اسپک

معنی کلمه اسپک در لغت نامه دهخدا

اسپک. [ اَ پ َ ] ( اِ ) خیمه کلان. ( غیاث اللغات ). || از اندامهای اسطرلاب. ( التفهیم بیرونی ). فَرَس. از اعضاء اسطرلاب. || پره و دندانه کلید: المغبن ؛ جای اسپک کلید. المغرز؛ جای اسپک کلید. ( مهذب الاسماء ). و رجوع به اسبک شود.
اسپک. [ اِ پ ِ ] ( اِخ ) جان هنینگ. یکی از مشاهیرجهانگردان انگلیس. مولد وی جوردانس بسال 1827 م. و وفات سنه 1864. وی در 17سالگی داخل خدمت نظام شده ودر عسکر هندی تا رتبه سرهنگی ترفیع یافت و در سال 1856 به معیت سرهنگ بورتون به نیت اکتشافات به افریقای شرقی رفته از راه خلیج عدن داخل افریقا شد و از سال 1857 تا 1863 م. تنها بدیدن بحیره های بزرگ افریقارفت. و از راه زنگبار به خرطوم رسید و سیاحتنامه مکملی ترتیب داد که بفرانسه هم ترجمه و نشر شده است. وی دریاچه های ویکتوریا و آلبرت نیانزا را کشف کرد.

معنی کلمه اسپک در فرهنگ معین

(اِ پَ ) (اِمصغ . ) = اسبک : ۱ - اسب چوبین یا گلین که کودکان برای بازی می سازند. ۲ - یکی از اندام های اسطرلاب . ۳ - خیمه بزرگ .
( ~. ) [ از انگ . ] (اِ. ) ضربة محکم و سریع به توپ برای رد کردن توپ به محوطة حریف از روی تور، اسبک ، آبشار.

معنی کلمه اسپک در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - اسب چوبین یا گلین که کودکان برای بازی میسازند. ۲ - فرس یکی از اندامهای اسطرلاب ( التفهیم بیرونی ). ۳ - خیم. بزرگ چادر کلان . یا اسپک بازی . اسب چوبین و گلین که کودکان برای بازی میسازند .
از مشاهیر جهانگردان انگلیس

معنی کلمه اسپک در ویکی واژه

ضربة محکم و سریع به توپ برای رد کردن توپ به محوطة حریف از روی تور، اسبک، آبشار.
اسبک:
اسب چوبین یا گلین که کودکان برای بازی می‌سازند.
یکی از اندام‌های اسطرلاب.
خیمه بزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه اسپک

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به اسپکتر، روزی روزگاری در ونیز، آنابل: آفرینش و نارکس اشاره کرد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر اسپکه برابر ۴٬۷۱۹ نفر (۱٬۱۲۷ خانوار) بوده‌است.
آن میر دروغین بین با اسپک و با زینک شنگینک و منگینک سربسته به زرینک
در دنیای دی‌سی خط قرمزهای خاصی وجود دارند که حتی اسپکتر نیز نباید از آن‌ها عبور کند. اما اگر از آن‌ها عبور کند، با مجازاتی از طرف پرزنس مواجه خواهد شد.
اسپکتروم بدون شک اولین جریان در میان کامپیوترهای خانگی در انگلستان بوده‌است و از لحاظ اهمیت معادل کمودور ۶۴ در آمریکاست. معرفی زد اکس اسپکتروم منجر به توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای این دستگاه شد. با ورود این دستگاه انقلابی در صنعت کامپیوتر ایجاد گردید که اثرات آن هنوز قابل مشاهده و ملموس است. دادن اجازه رسمی جهت عرضه محصولات شبیه به این رایانه و اعطای نشان «شوالیه»[پانویس ۴] به «کلایو سینکلر» جهت «ارائه خدمات به صنایع بریتانیا»[پانویس ۵] نمونه‌ای از آثار این محصول می‌باشند.
در این رایانه یک «خصیصه»[پانویس ۱۱] وجود دارد که شامل یک رنگ پیش زمینه، یک رنگ پس زمینه، یک سطح از شفافیت (معمولی یا درخشان) و یک «فلگ»[پانویس ۱۲] چشمک زن (که وقتی فعال شود باعث جابجایی بین دو رنگ می‌شود) است. این یک ویژگی خاص در رایانه اسپکتروم است که برنامه و بعضی از بازی‌ها با وجود این محدودیت ساخته شدند. سیستم‌های هم عصر اسپکتروم، مانند کمودور ۶۴ و آمستراد سی پی سی از این محدودیت رنج نمی‌بردند. کمودور ۶۴ از خصوصیات رنگ مشابه استفاده می‌کرد، اما دارای یک حالت گرافیکی چند رنگ، توانایی ساخت اسپرایت‌های سخت‌افزاری و حرکت صفحه نمایش به صورت سخت‌افزاری بود که همین موارد باعث می‌شد تا کمودور ۶۴ با مشکل و محدودیت اسپکتروم درگیر نباشد.
قرار بود یک نسخه هم برای کامپیوترهای اسپکتروم منتشر گردد که در نهایت این بازی برای این سیستم اصلا منتشر نشد.
طیف‌سنجی اغلب در شیمی‌فیزیک (به‌طور مثال در نوعی تصویربرداری ام‌آرآی) و شیمی تجزیه برای شناسایی ماده از طریق طیف گسیلی یا جذبی از آنها به کار برده می‌شود. وسیله‌ای که طیف هر ماده را ثبت می‌کند طیف‌سنج یا اسپکترومتر نام دارد.
«زد اکس اسپکتروم +۳» از نظر ظاهری شباهت زیادی با اسپکتروم +۲ دارد اما ویژگی مهم آن وجود یک گرداننده داخلی ۳ اینچ فلاپی دیسک (مانند رایانه آمستراد سی پی سی ۶۱۲۸) به جای گرداننده نوار کاست است. این سیستم در سال ۱۹۸۷ و با قیمت پایه ۲۴۹ پوند و پس از مدتی با قیمت ۱۹۹ پوند عرضه شد. این مدل تنها رایانه اسپکتروم بود که توانایی اجرای سیستم عامل «سی پی/ام»[پانویس ۳۶] را بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی داشت.
الخاندرو در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۵-۲۰۰۴ به عنوان بهترین اسپکر مسابقات انتخاب شد.
در ۸ اکتبر سال ۲۰۱۸، گزارشی از اینتل به منظور کاهش آسیب اسپکتر و ملتداون، سخت‌افزار و سیستم عامل‌هایی را به جدیدترین پردازنده‌های خود، اضافه کرده‌است.