اسکلت

معنی کلمه اسکلت در لغت نامه دهخدا

اسکلت. [ اِ ک ِ ل ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( از یونانی اسکلتس ) استخوان بندی بدن آدمی و حیوان.
- مثل اسکلت ؛ سخت لاغر.

معنی کلمه اسکلت در فرهنگ معین

(اِ کِ لِ ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - داربست یا چارچوبی از استخوان های مربوط به هم که به بدن جانوران شکل می بخشد، استخوان - بندی (فره ). ۲ - (عا. ) بسیار لاغر. ۳ - چهار - چوب . ۴ - استخوان بندی تحمل کنندة بار ساختمان . ، ~ بتونی ویژگی ساختمانی با اسکلت ساخته

معنی کلمه اسکلت در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) = استخوان بندی
۲. بخش تحمل کنندۀ بار ساختمان، چوب بست.
۳. [عامیانه، مجاز] شخص بسیار لاغراندام.

معنی کلمه اسکلت در فرهنگ فارسی

استخوان بندی

معنی کلمه اسکلت در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:استخوان بندی

معنی کلمه اسکلت در ویکی واژه

scheletro
داربست یا چارچوبی از استخوان‌های مربوط به هم که به بدن جانوران شکل می‌بخشد، استخوان - بندی (فره)
بسیار لاغر.
چهار - چوب.
استخوان بندی تحمل کنندة بار ساختمان. ؛ ~ بتونی ویژگی ساختمانی با اسکلت ساخته شده از بتون. ؛ ~ فلزی ویژگی ساختمانی با اسکلت ساخته شده از فلز.

جملاتی از کاربرد کلمه اسکلت

این بازی ۱۶ مرحله دارد و آلکس در آن‌ها با غول‌های زیادی روبرو می‌شود. آلکس پیش از رویارویی با جانکن بزرگ،[پانویس ۱] باید ۳ نفر از افراد او (سنگ، کاغذ و قیچی) را شکست دهد. توانایی اصلی آلکس مشت‌زدن است. او با مشت‌زدن می‌تواند دشمنان را از بین ببرد، سنگ‌ها را برای بازشدن راه خرد کند و پول به دست بیاورد. گذشتن یا مشت‌زدن به سنگ‌های اسکلت‌نشان، باعث می‌شود که یک روح خبیث از آن خارج شود و برای کشتن آلکس به او حمله کند. او می‌تواند با پولی در مراحل به دست می‌آورد، در ابتدای مرحله بعدی از فروشگاه موتورسیکلت یا بالگرد بخرد. پس از پایان برخی مراحل آلکس باید با غولآخر رودررو شود و با او سنگ، کاغذ، قیچی بازی کند. اگر او دو بار بازنده شود، یک جانش می‌سوزد.
اکواتوریوس یک سرده از کنیاکپی است که از روی اسکلتی که در مرکز کنیا پیدا شد، معرفی گردید. بعدها در سال ۲۰۱۲ میلادی، سی و هشت دندان بزرگ متعلق به اواسط دورهٔ میوسن به همراه فک پایین و یک اسکلت تقریباً کامل متعلق به ۱۵/۵۸ تا ۱۵/۳۶ میلیون سال پیش نیز کشف گردید.
بقایای فسیلی پیدا شده از این گونه صرفاً چندین دندان و تکه‌تکه‌هایی از استخوان‌های اسکلتی این گونه می‌باشد.
هدف اغلب طراحی‌های ساختمان کاهش آسیب ناشی از زلزله به یک ساختمان است به طوری که از زندگی ساکنان محافظت می‌کند و در نتیجه آسیب‌ها زلزله به کمترین میزان خود می‌رسد. در ساختمان‌هایی که داری اسکلت هستند خطرهای جدی مانند خطر ریزش سقف هنگام وقوع زلزله ساکنین را تهدید نمی‌کند.
در مقابل، با وجود این که هرکولانوم فاصلهٔ کمتری نسبت به دهانهٔ آتشفشان داشت، به علت وزش باد از ریزش تکه‌های سنگ و خاکستر در امان ماند. لیکن بهمنی بسیار داغ و با ارتفاع ۲۳ متر این شهر را در بر گرفت. اسکلت‌های زیادی که در زیر دروازه‌ها یافته شده‌اند، و همچنین کشف چوب‌های کربنیزه شده در ساختمان‌ها این احتمال را نشان می‌دهند که اغلب مردم این شهر بر اثر دماهای بسیار بالا جان باخته باشند.
بعد از تشکیل اسکلت اصلی ناهمواری‌ها و چاله‌های استان، فرسایش ارتفاعات و رسوب‌گذاری در نواحی پست به تدریج سبب تحول این چاله‌ها و مناطق پست به خصوص دشت قزوین شده‌است.
استفاده از فولاد به‌عنوان مصالح ساختمانی حدوداً از اوایل قرن ۲۰ آغاز شد و در حین جنگ دوم جهانی به‌صورت قابل‌توجهی گسترش یافت. بعد از جنگ جهانی دوم تهیه فولاد امری به‌مراتب راحت‌تر از قبل شده بود و قیمت فولاد کاهش چشمگیری داشت که این مسئله باعث شد بسیاری از طراحان از اسکلت فلزی برای ساخت ساختمان‌های گوناگون استفاده نمایند.
اسکلت آدمی برای سهولت مطالعه به سه بخش سر، تنه و اندام (دست و پا) تقسیم می‌شود.
استخوان جسم جامدی‌ست که تشکیل‌دهندهٔ اسکلت جانوران و پاره‌ای از استخوان‌بندی است.
در برخی از گیاهان پَست نیز وزیکول‌ها و دانه‌های غنی از مواد معدنی به عنوان استاتولیت معرفی شده‌اند. با این که نقش استاتولیت‌ها در پذیرش نیروی جاذبه کاملاً مورد پذیرش است، در مورد مکانسیم عمل آن‌ها هنوز اتفاق نظر حاصل نشده است. به نظر می‌رسد که استاتولیت‌ها به کمک عناصر اسکلت سلولی یعنی ریزرشته‌ها و ریزلوله‌ها انتقال پیام به سایر بخش‌های سلول را بر عهده دارند.