اسکن

اسکن

معنی کلمه اسکن در لغت نامه دهخدا

اسکن. [ اِ ک ِ ] ( اِ ) در تداول مَشتی ها، اسکناس.
اسکن.[ اَ ک َ ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از سکون. آرمیده تر.
اسکن. [ ] ( اِ ) بهندی اسم بهمن ابیض است.

معنی کلمه اسکن در فرهنگ معین

(اِ کَ ) [ انگ . ] (اِ. ) تصویری که به کمک اسکنر به دست می آید.

معنی کلمه اسکن در فرهنگ فارسی

( اسم ) اسکناس
بهندی اسم بهمن ابیض است

معنی کلمه اسکن در دانشنامه عمومی

اسکن (فیلم ۲۰۱۰). اسکن ( به تلوگویی: Varudu ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۰ و به کارگردانی گناسخوار است. در این فیلم بازیگرانی همچون آلو آرجون، آریا، بانو سری مهرا، سوهاسینی مانیراتنام، اشیش ویدیارتی، نثار، سایاجی شینده و سینگیتام سرینیواسا رائو ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه اسکن در دانشنامه آزاد فارسی

اِسکَن (scanning)
(یا: روبشگری) در پزشکی، روش بررسی غیر تهاجمی اعضای بدن، برای کشف ناهنجاری های ساختاری یا عملکرد آن ها. در این روش، امواج قابل ردیابی، مثل فراصوت، پرتوی گاما، یا پرتوی ایکس، از بخش های بدن عبور داده می شوند. رایانه الگوی جذب پرتوها را تحلیل می کند و به صورت تصویر روی صفحه نمایش می دهد.

معنی کلمه اسکن در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
سکن (۶۹ بار)

معنی کلمه اسکن در ویکی واژه

تصویری که به کمک اسکنر به دست می‌آید.

جملاتی از کاربرد کلمه اسکن

تاگدای لعل شیرینت شدیم از یاد رفت حشمت اسکندر وسرچشمه ی حیوان مرا
جنبش مردم گرسنه است غرش کوس اسکندری
اسکناس پنج دلاری نیوزیلند با طرح «سر ادموند هیلاری» در مرحله نهایی رقابت برای عنوان بهترین اسکناس سال۲۰۱۵، گوی سبقت را از اسکناس‌های ۲۰ کرونی سوئد، ۱۰۰ روبلی روسیه و ۲۰ هزار تنگه‌ای قزاقستان ربود.
شنیدستم که اسکندر چه شد وقت که از دنیا سوی عقبی کشید رخت
در تمام این اسکناس‌ها نگارهٔ سید روح‌الله خمینی در سمت راست روی پول‌ها چاپ شده است. از شروع چاپ این اسکناس‌ها تاکنون قالب اصلی آن‌ها تغییری نکرده ولی در پشت آن‌ها بعضی تغییرات رخ داده مانند ۵٬۰۰۰ ریالی که پشت آن‌ها برای بار نخست گل و پرنده چاپ گردید، پس از آن ماهوارهٔ امید و سپس سفالینهٔ یافت‌شده در زابل چاپ شد. همچنین ۲۰٬۰۰۰ ریالی و ۵۰٬۰۰۰ ریالی نیز دست‌خوش این تغییرات بوده‌اند.
گر نه ردیف شعر مرا آمدی به کار مانا که خود نساختی اسکندر آینه
این اعلامیه روی اسکناس ۱۰۰۰۰۰ روپیه اندونزی در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ چاپ شده‌است.
در نامهٔ نادرشاه به سلطان محمود عثمانی، نادرشاه پس از سلام و صلوات بر رسول اعظم اسلام، آل بیتش و اصحابش خلیفه مسلمین سلطان عثمانی را به عبارات کثیری مدح می‌کند، در قسمتی از این نامه و مدحیات که به زبان ترکی است، نادرشاه در مدح سلطان محمود، وی را به اسکندر ذوالقرنین دوم توصیف می‌کند که نشان از باور او از شخص ذوالقرنین دارد
سنتِ زرتشتی، اسکندر را همواره با صفت گُجَسته یاد می‌کند. در متن پهلوی ارداویرافنامه گفته می‌شود که وی دستوران، داوران، هیربدان و موبدان بسیاری را کشت.
هرچند که شهر انتاکیه مرکز استان ختای ترکیه است ولی شهر قدیمی اسکندرون بزرگترین شهر این استان است و جمعیتی رو به افزایش دارد. طبق تخمین سرشماری سال ۲۰۰۰ جمعیت اسکندرون ۱۵۹٬۱۴۹ نفر بوده‌است که در سال ۲۰۱۰ به ۳۳۱٬۶۹۷ نفر هم رسیده‌است.
برای اسکن کردن متون، نکتهٔ حائز اهمیت، سرعت پویشگر و امکانات پویشگر برای جابجایی کاغذ در اندازه‌های گوناگون است. وضوح تصویر در این پویشگرها، تأثیر چندانی ندارد.
منت خدای را که ملکشاه ما بیافت آن آرزو که در دل اسکندر اوفتاد
بود طبعم ز نظم و نثر نفور چون ز اسکندر مظفّر فور
دولت ز ثنای من رسانندت در عمر خضر بملک اسکندر
اسکندر کینس در ۵ سپتامبر ۱۹۹۱، در منطقه کمدن لندن زاده شد. او فرزند «زِلفا حورانی» و «رندال کینس» است. او یک خواهر بزرگتر (زاده ۱۹۸۹) به نام «سمیه-ان» دارد که در تولیدات مختلف رادیو بی‌بی‌سی ۴ ظاهر شد و در حال حاضر به عنوان یک اقتصاددان در مؤسسه مطالعات مالی کار می‌کند.
ای ز رایت ملک و دین در نازش و در پرورش ای شهنشاه فریدون فرّ اسکندرمنش
گرد آفاق چو اسکندر برگرد از آنک تویی امروز جهان را بدل اسکندر
لشکرکشی به هرمز نتیجه نقشه مانوئل یکم پادشاه پرتغال بود که در سال ۱۵۰۵ تصمیم گرفت با تصرف عدن، بازرگانی مسلمانان را در اقیانوس هند و دریای سرخ و اسکندریه مختل و مسدود سازد.
اسکندر جست آب و شد خاک باری بنگر چه طرفه حال است
اسکندر مقدونی پیش از مرگ ناگهانی خود در سال ۳۲۳ (پیش از میلاد)، قصد داشت شبه جزیره عرب را تصرف نماید و بعد از مدتی فرمانروایان دودمان بطلمیوسی مصر تا حدودی بر ینبع چیره شدند. [نیازمند منبع] ولی نبطیان از چیرگی آن‌ها جلوگیری کردند. سپس این سرزمین در معرض جنگ‌های چیره‌جویانه حبشی‌ها و ایرانیان قرار گرفت. [نیازمند منبع] در سده پنجم پس از میلاد، مکه از نظر اهمیت جایگزین شهر پترا در دوره نبطیان شده بود.