اشیا

معنی کلمه اشیا در لغت نامه دهخدا

اشیا. [ اَش ْ ] ( ع اِ ) صورتی از اشیاء ج ِ شی است که در فارسی شاعران همزه آخر آنرا بضرورت وزن یا قافیه کردن با کلمه های مختوم به الف حذف کنند :
مجوی از وحدت محضش برون از ذات او چیزی
که او عامست و ماهیات خاص اندر همه اشیا.ناصرخسرو.اگرچه بیعدد اشیا همی بینی در این عالم
ز خاک و باد و آب و آتش از کانی و از دریا.ناصرخسرو.ازبهر وجود تو که سرمایه اشیاست
نشگفت که در خانه نشانند عدم را.انوری.فلک ز جور تو سازد لطیفهای وجود
مگر که منبعجود تو مصدر اشیاست ؟انوری.آنچه در کونست زاشیا وآنچه هست
وانما جان را بهر حالت که هست.مولوی.و رجوع به اشیاء و شی شود.

معنی کلمه اشیا در فرهنگ عمید

= شیء

معنی کلمه اشیا در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع شئ چیزها .
صورتی از اشیائ جمع شئ است که در فارسی شاعران همزه آخر آنرا بضرورت وزن یا قافیه کردن با کلمه های مختوم به الف حذف کنند .

جملاتی از کاربرد کلمه اشیا

در فیزیک، اثر نیروی کوریولیس یک انحراف مشهود حرکت اشیا، هنگامی که اشیا در یک محور مختصات چرخش قرار دارد، می‌باشد. برای مثال، دو بچه را در دو سمت مخالف یک چرخ فلک گردان در نظر بگیرید، که دو توپ نیز در اطراف آن متصل بوده و می‌چرخند. از دید کودکان، مسیر توپ از پهلو به صورت منحنی درآمده و به وسیله نیروی کوریولیس انحنا پیدا کرده‌است. از دید سه بعدی انحراف با چرخش پاد ساعت‌گرد چرخ و فلک، به سمت راست است. (مشاهده از بالا) و در صورت چرخش ساعت‌گرد چرخ و فلک، انحراف به سمت چپ است.
لطافت باشد از اوصاف یکتا بیکتائی لطیف است او در اشیاء
اما در این سال دو اثر از او در نمایشگاه بزرگ‌سال گروه هفت نگاه به قیمت ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان فروش رفت. در مزایده شب دوم آبان ۱۳۸۶، یک تابلو خط از این هنرمند در حراجی سادبیز لندن به مبلغ ۸۸ هزار پوند (بیش از ۲۱۷ هزار دلار) به فروش رفت که رسانه‌های بین‌المللی به‌طور گسترده‌ای آن را بازتاب دادند. این اثر بالاترین نرخ اشیاء حراجی این نگارخانه را به خود اختصاص داد و این اولین بار است که تابلو خطی یک هنرمند معاصر ایرانی به چنین مبلغ بالایی فروخته شده‌است.
جمال ماست چنین دیدار کردست که اشیا نور ما اظهار کردست
بسی ملاحظه کردیم در جهان حقیقت حقیقت همه اشیا ملیح بود ملیح
نور اول خوشی تجلی کرد نیک بنگر که عین اشیا شد
این روستا دارای تاریخی زیاد از اشیاء عتیقه برخوردار است قدمت این روستا 3000 سال پیش است.
نگفت ایزد نیابی هیچ جز بر ذکر من گویا در اشیا هرچه بینی پست و بالا قاصی و دانی
حقیقت آدم از تو یافت اشیا دم تو اندر او آمد هویدا
هیچ پنهان شود ز حق اشیا این نگوید کسی مگر اعمی
دین خداست وحدت و این مردم بت کرده اند کثرت اشیا را
اشاره‌گر لیزری یا لیزر نشانه‌گر وسیله‌ای برای نشان دادن اشیا با پرتو لیزر است. این اشاره‌گرها معمولاً همراه پروژکتور استفاده می‌شوند تا نقاط مورد نظر روی صفحه را با آن نشان دهند.
کنی نفی وجود جمله اشیاء ندانی هیچ غیر از حق تعالی
فلسفه نظری دانشی است که دربارهٔ اشیاء آنچنان که هستند بحث می‌کند و فلسفه علمی دانشی است که دربارهٔ افعال انسان آنچنان که شایسته‌است باشد، بحث می‌کند. فلسفه نظری بر سه قسم است: الهیات یا فلسفه علیا، ریاضیات یا فلسفه وسطی، طبیعیات یا فلسفه سفلی
در اواخر دهه ۱۹۴۰، اسکار فیشینگر لومی‌گراف را ایجاد کرد، که با فشار دادن اشیاء/دست‌ها در صفحه‌ای لاستیکی که در نور رنگی بیرون زده بود، تصاویر تولید می‌کرد. تصاویر این دستگاه به صورت دستی ساخته شده و همراه با موسیقی‌های مختلف اجرا شده است. برای کار به دو نفر نیاز داشت: یکی برای ایجاد تغییرات در رنگ‌ها، دیگری برای دستکاری صفحه نمایش، فیشینگر لومیگراف را در اواخر دهه ۱۹۴۰ تا اوایل دهه ۱۹۵۰ در لس آنجلس و سانفرانسیسکو اجرا کرد. لومیگراف توسط تهیه‌کنندگان فیلم علمی تخیلی ۱۹۶۴، «مسافران زمان» مجوز دریافت کرد. لومیگراف صفحه کلید ندارد و موسیقی تولید نمی‌کند.
هنوز هم یک حوزه زنده تحقیقاتیست، بخصوص تبدیل‌های فوریه روی اشیای کلی‌تری چون توزیعات تمپرد. به عنوان مثال، اگر ما برخی الزامات روی توزیعی چون
اول و آخر توئی تو ظاهری بر همه اشیاء عالم قادری
بر خلاف این سخن، اصلی که حاکم بر سراسر ایدئالیسم من و تعیین‌کنندهٔ آن است این است که: «هر شناختی که دربارهٔ اشیاء صرفاً از فاهمهٔ محض یا عقل محض حاصل شود جز توهم هیچ نیست و حقیقت فقط در تجربه است.»