اسیدی

معنی کلمه اسیدی در لغت نامه دهخدا

اسیدی. [ اُ س َی ْ ی ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به اُسید، و آن بطنی است از تمیم بنام اسیدبن عمروبن تمیم. ( انساب سمعانی ).
اسیدی. [ اَ ] ( ص نسبی ) منسوب به اَسید، و به آل اسیدبن ابی العیص از فرزندان عباب و خالد. ( انساب سمعانی ).
اسیدی. [ اَ ] ( اِخ ) ابوخالد عبدالعزیزبن معویةبن عبدالعزیزبن امیةبن خلدبن عبدالرحمن بن سعیدبن عبدالرحمن بن عباب بن اسدبن ابی العیص الاسیدی. وی از محمدبن عبداﷲ الانصاری بصری و ابی عاصم اسحاق بن مخلد بصری و جز آنان روایت دارد و از اوابوعمروبن السماک بغدادی و ابوعلی الصفار بغدادی و ابوجعفر الرزاز بغدادی روایت کنند. ( انساب سمعانی ).
اسیدی. [ اُ س َی ْ ی ِ ] ( اِخ ) حنظلةبن الربیع الکاتب. صحابی است. ( انساب سمعانی ). وی کاتب وحی پیغمبر بود. ( تاریخ گزیده ج 1 ص 223 ).
اسیدی. [ اَ ] ( اِخ ) عبدالرحمن بن عتاب بن اسید الاسیدی. از مردم مکه و از امرای آن ناحیه. رسول ( ص ) او را با صغر سن وی بر مکه ولایت داد، و اسیدی بگاه وفات رسول اکرم آنجا بود و گویند این عبدالرحمن در یوم جمل با طلحه و زبیر بود. ( انساب سمعانی ).
اسیدی. [ اُ س َی ْ ی ِ ]( اِخ ) عمربن یزید. یکی از شجعان رؤسای مقدم در ایام بنی مروان. روزی یزیدبن عبدالملک او را یاد کرده گفت : هذا رجل العراق. وی بدست مالک المنذربن الجارود بسال 109 هَ. ق. مقتول شد. ( اعلام زرکلی ج 2 ص 725 ).

معنی کلمه اسیدی در فرهنگ فارسی

عمر بن یزید یکی از شجعان روسای مقدم در ایام بنی مروان .

جملاتی از کاربرد کلمه اسیدی

هر نمکی که محلول آن در آب از نظر خاصیت اسیدی و بازی خنثی باشد، آن را نمک خنثی می‌نامند. هر نمکی که از ترکیب اسیدی قوی با باز قوی به وجود آمده باشد و بر اثر هیدرولیز در آب همین اسید و باز را با ظرفیت برابر تولید نماید، محلولش در آب، خنثی است.
یوننده‌های آب، اغلب به خاطر تاثیراتشان بر سلامتی، به فروش می‌روند که مبنای این ادعاها، قلیایی‌تر کردن آب است. انواع بسیاری از تأثیرات ادعا شده‌اند که کندتر شدن پیری، جلوگیری از بیماری‌ها، انرژی بخشی و خنثی سازی تأثیرات غذاهای اسیدی از شایع ترین‌ها هستند.
بررسی بوم‌کشی به عنوان یک جرم در این دهه نیز ادامه یافت. «گزارش وایتکر» به سفارش کمیسیون فرعی ترویج و حمایت از حقوق بشر سازمان ملل، در خصوص مسئله پیشگیری و مجازات جرم اکوساید، توسط گزارشگر ویژه وقت، بنجامین وایتکر تهیه شد. در بندی از این گزارش ذکر شده بود «برخی از اعضای کمیسیون فرعی پیشنهاد کرده‌اند که تعریف نسل‌کشی باید گسترش داده شود تا نسل‌کشی فرهنگی یا «قومیت‌کشی» و همچنین «اکوساید» را نیز دربربگیرد: ایجاد تغییرات منفی، اغلب جبران‌ناپذیر، در محیط زیست - برای مثال از طریق انفجارهای هسته‌ای، جنگ‌افزارهای شیمیایی، آلودگی جدی و باران اسیدی، یا نابودی جنگل‌های بارانی - که موجودیت کل جوامع را چه عامدانه و چه با سهل‌انگاری مجرمانه، تهدید می‌کنند».
یک شهروند اصفهانی گفت که مدت‌ها قبل از شروع اسیدپاشی، به مدت ۲ هفته به موبایل‌های شهروندان اصفهانی، پیامکی با مضمون «روی صورت بدحجابان اسید پاشیده می‌شود» ارسال شده بود؛ و آن‌ها ابتدا مایعی غیر اسیدی (ترکیبی از مواد شوینده نظیر وایتکس) به صورت زنان و دختران می‌پاشیدند که اثر سوزش آن به اندازه اسید نبود و جراحاتی سطحی بر جای می‌گذاشت.
اسیدها قدرت اسیدی گوناگونی دارند به طوری که برخی از آنها به شدت قوی و خورنده هستند مانند اسیدهای صنعتی وبرخی خوراکی هستند مانند اسیدهای موجود در میوه.
تا سال ۱۹۱۰، اسید استیک منجمد اغلب از «تقطیر مشروبات الکلی» یا تقطیر چوب به‌دست می‌آمد. با استفاده از هیدروکسید کلسیم را جدا می‌کردند؛ سپس استات کلسیم به جا مانده را با استفاده از اسید سولفوریک اسیدی می‌کردند تا از آن اسید استیک به‌دست آید. در همین زمان، آلمان ۱۰٫۰۰۰ تن اسید استیک منجمد تولید می‌کرد که ۳۰درصد از آن برای تولید رنگ نیل استفاده می‌شد.
اعضای زیربخش ۱ در شرایط پی‌اچ پایین غالب هستند. به‌علاوه، اسیدوباکتری‌های حاصل از زه‌کشی معادن اسیدی در مقایسه با اسیدوباکترهای خاک، به‌طور بالقوه به‌دلیل سازگاری سلولی و پایداری آنزیم‌ها، با شرایط پی‌اچ اسیدی (پی‌اچ ۲–۳) سازگارتر هستند.
باتری‌های قابل شارژی که ذخیره‌سازی برق را در خودرو امکان‌پذیر کند در سال ۱۸۵۹ میلادی و توسط یک فیزیک‌دان فرانسوی به نام گاستون پلانته اختراع شد. این باتری‌های باتری سربی-اسیدی نام گرفتند.
اکسیدهای اسیدی، همان اکسید نافلزها یا فلزها در حالت درجهٔ بالای اکسیژن است.
هر جسمی قابلیت تحمل فشار را تا حد معینی دارد که سنگ مخزن نیز از همچین قاعده‌ای مثتثنی نمی‌باشد. در روش شکاف اسیدی، اسید با فشاری بیش از فشار قابل تحمل سنگ مخزن به چاه تزریق می‌شود و باعث ایجاد شکست در سنگ مخزن می‌شود. این شکاف خود نیز باعث افزایش دبی چاه خواهد شد.