای و عمل او؛ راست آوردن و راست خواستن وی. ( از قطر المحیط ). آهنگ کردن. ( منتهی الارب ). راست آوردن و آهنگ راست کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رسائی و صواب یافتن. ( از کشف ) ( از کنز ) ( غیاث اللغات ). صواب یافتن و صواب گفتن. ( مؤید الفضلاء ). صواب گفتن و صواب یافتن. ( تاج المصادر ). صواب خواستن :
همچو آن رنجور دلها از تو خست
تو به پندار اصابت گشته مست.مولوی.و بمظاهرت بازوی خنجرگذار و بمعاضدت قوت افکار اصابت آثار. ( حبیب السیرچ تهران ج 1 ص 124 ). || اصابت به زن ؛ بوسیدن او و آرمیدن با وی. ( قطر المحیط ). || اصابت رای و حزم ؛ درستی آن. بر صواب بودن رای و تدبیر و حزم :
حیز حزم تو چونان به اصابت مملوست
که درو همچو خلا گنج نیابد تعطیل.انوری.|| اصابت کسی را به چشم ؛ چشم زدن وی. ( از قطر المحیط ) ( اقرب الموارد ). و رجوع به اصابت عینی شود. || حاجتمند شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اصابت در فرهنگ معین

(اِ بَ ) [ ع . اصابة ] (مص ل . ) رسیدن ، رسیدن تیر به هدف .

معنی کلمه اصابت در فرهنگ عمید

۱. رسیدن تیر به هدف، خوردن تیر به نشانه.
۲. برخورد چیزی به چیز دیگر.
۳. [قدیمی] درست گفتن.
۴. [قدیمی] درست رسیدن.
۵. [قدیمی] راست آوردن.
۶. [قدیمی] آهنگ راست کردن.

معنی کلمه اصابت در فرهنگ فارسی

راست آوردن و آهنگ راست کردن، درست گفتن، درست رسیدن، رسیدن تیربهدف، خوردن تیربه نشانه، برخوردن چیزی بچیزدیگر
( مصدر ) ۱ - رسیدن به درست رسیدن راست آمدن بسوی . یا اصابت در گفتار رای کار و مانند آن . صواب و درست آوردن گفتار رای کار و غیره . ۲ - بهدف رسیدن تیر بنشانه خوردن تیر . یا اصابت مصیبت بکسی . فرود آمدن مصیبت بوی .

معنی کلمه اصابت در دانشنامه عمومی

اصابت! ( به انگلیسی: Hit ) یک فیلم سینمایی اکشن آمریکایی محصول سال ۱۹۷۳ به کارگردانی سیدنی جی. فیوری و با بازی بیلی دی ویلیامز و ریچارد پرایر است. داستان فیلم دربارهٔ یک مأمور فدرال است که پس از مرگ دخترش در اثر مصرف بیش از حد هروئین سعی در تخریب یک منطقه مواد مخدر دارد.
عنوان جایگزین این فیلم خداحافظ مارسی بود.
نقش نیک آلن در اصل برای استیو مک کوئین نوشته شده بود.

معنی کلمه اصابت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَصَابَتْ: برسد-اصابت کند
معنی أَصَابَ: رسید-اصابت کرد
معنی أَصَابَهُ: به آن برسد-به آن اصابت کند
معنی أَصَابَهُمْ: به آنها برسد-به آنها اصابت کند
معنی مُصِیبُهَا: اصابت کننده به او
معنی أَصَابَتْهُ: به آن برسد-به آن اصابت کند(مؤنث)
معنی أَصَابَتْهُم: به آنها برسد-به آنها اصابت کند(مؤنث)
معنی أَصَابَهَا: به آن(مؤنث)برسد-به آن(مؤنث) اصابت کند
معنی یُصِیبُ: اصابت می کند - می رسد(کلمه مصیبت به معنای واقعه و حادثهای است که به انسان یا هر چیز اصابت کند ، و اسم فاعل از مصدر اصابت است ، و از اصابه تیر به هدف منشا گرفته ،هم شامل اصابه حوادث خیر میشود و هم اصابه حوادث شر ، و لی استعمال آن در شر غلبه دارد ، در ...
معنی یُصِیبَکُم: که به شما اصابت کند - که به شما برسد(کلمه مصیبت به معنای واقعه و حادثهای است که به انسان یا هر چیز اصابت کند ، و اسم فاعل از مصدر اصابت است ، و از اصابه تیر به هدف منشا گرفته ،هم شامل اصابه حوادث خیر میشود و هم اصابه حوادث شر ، و لی استعمال آن در شر ...
معنی مُّرْشِداً: رهبر - رشد دهنده - هدایت کننده (از کلمه رشد به معنای اصابت به واقع که مخالف غیّ و گمراهی و خطا رفتن است )
معنی مُّصِیبَةٍ: واقعه و حادثهای که به انسان یا هر چیز اصابت کند (کلمه مصیبت به معنای واقعه و حادثهای است که به انسان یا هر چیز اصابت کند ، و اسم فاعل از مصدر اصابت است ، و از اصابه تیر به هدف منشا گرفته ،هم شامل اصابه حوادث خیر میشود و هم اصابه حوادث شر ، و لی استعم...
ریشه کلمه:
صوب (۷۶ بار)

معنی کلمه اصابت در ویکی واژه

اصابة
رسیدن، رسیدن تیر به هدف.

جملاتی از کاربرد کلمه اصابت

و آب بالطف و نرمی خویش هر درخت را که ازان بزرگتر نباشد از بیخ برکند که بیش قرار نگیرد. قال النبی علیه السلام: «ما کان الرفق فی شیء قط الا زانه، و ماکان الخرق فی شیء الا شانه. » و چهار چیز است که اندک آن را بسیار باید شمرد: آتش و بیماری و دشمن و وام. و این کار به اصابت رای وفر دولت و سعادت ذات ملک نظام گرفت.
و به نزدیک من وجد اصابت المی باشد مر دل را یا از فَرَح یا از تَرَح، یا از طرب یا از تعب. و وجود اِزالت غمی از دل و مصادفت مراد آن و صفت واجد اِمّا حرکت بود اندر غلیان شوق اندر حال حجاب، و اما سکون اندر حال مشاهدت اندر حال کشف، اما زفیر و اما نفیر اما انین و اما حنین، اما عیش و اما طیش اما کَرَب و اما طرب.
رایت فلک دولتست و او را بر قطب اصابت مدار گشته
در پرتو این ادعا، الجزیره این پرسش را داشته که آیا در گذشته عمداً هم مورد هدف قرار گرفته‌است -؛ دفتر الجزیره در کابل در سال ۲۰۰۱ بمبگذاری شد و یک موشک هم به دفتر آن در بغداد اصابت نمود و طی حمله به عراق طارق یعقوب گزارشگر این شبکه کشته شده بود. با وجود این که هر دو حمله رخ داده بودند، الجزیره نسبت به فراهم ساختن مکان‌هایی جهت دفاتر شبکه در آمریکا اقدام نمود.
همچو آن رنجور دلها از تو خست کر بپندار اصابت گشته مست
بدان که روی بقبله آوردن شرط درستی نماز است، و بگذاشتن قبله اندر نماز روا نیست مگر در دو حالت یکی در نماز شدت خوف، بهر جهت که روی کند روا بود چون استقبال قبله متعذر و ناممکن بود. دیگر مسافر در نماز تطوع، بآن جهت که راه وی بود روی کند روا بود، و بیرون ازین دو حالت روا نیست اندر هیچ نماز قبله بگذاشت. و شافعی را دو قول است: یکی اصابت عین قبله فرض است، یا اصابت جهت و اصابت جهت ظاهرترست و درست تر، که در آن مشقت و حرج نیست. و بناء دین حنیفی جز بر آسانی و فراخی نیست، و هو المشار الیه بقوله تعالی وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ و یقول النبی «بعثت بالحنیفیة السهلة السمحة».
پس هر کسی را از اهل صف دوم بقدر اصابت نور فیض اینجا در متابعت انبیا و اولیا سعی وجد و طلب پدید آید و چنانک در هر صف تفاوت قرب و بعدی و یمین و یساری بوده است بعضی ارواح را بر بعضی اثر آن در سعی و طلب هر کس ظاهر شود و دریافت و نایافت هم موثر باشد.
و قال قوم: رکن یرکن، و هی شاذّة نادرة و افصح اللّغات: رکن یرکن، و الرّکن ناحیة من الجبل او الحائط قویّة. و بدانکه مسّ در قرآن بر سه وجه است: یکی بمعنی اصابت چنان که درین آیت گفت: فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ ای یصیبکم لفحها. و در سورة الاعراف گفت: مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ ای اصاب آباءنا الشدّة و الرّخاء.
و عن معاذ بن جبل قال قال رسول اللَّه (ص): «من اغلق دون جاره، مخافة علی اهله و ماله، فلیس جاره ذلک بمؤمن، و لیس بمؤمن من لم یأمن جاره بوائقه». قال: یا رسول اللَّه ما حقّ الجار؟ قال: «ان استقرضک اقرضته، و ان مرض عدته، و ان مات شیّعته، و ان دعاک اجبته، و ان استعان بک اعنته، و ان اصابه خیر سرّک و هنّأته، و ان اصابته مصیبة ساءک و عزّیته، و لا تطل البناء علیه فتسدّ عنه الرّیح، و تشرّف علیه، الّا باذنه، و لا تؤذه بقتار قدرک، الّا ان تغرف له منها، و اذا اشتریت فاکهة فلا تخرج منها شیئا، و ما زال جبرئیل یوصینی بالجار، حتّی ظننت انّه سیورّثه. الجیران ثلاثة: جار له ثلاثة حقوق، و جار له حقّان، و جار له حقّ. فأمّا الّذی له حقوق ثلاثة، فحقّ الاسلام و حقّ القرابة و حقّ الجوار، و أمّا الّذی له حقّان، فحقّ الاسلام و حقّ الجوار، و أمّا الّذی له حق واحد، فالّذی له حقّ الجوار». قالوا: یا رسول اللَّه! أ نطعم المشرکین من نسکنا؟ قال: «لا تطعموا المشرکین من نسککم».
در نقاط مرزی برای عبور و مرور، ایستگاه‌های بازرسی ایجاد شد که مهم‌ترین آن گذرگاه ایستگاه بازرسی چارلی در بخش آمریکایی برلین غربی بود. در ۱۷ اوت ۱۹۶۲ جوانی ۱۸ ساله به نام پیتر فشتر که قصد داشت در نزدیکی این منطقه از دیوار برلین بالا رود توسط نگهبانان قسمت شرقی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. این امر موجب تظاهرات در برلین غربی گردید، تظاهرکنندگان خطاب به نگهبانان شرقی دیوار فریاد می‌زدند: "قاتل‌ها!"
رسانه‌های داخل ایران در ۱۷ مرداد گزارش داده بودند که دو شهروند لبنانی به نام‌های حبیب داوود (استاد تاریخ و ۵۸ ساله) مرتبط با حزب‌الله لبنان و دخترش مریم (۲۷ ساله)، در حوالی گلستان یکم در خیابان پاسداران تهران به ضرب چهار گلوله کشته شدند. خبرگزاری مهر نوشته بود، در این حادثه از سوی یک موتورسوار «از سمت راننده» پنج تیر شلیک شده که ۴ تیر شلیک‌شده به خودرو برخورد کرده و شلیک پنجم هم به یک ماشین دیگر که در حال عبور بوده اصابت کرده‌است. این خبرگزاری اضافه کرده بود، این دو نفر سوار بر یک خودروی ال۹۰ سفید در حال حرکت بودند و حادثه ساعت ۹ شامگاه جمعه رخ داد.
هنگام حمله موشکی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق، مقامات آمریکا در اتاق وضعیت کاخ سفید و پنتاگون، صحنه‌های اصابت موشک‌های ایرانی به دو پایگاه آمریکایی در عراق را در حالی که نظامیان پیشتر و به سرعت از آن‌جا بیرون برده شده بودند، نظاره می‌کردند.
در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ سایت‌های متعلق به شبه نظامیان ایرانی در منطقه دیر الزور در شرق سوریه در نزدیکی مرز با عراق مورد یک حمله موشکی قرار گرفتند. به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، دومین حمله در این ناحیه در عرض یک هفته گزارش شده‌است در این حمله ۵ تن کشته شدند و سه تن دیگر نیز در حمله اولیه کشته شده‌اند. مقر شبه نظامیان ایرانی در ابوکمال و یک سایت در الجلاء واقع در شمال ابوکمال در این حمله مورد اصابت قرار گرفت. گزارش‌ها حاکی از آن است که پایگاه نظامی حزب‌الله نیر مورد حمله قرار گرفته‌است.
حدود ساعت ۱ بامداد جمعه ۳ ژانویه۲۰۲۰، در حمله هوایی آمریکا به دو خودرو در نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد، قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و ۸ نفر از همراهان آنان کشته شدند. در نخستین ساعات بامدادی گفته شد یک راکت به منطقه باربری فرودگاه بغداد اصابت کرده و دو خودرو آسیب دیده و چند نفر زخمی شدند. ساعاتی پس از آن گروه حشد شعبی شبه نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن یک مقام ارشد خود به همراه دو میهمان مهم خبر دادند. دقایقی بعد تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که یکی از کشته‌شدگان این حمله هوایی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.
در هیچکدام از مراحل فیلم‌برداری، هیچ حیوانی از طرف عوامل ساخت نماهنگ مورد حمله یا صدمه قرار نگرفت و تصاویر حیوانات کشته شده مربوط به بایگانی‌های مستندهای معروف بودند. اما با این وجود در هنگام فیلم‌برداری، یک شکارچی، یک فیل را از مسافت ۱ مایلی از مکان فیلم‌برداری مورد اصابت گلوله قرار داد و کشت. صحنهٔ کشته شدن این فیل در نماهنگ گنجانده نشده‌است.
و قال اربع من کنّ فیه بنی له بیت فی الجنة: المعتصم بلا اله الا اللَّه لا یشک فیها، و من اذا عمل حسنة سرّته و حمد اللَّه علیها، و اذا عمل سیئة ساءته و استغفر اللَّه منها، و اذا اصابته مصیبة قال إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ.
در تیر ماه ۱۳۹۷ شمسی المار ولی‌یف و محافظش توسط فردی به نام «یونس صَفَرُف» از ناحیه سر و گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت. صفرف به فاصلهٔ اندکی توسط پلیس بازداشت شد.
و قیل کان سهل بن عبد اللَّه اصابته زمانة فی آخر عمره، فکان اذا حضر وقت الصلاة انتشر یداه و رجلاه، فاذا فرغ من الفرض عاد الی حال الزمانة و کان لسهل بن عبد اللَّه مرید، فقال له یوما: ربّما أتوضّأ للصّلوة فیسیل الماء بین یدیّ کقضبان ذهب و فضة.
به خلبانی سروان محمدجعفر بهادران و کابین عقب، ستوان‌یکم سید حسین حسینی از پایگاه اصفهان که در تله میراژها قرار گرفتند (ساندویچ اتک) و پس از اصابت موشک به هواپیما، خلبان‌ها به سلامت در نزدیکی اهواز ایجکت کردند.
جهت افزایش ایمنی راکت در صورت اصابت نکردن به هدف، ماسوره سلاح به گونه‌ای طراحی شده‌است که به‌طور خودکار پس از ۶ الی ۸ ثانیه راکت را به‌طور خودکار منهدم می‌کند.