اسپانیایی

معنی کلمه اسپانیایی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به اسپانیا.
۲. از مردم اسپانیا: خوانندۀ اسپانیایی.
۳. تهیه شده در اسپانیا.
۴. (اسم ) زبانی از خانوادۀ زبان های هندواروپایی که در امریکای جنوبی، امریکای مرکزی، و اسپانیا رایج است.

معنی کلمه اسپانیایی در فرهنگ فارسی

زبانی از شعب لاتینی (رومی ) که در کشور اسپانیا بدان تکلم کنند.
( صفت ) منسوب به ( اسپانیا ) ۱ - از مردم اسپانیا . ۲ - از کالاهای ساخت اسپانیا . ۳ - زبان مردم اسپانیا .

معنی کلمه اسپانیایی در ویکی واژه

زبان کشور اسپانیا
اهل اسپانیا

جملاتی از کاربرد کلمه اسپانیایی

همه می‌دانند هشتمین فیلم بلند فرهادی است به زبان اسپانیایی ساخته شده است و بازیگرانی همچون خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز در آن ایفای نقش می‌کنند. همه می‌دانند به عنوان فیلم افتتاحیهٔ هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن (۲۰۱۸) برگزیده شد و در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره نیز حضور خواهد داشت. فرهادی تحقیق و نوشتن داستان همه می‌دانند را از حدود ۵ سال پیش در اسپانیا آغاز کرد اما ایدهٔ فیلم همه می‌دانند به یکی از سفرهای اصغر فرهادی در ۱۲ سال پیش به اسپانیا بازمی‌گردد. این فیلم در ۶ بخش نامزد دریافت جایزه گویا شد.
در ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ تیم تأیید کرد که بودجهٔ قابل‌توجهی را از سپسا (گروه نفتی اسپانیایی) دریافت کرده‌است.
اسپانیایی عضو گروه زبان‌های ایبرو-رومی از خانواده زبان‌های هندواروپایی است. این زبان پس از فروپاشی امپراتوری روم غربی در سده پنجم میلادی از چندین گویش لاتین عامیانه در ایبری شکل گرفت. کهن‌ترین متون لاتین با ردپایی از اسپانیایی در شمال ایبری در سده نهم پدید آمده‌اند و نخستین استفاده منظم نوشتاری از این زبان در تولدو، یک شهر برجسته در پادشاهی کاستیا، در سده سیزدهم رخ داد. از سال ۱۴۹۲، زبان اسپانیایی به نایب‌السلطنه‌های امپراتوری اسپانیا، به ویژه به قاره آمریکا و همچنین سرزمین‌هایی در آفریقا، اقیانوسیه و فیلیپین منتقل شد.
ابراهیم بن احمد غانم مشهور به الرَّباش (؟ -۱۶۱۶م) جنگ‌افزارشناس اندلسی بود. کتاب «العز و الرفعة و المنافع، للمجاهدین فِ سبیل‌الله بالمدافع» را به زبان اسپانیایی نگاشت.
لورنسو در ۲۹ مه ۱۹۲۳ در شهر المیدا به دنیا آمد و در رشته تاریخ و فلسفه در دانشگاه کویمبرا تحصیل کرد. در سال ۱۹۵۳، پرتغال را به مقصد آلمان ترک کرد. اما لورنسو بیشتر اقامت خود در خارج از وطن را در فرانسه گذراند. در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۸ در مونپولیه و سپس به مدت یک سال به شهر باهیا در برزیل رفت. در سال ۱۹۵۹ در بازگشت به فرانسه ابتدا در گرونوبل و بعد در نیس به تدریس مشغول شد و در نهایت کار تدریس را در ۱۹۸۹ به پایان رساند. او در دوران بازنشستگی به عنوان مشاور فرهنگی به رم رفت و سپس همراه همسرش که یک مترجم ادبیات اسپانیایی بود، در یکی از شهرهای جنوب فرانسه اقامت گزید.
از سال ۱۸۵۳ تا سال ۱۸۵۶ میلادی، او با ملاقات از سه کشور آلمان، ایتالیا و هلند، تحت تأثیر آثاری از نقاشان اسپانیایی، دیه‌گو ولاسکز و فرانسیسکو گویا و همچنین، هنرمند هلندی فرانس هالس قرار گرفت. در ۱۸۵۶، ادوار استودیوی خود را باز کرد و سبک او در کارهای این دوران بیشتر با ضربات نرم قلم‌مو، مختصرسازی جزئیات کار و عدم استفاده از رنگ‌های انتقالی همراه بود.
۷۴٫۸۴٪ مردم این استان به زبان اسپانیایی و ۲۴٫۷۵٪ به زبان‌های کچوا صحبت می‌کنند.
تقریباً دو میلیون گویشور آیمارا در بولیوی، نیم میلیون در پروو و شاید چند هزار نفر در شیلی وجود دارد. در زمان فتح اسپانیا در قرن شانزدهم، آیمارا زبان رایج در منطقه‌ای بسیار بزرگ‌تر از امروز بود و بیشتر مناطق مرتفع پرو در جنوب کوسکو را در بر می‌گرفت. با گذشت قرن‌ها، گویشوران آیمارا به تدریج زبان خود را به اسپانیایی و کچوا تغییر داده‌اند. امروزه بسیاری از جوامع آیمارا زبان پرو و بولیوی به کچوا صحبت می‌کنند.
یک سندیکا، سندیکای کار یا سندیکای کارگران که همچنین می‌تواند به معنای اتحادیه صنفی نیز باشد. این اصطلاح معنای عرفی لغت سندیکا را، از پسرعموهای ریشه شناسانه‌اش یعنی فرانسه و اسپانیایی بازتاب می‌دهد.
۳ مه ۲۰۱۰، در کاتماندو، خانم اوه یک گفت‌گوی یک ساعته با الیزابت هاولی در خصوص جزئیات صعود او به کانگچنجونگا داشت. هاولی پس از آن به خبرنگاران گفت که صعود خانم اوه به گانگچنچونگا درست است ولی این صعود مورد مناقشه و بحث خواهد بود. او اضافه کرد که صحبت‌های اوه کاملاً با آنچه پاسابان می‌گوید متفاوت است و من واقعاً نمی‌دانم کدام‌یک درست می‌گویند! هاولی پس از آن گفت که اگر تیم اسپانیایی از ادعای خود صرف‌نظر کند، کانگچنجونگا چونگا دوباره به عنوان یک صعود موفق برای اوه علامت خواهد خورد.