اسما

معنی کلمه اسما در لغت نامه دهخدا

اسما. [ اَ ] ( از ع ، اِ ) مخفف اسماء عربی :
و گر گویی که در معنی نیند اضداد یکدیگر
تفاوت از چسان باشد میان صورت و اسما؟ناصرخسرو.ناموخت خدای ما مر آدم را
چون عور و برهنه گشت جز کاسما
بررس که چه بود نیک آن اسما
منگر بدروغ عامه وغوغا.ناصرخسرو.طویله سخنش سی ویک جواهر داشت
نهادمش ببهای هزارویک اسما.خاقانی.آدمی را او بخویش اسما نمود
دیگران را زآدم اسما می گشود.( مثنوی چ علاءالدوله ص 51 س 11 ).آدمی کو علّم الاسما بگ است
با تک چون برق این سگ بی تگ است.مولوی.
( اسماً ) اسماً. [ اِ مَن ْ ] ( ع ق ) از لحاظ اسم. از جهت نام.

معنی کلمه اسما در فرهنگ معین

( اسماً ) (اِ مَ ن ú ) [ ع . ] (ق . ) ۱ - از جهت نام . ۲ - (عا. ) بدون پشتوانه ، بدون اعتبار.

معنی کلمه اسما در فرهنگ عمید

= اسم

معنی کلمه اسما در فرهنگ فارسی

از لحاظ اسم از جهت نام بنام .
از لحاظ اسم از جهت نام .

معنی کلمه اسما در فرهنگ اسم ها

اسم: اسما (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: asmā) (فارسی: اَسما) (انگلیسی: asma)
معنی: جمع اسم، نام ها، اسامی، معارف، حقایق، ( در تفسیر قرآن ) و ( در تصوف ) به معنای معارف، حقایق و علوم آمده است، ( اَعلام ) ) نام همسر پیامبر اسلام ( ص )، ) نام دختر امام موسی کاظم ( ع )، ) نام همسر حضرت علی ( ع )، ( در اعلام ) نام همسر رسول اکرم ( ص ) نام دختر امام موسی کاظم ( ع )، نام نهادن، نامگذاری کردن، همچنین به عنوان جمع اسم هم به کار می رود، نام دختر ابومسلم خراسانی

معنی کلمه اسما در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسما لفظ دارای معنای مستقلِ بدون دلالت بر زمان است.
اسما، جمع اسم و از اقسام لفظ مفرد است، و آن، لفظی است که دارای معنای مستقل می باشد و به حسب وضع بر زمان دلالت نمی کند، مانند: لفظ «زید».
علامت اسم
علامت اسم آن است که مسند و مسندٌالیه قرار گیرد، لام تعریف بر آن داخل شود و مصغّر و منادی واقع شود.

معنی کلمه اسما در ویکی واژه

نام‌ها ، اسامی

جملاتی از کاربرد کلمه اسما

ز ذات محض چه اسما که برنمی‌آییم جهان وهم و گمان فطرت معمایی‌ست
شود او مظهر اوصاف علیا در او مجموع گردد کل اسما
علم اسما اعتبار آدم است حکمت اشیا حصار آدم است
إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ ای ما هذا الّا قول البشر تعلّمه من غلام رومی یکنی ابا نهیک کقوله: «إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ» قال اللَّه تعالی: سَأُصْلِیهِ سَقَرَ سقر اسم من اسماء جهنّم. و قیل: اسم للدّرک الرّابع منها و اشتقاقه من سقرته الشّمس، ای اذا بته.
الله‌آباد دهقانی، روستایی از توابع بخش اسماعیلی شهرستان جیرفت، در استان کرمان ایران است.
اینت هایل خبری خار شکن در اسماع وینت ناخوش حالی خاک فکن در افواه
این روستا در دهستان اسماعیل‌آباد (خاش) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر (۳۶خانوار) بوده‌است.
سورکوف در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که چن یان-کای از تایوان، آندریاس وتش از سوئیس، ماته نمس از صربستان و فردریک بیرهوس از دانمارک را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به اسماعیل بوررو از کوبا باخت و به مدال نقره وزن ۶۷ کیلوگرم رسید.
اسماعیل محرابی سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. وی دارای لیسانس تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاهِ تهران سال ۱۳۴۹ می‌باشد. بازی در سینما را از سال ۱۳۵۹ با کرکس‌ها می‌میرند به کارگردانی جمشید حیدری آغاز کرد. آشا محرابی و میشانه محرابی فرزندان او هستند.
بدینسان تا مقام جمع اسما که هر کونی بود از دیگر اصفا
در اسفند ۱۳۰۲ وزیری «مدرسه عالی موسیقی» را در تهران تأسیس کرد که یک آموزش موسیقی بود. در این مدرسه مباحث نظری موسیقی ایرانی و غربی آموزش داده می‌شد و به نت‌نویسی، سلفژ، وزن‌خوانی و هارمونی توجه ویژه‌ای می‌شد. تدریس تمام مباحث توسط خود وزیری انجام می‌شد ولی برای مسائل دفتری از سلیمان سپانلو که نوازندهٔ تار بود کمک می‌گرفت. از جمله اولین شاگردان این مدرسه می‌توان به اسماعیل مهرتاش، مهدی برکشلی، حسین سنجری، حسین گل‌گلاب و عبدالعلی وزیری (برادرزادهٔ علینقی وزیری) اشاره کرد.
شرایط این موافقت‌نامه موجب وابستگی کامل ساختار نظامی و امنیتی افغانستان تا تاریخ نامعلومی به دولت آمریکا می‌شد. بعدها بسیاری از بزرگان سیاسی افغانستان، از جمله محمد اسماعیل خان، این موافقت نامه و وابستگی نظامی و امنیتی نظام به دولت آمریکا را از دلایل اصلی سقوط نظام جمهوریت در افغانستان دانستند.
او در محضر رجال سیاسی بسیاری بوده‌است از قبیل عبیدالله بن عبدالله حاکم تحریض، اسماعیل بن بلبل وزیر معتضد خلیفهٔ عباسی، و خاندان نسطوری بنو وهب که از متنفذین سیاسی بودند.
در همه آئینه ها او را طلب یک مسما از همه اسما بجو
ابراهیم بن هشام بن اسماعیل مخزومی (؟ - پس از ۷۷۳م /۱۱۵ق) امیر حجازی و دایی هشام بن عبدالملک بود. به سخت‌گیری در امور شهرت داشت. او امیر مدینه بود و هم اوست که یحیی بن عروه به‌دستش کشته شد. در سال ۱۰۵ق حج گزارد، به امارت مدینه، مکه و طائف رسید. شکایت‌های خاندان زبیری و دیگران از او بسیار شد و هشام بن عبدالملک او را برکنار کند. از سال ۱۱۵ق دیگر در متون نشانی از او نیست.
در هوای دست بوس و پای بوست اسمان ماه را گاهی چو گوی و گه چو چوگان یافته
سید اسماعیل موسوی زنجانی (زاده 1307هجری قمری – درگذشته ۲۷ آذر ۱۳۸۱ خورشیدی) معروف به حاج میرآقا، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان زنجان بود.
سبک‌تگین در ۳۸۷ قمری درگذشت و پسرانش جانشین او شدند. محمود در فرماندهی سپاه نیشابور ماند. نصر به حکومت بست رسید و اسماعیل حاکم غزنه شد.
این زمان تا که همی ماند تو نیز بمان و اسمان تا که همی پاید تو نیز بپای
بریز ای ساقی ای جامت سر جم بساغر از خم اسمای اعظم