اشقی

معنی کلمه اشقی در لغت نامه دهخدا

اشقی. [ اَ قا ] ( ع ن تف ) نعت تفصیلی از شقی. شقی تر. بدبخت تر. ( مهذب الاسماء ) ( مؤیدالفضلا ).اشقی الامة و اشقی القوم ؛ ابن ملجم مرادیست قاتل خیرالخلق. ( منتهی الارب ). و مراد به «اشقیها» که در قرآن کریم ( 12/91 ) آمده قداربن سالف است که ناقه صالح را پی کرده بود. || اشقی من راعی بهم ثمانین.رجوع به احمق راعی... در مجمع الامثال میدانی شود.

معنی کلمه اشقی در فرهنگ معین

(اَ قا ) [ ع . ] (ص تف . ) بدبخت تر، دل سخت تر.

معنی کلمه اشقی در فرهنگ فارسی

شقی تر، بدبخت تر، نگون بخت تر، تبه روزتر، تبهکارتر
( صفت ) بدبخت تر نگون بخت تر تبه روزتر .

معنی کلمه اشقی در ویکی واژه

بدبخت تر، دل سخت

جملاتی از کاربرد کلمه اشقی

اگر عاشقی ترک شاهی بده به خون دل خود گواهی بده
جنون ورز شاهدی گر عاشقی تو که دیوانگی نیست کار خردمند
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به دروازه اروپا، جادوگر (مجموعه تلویزیونی)، جادوگر (فیلم)، در خوشی و سختی، قانون حقیقی و شوپن: میل به عاشقی اشاره نمود.
هرکه بازد عاشقی با این سه چیز ای نیکنام لام او هرگز نبیند روی ضاد و روی میم
آمد ندا ز یار که گر مست و عاشقی درکش بذوق جام فنا را و لاتخف
زکی ولیدی طوقان (۱۸۹۰–۱۹۷۰) تاریخ‌نگار باشقیر و ترک‌شناس و رهبر انقلابی جنبش رهایی باشقیر بود.
شیوه دلبری همان باشد غایت عاشقی همین باشد
دلی کز غم عاشقی گشت سست به تدبیر و حیلت نگردد درست
در روز جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶، محسن قرائتی حین اجرای برنامهٔ عطر عاشقی و سخنرانی در امامزاده ابوالحسن شهر ری، آقای دوربینی را در وسط جمعیت دید و با لحنی تند و تحقیرکننده گفت: «این آقا را بیرونش کنید، اومده دوربین بازی کنه! پاشو برو بیرون، برو بیرون! من صد دفعه تو تلویزیون دیدمت!». این برخورد واکنش‌های زیادی در پی داشت و عزت‌الله ضرغامی با اشاره به تماس تلفنی‌اش با قرائتی نوشت: «قرائتی از خدا و آقای نمازی و هر کس دیگری که به هر دلیلی از ایشان ناراحتی به دل دارد، عذرخواهی کردند».
از آب‌قاشقی در پزشکی سنتی چینی و درمان آیورودی استفاده می‌شود. برای این گیاه معتقد به خاصیت ضدبارداری هستند.
گفت یار ار عاشقی از سوختن پروانکن گفتمش در پیش شمع رخ مرا پروانه کن
همچنین رضا آشفته منتقد کانون ملی تئاتر، نمایش این یک اعتراف است را نوعی اکسپرسیونیسم دانست که در اجرا واگویه یک مرد با دو گرایش بزرگسالی و کودکی را دارد به چالش می‌کشد. در زمان کودکی دلیل‌این تنهایی و عاشقیت و شکست عشقی دارد نمایان می‌شود و یک مرد در بستر خانواده دارد بررسی می‌شود که از چه زمانی گرایش به عشق داشته یا چه رفتارهایی او را لبریز از حضور عزیزانش می‌کرده و حالا در نبودن شان این تنهایی دارد برجسته‌تر و بحرانی‌تر می‌شود. این مرد در بزرگسالی با از دست دادن اهل خانواده دچار بحران ناشی از تنهایی می‌شود. رضا آشفته در پایان به بودن چنین نمایش‌هایی به عنوان یک ضرورت روان‌شناسانه تأکید کرد که همواره می‌تواند افزوده‌هایی در اختیار مخاطبانش قرار دهد.
شهر استرلیتاماک (به روسی: Стерлитамак) در کشور روسیه و در جمهوری باشقیرستان واقع شده‌است.
عاشق و خسته و پریشانم چاره درد عاشقی نمی دانم
وی به خاطر بازی در فیلم عاشقی۲ به شهرت رسید.از مهم‌ترین جایزه ای که تاکنون دریافت کرده از جشنواره آیفاست به خاطر بازی در نقش مکمل در فیلم، جوانی و دیوانگی. وی تاکنون ۹ فیلم در کارنامه کاری خود دارد.
بدو گفتا چو تو از اشقیائی چنین مشغول در طاعت چرائی
عاشقی شده‌شان فرهادکجاست معشوق فرهادموقع گفتنش در می‌آید جون فرهادجدایی، جدایی، امان از جداییاز هر دردی بدتر جدایی
اگر تو عاشقی غم را رها کن عروسی بین و ماتم را رها کن
شناخت اصالت و ریشه و تبار باشقیر تا حد زیادی پیچیده‌است. منطقه اصلی زندگی باشقیرها جنوب شرقی اورال و استپ‌های مجاور بوده که از دیرباز به مردمانی با تبارهای گوناگون و ریشه‌های نژادی فرهنگی متفاوت تعلق داشته‌است. در زمینه ریشه نژادی باشقیرها به صورت کلی سه نظریه اصلی و برجسته وجود دارد. برخی منابع آن‌ها را ایرانی دانسته‌اند.
اِبْنِ فارِض، (نام کامل: ابوحفص شرف‌الدین عمر بن علی بن مرشد بن علی) (۵۷۶–۶۳۲ق/۱۱۸۱–۱۲۳۴م)، یکی از بزرگ‌ترین شاعران عرب و سراینده شعر صوفیانه در ادبیات عربی است. موضوع بیشتر اشعار او عشق به خداوند است و از این رو به وی سلطان العاشقین لقب داده‌اند.