اشتهای

معنی کلمه اشتهای در فرهنگ فارسی

خواستن چیزی، آرزوداشتن، آرزوی چیزی کردن، میل به غذاداشتن ، آرزوی طعام

جملاتی از کاربرد کلمه اشتهای

بی‌اشتهایی عصبی با میزان خودکشی رابطه تنگاتنگی دارد. نرخ خودکشی در افراد مبتلا به این اختلال ۴۰ برابر دیگر افراد است. در یک تحقیق مشخص شد که خطر خودکشی در میان این افراد ۱۸٪ است و در یک تحقیق دیگر ۲۷٪ مرگ مبتلایان به این بیماری از راه خودکشی بوده‌است.
صحت ار خواهی مکن میل طعام تا نباشد اشتهای غالبت
بی‌اشتهایی عصبی نوعی اختلال خوردن است که با تلاش برای کاهش وزن تا حد گرسنگی مشخص می‌شود. یک فرد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی ممکن است تعدادی از علائم و نشانه‌ها را از خود بروز دهد، نوع و شدت آن ممکن است متفاوت باشد و ممکن است وجود داشته باشد اما به‌ راحتی آشکار نشود.
باشتهای تمام و بحرص و آز و بجوع بچپ و راست بپویم ببحر و بر بدوم
واعظ گمان مبر که شود سیر چشمشان دارند اهل حرص ز بس اشتهای زر
خورشید قرص خویش همی درشکست خواست آندم که خاست طبع ترا اشتهای نان
از این اثر سه ترجمه در در دست است: از محمود هدایت در ۱۳۲۲، محمود مصاحب و علیقلی اعتماد مقدّم، که در ۱۳۴۷ش هر دو ترجمه در تهران به چاپ رسیده‌است. سفرنامهٔ ژوبر دو ضمیمه دارد: یکی «نگاهی به گیلان و مازندران» (رجوع کنید به ژوبر، ص ۴۱۷–۴۶۵) و دیگری «یادداشتهای لاپی فرمانده سواره‌نظام» (رجوع کنید به همان، ص ۴۶۵–۴۷۰)، که علینقی اعتمادمقدم این بخش را ترجمه کرده‌است.
بیمارانی که مستعد افت فشار خون ارتواستاتیک هستند، افراد مسن، مادران در دوران پس از زایمان و کسانی که به صورت طولانی مدت در بستر استراحت کرده‌اند. افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی اغلب دچار افت فشار خون ارتواستاتیک به عنوان یک عارضه جانبی رایج می‌شوند. مصرف الکل همچنین ممکن است به افت فشار خون ارتواستاتیک به دلیل اثرات کم‌آبی آن، منجر شود.[نیازمند منبع]
معیارهای تشخیصی بی‌اشتهایی عصبی (که همه آنها برای تشخیص باید رعایت شوند) عبارت‌اند از:
اشتهای آتش سوزان ندارد سوختن حرص را کی می توان کردن زآب ودانه سیر
*کتاب سوم: دربارهٔ برداشتهای صوفیان از قرآن و پیروی از آن
افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؛ و در همین حال زنان به میزان بیشتری دارای نشانه‌های جسمانی مانند کم‌اشتهایی، اختلال خواب و خستگی همراه با درد و اضطراب نسبت به مردان هستند، این تفاوت جنسیتی بسیار کوچک‌تر از دیگر جنبه‌های افسردگی است.
زمال، حرص محال است سیر چشم شود که سوختن نبود اشتهای آتش را
اشتهای آتش افزون می شود از چوب منع چشم شوخ حرص را از جبهه پرچین چه باک؟
می خورد طعمه های رنگارنگ خواجه از کسب اشتهای دروغ
در تک دوزخ نشستم ترک کردم بخت را زانک ما را اشتهای جنت و ابرار نیست
بپای خودت رفت باید بگور چو بر اشتهای کسان نان خوری
رژیم غذایی مهم‌ترین عامل درمان در افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی است و باید متناسب با نیازهای هر فرد باشد. هنگام تنظیم برنامه‌های غذایی و همچنین غذاهایی که چگالی انرژی بیشتری دارند، تنوع غذایی مهم است. افراد باید کالری کافی مصرف کنند، این کار به آرامی شروع می‌شود و با سرعت اندازه‌گیری‌شده، افزایش می‌یابد. شواهد مربوط به نقش مکمل روی در هنگام تغذیه مشخص نیست.
این دارو هم به صورت خوراکی و هم به صورت تزریق وریدی قابل تجویز است و عوارض جانبی بسیار شایع آن شامل کاهش تمامی انواع گلبول‌های خون، استفراغ، بی‌اشتهایی، اسهال، ریزش مو و تب است. عوارض جانبی شدید آن نیز شامل واکنش‌های آرژیک و فشار خون پایین است. مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است به جنین صدمه بزند.
هیچ نسخه واحدی از کتاب آفرین‌نامه به دست ما نرسیده است. نخستین بار در سال ۱۳۱۷، بدیع الزمان فروزانفر در کتاب تاریخ ادبیات ایران از سامانیان تا سلجوقیان شرح حال و اشعار ابوشکور را آورده است. وی شمار اشعار ابوشکور را ۱۵۰ بیت می‌داند. سپس دهخدا، در لغتنامه خود بخش اعظم اشعار او را با ترتیب الفبایی و توجه به نظم موضوعی گردآورده است. در سال ۱۳۳۴ دکتر دبیرسیاقی با استفاده از یادداشتهای دهخدا و سعید نفیسی و مجموعه ابیات دیگری که خود از اشعار ابوشکور در کتابهای دیگر یافته مجموعا ۴۳۸ بیت از اشعار او را در کتاب «گنج بازیافته» به چاپ می‌رساند.