اسف
معنی کلمه اسف در لغت نامه دهخدا

اسف

معنی کلمه اسف در لغت نامه دهخدا

اسف. [ اَ س َ ] ( ع اِمص ) اندوه سخت. ( غیاث ). بسیاری حزن : فلعلک باخع نفسک علی آثارهم ان لم یؤمنوا بهذا الحدیث اسفاً. ( قرآن 6/18 )؛ پس بسا باشدهلاک کننده باشی خود را بر اثر آنها اگر نگرویدند به این سخن از اندوه. ( تفسیر ابوالفتوح چ 1 ج 3 ص 397 ).
نصیب ولیت از سعادت سرور
نصیب عدوت از شقاوت اسف.مسعودسعد.|| خشم. بسیاری غضب. || فسوس. افسوس. پشیمانی بر فائتی. دریغ.
اسف. [ اَ س َ ]( ع مص ) اندوهگین گردیدن بر. اندهگن شدن. ( زوزنی ). || دریغ خوردن. تأسف. بر گذشته حسرت آوردن. || خشم گرفتن. ( زوزنی ). خشم گرفتن بر.
اسف. [ اَ س ِ ] ( ع ص ) خشمگن. خشمگین. غضبناک. || غمگین. ج ، اَسفون. ( مهذب الاسماء ).
اسف. [ اَ س َ ] ( اِ ) نامی است که در مازندران به درخت لِور دهند. رجوع به لِور شود.
اسف. [ اَ / َ-َس ْ ] ( پسوند ) َ-َسْف. مزید مؤخر بعض امکنه : کرسف. جوسف.
اسف. [ اَ س َ ] ( اِخ ) دهی در نهروان. ( منتهی الارب ). قریه ای از نواحی نهروان از اعمال بغداد قرب اسکاف. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه اسف در فرهنگ معین

(اَ سَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) اندوهگین شدن . ۲ - حسرت خوردن . ۳ - ( اِ. ) اندوه شدید. ۴ - افسوس ، پشیمانی .

معنی کلمه اسف در فرهنگ عمید

= افسوس

معنی کلمه اسف در فرهنگ فارسی

اندوهگین شدن، غمگین گشتن، دریغ خوردن ، اندوه سخت، خشم، دریغ وافسوس
( اسم ) درخت لور
دهی در نهروان

معنی کلمه اسف در دانشنامه عمومی

آسف. آسف ( به آلمانی: Asphe ) یک رود در آلمان است که در هسن واقع شده است.

معنی کلمه اسف در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی عَصْفِ: سبوس - غلاف و پوسته دانههای خوراکی نظیر گندم و جو و برنج - برگ زراعت - کاه (عصف ماکول به معنای برگ زراعتی مثلا گندم است که دانههایش را خورده باشند ، و نیز به معنای پوست زراعتی است مانند غلاف نخود و لوبیا ، که دانهاش را خورده باشند یا منظور کاه جوی...
تکرار در قرآن: ۵(بار)
«اَسَفْ» هم به معنای «اندوه» آمده و هم «غضب»; همچنین به گفته «راغب» در «مفردات» گاه به «اندوه توأم با غضب» گفته می شود، و گاه به هر یک از این دو جداگانه اطلاق می گردد. چرا که حقیقت آن هیجانی درونی است که انسان را به انتقام دعوت می کند; هرگاه نسبت به زیردستان باشد، در شکل غضب ظاهر می شود و هر گاه نسبت به بالادستان باشد، به صورت اندوه آشکار می گردد. لذا وقتی از «ابن عباس» درباره «حزن» و «غضب» سؤال کردند، گفت: ریشه هر دو یکی است اما لفظ آن مختلف است.
حزن. غضب. در مجمع گوید: «اَسَف» به معنی شدّت غضب است، به معنی اندوه نیز می‏آید. بنا به قول راغب: منشاء اسف، حِسّ انتقام است، اگر انتقام نسبت به ضعیف باشد اَسَف بصورت غضب می‏دهد و هرگاه نسبت و قوی باشد بصورت اندوه ظاهر می‏گردد انتهی. بنابراین می‏شود که به معنی غضب باشد نظیر ، چون ما را به خشم آوردند از آنها انتقام گرفتیم. و می‏شود به معنی اندوه باشد مثل شاید تو از اندوه خودت را هلاک کننده‏ای «اَسِفْ» بکسر (س) صفت مشبهه است به معنی اندوهگین . موسی به سوی قوم خویش خمشگین و اندوهناک برگشت. در هنگام اندوه و تأسف از فوت چیزی گویند: یا اَسس فی، مثل ای دریغ از یوسف.

معنی کلمه اسف در ویکی واژه

اندوهگین شدن.
حسرت خوردن.
اندوه شدید.
افسوس، پشیمانی.

جملاتی از کاربرد کلمه اسف

پس فلاسفه گفتند که هر که گوید «من»، این قول بر جملگی ترکیب (جسد) و نفس افتد، هر چند باز همی گوید که بر من و جان من و دست و پای و سر من و مردی و سخاوت و حرکت و سخن من و جز آن، و این جزوها را همه ب «من» بجملگی خویش باز خوانند.و گفتند: این همچنانست که ما گوییم که نام «حیوان» و این بر جملگی جانوران افتد آنگاه گوییم: این مردم است و آن گاو و آن خر و آن مرغست و آن ماهی است و جز آن، و حیوان این همه است. وچنانک گوییم: قرص آفتاب و روشنایی آفتاب و گرمی و گردی آفتاب و جزآن، و آفتاب خود جز مجموع این معنی ها چیزی نیست.
خنده گر بر در و دیوار جهان ریخته است غیر دندان تاسف به لب ما نرسد
از طپیدن عرش چون اسفند تر در آتش است گشته گوئی برق آه از سینه یغما بلند
اسفین متخصصان شرکتهای همکار مستقل از بسیاری از کشورها را با پوشش در بیش از ۶۵ کشور هدف جمع‌آوری می‌کند، و این امکان را فراهم می‌کند تا به هر شرکتی توصیه‌های جهانی (اما محلی خاص) را در همه جنبه‌های مالی اسلامی ارائه دهد (سرمایه‌گذاری‌های شرعی و معاملات متعارف سازگار با شرع).
چون میل نفس گردد سوی اسفل شود مرقلب را جاذب بأنزل
حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در جلسه‌ای در ۱۸ تیر ۱۳۸۰ با هاشمی رفسنجانی بیان می‌دارد که این شورا مصوبه‌ای در مورد شرایط رفع حصر گذرانده که از سوی رهبری پذیرفته نشده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس وقت دادگاه ویژه روحانیت در جلسه ۲۷ اسفند ۱۳۸۰ خود با هاشمی رفسنجانی بیان نمود که اژه‌ای در مورد رفع حصر حسینعلی منتظری و نیز عفو عبدالله نوری با رهبر جمهوری اسلامی صحبت کرده‌است و رهبر جمهوری اسلامی با هر دو مخالفت کرده‌.
احمدرضا شاه‌حسینی (۱۵ اسفند ۱۳۶۸ در سپیدان) یک بازیکن فوتبال پنج‌نفره اهل ایران است.
بقعه سید گلسرخ در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تا بدانی یقین که این گفته دُرّ دریاست جمله ناسفته
رویِ هم افکند دو کف از اسف باز سویِ سینۀ خود برد کف
طبق منابع طب سنتی اسلام و ایران مخلوط دانه‌های برشته این گیاه و روغن گل سرخ در درمان زخم های گوارشی مفید است. ضماد اسفرزه با سرکه در درمان کفگیرک، بهبود دردهای مفصلی، ورم لوزه و التهاب بناگوش موثر می‌باشد.
احمدشاه قاجار (۱۲ بهمن ۱۲۷۵ – ۹ اسفند ۱۳۰۸) هفتمین و آخرین شاه ایران از دودمان قاجار و پسر و جانشین محمدعلی‌شاه بود که از ۲۵ تیر ۱۲۸۸ تا ۹ آبان ۱۳۰۴ ه‍.خ / از ۱۹۰۹–۱۹۲۵ میلادی به عنوان شاه ایران سلطنت کرد. او پس از خلع پدرش و درحالی‌که تنها ۱۳ سال داشت، به شاهی رسید. احمدشاه پس از ۱۶ سال سلطنت در ۱۳۰۴ ه‍. خ توسط مجلس شورای ملی از پادشاهی برکنار شد.
قریه تیر: ۶۰۰۰ متری شمال قریه اسفندار قرار داشته و آب آن از نهر تیر تأمین می‌گشته است که نام روستای تیرک کنونی بر گرفته از این ماه می باشد.
تا که رسد نوبهار بعد زمستان تا که بود فروردین مه از پی اسفند
اسفورین سفلی، روستایی از توابع بخش لاله‌زار شهرستان بردسیر در استان کرمان ایران است.
به‌گاه خشم مژگانهای او در چشم بدخواهان چو تیر تهمتن در دیدهٔ اسفندیار آید
چنین گفت نیک‌اختر اسفندیار که ای نامداران خنجرگزار
اسفیان (سپیدان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سپیدان در استان فارس ایران است.
ابوعبدالله الحاکم مولف تاریخ نیشابور که سنه ۴۰۴ هجری قمری فوت کرده‌است، اسفراین را شهری خوش آب و هوا ذکر کرده‌است.
بهای گوهر ناسفته می کند فریاد که هست به ز سخن اعتبار خاموشی