اشه
معنی کلمه اشه در لغت نامه دهخدا

اشه

معنی کلمه اشه در لغت نامه دهخدا

اشه.[ اُ ش َ / ش ِ ] ( اِ ) گیاهی است که کمان گران بر بازوی ازجابدررفته بندند، و اشق معرب آنست. ( برهان ) ( آنندراج ) ( شعوری ). و بتازیش اشق نامند. ( سروری ). صمغ گیاهی است بشکل خیار که بر بازوی بدررفته بندند تا بجای آید. اشج و اشق معرب آن. ( رشیدی ). گیاهی است که بر عضو بدررفته بندند، و معرب آن اشق است. ( انجمن آرا ). وُشَّق. ( منتهی الارب ). انگم ، و آن دارای چسبی است که کمانگران و شکسته بندان بکار برند. و رجوع به اشنه و اشق و وشق و اشج شود.
اشه. [ ] ( اِخ ) نام اشک بن دارابن دارا برحسب یکی از روایات. ابن البلخی آرد: و بروایتی دیگر چنین است :اشه بن اشدبن ازران بن اشقان بن اش الحیاربن سیاوش بن کیکاوس. ( از فارسنامه ابن البلخی چ طهرانی ص 14 ). و درمجمل التواریخ و القصص چنین است : آذروان بن بوداسف بن اشه بن ولداروان بن اشه بن اسغان... ( مجمل التواریخ ص 32 ). و رجوع به اشک و تاریخ ایران باستان ج 3 شود.
اشه. [ ] ( اِخ ) از رستاق طبرش همدانی و اصبهانی. ( تاریخ قم ص 120 ).

معنی کلمه اشه در فرهنگ عمید

صمغی زردرنگ و تلخ مزه شبیه کُندُر که در طب قدیم برای دفع سنگ کلیه و درد مفاصل به کار می رفته.

معنی کلمه اشه در فرهنگ فارسی

( اسم ) اشق .
از رستاق طبرش همدانی و اصبهانی

معنی کلمه اشه در دانشنامه عمومی

آشه. آشِه ( به فرانسوی: Achey ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Dampierre - sur - Salon واقع شده است.
ایکی ۷٫۰۵ کیلومترمربع مساحت و ۷۰ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اشه در فرهنگ عمید

معنی کلمه اشه در دانشنامه آزاد فارسی

اَشَه
رجوع شود به:ارته

معنی کلمه اشه در ویکی واژه

راستی، حق، دادگری، قانون، ابدی، آفرینش، سامان، مقرر الهی، نظم کاملی که همه‌ی راه‌های رستگاری به آن می‌رسند. اشه، اشو ظاهرا لقب زرتشت، اشو زرتشت است.

جملاتی از کاربرد کلمه اشه

در تیر ماه ۱۳۹۵ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دولت یازدهم از ماجرای اعطای پاداش توسط محمود احمدی‌نژاد به مقامات دولتی در دولت دهم تحت عنوان اعطای نشان ملی پرده برداشت. این پاداشها که در مجموع دو میلیارد و ششصد و پنجاه و سه میلیون تومان بوده‌است در مراسمی که مخفیانه برگزار شد به مدیران و وزیران دولت دهم از طرف محمود احمدی‌نژاد اهدا شده‌است.
سرشگ ابرو نسیم شمال بستان را بدر شهسوار آراست و عنبر اشهب
رنج این دنیای دون تا کی ترا لاشه نابوده زین لاشی ترا
پشه گشته باشه‌ای از فر او هر کجا سرسبزیی از پر او
ما تلاش می‌کنیم چیزهایی رو که همه بهش فکر می‌کنند اما به زبون نمیارن، بنویسیم. چیزهایی رو که می‌گیم که نیازی نیست دارای مفهوم عمیق باشند، مثلاً می‌تونه جمله‌ای مثل «من ناراحتم» باشه، اما به‌جاش چیزی دیگه‌ای رو که مفهوم عمیق‌تری داره با نحوه خاصی که منطقی باشه می‌گی، اما واقعاً بهش فکر نکردی. [...] سعی می‌کنیم متن شعرها جالب و محاوره‌ای باشه.
پس از کنکاشهای بسیار ایکابد درمی یابد که مقتولین به هم مرتبط هستند. با پیگیری این جریان او به بالتوس ون تسل مشکوک می‌شود و عنوان می‌کند اوست که سوار بی سر را کنترل می‌کند. این فرض ایکابد، رابطه عاشقانه بین او و کاترینا را مخدوش می‌کند.
آلاشهر در گذشته به نام فیلادلفیا شناخته می‌شد. این شهر در سال ۱۸۹ قبل از میلاد توسط شاه اومنس دوم از پرگامون تأسیس شد. اومنس دوم این شهر را به نام برادرش آتالوس دوم که تعهدش به وی لفب «فیلادلفوس» (کسی که برادرش را دوست دارد) داده بود نامگذاری کرد. مهمترین معروفیت این شهر به خاطر یکی از هفت کلیسای کتاب مکاشفه یوحنا در عهد جدید است.
پس از لفظ اشهد که گفتی ان الله دگر با الف در نپیچیده لامت
در دین زرتشت، هدف زندگی اشَاوان (اشه‌مند) شدن است؛ مزداپرستان وظیفه دارند که شادی را در جهان گسترش دهند، زیرا شادی به نیروهای نیک در نبرد با نیروهای شریر یاری می‌رساند. هسته اصلی مزدیسنا را می‌توان در مسائلی چون هومَتَه، هوختَه، هووَرشتَه (پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک)، یاری نیازمندان که راهی برای نشان دادن پایبندی به اشه و گسترش شادی در جهان است، برابری معنوی زنان و مردان و برابر جنسیتی در وظایف و نیک بودن بدون چشم‌داشت به پاداش خلاصه کرد.
روز سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ کشورهای اروپایی عضو برجام تصمیم به فعال سازی «مکانیسم حل اختلاف» گرفتند. این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان طی بیانیه‌ای گفتند که ایران به کرات مفاد توافقنامه برجام را نادیده گرفته‌است. که البته در ادامه جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اروپا از فعال کردن مکانیسم ماشه منصرف شده‌است و همچنان می‌خواهد برجام را حفظ کند.
این بزرگراه از محله‌های اوین، سعادت آباد، فرحزاد، شهرک غرب، شهرک ژاندارمری، آریاشهر(صادقيه‌کنونی)، خیابان ستارخان، طرشت، خیابان زنجان شمالی و جنوبی، خیابان آزادی، هاشمی، دامپزشکی و طوس عبور می‌کند.
محمد به عنوان یک «هشداردهنده» در سنت پیامبران پیشین، به مسئولیت بشر در مقابل خداوند تأکید داشت و پاداشهای بهشتی و عذاب جهنم را به آنها گوشزد می‌کرد.
در سال ۱۹۹۱ بن مناشه به صورت علنی بیان کرد که او نقش مؤثری در همکاری با حزب جمهوریخواه داشته‌است تا گروگانهای آمریکایی در ایران بعد از شکست کارتر آزاد شوند. بن مناشه همچنین با سیمور هرش مصاحبه کرد و در مورد برنامه هسته‌ای اسرائیل اطلاعات زیادی داد. این اطلاعات در کتاب برنامه سامسون توسط سیمور هرش چاپ شده‌است. او سپس به استرالیا رفت و درخواست پناهندگی نمود و ادعا کرد تحت تعقیب دولتهای اسرائیل و آمریکا می‌باشد. درخواست پناهندگی او در استرالیا رد شد و او سپس به کانادا گریخت و تابعیت کانادایی به دست آورد.
اوج سپر همچو شهاب اشهبی چرخ ممر همچو قمر کوکبی
آقاگیر روستایی‌ست که در گذشته از توابعِ بخش رودبارالموت، شهرستان قزوین، استان قزوین، ایران و از سالِ ۱۳۸۷ک‌خ به‌پس از توابعِ بخش زیباشهر است. مردمِ آقاگیر به‌زبان تاتی گپ می‌زنند.
چون گه رزم زیر ران آری اشهب تیزگام تیز خرام
به وام گیرد اشهب ز عنبر خلقش زند چو دور به گرد جهان نسیم شمال
کسی که اشهد ان لااله الاالله نگوید از تن او کن تو سر به تیغ جدا
لاشهٔ صبرم که نعل افکندهٔ راه عناست نزل تیمارت به منزلگاه محشر می‌کشد
لاشه‌ای داری سبک کن بار خویش ورنه در ره سخت بینی کار خویش