اشباح
معنی کلمه اشباح در لغت نامه دهخدا

اشباح

معنی کلمه اشباح در لغت نامه دهخدا

اشباح. [ اَ ] ( ع اِ )ج ِ شبح. کالبدها. ( از منتهی الارب ) ( دَهار ). شخص ها یعنی بدنها و جسمها. ( غیاث ). || سایه ها. || سیاهی ها که از دور دیده میشود. || سیاهی و هیأتی که از دور بنظر آید :
نقد عشق از سرای ارواح است
نه ز اشخاص و شکل و اشباح است.سنائی.و از ضرب رماح دوسر، و طعن گرز و شمشیر ارواح از اشباح دوری جسته خاک معرکه با خون دلیران می آمیخت. ( روضة الصفا ج 2 ).
همیشه تا بود افلاک مرکز انجم
همیشه تا بود ارواح قوت اشباح.؟|| اسماء اشباح. رجوع به شبح شود. || مواشی.

معنی کلمه اشباح در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ شبح .۱ - کالبدها، تن ها. ۲ - سایه ها. ۳ - سیاهی ها که از دور دیده شود.

معنی کلمه اشباح در فرهنگ عمید

= شبح

معنی کلمه اشباح در فرهنگ فارسی

جمع شبح
( اسم ) جمع شبح . ۱ - تنها کالبدها. ۲ - سایه ها . ۳ - سیاهیها که از دور دیده شود .

معنی کلمه اشباح در دانشنامه عمومی

اشباح (رمان). اشباح ( انگلیسی: Phantoms ) داستانی در ژانر ترسناک نوشتهٔ رمان نویس آمریکایی دین کونتز است.
اشباح (فیلم ۱۹۹۸). اشباح ( انگلیسی: Phantoms ) فیلمی در ژانر ترسناک و علمی–تخیلی به کارگردانی جو شپل است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
• پیتر اوتول
• رز مک گوآن
• جوانا گوئینگ
• لیو شرایبر
• بن افلک
• کلیفتون پاول
• بو هاپکینز
• رابرت نپر
• ولری چو
اشباح (فیلم ۲۰۰۵). «اشباح» ( انگلیسی: Ghosts ( 2005 film ) ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.
اشباح (فیلم ۲۰۰۶). اشباح ( انگلیسی: Ghosts ( 2006 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.
اشباح (نمایش نامه). اشباح ( به دانمارکی: Gengangere ) نام نمایشنامه ای است اثر هنریک ایبسن، نویسندهٔ اهل نروژ. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است.
معنی کلمه اشباح در فرهنگ معین
معنی کلمه اشباح در فرهنگ عمید
معنی کلمه اشباح در فرهنگ فارسی

معنی کلمه اشباح در ویکی واژه

جِ شبح.
کالبدها، تن‌ها.
سایه‌ها.
سیاهی‌ها که از دور دیده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اشباح

از مهابت کسوت اشباح را بدریده پود وز سیاست جامه ارواح را بگسسته تار
روح‌ها چون شدند در اشباح شاد و خندان چو راح در اقداح
حضور حضرت ارواح دایم بود در حضرت اجسام و اشباح
چه انفراد وی به وجود چنان که حدیث گوید «کان الله و لم یکن معه شی ء» کمال است و عالم ارواح بسی شریف تر از عالم اشباح است.
آنگمار (به زبان اِلفی «سینداری»، خانه آهن) از ترکیب دو کلمه آنگ (آهن) + مار (خانه)، یک پادشاهی افسانه‌ای در سرزمین میانه است که در سال ۱۳۰۰ دوران سوم توسط سرکرده اشباح حلقه، پادشاه جادوگر آنگمار ایجاد شد و از قلمروهای افسانه‌ای سرزمین میانه ساخته شده توسط جان رونالد روئل تالکین، نویسنده کتاب‌های سری ارباب حلقه‌ها است.
ادبیات نروژی در اواخر قرن نوزدهم با ظهور هنریک ایبسن به عنوان نمایشنامه‌نویسی با اعتبار جهانی به مرحلهٔ نوینی گام نهاد، و بسیاری از بهترین تمثیل‌ها برای نقاشی‌های مونک را باید در نمایشنامه‌های ایبسن جست. مونک با محافل ادبی نروژ و همچنین پاریس و برلین نشست و برخاست داشت و دوست نویسندگان سرشناسی چون آگوست استریندبرگ و یولیوس مایر-گراف تاریخ هنرنویس پر نفوذ و منتقد آلمانی هنر مدرن بود. مونک در سال ۱۹۰۶ به طراحی صحنه برای نمایشنامه‌های اشباح و هدا گابلر ایبسن پرداخت.
رخشنده ز رخسار تو اشباح حقایق تابنده ز انوار تو اشباه ولایت
کوهستان شبح|آزمون‌های مرگ|شاهزاده اشباح
کرده پدید از عدم اشباح را داده به اشباح ره ارواح را
شیخ الاسلام گفت: که جنید دانست،که او نه بطاقت خلق سخن گوید ویرا برفق و رحمت فرمود «شیخ الاسلام گفت: که» واسطی گوید او کی گوید کی نزدیکم او دوست. و او کی دو رست در هستی او نیست است، تصوف اینست. و هم وی گفت: لیس علم التوحید الا بلسان التوحید. و قال اربعة اشیاء لا یلیق بالمعرفة الزهد والصبر و التوکل والرضا، لان کل ذلک من صفة الاشباح. و قال: حیوة القلب باللّه بل بقاء القلوب مع اللّه بل الغیبة عن اللّه باللّه. شیخ الاسلام گفت.
شهر سن پترزبورگ از دید او به شهری از اشباح می‌ماند که این تفکر در عکاسی اش رسوخ کرده‌است.
این فیلم اقتباسی از نمایشنامهٔ اشباح، اثر هنریک ایبسن است.
بود رزق خیال ادراک عالی بر اشباح و صورهای خیالی
وانچه آمد مخالف ارواح ارض اجساد باشد و اشباح
۶ اکتبر: پنج تن از اشباح حلقه به اردوگاه آن‌ها در ودرتاپ حمله می‌کنند.
اولین بازیگری که نقش اسمیت را بازی کرد بازیگر آلمانی، اوتو ورنایک در فیلم تایتانیک در سال ۱۹۴۳ بود. در فیلم‌های (شب بیاد ماندنی) لورنس نیسمیت و (اس.او. اس تایتانیک) هری اندروز و فیلم تلویزیونی کوتاه تایتانیک ۱۹۹۶ جرج اسکات نقش اسمیت را بازی کردند. در فیلم تایتانیک ۱۹۹۷ برنارد هیل نقش اسمیت را بازی کرد که در این فیلم اسمیت کشتی را ترک نکرد و به عرشه فرماندهی رفت و در زیر آب در گذشت. در فیلم مستند اشباح غوطه‌ور جان دونوان نقش اسمیت را بازی کرد.
در ماه آذر سال ۱۳۷۹، گنجی پس از زندانی شدن و هنگام حضور در دادگاه، علناً علی فلاحیان، وزیر اطلاعات سابق در دوران هاشمی رفسنجانی را شاه‌کلید قتل‌های زنجیره‌ای نامید و از روحانیون دیگری نیز نام برد، از جمله محمدتقی مصباح یزدی که او را محرک و صادرکنندهٔ فتوای قتل‌ها یا به اصطلاح، «مراد عالیجنابان خاکستری» خواند. این اظهارات منجر به حملهٔ بنیادگرایان به وی و انکار نوشته‌های او توسط ایشان شد. و منجر شد کتاب‌های «تاریک‌خانهٔ اشباح» و «عالی‌جناب سرخ‌پوش و عالی‌جنابان خاکستری» پرفروش شوند.
اشباح فیلمی اجتماعی ساخت ایران به کارگردانی داریوش مهرجویی است. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. ساخت این فیلم در ۲ آذر ۱۳۹۲ کلید خورد.
ظل اعیانند ارواح همه ظل ارواحند اشباح همه
... در کل، به رغم تسلط نسبی میرلوحی بر دوربین و مونتاژ خوب فیلم، اشباح فیلم ناموفقی است و ناگفته نماند که میرلوحی به وسوسه دیگری نیز جز یکی دوبار، تن نداده‌است و آن مونتاژ خاصی است که او در چند فیلم شاپور قریب و فیلمهای خودش فراوان استفاده کرده‌است (سه بار تکرار شدن یک نما به‌طور پیاپی در صحنه‌های پر حرکت). در مقابل، او در برخی از فصل‌های فیلم از مونتاژ مقطعی استفاده کرده که حاصل خوبی داشته‌است".