اسمی

معنی کلمه اسمی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به اسم . ۲ - معروف با اسم و رسم صاحب اسم و عنوان .

جملاتی از کاربرد کلمه اسمی

همچنین شش دوبیتی طبری در میان برگه‌های نسخه‌ای خطی از دیوان نظامی گنجوی، محفوظ در کتابخانه ملی پاریس، الحاق شده که محمد قزوینی آن‌ها در «مسائل پاریسیه» ی خود ضبط کرده‌است (افشار، ۱۳۸۳) و نیز چهار بیت طبری در جامع الالحان عبدالقادر مراغی ثبت است. (صادقی، ۱۳۷۳). افزون بر اینها مفردات و ترکیبات طبری قدیم را در جای جای تاریخ مازندران شیخ علی گیلانی (سدهٔ یازدهم)، تحفة المؤمنین حکیم مؤمن تنکابنی (سدهٔ یازدهم)، فرهنگ انجمن آرای ناصری، فرهنگ آنندراج و … می‌توان یافت. عموم اینگونه لغات شامل نام گیاهان و جانوران و خوراک و پوشاک و اصطلاحات مدنی و جغرافیایی است (کیا، ۱۳۲۶؛ عمادی، ۱۳۶۲؛ صمدی، ۱۳۷۲؛ قاسمی، ۱۳۸۳).
درون گنج صورت چون طلسمی ز گنج اینجا نموده دید اسمی
ز زهد لاف نزد جان قاسمی هرگز که مرد ره نزند لاف آنچه در وی نیست
افغانستان حقیقت گمشده فیلمی مستند است از یاسمین ملک نصر که در سال ۱۳۸۱ خورشیدی ساخته شده‌است این فیلم راجع به سفر ۴۸۳۰ کیلومتری یاسمین ملک نصر به افغانستان پس از سقوط طالبان است. این فیلم در جشنواره فیلم ترایبکا نمایش داده شد.
کشتی در مازندران با پیشینه‌ای طولانی دارد و قهرمانان جهان و المپیک همچون عبدالله موحد، امامعلی حبیبی، عسگری محمدیان، مرادمحمدی، حسن رنگرز، قاسم رضایی، مجید ترکان، کمیل قاسمی، حسن یزدانی و رضا یزدانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی در این خطه شمال کشور محسوب می‌شود به گونه ای که حدود ۱۰ درصد از باشگاه‌های فعال ورزشی در این استان به رشته کشتی اختصاص دارد و حدود نیمی از مدال‌های رنگارنگ میدان‌ها بین‌المللی ورزشی اعم از قهرمانی آسیا، جهان و المپیک در رشته‌های مختلف ورزشی مازندران مربوط به قهرمانان رشته کشتی است.
زین حروف اربرون کنی اسمی اسم اعظم بود، مگیرش خوار
هزار جان و دل قاسمی فدای تو باد! که شمع مجلس انسی و نور اعیانی
طراح اصلی این کشتی بزرگ، مهندس ایرلندی، توماس اندروز، و ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود. مدیر شرکت دریایی ستارهٔ سفید (صاحب کشتی تایتانیک)، جی بروس ایزمی، نیز سرنشین کشتی بود؛ او نجات یافت و زنده ماند. ۷۱۰ نفر از ۲۲۲۴ نفری که در کشتی بودند زنده ماندند.
برآورد جمعیت بومیان آمریکای شمالی در زمان ورود اروپاییان دشوار است. داگلاس اچ. اوبلیکر از مؤسسه اسمیتسونین معتقد است که ۹۲٬۹۱۶ نفر در ایالت‌های جنوبی مجاور اقیانوس اطلس زندگی می‌کردند و ۴۷۳٬۶۱۶ نفر در ایالات‌های خلیجی، اما بیشتر محققان دانشگاهی این تخمین را خیلی کم می‌دانند. هنری اف. دوبینز، انسان‌شناس، معتقد است که جمعیت سرخ‌پوستان بسیار بیشتر بوده است؛ او می‌گوید در سواحل خلیج مکزیک ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ نفر زندگی می‌کردند، ۲٬۲۱۱٬۰۰۰ نفر بین فلوریدا و ماساچوست، ۵٬۲۵۰٬۰۰۰ نفر در دره می‌سی‌سی‌پی و ۶۹۷٬۰۰۰ نفر در شبه‌جزیره فلوریدا.
هر کجا اسمی است عینی آن اوست هر کرا عینیست اسمی جان اوست
گر نقاب از جمال بردارد قاسمی جان دهد بشکرانه
قاسمی و صحبت فقیه مقلد؟ فاتحه خوانیم بهر دفع بلیات
کی رسیدی ز مرو کی رفتی بر گلی یاسمین دمی رفتی
به زیر گل زند چنگی، به زیر سروبن نایی به زیر یاسمین عروة، به زیر نسترن عفری
پس از پایین رفتن کشتی زیر اقیانوس اسمیت در آن شب به همراه ۱۵۰۰ نفر دیگر مسافران جان باخت و جسد او هرگز پیدا نشد.
در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، احمد به همراه برادرش مفتح آلتان به حبس ابد محکوم شدند. از زندان، یادداشتهایی را که به وکلای خود داده بود، نوشت و خاطرات خود را با عنوان «من دیگر هرگز جهان را نخواهم دید» منتشر کرد توسط یاسمین چونقار به انگلیسی ترجمه شد. این کتاب برای لیست غیرداستانی سال ۲۰۱۹ جایزه بیلی گیفورد را لیست کرده بود.
دویل به جز داستان‌های شرلوک هولمز نوشته‌ها و آثار زیاد دیگری دارد. او در سال ۱۸۸۸ رمان داستان جان اسمیت را نوشت که البته ناتمام ماند و تنها در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. او مجموعه داستان‌های کوتاه دیگری هم نوشته‌است.
اصطلاح فعل‌های عبارتی را نخستین بار استاد دستور زبان انگلیسی به نام لوگان پیرسال اسمیت به کار برد. برخی از فعل‌های عبارتی دارای چندین معنا و کاربرد مختلف هستند. دسته‌ای از اسم‌های مرکب از معنای مشخصی از یک فعل عبارتی ساخته می‌شوند.
زلفش به چهره چون شب یلدا بر آفتاب یا عکس پر زاع بر اوراق یاسمین
حالت های پیشفرض متنوعی وجود دارد که برخی از آنها بیشتر مورد استفاده شاعران قرار گرفته اند و برخی از آنها کمتر. برگرفته از آموزش عروض، سهیل قاسمی و کتاب آشنایی با عروض و قافیه سیروس شمیسا.