اشل

معنی کلمه اشل در لغت نامه دهخدا

اشل. [ اِ ش ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) حداقل حقوق قانونی رتبه یک مستخدمین ادارات دولتی. لفظ مذکور از زبان فرانسوی اشل است. ( فرهنگ نظام ).این کلمه در زبان فرانسه بمعانی : نردبان ، مقیاس ( نقشه )، جدول ، درجه و جز اینها است. و در تداول فارسی بمعنی یادکرده بکار میرود. پایه. ( لغات فرهنگستان ).
- دون اشل ؛ دون پایه. مستخدمی که رتبه ندارد و کمتر از اشل مستخدمان رسمی حقوق دریافت میکند. و رجوع به دون شود.
|| مقیاس.نرده. ( فرهنگستان ).
اشل. [ اَ ] ( ع اِ ) گزی است مروج بصره. ( منتهی الارب ). یک نوع گز و ذرعی که در بصره معمول است. ( ناظم الاطباء ). نام پیمانش بصره است که بمقدار چهل دست باشد. ( آنندراج ). مؤلف تاریخ قم مینویسد: و نیر لابد است که بدانند که شصت گز زمین به ذراع هاشمیه که آن گزی است و دو دانگ گزاست آن مقدار را بنزدیک اهل حساب و اصطلاح ایشان اشل گویند و اشل ده باب بود و بابی عبارت از شش گز و گزی عبارت از شش قبضه و قبضه عبارت از چهار انگشت. پس یک گز عبارت از 24 انگشت باشد. ( تاریخ قم ص 109 ). و دزی ذیل این کلمه مینویسد: رجوع کنید به مجله خاورشناسان آلمان XVIII 695.
اشل. [ اَ ش َل ل ] ( ع ص ) رجل اشل ؛ مرد تباه دست. مؤنث : شَلاّء. ( منتهی الارب ). شل دست. ( تاج المصادر بیهقی ). مردی که دست او شل باشد یعنی دست او تباه باشد و قیل خشک. ( آنندراج ). شل [ در دست ]. ( زوزنی ). هردودست تباه. چلاق. تباه و خشک شده [ دست ]. آنکه دستش خشکیده باشد. خشک دست. ( مهذب الاسماء ). اقطع . رجوع به اقطع شود:
والشمس کالمرآة فی کف الاشل.
اشل. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) کوهی است در مرزهای خراسان که در آن حکم بن عمرو غفاری غزا کرد. ( از معجم البلدان ). رجوع به مراصد الاطلاع شود. و کوهستان اشل در مرو خراسان بود. رجوع به شرح احوال رودکی ج 1 ص 237 وطبری ج 6 ص 140 و ابن اثیر چ 1290 ج 3 ص 202 شود.
اشل. [ اَ ش َل ل ] ( اِخ ) ازرقی بکری. از شاعران خوارج قرن اول هجری و از اخوان عمران بن حطان بود و در البیان و التبیین اشعاری به وی نسبت داده شده است. رجوع به البیان و التبیین ج 1 ص 49 و عمران بن حطان در الاصابة شود.

معنی کلمه اشل در فرهنگ معین

(اَ شَ ) [ ع . ] (ص . ) مردی است که دست او شل باشد، آن که دستش معیوب و از کار افتاده باشد.
(اِ ش ِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - امتیاز کارمند از نظر درجه و مقام اداری و دریافت حقوق ، پایه ، رتبه . (فره ). ۲ - رابطة میان اندازة واقعی چیزی با اندازة نقشه و نمودار آن ، مقیاس . (فره ).

معنی کلمه اشل در فرهنگ عمید

۱. رتبۀ کارمندان دولت، پایه.
۲. مقیاس رتبه بندی و تعیین درجات.
۳. مقیاس سنجش اندازه های طرح یا نقشه نسبت به نمونۀ واقعی.
۴. خط کش یا وسیله ای دیگر که به کمک آن اندازه های واقعی تبدیل می شوند یا برعکس.

معنی کلمه اشل در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - رتب. کارمندان دولتی پایه ۱۵ یا دون اشل . کارمندی که رتبه ندارد و کمتر از اشل مستخدمان رسمی حقوق دریافت میکند دون پایه . ۳ - مقیاس نرده .
ارزقی بکری از شاعران خوارج قرن اول هجری و از اخوان عمران بن حطان بود و در البیان و التبین اشعاری بوی نسبت داده شده است .

معنی کلمه اشل در ویکی واژه

مردی است که دست او شل باشد، آن که دستش معیوب و از کار افتاده باشد.
امتیاز کارمند از نظر درجه و مقام اداری و دریافت حقوق، پایه، رتبه. (فره)
رابطة میان اندازة واقعی چیزی با اندازة نقشه و نمودار آن، مقیاس. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اشل

حسد دین چاخنشوللر بیر بیره داغده قراطاشلر یوزین عکسی اوله گر بیر نفس آیینه مهمانی
آما بیزیم یولداشلاردان قالان یوخ بونلاردان بیر بیزی یادا سالان یوخ
نقطه سهو ایلیوپدور گوزلرون جیران گوزین قاشلارون بایرام هلالین طاق نسیان ایلمیش
در اکتبر ۲۰۱۹، اعلام شد که آندره اوردال این فیلم را با شرکای امبلین کارگردانی خواهد کرد. در ژانویه ۲۰۲۱، کوری هاکینز با فیلمنامه ای از زک اولکویچ به جمع بازیگران فیلم پیوست. در ژوئن ۲۰۲۱، دیوید دستمالچیان، لیام کانینگهام، اشلینگ فرنچوسی، خاویر بوتت، جان جان بریونس، استفان کاپیچیچ، نیکولای نیکولایف، وودی نورمن، مارتین فورولوند و کریس والی به بازیگران این فیلم پیوستند.
مراست بحر و کنارش براست و قعرش فن و سه سفینه اشل نردبان و قنطره پن
خاکسار لیخ پیشه قیل، تا فیض حق یتسون سنه کولگه سالماز مهر تابان باشلارا دیوار سیز
گون دوننده ایل دیدوم ترک ایتمسون یولداشلیغ چون قارا اولدی گونوم،یاد اولدولار قارداشلار
در ۱۹۱۱ لودندورف اکنون یک سرهنگ تمام بود. «واحد بسیج ستاد» وی مسئول نوشتن فرامین و دستورها برای تدارک نیروهای بسیج و به‌کارگیری آنها زیر چتر خدمت بود؛ نیروهای بسیجی که برای نقشه اشلیفن ضروری می‌نمودند. برای همین، واحد بسیج ستاد وی مخفیانه مواضع دفاعی در مرز با فرانسه، بلژیک و روسیه را نقشه‌برداری و مساحی می‌کرد. برای نمونه، در ۱۹۱۱ لودندورف از شهر پادگانی کلیدی لیژ در بلژیک دیدن نمود.
در ۱۹۶۴ برنامه شبکه اشلون از اهمیت ساقط شد؛ زیرا بسیاری از کشورها موافقت خود برای ایجاد سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای (اینتل‌ست) را اعلام کردند. این سازمان جهانی، صاحب ماهواره‌های مخابراتی بسیاری بوده و آنرا اداره می‌کرد.
آغداشلو همچنین سفرنامه‌هایی از مسافرتهایش به سوئیس و نیویورک در آمریکا، نوشته‌است.
موتور این وسایل از گونه براشلس می‌باشد و اکنون برترین شرکت‌های تولیدکننده این گونه موتورها بوش آلمان و شرکت تسلای آمریکا می‌باشد.
فلکین چرخینی سیندیرمیشام اول داشدا اته گیمده هله ده ساخلامیشام داشلاریمی
اندرو جکسون نسبت به شرافت خانوادگیش بسیار حساس بود و بر سر همین مسئله، در چندین منازعه و دوئل شرکت کرد. وی مردی را که به همسرش «راشل» تهمت زده بود، در دوئلی کشت. اندرو جکسون، نخستین مردی بود که از تنسی به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت. او همچنین مدت کوتاهی در مجلس سنا خدمت کرد. اندرو جکسون در جنگ سال ۱۸۱۲ حضور داشت و توانست در نیو اورلئان بریتانیایی‌ها را شکست دهد. پس از این بود که جکسون به یک قهرمان ملی تبدیل شد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۲۸و زمانیکه جمعیت ایالات متحده آمریکا ۱۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۲۰ نفر بود،اندرو جکسون از حزب دموکرات-جمهوری‌خواه به عنوان هفتمین ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.
تالاب آلاگل یک تالاب بین المللی و بزرگترین دریاچه استان گلستان محسوب میشود. آب این تالاب شور است و در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است. فاصله این تالاب تا شهر گنبد کاووس حدود ۷۵ کیلومتر است.
عاشق صادق بیلور سنگ ملامت قدرینی مخزن سلطانه لایقدر بویارار داشلار
پس از انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ۸ ساله، بیشتر کارهای آغداشلو با تأثیر از از ویرانی‌های جنگ در نماد کلبه‌ها و مناظر متروک، پنجره‌های پوسیده چوبی سبز رنگ با شیشه‌های شکسته، درهای کهنه با قفل‌های زنگاربسته، و تصویر تیغه‌های مرگبار که نشانی از موشک‌های فرودآمده بر شهرها بود پدیدار شد. او کارهای دوران جنگ خود را تک‌چهره‌نقاش در ۴۸ سالگی و شفاعت فرشتگان نامید که بیانگر افسردگی و ناآرامی‌های ناشی از ویرانی جنگ و اعتراض بود.
بوردا شیرین خاطره لر یاتوپلار داشلاریلان باشی باشا چاتوپلار
وی در روز ۲۳ ژوئن ۲۰۱۱ تحت یک قرارداد ۵ ساله به باشگاه منچستر یونایتد پیوست. وی در سال ۲۰۱۶ قراردادش را دو سال تمدید کرد. اشلی یانگ دوباره قراردادش را تا ژوئن ۲۰۱۹ تمدید کرد بعد از آن نیز قراردادش را تا ژوئن ۲۰۲۰ یعنی یکسال دیگر تمدید کرد. اما قبل از پایان قراردادش با یونایتد در ژانویه ۲۰۲۰ با قراردادی به اینتر میلان پیوست وی انگیزه خود از پیوستن به اینتر میلان اول بودن بعد از منچستر یونایتد اعلام کرد .
آی قاداشلار ! منه بیر ال یئتیرون یوک آغیرلاشدی چاتا بیلمه ییرم
در هنگام جنگ سرد، ستاد ارتباطات دولت بریتانیا و آژانس امنیت ملی آمریکا، اطلاعات بدست آمده از شوروی، چین، و چند کشور در اروپای شرقی (که به کشورهای «بیگانه» شناخته می‌شدند) را همرسانی می‌کردند. پس از چند دهه، شبکه نظارت اشلون برای نظارت بر ارتباطات نظامی و دیپلماتیک شوروری و متحدان آن در بلوک شرق توسعه داده شد.