اشکال

معنی کلمه اشکال در لغت نامه دهخدا

اشکال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ شکل. ( منتهی الارب )( اقرب الموارد ) ( ترجمان علامه جرجانی ص 62 ). صورتها. ( غیاث ) ( آنندراج ). مانندگان. مانندها. || ج ِ شکل و آن بر هیئت مجموعی چیزی اطلاق کنند که در علم رمل شانزده شکل اند و در علم تکسیر و هندسه نیز اشکال متنوعه و مختلفه می آیند بسبب اطالت نوشتن متراک ( کذا ) آفتاب و در تاج بمعنی شکل مانند است. ( مؤیدالفضلا ). || پیکرها و ظاهر جسمها. مثال : اشکال مردم با هم اختلاف دارند. ( فرهنگ نظام ). صورتها و نقشها و پیکرها و شکلها. ( ناظم الاطباء ) :
گرچه ز مرتضائی ز اشکال مرتضائی
گرچه ز مصطفائی ز امثال مصطفائی.فرخی. || رسنها و به این معنی ج ِ شِکل است که بمعنی رسن باشد. ( غیاث ) ( آنندراج ). || اقران. همسران. هم پایگان : چون در خویش هنری بینی که در اشکال خود نبینی همیشه خود را فزون از ایشان دانی و مردمان نیز ترا افزون تر دانند از همسران تو بقدر و بفضل و هنر تو. ( منتخب قابوسنامه ص 36 ). || امور اشکال ؛ یعنی ملتبس و مشتبه. ( اقرب الموارد ). || بناهای یک شهر. ادریسی این کلمه را بدین معنی بکار برده است : مدینة عجیبةالبناء قائمةالاشکال. ( دزی ج 1 ص 779 ).
- اشکال اربعه ؛ در دانش منطق از مباحث مهم قیاس بشمار میرود و این دو شعر درباره آنها مشهور است :
اوسط اگر حمل یافت در بر صغری و باز
وضع به کبری گرفت شکل نخستین شمار
حمل به هر دو دوم وضع به هر دو سوم
رابع اشکال راعکس نخستین شمار.
و خواجه نصیر آرد: هیأت وقوع حدّ اوسط را در دو مقدّمه با دو حدّ دیگر ( حدّ اکبر، حدّ اصغر ) شکل خوانند، و آن از چهار نوع خالی نبود: یا در مقدمه صغری محمول بود، و در مقدمه کبری موضوع ، و آنرا شکل اول خوانند. یا در هر دو مقدمه محمول بود، چنانکه گوئیم : هر انسانی حیوان است. و هر فرس حیوان است ، و آنراشکل دوم خوانند. یا در هر دو مقدّمه موضوع بود، چنانکه گوئیم : هر انسانی حیوان است و هر انسانی ناطق است و آنرا شکل سوم خوانند. یا در مقدّمه صغری موضوع بود، و در مقدّمه کبری محمول ، برعکس شکل اول ، چنانکه گوئیم : هر انسانی حیوان است ، و هر ناطقی انسان است ، و آنرا شکل چهارم خوانند. و از این اشکال ، شکل اول کامل بود در قیاسیت ، و سه شکل باقی غیرکامل ، چه وقوع حدّ اوسط در شکل اول بر هیأت طبیعی است به خلاف دیگرها. پس او افضل اشکال باشد، و به این سبب او را بر دیگران مقدم داشته اند، و شکل چهارم که مقابل اوست از هیأت طبیعی دورتر باشد و به این سبب او را مؤخَّر داشته اند، و بعضی از منطقیان او را بیفکنده اند، بسبب بُعدش از طبع، و بعضی شکل اول و چهارم را بحیلت یک شکل کرده اند. و شکل دوم را بر سوم مقدم از آن جهت داشته اند که نتایج او شریفتر و قلیل الوجودتر باشد، چنانکه بعد از این معلوم شود و عادت منطقیان آن است که ایجاب را از سلب شریف تر شمرند. و کلی از جزوی شریفتر شمرند. و در اقترانیّات دیگر اعتبار مقدمات و حدود و اشکال چهارگانه هم بر این نسق بود که در حملیّات تنها گفته آمد، چنانکه بعد از این گفته آید. ( اساس الاقتباس صص 191 - 192 ). و رجوع به همان کتاب صص 193 - 213 و کشاف اصطلاحات الفنون ذیل شکل شود.

معنی کلمه اشکال در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ شکل . ۱ - صورت ها، گونه ها، انواع . ۲ - پیکرها.
( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) دشوار شدن . ۲ - (اِمر. ) پوشیده شدن کار. ۳ - (اِمص . ) دشواری . ۴ - خرده گیری .
( ~. ) ( اِ. ) پای بند ستور، شکال .

معنی کلمه اشکال در فرهنگ عمید

۱. پوشیده شدن کار و مشتبه گردیدن آن، دشواری، سختی و پیچیدگی کاری یا امری.
۲. (اسم ) مسئله.
۳. (اسم ) عیب، نقص.
ریسمانی که به چهار دست و پای ستور می بستند، پای بند ستور: خاطر آرد بس شکال این جا ولیک / بگسلد اشکال را استور نیک (مولوی۱: ۳۸۸ ).
= شِکل

معنی کلمه اشکال در فرهنگ فارسی

( اسم ) پای بند ستور شکال شکیل .
دشواری مشکل شدن دشواری و سختی و عدم سهولت . دشواری و سختی مثال . در کار من اشکالی پیدا شد .
( اشک آل ) اشک سرخ .

معنی کلمه اشکال در فرهنگستان زبان و ادب

{bug} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] خطا یا نقصی در نرم افزار یا سخت افزار که باعث اختلال در برنامه شود

معنی کلمه اشکال در دانشنامه آزاد فارسی

اِشکال (bug)
(یا: گیر) در رایانه، این اصطلاح زمانی به کار می رود که برنامهای به صورت غیرصحیح عمل کرده یا نتایج نادرستی را ارائه نماید.

معنی کلمه اشکال در ویکی واژه

difficoltà
inconveniente
دشوار شدن.
پوشیده شدن کار.
دشوا
خرده گی
پیکرها.
پای بند ستور، شکال.
جِ شکل.
صورت‌ها، گونه‌ها، انوا

جملاتی از کاربرد کلمه اشکال

اشکال دولت کرده حل، بر تیرش از روی محل این سبز پنگان از زحل، پیکان نو پرداخته
د لوکا فارغ التحصیل وکالت است و سپس در اواسط سال‌های ۱۹۷۰ میلادی به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شد، در امتداد خط مرزی بین عکاسی سنتی و عکاسی تجربی . سبک او، در حقیقت عکاسی چند ژانره است، با استفاده از موادهای مختلف، همواره در تلاش است تا با کار خود تامرزوز را بر رویی مواد اولیه ببرد، واحدهای بیان در کارهای او حداقل است، اشکال و نشانه‌ها طوری نشان داده می‌شوند که یک جو متافیزیکی را تشکیل می‌دهند. عکسهای او در بسیاری از گالری‌ها، به ویژه در ایتالیا به نمایش گذاشته شده‌اند...
بنده در اشکال مدحت از زمین جان و دل این چنین شکلی که ناید در گمان آراسته
اسم‌های رایج برای این اشکال الگو ویدمن‌اشتاتن و ساختار ویدمن‌اشتاتن هستند. هر چند در نحوه نوشتن آن اختلاف وجود دارد.
این نیاز که هر دو طرف، دسترسی به کلیدهای مخفی داشته باشند یکی از اشکالات اصلی رمزنگاری کلید متقارن، در مقایسه با رمزنگاری کلید عمومی است.
ازدواج سفید یکی از اشکال رایج ارتباط در جهت تشکیل خانواده است که برای سازگاری با مشکلات دنیای مدرن مطرح شده‌است. در این نوع ازدواج، افراد بدون آن که ازدواج خود را به شکل رسمی و قانونی و شرعی ثبت نمایند، صرفاً با توافق یکدیگر اقدام به ازدواج و زندگی می‌کنند.
من به جهان رمزآمیز کلیسا و قوس‌های نرم، دیوارهای ضخیم، بوی جاودانگی و نور رنگین خورشید که در چمنزارهای نقاشی‌های قرون وسطایی می‌لرزید و اشکال منحنی روی سقف‌ها و دیوارها علاقه‌مند شده بودم. آن‌جا هر چیزی که تخیل یک نفر می‌تواند آرزو کند وجود دارد — فرشتگان، قدیسین، اژدهایان، پیامبران، شیاطین و انسان‌ها.
گلزار چو بتخانه شد از بتگر وازبت کهسار چو ار تنگ شد از صورت و اشکال
بر عارض بیاض چو مشاطه گونه گون اشکال مختلف ز خط عنبری کند
و از این جا احوال مریدان مختلف باشد که کس باشد که وی را اندر معنی این کلمه اشکال پدید آمدن گیرد و خیالهای باطل پیش وی آید و کس باشد که از این رسته باشد، ولیکن جواهر ملایکه و انبیا (ع) وی را به صورتهای نیکو نمودن گیرد، چنان که اندر خواب بود یا چشم باز کرده بود که آن همی بیند.
ایران دومین تولیدکننده خاویار، سومین تولید کننده پسته، نخستین تولید کننده زعفران، زرشک، فیروزه، میوه‌های شفتی (مثل زردآلو) و فرش دستباف در جهان است. این کشور همچنین دارندهٔ بیشترین ذخایر روی و سرب در جهان و پنجمین دارندهٔ ذخایر مس در جهان به‌ شمار می‌رود که این فلزات بیشتر به اشکال خام (مانند کنسانتره و پودرهای معدنی) از ایران صادر می‌شوند. ایران همچنین جزو ده کشور اول دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری و جزو پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری و جزو سه کشور اول جهان از نظر تنوع صنایع دستی است.
کنوانسیون حقوق افراد دارای ناتوانی، ارتباط تقویتی و جایگزین را به عنوان اشکالی ارتباطی شامل زبان‌ها و همچنین روش‌های استفاده از نمایش متن، چاپ با فونتی بزرگ، ارتباطات لمسی، استفاده از زبانی ساده و واضح، استفاده از روش‌های چند رسانه ای در دسترس و فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای قابلیت دسترسی‌پذیری تعریف می‌کند.
گوش نه تو ای طلب‌کار صواب بشنو این اشکال و شبهت را جواب
حُصْری گوید صوفی آنست که او را بعد از گم شدن او باز نیابید و بعد از یافتن گم نشود و درین اشکالی است معنیش آن بود که چون آفات ازو نیست شود دیگر بار آن آفات درو باز نیابند و آنکه گفت که بعد از یافتن گم نشود یعنی که چون بحقیقت آراسته شد بعد از آن به هیچ چیز از مخلوقات باز ننگرد که بدان سبب از مقام خویش بیفتد، حادثات در او اثر نکند.
به دست فکرت مشکل‌گشای بگشادم ز شاهدان طبیعی براقع اشکال
در غیر این صورت ممکن است اشکالی در نرم‌افزار پیدا کرده باشد.
دوم آنکه: طالب مدح و ثنا باشد و او را از خوش آمدگویی خوش آید، و لیکن نه به حدی که در تحصیل آن متوسل به محرمات شود، بلکه همین قدر به واسطه امور مباحه، هر قدر که حاصل شود به آن اکتفا کند و چنین شخصی اگر چه هنوز به هلاکت نرسیده اما در حدود هلاکت است، چون کسی که طالب دست آوردن دل مردم باشد ضبط خود را نمودن در جمیع افعال و اقوال به نحوی که به معصیتی نیفتد در غایت اشکال است.
الهی پس ازسال ۸۹۹ (قمری) شرح اشکال التأسیس و تلخیص تحریر اقلیدس راآموخت. الهی در سال ۹۰۲ (قمری) هرات را به مقصد اردبیل ترک نمود. در اردبیل، به عنوان خادم روضه شیخ صفی الدین اردبیلی منصوب، و در آنجا به تدریس پرداخت.الهی در این دوران به عنوان استاد علوم عقلی و نقلی شهره عام و خاص گردید. او اولین کسی است که معارف جعفری را به فارسی ترجمه نموده‌است.
همیشه تا که بر آب روان نسیم صبا کشد چو مرد مهندس دوایر و اشکال
کاشانی زیج خاقانی را نیز در تصحیح اشکالات زیج ایلخانی نوشت.