اسپند
معنی کلمه اسپند در لغت نامه دهخدا

اسپند

معنی کلمه اسپند در لغت نامه دهخدا

اسپند. [ اِ پ َ ] ( اِ ) دانه ای باشد که بجهت چشم زخم در آتش ریزند. ( برهان ). حرمل. ( تاج العروس ) ( تحفه حکیم مؤمن ). حرمل احمر. حرمل عامی. حرملة. اسفند. سپند. سِبَنْج و گیاه آن دانه ، رَضرضه است. ( بحر الجواهر ) :
ای سپندی منشین خیز و سپند آر سپند
تا ترا سازم ازین چشم گرامی مجمر
چشم بد را ز چنان شاه بگردان بسپند
کآفرین باد بر آن صورت زیبامنظر.فرخی.خیز و دفع چشم بد اسپند سوز.مولوی.- امثال :
آتش و اسپند. رجوع به مثل آتش و اسپند در امثال و حکم شود.
|| این کلمه همچون مزید مقدمی در کلمات : اسپندار، اسفندار، اسپندارمذ، اسفندارمذ، و مزید مؤخری در هزاراسپند، ماراسپند بکار رفته است. رجوع به اسفند شود.
اسپند. [ اِ پ َ ] ( اِخ ) رودخانه ای است که به بحر خزر ریزد ومحل صید ماهی باشد. ( جغرافیای طبیعی کیهان ص 16 ).
اسپند. [ اِ پ َ ] ( اِخ ) ( میرزا... ) یا ( امیر... ) ابن قرایوسف. وی بعد از فوت پدر قلعه بایزید را در حوالی رود ارس که نفایس بیشمار و ذخیره های بسیار قرایوسف بدانجا بود، بتصرف درآورد و بعضی از مردم خودرا در آنجا مضبوط کرد و در این زمان شاهرخ میرزای تیموری کمند همت بر کنگره تسخیر قلعه بایزید انداخته بیست وسوم جمادی الاول سال 824 هَ. ق. در حوالی آن حصار نزول اجلال فرمود و کس فرستاد کوتوال را به اطاعت و انقیاد دعوت کرد و آن مردم از تسلیم قلعه سر باززده لشکر قیامت اثر، آغاز افروختن نیران جنگ و انداختن تیر و سنگ کردند و محصوران بعزم ممانعت و محاربت پیش آمده زمان کوشش از صباح تا نماز دیگر امتداد داشت ودر آخر همان روز که بحقیقت وقت غروب آفتاب دولت مخالفان بود، جنود ظفرورود رخنه ها در دیوار باغ بایزید انداخته بتأیید الهی پیکر فتح و ظفر جلوه گر گشت و غنایم بسیار نصیب چریک ظفرشعار شده رایت آفتاب اشراق به صوب ییلاق الاباغ در حرکت آمد. ( حبیب السیر جزو3 ازج 3 ص 197 و 198 ). و رجوع به مجالس المؤمنین شود.

معنی کلمه اسپند در فرهنگ معین

(اِ پَ ) ( اِ. ) نک اسفند.

معنی کلمه اسپند در فرهنگ عمید

= اسفند

معنی کلمه اسپند در فرهنگ فارسی

مقدس
( اسم ) اسفند
ابن قرا یوسف

معنی کلمه اسپند در فرهنگستان زبان و ادب

{Peganum} [گیاهان دارویی] سرده ای از قیچیان شامل گیاهانی چندساله با برگ های متناوب و با بریدگی های نامنظم و عمیق و دارای گوشوارک کوچک و گل های نر و ماده و 4 تا 5 عدد گلبرگ و کاسبرگ و 12 تا 15 عدد پرچم در دو ردیف و میوۀ پوشینه ای کروی با 3 دریچۀ شکوفا

معنی کلمه اسپند در دانشنامه عمومی

اِسپَند، اسفند، اسپند معمولی ( نام علمی: Peganum harmala ) گیاهی است علفی و چندساله از تیره قره داغیان که معمولاً در خاک نمک دار مناطق معتدل بیابانی و مدیترانه ای می روید. به آن سپند، سدابِ سوری، سِداب آفریقایی یا هارمِل هم گفته اند. از آنجا که خوردن آن باعث بیمار یا تلف شدن دام می شود، در شماری از کشورها علف هرز مضر شناخته می شود. استفاده از این گیاه در طب سنتی خاورمیانه و شمال آفریقا رایج است. آلکالوئید موجود در گیاه، ازجمله دانه ها، توهم زا است. احتمالاً به دلیل وجود یک بازدارنده مونوآمین اکسیداز.
اسپند اصالتاً گیاه بومیِ آسیا است و در خاور میانه و قسمت هایی از آسیای جنوبی، به خصوص هند و پاکستان رشد می کند. این گیاه اولین بار در سال ۱۹۲۸ در ایالات متحده و ایالت نیو مکزیکو، توسط کشاورزی که قصد داشت از این دانه ها رنگ «قرمز ایرانی» استخراج کند، کاشته شد. [ نیازمند منبع] از آن به بعد این گیاه به طور انبوه و گسترش یابنده در آریزونا، کالیفرنیا، مونتانا، نوادا، آرگون، تگزاس و واشینگتن رویش یافت. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران وجود دارد. [ نیازمند منبع]
اسپند معمولی ( P. harmala ) گونه ای از اسپند ( Peganum ) است به شکل گیاه علفی چندساله به ارتفاع حداکثر ۶۰ سانتی متر بی کرک و با برگ های نوک تیز به طول حداکثر ۶ سانتی متر و دارای بریدگی شانه مانند و با تقسیمات خطی و گوشوارک های کوچک و خطی و اغلب خمیدهـ برگشته و گل آذین انتهایی و دیهیم تُنُک با گل های منفرد سفید و میوهٔ کروی به قطر حداکثر ۱۰ میلی متر
ظاهر آن بوته مانند، دارای برگ های سبز با تقسیمات باریک و دراز و نامنظم است. گل های آن درشت و دارای کاسبرگ نازک و گلبرگ بزرگ برنگ سفید مایل به سبز، میوه آن پوشینه و حاوی دانه های متعدد برنگ سیاه است. در صورت خشکی خاک، ریشه های این گیاه می توانند تا ۶ متر نفوذ کنند. این گیاه در نیمکرهٔ شمالی از اوائل خرداد تا اوائل شهریور گل می دهد و گل های آن سفید رنگ هستند. کپسول های مدوّرِ حاوی دانه، سه حفره ای بوده و حدود پنجاه دانه را در خود نگهداری می کنند.
گل ها و مخصوصاً دانه های اسپند سرشار از آلکالوئیدهای گروه بتا - کربولین است که همگی بازدارنده های مونوآمین اکسیداز هستند؛ به همین دلیل خوردن جوشاندهٔ اسپند در اندازه های کم ( ۱ الی ۳ گرم ) خواص ضدافسردگی و آرام بخش و در اندازه های زیاد ( ۳ الی ۱۵ گرم ) خواص روان گردان دارد. اما به دلیل از کار افتادن آنزیم مونوآمین اکسیداز درون کبد توسط آلکالوئیدهای اسپند، تیرامین موجود در بسیاری از مواد غذایی ( الکل، پنیر، سوسیس و کالباس و اکثر محصولات پروتئینی و لبنی، میوه جات و غذاهای مانده و … ) که در حالت معمول توسط این آنزیم شکسته می شود، می تواند باعث ایجاد فشار خون و ضربان قلب بسیار شدید، سردردهای شدید، شوک، تشنج و در صورت عدم درمان سریع، حتی مرگ شود؛ لذا حداقل از ۴۸ ساعت قبل تا ۴۸ ساعت بعد، باید از مصرف هرگونه خوراکی حاوی تیرامین به شدت خودداری کرد. برخی از دیگر تداخلات به شدت خطرناک و مرگ آور که مصرفشان باید حداقل از ۲ هفته قبل قطع شود:
اسپند (سرده). اسفند، اسپند ( نام علمی: Peganum ) نام یک سرده از راسته افراسانان است.
اسپند (میناب). اسپند، روستایی در دهستان درپهن بخش سندرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۹۰ نفر ( ۵۱ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه اسپند در فرهنگ معین

معنی کلمه اسپند در ویکی واژه

نک اسفند.
از پادشاهان ماد به قول کتسیاس ولی اغلب محققان اذعان می‌دارند بی‌پایه است. یونانیان باستان وی را با آستیاگ یکی می‌پنداشتند. اسپند ممکن است مفهوم اسفندیار شاهنامه باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اسپند

آتشی بر رستش از دل شعله بار سوخت مغز و پوستش اسپندوار
اسپندرال درها، در دوره تزئین گری گوتیک بیشتر دیده می‌شود، اما در سایر مهرازی‌ها به ندرت بخشی از ریخت در، را تشکیل می‌دهند و به نمایی افزونه بر‌روی در نمود می‌یابند .
بوی صدقش آمد از سوگند او سوز او پیدا شد و اسپند او
خاک داند باد سنجد آب سوز تشنه کامان فارغ است از تاب اسپند آنکه در آذر نباشد
ورگویی ما آذر و اسپند نداربم آن خال سیه چیست برآن چهرهٔ دلبند؟
چنان از آب چشمم تر که همچون عود در مجمر نسوزم گر بیندازی در آتش همچو اسپندم
بهر گزند از چشم بد، از چهر خوبش تا ابد بر چهره خال گلرخان اسپند و مجمر آمده
کشش و قدرت (تا پنج برابر طول آن) موجب شده تا از اسپندکس در طیف گسترده‌ای از لباس‌ها، به ویژه در لباس‌های چسب بدن مورد استفاده قرار گرفته‌است. مزیت اسپندکس قدرت و انعطاف‌پذیری قابل توجه آن است و توانایی منحصر به فرد آن سبب می‌شود تا پس از کشش و خشک شدن سریع تر از پارچه‌های معمولی به شکل اولیه بازگردد. لباس‌هایی که اسپندکس در آن به کار رفته معمولاً با پنبه یا پلی‌استر ترکیب می‌شود و تنها درصد کوچکی از پارچه نهایی محسوب می‌شود، که در نتیجه بیشتر خاصیت و احساس الیاف دیگر را حفظ می‌کند. در آمریکای شمالی در لباس مردان استفاده از آن بسیار نادر است، اما در لباس زنان پرکاربرد است. حدود ۸۰٪ از لباس‌های فروخته شده در ایالات متحده و در سال ۲۰۱۰ شامل اسپندکس بود.
در گاه‌شماری زرتشتی پنجمین روز هر برج نیز اسپند نام دارد و دراسپندروز از اسپندماه، جشن سپندارمذگان برگزار می‌شود. ایزد این ماه امشاسپندسپندارمذ است.
از روش چرخش خشک برای تولید بیش از ۹۴٫۵٪ از الیاف اسپندکس جهان استفاده می‌شود و این فرایند دارای پنج مرحله است
سرشت فرشتگان و امور مرتبط با آنان در ادیان و سنن مختلف، متفاوت است. در یهودیت، مسیحیت و اسلام آن‌ها معمولاً به عنوان پیام‌آوران از سوی خدا عمل می‌کنند. آنان همچنین گاهی نقش‌های جنگجو و نگهبان را به عهده دارند. نظریات در مورد مختار بودن یا مجبور بودن فرشتگان متفاوت است. همچنین فرشتگان با امشاسپندان در دین زرتشت (مزدیسنا) قابل مقایسه‌اند. درحالی‌که تظاهر فرشتگان متفاوت است، بسیاری آنان را همچون آدمیان تصویر کرده‌اند. در باورهای عامیانه فرشته نماد پاکی و خیرخواهی است.
اصطلاح «اسپندرال (معماری)» از معماری سرچشمه می‌گیرد، جایی که به فضاهای تقریباً مثلثی بین بالای یک طاق و سقف اشاره دارد.
- از نظر پوشش گیاهی، دارای انواع و اقسام گیاهان خودرو می‌باشد که حدود ۴۰ رقم انواع گیاه را دربر می‌گیرد. از جمله: کنگر وحشی، علف آبه، چچم یا چچن، بولاغ اوتی، کاکوتی، بومادران، مرضه کوهی، قازآیاغی، ترشک، اسپند، خاکشیر، ریواس، پونه، نعناع کوهی، درمنه و کهلیک اوتی و… می‌باشد.
دلبر اسپند سوزم آتشم را کرد تیز تا کنم در خدمت او پیش مردم جست و خیز
نگهداردت اورمزد از گزند شود یاورت بهمن امشاسپند
در سال ۸۴۰ قمری، از طرف حکمران بغداد، اسپند میرزا برای مناظره با علمای اهل سنت به بغداد دعوت شد. مجلس مناظره بر پاشد و ابن فهد و عالمان شیعی در یک طرف و بزرگان اهل سنت در طرف دیگر به بحث نشستند. ابن مناظره‌ها پس از جدالی حسّاس در حضور سلطان به پایان رفت و ابن فهد حلی توانست در اثبات حقانیت تشیع حکمران بغداد را اقناع کند. بدین ترتیب اسپند میرزا حاکم بغداد مذهب شیعه را اختیار کرده، سکه به نام دوازده امام زد و مذهب شیعه را مذهب رسمی حوزه حکمرانی‌اش قرار داد.
مجمر روی تو را خال مجاور شده کی بود اسپند را بر سر آتش قرار
اردیبهشت، در اسطوره‌های ایرانی و زرتشتی، دومین امشاسپند و نگهبان زمین است و فروزه‌ای از قانون هورمزدی و برپاکنندهٔ نظم در زمین و هستی است.
دارای ۱۱ بند است در ستایش این امشاسپند و دچار تحریف بسیار شده‌است.
گر ایدون شود مر مرا بخت یار بخواهم از او کین اسپندیار