اسلامی

معنی کلمه اسلامی در لغت نامه دهخدا

اسلامی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب باسلام : قرون اسلامی. || مسلمان. رجوع باسلامیان شود.

معنی کلمه اسلامی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به اسلام: معماری اسلامی.
۲. مسلمان.
۳. [عامیانه] متدین، کوشا در رعایت اصول شرع.

معنی کلمه اسلامی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به اسلام آنچه از تمدن و فرهنگ و جز آن که منسوب به اسلام باشد . ۲ - پیرو اسلام مسلمان . جمع : اسلامیان . یا دور. اسلامی عهد اسلامی . دور. بعد از اسلام . یا قرون اسلامی . قرنهایی که از آغاز اسلام ببعد سپزی شده است .

معنی کلمه اسلامی در ویکی واژه

منسوب به اسلام، فردی که به اصول و عقاید اسلام معتقد باشد، مسلمان.

جملاتی از کاربرد کلمه اسلامی

قبه الاسلام را کاندر دیانت اهل او قبله اسلامیان و قطب ایمان آمدند
گر علی بعد از نبی بر مومنان مولی نبود اسمی از اسلام و از اسلامیان برپا نبود
چو رویت از نقش بت گروه بتگر کنند پیش بت اسلامیان سجده چو کافر کنند
احمد بلوکیان (زادهٔ ۱۳۳۶ در بجستان) نمایندهٔ حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد در دورهٔ سوم و دورهٔ هفتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.
خاموش شد آن واعظ در معبد اسلامی سر جوش زد آن صهبا اند خم نصرانی
ای باد صبحدم گذری کن ز راه لطف بر حضرتی چو کعبه اسلامیان عزیز
روی گو در خدمت پیر مغان برخاک سای مفتی اسلامیان گر عقل و ایمان بایدش
در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک پژوهشکده (مصوب شورای گسترش آموزش عالی: پژوهشکده محیط‌های خشک (واحد مشهد)) و ۲۸ مرکز تحقیقاتی می‌باشد.
وی در سال ١٣٩٢ در سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی به مدال برنز دست یافت.
همه خیر اسلامیان خواستم دلم را به نیکی بیاراستم
تصحیح این کتاب در سال ۱۳۶۵ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
خراسانی، شرف‌الدین (۱۳۸۸). «تحول فلسفه و علوم در تمدن اسلامی». دائرةالمعارف بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
حرم امام رضا تا سال ۱۳۹۰ دارای ۹ صحن می‌باشد. هر صحن، شامل یک فضای باز و محصور است که رواق‌ها و ایوان‌هایی در پیرامون آن وجود دارد. مساحت مجموع صحن‌های حرم، ۲۲۵٬۲۲۳ مترمربع است. صحن‌های انقلاب و آزادی، دو صحن تاریخی مجموعهٔ حرم را تشکیل می‌دهند. صحن‌های جمهوری اسلامی، قدس، پیامبر اعظم، غدیر، کوثر و هدایت و بعثت در طرح توسعهٔ حریم رضوی در دوره جمهوری اسلامی بنا شدند. بزرگ‌ترین صحن، صحن پیامبر اعظم به مساحت ۶۰٬۱۸۸ مترمربع است که در جنوب حرم قرار دارد. بر گرداگرد صحن‌ها نیز حجره‌های متعددی ساخته شده‌است که در دو طبقه هستند.
تو دست از تن میر اسلامیان فکندی برای شه شامیان
من بانگ برکشیدم و گفتم که ای دریغ اسلامیان به کعبه و ما در کلیسیا
دبستان این روستا که پس از زلزله سال ۸۵ و فرسایش چندین و چند ساله تقرییا غیرقابل استفاده شده بود. بعد از گذشت یک سال تحصیل کودکان این روستا در منزل شخصی از اعضای روستا، مدرسه توسط عظیم خودرو بازسازی شد(به شرط نصب تابلو عظیم خودرو بر سر در این مدرسه). از زمان انقلاب اسلامی و تاسیس این دبستان نام آن "دبستان تربیت" بود.
امین‌زاده در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان نمایندهٔ تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر فعّالیت می‌کرد.
این سری توسط انتشارات دفتر فرهنگ اسلامی ترجمه و منتشر شده‌است.
جوانمردا، عروس ایمان داری ولیکن حلیت معاملت نداری. درخت توحید داری ولیکن ثمرهٔ طاعت نداری، خاتم اقرار داری لکین نگین خدمت نداری. ندانستی که عروس بی‌زیور گذاشتن را شاید، و درخت بی‌میوه بریدن را شاید، و خاتم بی‌نگین گداختن را شاید، و بندهٔ بی‌معنی سوختن را شاید. هان تا عقبهٔ مرگ را باز پس نگذاری سر به گریبان امن و سکون برنیاری که بسیار کشتی بود که به ساحل غرقه شود، بس کاروان باشد که در منزل برده شود. ای مستمند مسکین چه ایمانی بوَد که به حبهٔ قلب بفروشی؟ چه اسلامی بوَد که به رجحان ترازویی واگذاری؟ چه معرفتی بود که به دردسری سنگ بر آسمان اندازی؟ چه توکّلی بود که به لقمه‌ای او را باور نداری؟ چه دینی بوَد که به ثنای ظالمی یا به درمی حرام بر باد دهی؟
همچنین کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان در فیس بوک با دستمایه قرار دادن اسم «نقی» با زبانی طنز به انتقاد از روحانیت و حکام اسلامی پرداخته‌است.