اسنه

معنی کلمه اسنه در لغت نامه دهخدا

( اسنة ) اسنة. [ اَ س ِن ْ ن َ ] ( ع اِ ) ج ِ سِن ، بمعنی دندان. || ج ِ سنان ، بمعنی سرنیزه و عصا. ( منتهی الارب ) : واز اسنه سرما و باد که هیچ جوشن دافع آن نتوانست بود، اهوال زمهریر معاینه دیدند. ( جهانگشای جوینی ).
اسنه. [ اُ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) اشنان. ( شرفنامه منیری ). رجوع به اشنان شود.
اسنه. [ ] ( اِخ ) شهرکیست خرد به آذرباذگان و بانعمت و آبادان و مردم بسیار. ( حدود العالم ).
اسنه. [ اَ / اِ ن َ ] ( اِخ ) رجوع به اسنا شود.
اسنه. [ اِ ن ِ ] ( اِخ ) رجوع به اِن شود.

معنی کلمه اسنه در فرهنگ معین

(اَ س ِ نَّ ) [ ع . اسنة ] (اِ. ) ج . سنان ، دندان ها، سرهای نیزه ها، سرهای عصاها.

معنی کلمه اسنه در فرهنگ عمید

= سنان

معنی کلمه اسنه در فرهنگ فارسی

جمع سنان بمعنی سرنیزه، جمع سن به معنی دندان
( اسم ) جمع سنان سرهای نیزه ها سرهای عصاها .
شهرکیست خرد و با نعمت و آبادان و مردم بسیار .

معنی کلمه اسنه در ویکی واژه

سنان ؛ دندان‌ها، سرهای نیزه‌ها، سرهای عصاها.

جملاتی از کاربرد کلمه اسنه

هنگامی که اعراب بر بلاد الشام تسلط یافتند، ساکنان اصلی منطقه که از قبائل غساسنه و قحطانی بودند با خشنودی حکم اعراب را پذیرفتند. در سال ۶۳۶ میلادی به دستور خلیفه دوم عمر بن الخطاب، مالک پسر حارث به امارت حوران که جزءی از استان سویداء است گماشته شد.
من رای مرهٔ محاسنه حار فیها و حام فی الفلوات
لِیُکَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ اللّام فی قوله: لِیُکَفِّرَ متّصل بالمحسنین، یعنی: الّذین احسنوا رجاء ان یکفّر اللَّه عنهم مساوی اعمالهم و یجزیهم بمحاسنها. و قیل: متصل بالجزاء یعنی: جزاهم کی یکفّر عنهم، أَسْوَأَ الَّذِی عَمِلُوا ای الکفر بالتوحید و المعاصی بطاعتهم، وَ یَجْزِیَهُمْ أَجْرَهُمْ ای یعطیهم ثوابهم بِأَحْسَنِ الَّذِی کانُوا یَعْمَلُونَ ای بسبب ایمانهم. و قیل: أَسْوَأَ الَّذِی عَمِلُوا قبل الایمان و احسن الذی عملوا فی الایمان.
در موسیقی، بهشت گمشده میلتون منبع الهام لیبرتوهای بسیاری بوده است که می‌توان مرگ آدم (۱۷۵۷) از فریدریش گوتلیب کلپشتوک را به عنوان نمونه نام برد. اولین اوراتوریوی آنتون روبینشتاین بهشت گمشده (۱۸۵۸) نام داشت و بوتسی ایتالیایی در سال ۱۹۰۳ اثری به همین نام خلق کرد. عدن (۱۸۴۸) از فردیناند داویت و راز حوا (۱۸۷۵) از ژول ماسنه از جمله حضور آدم در موسیقی فرانسوی هستند. آدم و حوا (۱۹۵۱) از آهنگساز آمریکایی اورت هلم اقتباسی مدرن از نمایشی قرن دوازدهمی است.
فقلت لاتنکروامحاسنه فمطلع الشمس من
و اذا الحبیب اتی بذنب واحد جاءت محاسنه بالف شفیع‌
بفرمود تا اسبی برای حسن بیاوردند تا با وزیر بنشست وبرفتند. چون به صحرا رسیدند حسن خیمه ای دید از دیبای رومی زده با طناب ابریشم و میخهای زرین در زمین محکم کرده. حسن به یکسو بایستاد و آنگاه سپاهی چند گران بیرون آمدند. همه آلت حرب پوشیده، گرد آن خیمه درگشتند و چیزی بگفتند و برفتند. آنگاه فیلسوفان و دبیران - قرب چهارصد - در رسیدند. گرد آن خیمه درگشتند و چیزی بگفتند و برفتند. بعد از آن سیصد از پیران نورانی با محاسنهای سفید روی به خیمه نهادند و گرد آن خیمه درگشتند و چیزی بگفتند و برفتند. پس از آن کنیزکان ماهروی - زیادت از دویست - هر یکی طبقی از زر و سیم و جواهر برگرفته گرد خیمه بگشتند و چیزی بگفتند و برفتند. آنگاه قیصر و وزیر جنگ در خیمه شدند و بیرون آمدند و برفتند.
اذا لم یکن الا الاسنه مرکب فلا رای للمضطر الا رکوبها
علاوه بر آن یک وب سایت الکترونیکی نیز دارد که به‌طور ۲۴ ساعته کار می‌کند و مجموعه‌ای از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در آن مشغول بکار هستند که از جمله آنها: راشد آل عساف، صالح القلاب، ولید حسنی، سامی المحاسنه، عونی فریج، ابراهیم خریسات، یوسف سوارکه می‌باشند.
مشته من اسنه القوم طعنا نافذ الرمح فی خلال البطون
در جبر محاسباتی الگوریتم کانتور-زاسنهاوس روش شناخته شده‌ای برای تجزیهٔ چند جمله‌ای‌ها به عوامل محدود است.
أُولئِکَ عَلی‌ هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ. اینت پیروزی بزرگوار و مدح بسزا، اینت دولت بی‌نهایت و کرامت بی‌غایت، در فراست بریشان گشاده و نظر عنایت بدل ایشان روان داشته، و چراغ هدی در دل ایشان افروخته تا آنچه دیگران را غیب است ایشان را آشکارا، و آنچه دیگران را خبر است ایشان را عیان، انس مالک در پیش عثمان عفان شد قال و کنت رأیت فی الطّریق امرأة فامّلت محاسنها فقال عثمان یدخل علیّ احدکم و آثار الزّناء ظاهرة علی عینیه فقلت اوحی بعد رسول اللَّه فقال لا و لکن تبصرة و برهان و فراسة صادقة. و قد قال صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اتقوا فراسة المؤمن فانه ینظر بور اللَّه
یکی از کاربردهای الگوریتم کانتور-زاسنهاوس در محاسبهٔ لگاریتم گسسته روی عوامل با درجهٔ اول است.