اشتباه

معنی کلمه اشتباه در لغت نامه دهخدا

اشتباه. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) مانند شدن. یقال : اشتبها؛ اذا اشبه کل واحد منهما الآخر حتی التبسا. ( منتهی الارب ). مانند چیزی شدن. ( زوزنی ). مانند شدن. ( ترجمان علامه جرجانی ص 13 ). چیزی را بغلط عوض چیزی گرفتن. ( فرهنگ نظام ). چیزی یا کسی را بجای چیزی یا کسی گرفتن : و هرگاه که در آن اشتباهی افتاد ادراک معانی ممکن نگردد. ( کلیله و دمنه ).
اصل غیرتها بدانیداز اله
آن خلقان فرع حق بی اشتباه.مولوی. || پوشیده شدن کار و مانند آن. ( منتهی الارب ). پوشیده شدن کار. ( تاج المصادر بیهقی ). پوشیده گشتن کار. ( زمخشری ).
- اشتباه داشتن ؛ شبیه بودن. مانند بودن :
فلکی مهی ندانم به چه کنیتت بخوانم
به کدام جنس گویم که تو اشتباه داری.سعدی.- اشتباه کاری ؛ تلبیس. بهم درآمیختن. در کاری خطا کردن.
- اشتباه کردن ؛ سهو کردن. خطاکردن.
- اشتباه ِ لُپی ؛ درتداول عامه ، اطلاق کلمه کتاب مثلاً بر دفتر بطور غلطو اشتباه.
- امثال :
اشتباه برمیگردد ؛ از نو آغاز میکنیم. از نو میشمریم.

معنی کلمه اشتباه در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پوشیده شدن . ۲ - مانند شدن چیزی به چیز دیگر. ۳ - (اِ. ) سهو، خطا.

معنی کلمه اشتباه در فرهنگ عمید

۱. مانند شدن چیزی به چیز دیگر در نظر انسان.
۲. یکی را به جای دیگری گرفتن.
۳. کاری به غلط انجام دادن.
۴. (اسم ) سهو، خطا.

معنی کلمه اشتباه در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - پوشیده شدن نهفته ماندن . ۲ - مانند شدن . ۳ - باز نشناختن باز ندانستن . ۴ - ( اسم ) سهو خطا. جمع : اشتباهات .

معنی کلمه اشتباه در فرهنگستان زبان و ادب

{blunder} [مهندسی نقشه برداری] خطایی که از بی توجهی افراد یا معیوب بودن دستگاه ناشی شود

معنی کلمه اشتباه در دانشنامه عمومی

اشتباه (فیلم ۲۰۰۱). اشتباه ( به هندی: Kasoor ) یا قصور فیلمی محصول سال ۲۰۰۱ و به کارگردانی ویکرام بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون آفتاب شیودسانی، لیسا ری، عرفان خان، دیویا دوتا، آپوروا آگنیهوتری، اشوتوش رانا ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه اشتباه در دانشنامه آزاد فارسی

اِشتِباه
اصطلاحی در حقوق. یکی از شرایط اساسی صحت قرارداد آن است که طرفین با قصد و رضای کامل و خالی از هر گونه عیب و اشتباه قرارداد را منعقد کنند (مادۀ ۱۹۰ قانون مدنی). یکی از نشانه های سلامت و صحت اعلام رضایت در معاملات و قراردادها آن است که رضایت شخص مبتنی بر اشتباه نباشد؛ وگرنه چنین معامله ای از نظر حقوقی اشکال دارد و نافذ نیست (مادۀ ۲۰۰). اشتباه در معاملات و قراردادها به دو صورت ممکن است پیش آید: اول، اشتباه دربارۀ شخصیت طرف معامله مانند این که شخصی به تصور این که طرف معامله او نقاش معروفی است، کشیدن تابلویی را به او سفارش دهد، اما بعداً معلوم می شود چنین نیست. در این صورت اگر شخصیت طرف، علت عمدۀ قرارداد بوده، چنین قراردادی باطل است (مادۀ ۲۰۱)؛ دوم، اشتباه در موضوع معامله، مانند این که کسی اتومبیل پیکانی را با این تصور که مدل سال ۱۳۸۳ است خریداری کند، اما بعداً ثابت شود اتومبیل مذکور مدل ۱۳۸۲ بوده است. در این صورت چون دربارۀ اوصاف ذاتی موضوع معامله اشتباه رخ داده، معامله باطل است (مادۀ ۲۰۰). ملاک دربارۀ اشتباه در اوصاف مال موضوع معامله، عرف است.

معنی کلمه اشتباه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مردّد شدن چیزی میان چند چیز را اشتباه گویند. از این موضوع در باب های مختلف از جمله طهارت، صلات، جهاد، صید و ذباحه، اطعمه و اشربه و ارث سخن رفته است.
موارد اشتباه یا همراه علم اجمالی است و یا بدون آن. اشتباه در صورت دوم، به شک بازمی گردد. موضوع سخن در این جا اشتباهی است که همراه با علم اجمالی باشد.
اقسام اشتباه
افراد مورد اشتباه یا محصور است و یا غیر محصور. از اوّلی به شبهه محصوره و از دومی به شبهه غیر محصوره تعبیر می شود.
شبهۀ غیر محصوره
اگر اشتباه در عدد غیر محصور باشد مانند اشتباه یک ظرف غصبی یا نجس میان هزاران ظرف که به طور معمول مورد استفادۀ انسان نیستند به قول مشهور، اثری بر این علم اجمالی مترتّب نیست و حکم شک را دارد. بنابراین، اجتناب واجب نیست.
شبهۀ محصوره
...

معنی کلمه اشتباه در ویکی واژه

تصور خلاف واقع از چیزی؛ خطا، لغزش، نادرست، غلط.

جملاتی از کاربرد کلمه اشتباه

من آشنات دانم و تو غیر خوانیم فریاد از یقین من و اشتباه تو
چو عرضه داشت کنم هیچ اشتباه ندارم که دادِ من بستاند از آن دو غمزۀ جادو
در وجود جوهر فرد اشتباهی داشتم ثابتش یار از دهان و گفتگوی خویش کرد
گفت که آن سبز شد از اشتباه روز دگر آی و ببخش این گناه
گهی به گل نگرم که به پای سرو افتم که عالم مثل از اشتباه خالی نیست
هر چند اشتباه از او نیست لیکن او با من هنوز هم خجل از اشتباهش است
اطلاعات چندان دیگری از زندگی الکساندر یکم در دست نیست. گاهی الکساندر یکم با شخص هم نام دیگری اشتباه گرفته می‌شود. کلیسای کاتولیک او را در شمار شهدا و قدیسان مسیحیت قلمداد می‌کند. در نحوه مرگ او نیز اختلاف نظر وجود دارد. زده شدن گردن، به چارمیخ کشیده شدن، زنده سوزانده شدن یا ترکیبی از آن‌ها در مورد شیوه قتل او توسط حاکمان رومی آن دوران نقل شده‌است. در مورد دلیل قتل او نیز عصبانیت هادریان از گرویدن هرمس و خاندانش به مسیحیت یا تبلیغ و موعظه علنی الکساندر یکم سخن به میان آورده‌اند. ادعاهایی وجود دارد که بقایای جسد او در سده نهم میلادی به بایرن منتقل شده‌است.
با وجود او عدو را لاف شاهی کی رسد آفتاب از ذره بشناسد خرد بی اشتباه
آلبوم اشتباه خوب از مطالب عرفانی و فلسفی بسیار زیادی برگرفته از نگرش های فلسفه یونان و تصوف پارسی الگو گرفته ؛ از جمله حرکت نطفه در رحم ؛ که کاور آلبوم نیز به مانند رحم به تصویر کشیده شده است .
خلل در چنین ورطه بی اشتباه به تخصیص باشد سوی پادشاه
یکی از اقدامات ارتش بریتانیا هنگام عقب‌نشینی از افغانستان در سال ۱۸۴۲ میلادی این بود که در روستای روضه در غزنی، اقدام به برداشتن درهای آرامگاه سلطان محمود غزنوی کردند چون به اشتباه فکر می‌کردند این درها به دستور سلطان محمود از معبد سومنات هند به غارت رفته و به افغانستان آورده شده بودند. سرگرد هنری راولینسون، نمایندهٔ بریتانیا در قندهار هر چند به اشتباه بودن این مسئله باور داشت اما چون دستور از مقامات بالا آمده بود، اطاعت کرد و در را به هندوستان برگرداند.
این روش به صورت کلی باعث می‌شود مدل تعریف شده برای انجام یک کار از پیش تعیین شده، سریع‌تر روی داده‌های آموزش یاد بگیرد و به سمت جواب بهتری همگرا شود. اما اینکار ممکن است باعث عملکرد غیر بهینه مدل بشود زیرا که در هر مرحله در معرض اشتباهات مراحل قبل قرار نگرفته و نتیجه نادرستی را گزارش دهد.
گفتمش در اشتباهی ای رفیق کی شود تن در بر جان حایلی‌؟
عوفی گفته‌های دقیقی را بیست‌هزار بیت برمی‌شمرد. این گفته لزوماً درست نیست (و ممکن است بر اثر اشتباه نوشتاری «بیتی‌هزار» به «بیست هزار» رخ داده باشد،) ولی تاریخ هرات نوشته سیف هروی ۷۰ بیت در بحر متقارب در سبک حماسی را به دقیقی نسبت می‌دهد و این امکان وجود دارد که این بیت‌ها گوشه‌هایی از شاهنامهٔ او بوده باشند، هرچند که آن بیت‌ها را می‌توان بخشی از آثار دیگر دقیقی نیز به حساب آورد.
صورت جاه تو چون در بارگاه آید؛ شود بارگاه از فرّ او فردوس بی هیچ اشتباه
به او اغلب لقب آژاکس تلامونی یا آژاکس کبیر دادند که با پسر اویلئوس، آژاکس صغیر که او نیز در جنگ تروا برای یونانیان جنگیده اشتباه نشود.
گاس والت را برای یک شام خصوصی به خانه‌اش دعوت می‌کند. او به والت می گوید که از نداشتن مربی پشیمان است و به او هشدار می‌دهد که هرگز یک اشتباه را دوبار انجام ندهد. روز بعد، جسی به گوشه‌ای می‌رود که کومبو در آن کشته شد. او توماس را در آنجا پیدا می‌کند و تایید می‌کند که برای یک باند مواد مخدر کار می‌کند. جسی بی سر و صدا دور می‌شود و عصبانی می‌شود.
بازی تقلید، بازی‌ای است که سه شرکت‌کننده دارد؛ یک مرد، یک زن و سومی که تورینگ او را بازجو نامید. مرد یا زن بودن دو شرکت‌کننده از بازجو پنهان است و او تنها می‌تواند چیزهایی از آن‌ها بپرسد و پاسخ بگیرد. دو شرکت‌کننده هم جدا هستند و از پرسش‌های بازجو و پاسخ دیگری خبر ندارند. هدف بازی، تشخیص جنسیت دو شرکت‌کننده از سوی بازجوست. یکی از شرکت‌کنندگان (مثلا زن) تلاش می‌کند بازجو را به اشتباه بیندازد (وانمود کند که مرد است) و شرکت‌کننده دیگر تلاش می‌کند به بازجو کمک کند.
وی در یک مصاحبه جنجالی اعلام کرد خوشحالم که در فینال جام جهانی ۲۰۰۲ آن اشتباه را انجام دادم در غیر این صورت زندگیم تباه شده بود. او اعلام کرد تا قبل از این اشتباه تمرینات مکرر جسمی و ذهنی انجام می‌داده که بسیاری از آنها بی‌دلیل و اضافی بوده‌اند. او در ادامه خاطرنشان کرد اگر من آن اشتباه را انجام نمی‌دادم پس به من ثابت می‌شد که کارهایم صحیح هستند و من به آنها ادامه می‌دادم و چیزهای دیگری که در دنیا وجود داشت را فراموش می‌کردم.
اینک حالت دیگری را فرض کنید. برخلاف دفعهٔ پیشین که به ربات‌تان می‌گفتید چه محرکه‌ای را به چه خروجی ربط دهد، این‌بار می‌خواهید ربات خودش چنین چیزی را یاد بگیرد. به این صورت که اگر شما را دید و خرناسه کشید به نحوی به او پاداش دهید (مثلاً با کمک همان کنترل از راه دورتان) و اگر به اشتباه به شما پارس کرد، او را تنبیه کنید (با کمک کنترل از راه دورتان). در این حالت به ربات نمی‌گویید به ازای هر شرایطی چه کاری مناسب است، بلکه اجازه می‌دهید ربات خود کاوش کند و تنها شما نتیجهٔ نهایی را تشویق یا تنبیه می‌کنید. به این شیوهٔ یادگیری، یادگیری تقویتی می‌گویند.