اسکنر
معنی کلمه اسکنر در فرهنگ معین

اسکنر

معنی کلمه اسکنر در فرهنگ معین

(اِ کَ نِ ) [ انگ . ] (اِ. ) ۱ - دستگاهی که می توان نوشته یا تصویری را به آن داد تا در حافظة کامپیوتر قرار دهد. ۲ - دستگاهی که با استفاده از آن برشی از بدن انسان به تصویر کشیده می شود، اسکن .

معنی کلمه اسکنر در دانشنامه عمومی

پویشگر ( به انگلیسی: Scanner ) وسیله ای است برای تصویربرداری از سندی کاغذی.
پویشگرها دستگاه هایی برای ورود عکس یا متن به رایانه می باشند و شرکت های تولیدکننده پویشگر همان شرکت های تولیدکننده چاپگرها هستند. پویشگرها شمایلی مانند دستگاه فتوکپی دارند. در محفظه ای که در آن کاغذ قرار می گیرد تصویر یا متن مورد نظر در رایانه وارد می شود. اگر ما بخواهیم متنی را وارد رایانه کنیم باید تصویر را با برنامه ها و نرم افزارهای مخصوص تبدیل به متن کنیم. در پشت پویشگر دو خروجی وجود دارد که به یکی از آن ها از طرف رایانه فیش متصل می شود و به دیگری فیشی از طرف چاپگر متصل می شود. رنگ فیش خروجی پویشگر هم آبی است.
پویشگرها یکی از انواع دستگاه های ورودی هستند که به دلیل کاربردهای وسیع و متفاوتی که دارند، از تنوع و گستردگی بسیاری برخوردارند، برای مثال، پویشگر اثر انگشت و پویشگر چهره یا حتی انواعی از پویشگرها که برای بررسی مغز و قسمت های مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرند و نقش به سزایی در شاخهٔ پزشکی دارند. پویشگرهای تصویر نیز، یکی از انواع پویشگرها هستند که برای انتقال تصاویر، متون یا دست نوشته ها به رایانه به منظور ذخیره یا ویرایش آنها، مورد استفاده قرار می گیرند. این پویشگرها نیز به نوبهٔ خود دارای انواع متفاوتی هستند که از میان آنها، پویشگرهای صفحه تخت ( مسطح ) ، به دلیل قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و استفادهٔ راحت، رایجترین نوع پویشگرها محسوب می شوند؛ ولی انواع دیگری از پویشگرها نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده اند و کاربردهای تخصصی یا حرفه ای دارند. در این مقاله به طور عمده به معرفی این پویشگرها و انواع آن ها می پردازیم. در انتخاب یک پویشگر، مهمترین عامل، نیاز خریدار و سطح استفاده از آن است. در ادامهٔ این مقاله، به معرفی برخی ویژگی ها و اصطلاحاتی می پردازیم که هنگام انتخاب پویشگر، باید به آن ها توجه کرد.
پویشگرها را می توان جانشینی برای دستگاه های اولیهٔ عکس برداری از مسافت دور دانست، که یک سیگنال آنالوگ خطی را از میان خطوط استاندارد تلفن به گیرنده ارسال می کردند و به طور همزمان، شکل متناسب با آن، روی کاغذ مخصوص چاپ می شد. این سیستم بین سالهای ۱۹۲۰–۱۹۹۰ مورد استفاده بود. تصاویر رنگی نیز به شکل ۳ تصویر مجزای قرمز - سبز - آبی فرستاده می شد، که البته به دلیل هزینهٔ بالای ارسال، انتقال تصاویر رنگی به این روش، تنها به مناسبتهای خاص صورت می گرفت. این دستگاه ها به تدریج توسعه یافتند و در نهایت به شکلی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند درآمدند. از آنجا که پویشگرها کاربرد گسترده ای در صنعت و امور گرافیکی دارند، بر آن شدیم تا در این مقاله، به بررسی پویشگرها و انواع آن ها بپردازیم.

معنی کلمه اسکنر در دانشنامه آزاد فارسی

اِسْکَنِر (۱)(scanner)
اِسْکَنِر
اِسْکَنِر
اِسْکَنِر
اِسْکَنِر
در رایانه، وسیله ای ورودی برای تهیۀ فایل تصویری دیجیتال از هر نوع سند. این فایل برای ذخیره سازی در رایانه تهیه می شود. در ساخت اسکنر از فناوریی شبیه دستگاه فتوکپی استفاده می کنند. اسکنرهای کوچک را با دست از روی سند عبور می دهند. اسکنرهای بزرگ صفحه ای تخت، مانند صفحۀ دستگاه فتوکپی، دارند که سند را روی آن قرار می دهند و اِسکَن می کنند. در نشر رومیزی، از اسکنر برای تهیۀ گرافیک ورودی بسیار استفاده می کنند. اگر نوشته از طریق اسکن کردن به رایانه داده شود، تصویر آن در رایانه به صورت تصویری دیجیتال یکپارچه می شود و نه به شکل حروف و نشانه های جدا از هم. درنتیجه، نمی توان در این نوشته، مثلاً با استفاده از واژه پرداز، تغییری ایجاد کرد، مگر این که نرم افزار اپتیکی شناسای حروف و نشانه ها در اختیار باشد و تصویر را به حروف سازندۀ آن تبدیل کند. قدرت تفکیک اسکنرها متفاوت است. قدرت تفکیک اسکنرهای دستی از ۷۵ تا ۳۰۰ دی پی آی (نقطه در اینچ) متغّیر است. برای اسکن کردن فیلم های عکاسی و تصاویر ترانسپرانت نیز اسکنرهایی ساخته اند. از این اسکنرها کسانی استفاده می کنند که با دوربین های معمولی عکس می گیرند، اما می خواهند نسخه ای دیجیتالی و با کیفیت عالی از تصویر داشته باشند تا بتوانند آن را با رایانه تغییر دهند یا پرینتی رایانه ای از آن بگیرند. اکنون اسکنرهای فیلم با قدرت تفکیک ۴ هزار دی پی آی و با عمق رنگ ۴۲ بیت نیز در دسترس است.

معنی کلمه اسکنر در ویکی واژه

دستگاهی که می‌توان نوشته یا تصویری را به آن داد تا در حافظة کامپیوتر قرار دهد.
دستگاهی که با استفاده از آن برشی از بدن انسان به تصویر کشیده می‌شود، اسکن.

جملاتی از کاربرد کلمه اسکنر

برای موقعیت بندی لیزر در دو جهت، ممکن است آینه در دو محور بچرخد( معمولا برای اسکن های کند) یا اینکه نور لیزر را به دو آینه که در فاصله ی نزدیک به وصورت متعامد قرار گرفته اند منعکس کند. سپس این دو آینه اگر صاف یا چند ضلعی توسط یک گالوانومتر یا با یک موتور الکتریکی کنترل می شوند، به ترتیب. سیستم های دو جهته برای اکثر سیستمها و کاربردها در پردازش مواد یا میکروسوپ های دوکانونی و علوم پزشکی از واجبات می باشند. بعضی از کاربردها نیز هستند که به لیزر در سه جهت نیاز دارند. این مهم با سروو کنترلی که به نام فوکوس شیفتر یا زد شیفتر شناخته میشود عملی میشود. اسکنرهای لیزری بسیاری اجازه تغییر میزان لیزر را می دهند.
شاید سخت‌ترین قسمت کار این باشه که صبر کنید تا اسکن به‌طور کامل انجام بشه یا آپدیت پلاگینها دانلود بشه سایر مراحل کار اینه که روی اسکنر کلیک کنید و لینک سایت قربانی رو وارد کنید و اسکنر تعداد زیادی حفره امنیتی نشون میده
اسکنر سه‌بعدی یا پویشگر سه‌بعدی دستگاهی است که وظیفهٔ تجزیه و تحلیل اشیاء موجود در دنیای واقعی یا محیط پیرامون و جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت دیجیتال بر اساس شکل و ظاهر احتمالی آن را بر عهده دارد. مقصود اصلی یک اسکنر سه بعدی، ایجاد یک ابرنقطه از نمونه‌های هندسی از سطح یک موضوع و شبیه‌سازی مجازی اشیاء است.
اسکنرهای اثرانگشت سیستم‌های امنیتی بیومتریک هستند. آنها در ایستگاه‌های پلیس، صنایع امنیتی، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود.
اجزای متنوع خودکارسازی اداری به بخش‌های گوناگون فرایندهای اداری پرداخته و طیف وسیعی از دستگاه‌های مورد کاربرد در این حوزه (ازجمله اسکنر، فکس، تلفن، ایمیل، موبایل و ...) در شبکه‌ای رایانه‌ای توان مبادله اسناد و اطلاعات را دارند.
اندومتریوم درونی‌ترین لایهٔ رحم است و برای جلوگیری از چسبندگی بین دیواره‌های مخالف میومتریم عمل می‌کند و در نتیجه از رحم محافظت می‌کند. طی چرخهٔ قاعدگی، اندومتریوم به شکل لایهٔ بافتی غدد لنفاوی ضخیم و رگ‌های خونی رشد می‌کند. این نشان‌دهنده یک محیط مطلوب برای پیوند بلستوسیست پس از ورود آن به رحم است. اندومتریوم مرکزی، اکوژنیک و قابل تشخیص با استفاده از اسکنرهای اولتراسوند است و دارای ضخامت متوسط ۶٫۷ میلیمتر است.
روش جدید یعنی اسکنر بیوفوتونیکی که بر پایهٔ طیف‌سنجی تشدید رامان کار می‌کند، میزان کاروتینویید پوست را با استفاده از سیگنال رامان در بافت انسان اندازه‌گیری می‌کند. این سیگنال‌ها تنها ساختار یک مولکول واحد یعنی کاروتینویید را بررسی می‌کند و این اندازه‌گیری با مولکول‌های دیگر تداخل نمی‌کند.
زمانی که دو منشور رایزلی بر خلاف جهت چرخش می کنند یک ستون لیرزری می تواند داخل یک مخروط اسکن شود. این نوع از اسکنرها در ردیابی موشکها استفاده می شوند.
اسکنر سومبر یک بازی ماجراجویی ویدئویی ساخته شده توسط اینتروورژن سافت‌ویر است.
تحقیقات در جریان است تا به تکنولوژی اسکن از طریق آرایه فازی دست پیدا شود. این متد برای اسکن رادارها بدون اجزا متحرک استفاده می شود. از طریق لیزر تابش سطحی با کاواک عمودی، پیش بینی می شود که بتوان اسکنرهای پرسرعت تری در آینه داشت.