اشتباهی

معنی کلمه اشتباهی در لغت نامه دهخدا

اشتباهی. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) وهمی. مبهم.

معنی کلمه اشتباهی در فرهنگ فارسی

وهمی . مبهم . بد گمانی

جملاتی از کاربرد کلمه اشتباهی

گفتم از بیداد زلفت خویشتن را وارهانم اشتباهی بود لیکن بس مبارک اشتباهی
سواد نقطهٔ موهوم روشن به تحقیق اشتباهی می‌نویسم
به محمد منسوب است که: «کسی که ابوجهل را ابوحکم می‌نامد، اشتباهی بزرگ مرتکب شده‌است و او باید از خداوند طلب بخشش کند تا بلکه بخشیده شود.»
اشتباهی هست لفظی در بیان لیک خود کو آسمان تا ریسمان
طبق اعتقاد شیعه عصمت شرط اساسی برای تمام انبیا و امامان محسوب می‌شود که دایره عصمت آنها شامل عصمت از جمیع گناهان صغیره و کبیره (عمدا و سهوا) و در تمام دوران عمرشان (قبل و بعد از تصدی مقام نبوت یا امامت) می‌شود؛ بر این اساس آنان از هر خطا و اشتباهی مبری و معصوم هستند.
ترا دل جفا پیشه داند چه سازم که او را چنین اشتباهی برآید
اشتباهی بنماند که تویی هستی من چون که از هستیِ خود نیست گمانم بی‌تو
تعداد زیادی از مردم در حال بهره‌برداری از امکانات و گمنامی هستند که فناوری‌های مدرن برای انجام چندین کار مجرمانه ارائه می‌دهند. جرایم اینترنتی یکی از مناطق در حال رشد می‌باشد. مشکل این است که برخی از قوانینی که تصویب می‌کنند مردم را در برابر افرادی که از راه دیجیتال کارهای اشتباهی انجام می‌دهند محافظت می‌کند، آزادی افراد را نیز تهدید می‌کند.
در طول سال‌ها، بسیاری از جوانان اهل اینترنت در کشورها دستخوش این قیام‌ها، به‌طور فزاینده‌ای سلطه اقتدارگرایان و سلطنت مطلق را به عنوان رخدادهای اشتباهی تشخیص داده‌اند که نیاز به تغییر و اصلاح دارد. النجمه زیدجالی، استاد دانشگاه عمان، به این تحول به عنوان زلزله جوانان اشاره‌کرده است. تونس و مصر، به عنوان اولین شاهدان قیامهای بزرگ، از ملل شمال آفریقا و کشورهای خاورمیانه (مانند الجزایر و لیبی)، از این حیث متفاوت هستند که آن‌ها فاقد درآمد نفت قابل توجهی می‌باشند، و بدین ترتیب قادر نبودند توده‌ها را آرام‌کنند.
پس از بازگشت به اصفهان، شاه عباس دنگیز بیگ را به خاطر کارهای اشتباهی که انجام داده بود اعدام کرد. دون آنتونیو شبانه فرار کرد و از استانبول به اسپانیا بازگشت. پس از اینکه خبر بد رفتاری شاه عباس با دون آنتونیو و تصرف گمبرون به اسپانیا رسید فیلیپ یکی از رجال نامی و نجیب‌زاده آن کشور را به نام دون گارسیا دوسیلوافیگروآ را با نامه و هدایای گرانبهایی روانه ایران کرد.
قبول باطنی دوست تا چه فرماید که در مخالفت ظاهر اشتباهی نیست
مایکل شرمر اشاره می کند که انسان ها همواره انتخاب می کنند که اشیاء غیر انسانی را هر زمان که اجازه فرصت داده می شود، انسان در نظر بگیرند، اشتباهی به نام مغلطه ی انترومورفیک: با اتومبیل های خود صحبت می کنند، میل و نیت خود را به نیروهای طبیعی نسبت می دهند ، و خورشید را به عنوان یک انسان¬مانندِ هوشمند پرستش میکنند. شرمر استدلال می کند اگر آزمون تورینگ در مورد اشیاء مذهبی اعمال شود، پس مجسمه ها، سنگ ها و مکان های بی جان به طور مداوم در طول تاریخ از آزمون عبور کرده اند. این گرایش انسانی به آنتروپوتورفیسم به طور مؤثر انتظار را در آزمون تورینگ را پایین می آورد، مگر اینکه بازجوها به طور خاص برای جلوگیری از آن آموزش دیده باشند.
نکته اشتباهی هم در آتشکده یزدان آمده و معلوم نیست از کجا نقل شده و آن این است که گوید شیخ احمد در مزار شیخ الاسلام اعظم دفن و بقعه به نام شیخ احمد خوانده شد.
خروجی الگوریتم «بله» خواهد بود که خروجی اشتباهی است. حال در صورتی که این الگوریتم را
همه خلق در گمانند زنقطه دهانت سخنی بگو خدا را پی رفع اشتباهی
خلق می‌گویند مستوفی الممالک آدمست در میان خلق گاهی اشتباهی می‌شود
در سال ۲۰۱۴ خبری منتشر شد مبنی بر این‌که استودیو جیبلی تعطیل می‌شود. اما گزارش‌های بعدی حاکی از این بود که بعضی از خبرگزاری‌ها زیاده‌روی کرده‌اند و قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. در واقع حضور توشیو سوزوکی، یکی دیگر از بنیان‌گذاران استودیوی جیبلی، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی ژاپن و ترجمهٔ نادرست حرف‌های او باعث بروز چنین اشتباهی شده بود. او در این مصاحبه گفته بود قرار است فعالیت‌های استودیوی جیبلی، توقف کوتاهی داشته باشد؛ که «عبارت توقف کوتاه» در ترجمه‌ها به صورت «تعطیل شدن» درآمده بود.
با گذشت ۱۵سال از دخالت ایالات متحده در عراق، افکار عمومی در مورد اینکه آیا این تصمیم درستی برای استفاده از نیروی نظامی بوده یا نه، جمعیت بیشتری را متفرق می‌بیند. تا مارس۲۰۱۸ ،۴۸درصد از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی پاسخ دادند که تهاجم تصمیم اشتباهی بود، ۴۳درصد گفتند که این تصمیم درست بود که ۴درصد نسبت به سال۲۰۱۴ افزایش داشت. در کنار خطوط حزبی، جمهوری خواهان از ۵۲درصد در سال۲۰۱۴ به ۶۱درصد رسیدند که گفتند آمریکا تصمیم درستی در استفاده از نیروی نظامی در عراق گرفته‌است. در آن سوی راهرو، دموکرات‌ها در دیدگاه‌های خود در مورد مناقشه نسبتاً ثابت مانده‌اند و در چهار سال گذشته تنها یک درصد تغییر کرده‌اند.
بدعوی نیستی را نام هستی نهادن از غلط، سخت اشتباهی است
چو سرخ جامهٔ من، هیچ طفل جامه نداشت بسی مقایسه کردیم و اشتباهی نیست