اشنو

اشنو

معنی کلمه اشنو در لغت نامه دهخدا

اشنو. [ اِ ن َ / نُو/ اُ ن َ / نُو ] ( نف مرخم ) مخفف اشنوا :
چون زبان از نیک و بد بربسته شد
هم ز اشنو هم ز گویا ایمنیم.عطار.و رجوع به اشنوا و شنوا و اشنودن و شنودن و شنیدن شود.
اشنو. [ اُ ن ُ ] ( اِ ) نوعی سیگار در تداول امروز که بنام شهر اشنویا و اشنویه است ، و آنرا انواعی است از قبیل : اشنوی کاغذی ، اشنوی مقوایی ، اشنوی ویژه. رجوع به اشنویه و اشنه شود.
اشنو. [ اُ ] ( اِخ ) نام شهری در آذربایجان است که امروز بنام اشنویه معروفست : و سلماس و اورمیه و اشنو را بدیشان داد. ( تاریخ جهانگشای جوینی چ لیدن ج 2 ص 160 ). و زمستان سنه ثمان و عشرین و ستمائه ( 628 هَ. ق. ) در ارمیه و اشنو مقام ساخت. ( همان ص 184 ). رجوع به تاریخ مغول اقبال ص 121 و مجمل التواریخ گلستانه ص 346، و اشنویه و اشنه شود.

معنی کلمه اشنو در فرهنگ معین

( اُ ) (اِ. ) نوعی سیگار که به نام شهر اشنو (اشنویه آذربایجان ) نامیده شده است .

معنی کلمه اشنو در فرهنگ عمید

نام تجاری نوعی سیگار که به نام شهر اشنو یا اشنویه (از شهرهای آذربایجان غربی ) نامیده شده.

معنی کلمه اشنو در فرهنگ فارسی

( اسم ) نوعی سیگار که بنام شهر اشنو ( اشنویه ) ( آذربایجان ) نامیده شده .
نام شهری در آذربایجان است که امروز بنام اشنویه معروفست . و سلماس و ارومیه و اشنو را بدیشان داد .

معنی کلمه اشنو در دانشنامه عمومی

اشنو (شهر اتریش). اشنو ( به آلمانی: Eschenau ) یک منطقهٔ مسکونی در اتریش است که در ناحیه لیلینفلد واقع شده است. اشنو ۱٬۳۷۸ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه اشنو در ویکی واژه

نوعی سیگار که به نام شهر اشنو (اشنویه آذربایجان)
نامیده شده‌

جملاتی از کاربرد کلمه اشنو

که ای بخت خوابیده بیدار شو هیاهوی رزم آوران راشنو
در سال ۱۹۰۹ میلادی برابر با ۱۲۸۷ ه‍. ش، عثمانی‌ها با تمام قدرت نظامی خود اشنویه را تسخیر کرده و مردم آن را کشتار نمودند، وجود عثمانی‌ها و روس‌ها در این منطقه ضرر و زیان جانی و مالی فراوانی برای مردم اشنویه در پی داشت. پس از روس‌ها نوبت آشوری‌ها رسید که به شهر هجوم بیاورند که به زنان و کودکان نیز رحم نکردند، به دنبال جنگ آشوری‌ها و روس‌ها قحطی بزرگی به وجود آمد و مردم از وحشت و قحطی و فرط گرسنگی به طرف عراق (موصل و کرکوک) حرکت کردند؛ بدنبال این وقایع از ۱۳ هزار نفر مردم شهر اشنویه در آن زمان، تنها چندصد تن باقی ماندند.
ای که نام اشنوده باشی خسرو پرویز را رو سفر کن تا ببینی خسرو تبریز را
اما طبق گزارش رادیو زمانه، این اقدام که از سه‌شنبه دوم تیرماه آغاز شده بود چندان از اقبال بالایی بین کردها برخوردار نبوده‌است. اخبار و گزارش‌هایی که به «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» رسیده، مبنی بر این است که در برخی از شهرهای کردنشین مثل سقز، مهاباد، سنندج، کامیاران، اشنویه، نقده و بخش‌هایی در ایلام و کرمانشاه از این مسئله استقبال شده‌است. اما در دیگر شهرهای مناطق کردنشین مثل قروه و بیجار یا دیگر شهرها استقبال چندانی از این مسئله صورت نگرفته‌است.
نامه ی نانوشته بیش مخوان قصّه ی ناشنوده پیش میار
برخی از معلمان در پرکینز به هوش بالای او پی بردند و به او کمک می‌کردند. مایکل آناگنوس، مدیر مؤسسه، او را تشویق می‌کرد که به کودکان کوچکتر آموزش دهد. در همان‌جا بود که تحت یک عمل جراحی قرار گرفت که مقداری از بینایی‌اش را به او برگرداند. در همین مدرسه نیز تحت آموزش‌های دوستانه لارا بریجمن قرار گرفت و از او الفبا را آموخت. بریجمن اولین فرد نابینا و ناشنوایی بود که از همین مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌بود. آنی در سال ۱۸۸۶ و در سن ۲۰ سالگی آموزش‌هایش را در مدرسه نابینایان پرکینز به پایان رساند.
گویم بتوفیق خدایتعالی کلیمه اخلاص که لا اله الا الله است کلید در دین مسلمانیست و هر که او را بگیرد بسرای بیت اسلام اندر آید و مرورا کلیمه اخلاص از بهر آن گفته اند که اخلاص بزبان تازی پاکیزه کردن باشد و گوینده این قول باید که پا کیزه کند مر دین خویش را بگفتار این کلیمه از آلایش بت پرستی و پلیدی گفتار ناشنویان و تاریکی مذهب دهریان و جز آن و چون اعتقاد گوینده این قول با گفتارش برابر شود بدور کردن صفات دو مخلوق از لطیف و کثیف از توحید آنگه بقول و اعتقاد درست باشد و پس از آن مرین اعتقاد و قول را عملی در خورد باید کرد تا مر گفتار او را کردار او بردارد و بعالم علوی برد چنانکه خدایتعالی گفت قوله تعالی:الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه و همچنانکه کلیمه اخلاص آغاز دین است سوره اخلاص انجام دین است و آغاز و انجام بفرمان صانع حکیم لازم آید که در خورد یکدیگر باشند.
این حالت اگرت عجب نماید بشنو ز من، ار توانی اشنود
در مورد نام‌گذاری این برکه به کل، دو فرضیه وجود دارد. نخست، در زبان اچمی، واژهٔ کل معادل کر در زبان فارسی و به معنی ناشنواست. این فرضیه با توجه به نبود سقف در این برکه و عدم پژواک صدا در آن که در ظاهر به نظر می‌رسد برکه کر است و صداها را نمی‌شنود، مطرح شده‌است. فرضیهٔ دوم اما با استدلال به این که در زبان اچمی به گوسفند بدون شاخ، کل گفته می‌شود، این برکهٔ بی‌سقف را نیز ناقص دیده و نام کل بر آن نهاده‌است.
شنیدم این و شگفتم که ناشنوده رموز چرا به عمد مسلمان کشد مسلمان را
اهالی شهر و شهرستان اشنویه مسلمان و پیرو مذهب اهل تسنن (شافعی) هستند.
کدخدازاده در صنعت نفت مشغول به فعالیت بود و از پایه گذاران سازمان نوین ورزش در صنعت نفت کشور محسوب می‌شود. وی در سال‌های ۱۳۵۹ الی ۱۳۶۱ مسوولیت امور ورزش شرکت ملی نفت را پس از دهداری برعهده گرفت. او سابقه فعالیت در فدراسیون‌های فوتبال، وزنه‌برداری، مشت‌زنی، ژیمناستیک، بدمینتون و ناشنوایان داشته و در کنفدراسیون‌‌های آسیایی وزنه‌برداری (ریاست کنفدراسیون۱۹۷۴) و بدمینتون آسیا نیز عضویت و فعالیت طولانی داشت. اسماعیل کدخدازاده پس از انقلاب رئیس فدراسیون بدمینتون شده و هم‌چنین به سمت داوری در عرصه وزنه‌برداری نیز مشغول بود.
آب دیده پیش تو با قدر بود من نتانستم که آرم ناشنود
احمد کور مکریانی یا شیخ احمدکور (۱۲۲۶ اشنویه - درگذشته در سال ۱۲۸۶ شمسی در بوکان) عارف کُرد، شاعر و از مریدان مولانا خالد شهرزوری بود.
ای مرا نادیده کرده عاشق دیدار خویش ناشنوده کرده دل را واله دیدار خویش
اشنو همچنین سیگار مورد علاقهٔ جلال آل احمد بود. سیمین دانشور در خاطرات خود با اشاره به این موضوع، علت مرگ او را افراط در سیگار اشنو و قزوینکا[الف] اعلام کرده‌است.
شهر اشنویه شامل دو ناحیه و ۱۲ محله می‌‌باشد.
پس فرشتگان ابداعی مجرد‌اند که وجود ایشان بفعل ایشانست. و فعل ایشان‌ اندر افلاک و کواکب پدیدست، که نور و قوت افلاک و کواکب که ایشان فرشتگان دیدنی و ناشنودنی‌اند از آن فرشتگان ابداعیست. و غرض الهی از تقدیر این فرشتگان خلقی دیدنی تحصیل فرشتگان بقوت است از مردم. و مرین فرشتگان را بقوت را رسول و وصی او بفعل آرند، بمیانجی کتاب و شریعت. و چنانک ستارگان که فرشتگان دیدنی‌اند میانجیان‌اند میان آن فرشتگان ابداعی که بفعل فرشتگان (اند) ومیان مردمان که بقوت فرشتگان‌اند از بهر پدیدآوردن ایشان، انبیاو اوصیا و امامان نیز میانجیانند میان فرشتگان بقوت که مردمان‌اند و میان فرشتگان بفعل کآن اولی و ابداعی‌اند، تا مر اینها را بمیانجی کتاب و شریعت بفعل فرشته کنند.و هرکه مر فرشته بقوت را بفعل‌ تواندآوردن، او بمنزلت فرشتگی رسیده باشد، و او خلیفت خدا باشد‌اندر زمین، چنانک همی گوید: قوله «ولونشا لجعلنا منکم ملئکه فی الارض یخلفون».و بدین سبب بود که خدای مارا بفرمود پس از ایمان بدو سبحانه گرویدن بفرشتگان او بکتابهاء او و بپیغامبران او، چنانک گفت: قوله «والمومنون کل آمن بالله و ملئکه و کتبه و رسله.»
اسلام‌آباد یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان اشنویه شمالی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، اسلام‌آباد ۲۹۶ نفر جمعیت دارد.
پس در تعیب کوشند، لیعرف الصحیح من السقیم و یعلم ان فوق کل ذی علم علیم، ایزد تعالی ما را و دوستان ما را از عیب جستن یاران و طعن قدح همکاران نگاه داراد و هذیانات این افسانه های نابوده و سرگذشت های ناشنوده از ما درگذراناد بحق المصطفی محمد و آله الطاهرین و سلم تسلیما کثیرا.