اشتغال

معنی کلمه اشتغال در لغت نامه دهخدا

اشتغال. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) به کاری پرداختن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). مشغول شدن. ( تاج المصادر ) ( زوزنی ) ( مؤید الفضلا ). به کاری درشدن. به کاری سرگرم بودن : اشتغال بشرح احوال هر یک مقصود کتاب فایت گرداند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 257 ).
زآن بیخودم که عاشق صادق نباشدش
پروای نفس خویشتن از اشتغال دوست.سعدی ( بدایع ). || ( اصطلاح نحو ) در نحو زبان عرب مبحثی است بنام باب اشتغال عامل از معمول و آنرا باب ما اُضمر عامله علی شریطةالتفسیر نیز گویند وکیفیت آن چنان است که اسمی بر فعل یا شبه فعلی مقدم شود و آن فعل یا شبه فعل در ضمیر راجع به آن اسم یا در متعلق آن عمل کند و از عمل کردن در خود آن اسم یا مفعول به اعراض جوید. همچنین آن فعل یا شبه فعل که پس از اسم آورده میشود، باید چنان باشد که اگر آنها را بر اسم مسلط کنند، یعنی اسم را بجای ضمیر یا متعلق آن آرند، آنرا منصوب کنند. و بنابراین اسم مقدم را هم میتوان برحسب مبتدا بودن ، به رفع خواند و هم آنرا نصب داد. سپس باید دانست که درباره ناصب آن ، اختلاف شده است. گروهی بر آنند که نصب آن به فعلی است که لزوماً در تقدیر است و موافق فعلی است که لفظاً یا معناً ظاهر میباشد و برخی گفته اند نصب آن به فعل مذکور پس از آن است. همچنین درباره عمل فعل مزبور نیز اختلاف است. گروهی گویند آن فعل در ضمیر و اسم هر دو عمل کند و برخی بر آنند که تنها در اسم ظاهر عمل میکند وضمیر ملغی است. و باید دانست حالت اسمی که پس از آن فعل ناصب ضمیر آن می آید، بر پنج گونه است : 1 - لزوم نصب آن. 2 - لزوم رفع آن. 3 - نصب آن بر رفع راجح است. 4 - نصب و رفع هر دو یکسان است. 5 - رفع آن بر نصب راجح است. و هنگامی نصب اسم مقدم لازم است که پس از کلماتی واقع شود که اختصاص به فعل دارند، مانند اِن و حیثما در این مثالها: ان زیداً لقیته فاکرمه. و حیثما عَمْراً تلقاه فاَهِنه. همچنین اگر اسم پس از استفهام بجز همزه واقع شود، نصب آن لازم است ، مانند این بکراً فارقته و هل عَمْراً حدثته ( حکم اسمی که پس از همزه واقع میشود بعداً ذکر خواهد شد ). و اگر اسم مقدم پس از کلمه هائی که مخصوص به ابتدا هستند چون اذای فجائیه واقع شود، باید اسم لزوماً بنابر مبتدا بودن مرفوع خوانده شود، مانند خرجت فاذا زید لقیته. زیرا هیچ کلمه ای جز مبتدا یا خبر پس از «اذا» نمی آید مانند: فاذا هی بیضاء. ( قرآن 108/7 ). اذا لهم مکر فی آیاتنا . ( قرآن 21/10 ). وفعل پس از آن واقع نمیشود. همچنین هنگامی که فعل پس از کلماتی درآید که در صدر کلام واقع میشوند، رفع واجب است ، مانند «ما»ی استفهام و «ما»ی نافیه و ادوات شرط، چون : زید هل رأیته و خالد ماصحبته و عبداﷲ ان اکرمک. و اگر فعل قبل از طلب واقع شود مانند: امر و نهی و دعا نصب اختیار شده است ، چون : زیداً اضربه و عَمْراً لاتهنه و خالداً اللهم اغفر له و بِشْراً اللهم لاتعذبه. ولی اگر بجای فعل ، اسم فعل آید، رفع واجب است ، چون : زید دراکه. همچنین اگر فعل امری باشد که بدان عموم اراده شود، رفع واجب است ، چون : السارق ُ و السارقة فاقطعوا ایدیهما. ( قرآن 38/5 ). و این گفته ابن حاجب است. و نیز نصب هنگامی برگزیده میشود و بر رفع ترجیح دارد که اسم پس از کلمه ای واقع شود که اغلب آن کلمه بعد از فعل می آید مانند همزه استفهام چون :اَ بشراً منا واحداً نتبعه. ( قرآن 24/54 ). و این هنگامی است که بین اسم و همزه چیزی بجز ظرف فاصله نشودو گرنه مختار رفع است. و نیز اگر اسم پس از «ان » و «ما» و «لا»ی نافیه واقع شود، نصب ارجح است ، چون : ما زیداً رأیته و «حیث » اگر از «ما» مجرد باشد در همین حکم است زیرا کلمه مزبور مشابه ادوات شرط است و غالباً جز فعل چیزی پس از آن واقع نشود، مانند حیث زیداً تلقاه فاکرمه.

معنی کلمه اشتغال در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) مشغول شدن ، پرداختن .

معنی کلمه اشتغال در فرهنگ عمید

۱. مشغول شدن به کاری.
۲. (اسم ) شغل.

معنی کلمه اشتغال در فرهنگ فارسی

مشغول شدن، بکاری پرداختن، سرگرم شدن بکاری
۱ - ( مصدر ) پرداختن به بکاری سرگرم شدن . ۲ - ( اسم ) سرگرمی گرفتاری . جمع : اشتغالات .

معنی کلمه اشتغال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اشتغال (ابهام زدایی). اشتغال ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اشتغال (اصول فقه)، اشتغال در علم اصول به معنای احتیاط• اشتغال (نحو)، اشتغال، بر وزن إفتعال از ماده "شغل" و در لغت به معنای سرگرم شدن• اشتغال (علوم قرآنی)، یکی از فنون بلاغت و مورد کاربرد در قرآن
...

معنی کلمه اشتغال در ویکی واژه

مشغول شدن، پرداختن.

جملاتی از کاربرد کلمه اشتغال

چون نار قهر او برگیرد اشتغال سرمه صفت شود از صولتش جبال
وگفت: آفت آفت است اشتغال دنیا چون به کسی روی نهد وآفتست حسرتهای دنیا چون رو، از کسی بگرداند و عاقل آنست که هرگز فرو نیاید به چیزی که چون روی بدو نهد همه مشغولی بود و چون از کسی روی بازگرداند همه حسرت بود.
ابن سیرین پس از طی مقدمات علوم، به سفر روی آورد و در شهرهای مختلف سرزمین عربستان همچون مکه، کوفه و همچنین در تیسفون به گردآوری حدیث پرداخت. وی همچنین در مدت چهار سال اقامتش در دمشق به بازرگانی اشتغال داشت. در صحاح ششگانه اهل سنت از ابن سیرین به عنوان فقیهی صاحب رای یاد شده.
«عَسی‌ رَبُّکُمْ أَنْ یَرْحَمَکُمْ» این آیت امید داران را دست آویزی قوی است و نواختی نیکو، ای عسی من ربّاکم و بلطفه غذّاکم ان یرحمکم، آن خداوند که رایگان ترا بفضل خود بیافرید و بنعمت خود بپرورد و بلطف در حفظ و عنایت خود بداشت و از آفات و مکاره نگاه داشت، امیدست که بسرانجام رحمت کند و کاری که خود در گرفت بفضل خود بسر برد، «وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» قال سهل بن عبد اللَّه: ان عدتم الی الفرار منّا عدنا الی اخذ الطّریق علیکم لترجعوا الینا، این همچنانست که مصطفی (ص) گفت حکایت از اللَّه تعالی جلّ جلاله: اذا علمت انّ الغالب علی قلب عبدی الاشتغال بی جعلت شهوة عبدی فی مسئلتی و مناجاتی، فاذا کان عبدی کذلک فاراد ان یسهو عنّی حلت بینه و بین السّهو عنّی.
در سال ۲۰۱۷، محمد طی مدتی که به عنوان وزیر محیط زیست اشتغال داشت به مشارکت در یک کلاهبرداری چینی مبنی بر صدور غیرقانونی چوب کاج نیجریه شد و در معرض خطر انفصال از خدمت قرار گرفت. دولت نیجریه این ادعاها را رد کرده است.
اکثر مردمان ارد در حال حاضر در تهران و شیراز به شغل تجارت موبایل وتجهیزات جانبی اشتغال دارند.
قال النّبی (ص) فیما یرویه عن ربّه عزّ و جلّ: «اذا علمت ان الغالب علی قلب عبدی الاشتغال بی جعلت شهوته فی مسئلتی و مناجاتی فاذا اراد ان یسهو عنی حلت بینه و بین السهو عنی».
گردون برد پناه به تحت الثری ز بیم آید گر آتش غضب او به اشتغال
ایرج زاد در اولین همکاری خود با انجمن سینمای جوان، در سال ۸۶، یک فیلم کوتاه سه دقیقه ای به نام«میشه فقط به دستهای ما نگاه کنید» را با موضوع معلولان و اشتغال ساخت.
زان بیخودم که عاشق صادق نباشدش پروای نفس خویشتن از اشتغال دوست
می گویند که وی به دهقنت مشغول می بود، بر وی تعدی رفت، به قصد تظلم روی به غزنین که تختگاه سلطان محمود بود آورد و چون به آنجا رسید و بر باغستان آنجا می گذشت، دید که سه کس نشسته اند و به معاشرت اشتغال تمام دارند، دانست که از ملازمان سلطانند.
ابوکامل افزون بر اشتغال به آموزش، زمانی نیز در تأسیسات دریایی مصر خدمت می‌کرد. وی راوی حدیث نیز بوده و ابن حجر عسقلانی حدیثی مستند از او بازگو کرده‌است.
صوفئی گفت: برترین حجاب میان بنده و پروردگار، اشتغال آدمی به تدبیر نفس خویش است و تکیه کردن بر عاجزی چون خود.
برخی اقتصاددانان به اشتغال کامل باور ندارند و تورم را از تبعات محتمل اعمال آن می‌دانند.
لر زبانان: بختیاری‌های بومی استان بخشی از جمعیت شهرستان‌های فریدونشهر، داران، چادگان و بوئین و میاندشت را شامل می‌شوند. اما بخش عمده ای از بختیاری‌ها نیز از چهارمحال و بختیاری و خوزستان به استان اصفهان مهاجرت کرده‌اند. به عنوان مثال، در دورهٔ آماری ۱۳۸۵–۱۳۹۰، حدود ۵۶٫۶ درصد مهاجرانی که استان چهارمحال و بختیاری را ترک کرده‌اند، مقصدشان استان اصفهان بوده‌است. مهم‌ترین دلیل مهاجرت بختیاری‌ها به استان اصفهان اشتغال در مراکز صنعتی است.
نه آن یاد این کردی از اشتغال نه این نام آن بردی از انفعال
تا قبل از سال ۲۰۰۵ در صورت بیکار شدن اشخاص، بین ۱۲ تا ۳۶ ماه به آنان (بسته به مدت زمان اشتغال و سن آنان) حقوق بیکاری تعلق می‌گرفت که چیزی حدود ۶۰ تا ۶۷ درصد آخرین حقوق خالص آنان بود. مطابق طرح هارتس ۴، مدت زمان پرداخت حقوق بیکاری به ۱۸ ماه کاهش پیدا کرد.
زلیخا را عشق یوسف بشغاف رسیده بود، سمنون محبّ گفت: شغاف آن گه گویند که پرده‌های دل از عشق پر شود و نیز چیزی را در آن جای نماند تا هر چه گوید از عشق گوید و آنچه شنود در عشق شنود، چنانک مجنون را پرسیدند که ابو بکر فاضلتر یا عمر؟ گفت: لیلی نیکوتر! و منه‌ قول جعفر: الشغاف مثل العین اظلم قلبه عن التفکّر فی غیره و الاشتغال بسواه.
محصولات سردرختی این روستا مشتمل بر فندق، گردو و زعال اخته است. آب مورد نیاز باغات روستا از چشمه تأمین می‌شود. گروهی از مردم روستا نیز در بخش خدمات و کارگری اشتغال دارند و در شهرهای اطراف به فعالیت‌های ساختمانی می‌پردازند.
شرکت اس‌کااف مالک بیش از ۱۰۰ کارخانه تولیدی در ۷۰ کشور جهان است، که بالغ بر ۴۰ هزار نفر در این کارخانجات اشتغال دارند.