اسدال

معنی کلمه اسدال در لغت نامه دهخدا

اسدال. [ اِ ] ( ع مص ) فروهشتن موی و جامه. ( منتهی الارب ). فروهشتن موی و پرده و مانند آن. فروگذاشتن.
اسدال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ سُدل و سِدل. پرده ها. ( منتهی الارب ). || ج ِ سَدیل. پرده ها که در پیش هودج درکشند. ( منتهی الارب ). پرده ها و جامه ها که بر هودج اندازند. || پرده و رشته جواهر که بر سینه زنان افتد.

معنی کلمه اسدال در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) فروهشتن ، فروگذاشتن ، آویختن (پرده ).

معنی کلمه اسدال در فرهنگ فارسی

جمع سدل بمعنی عقد، گردن بند ، رشته جواهرکه زنان به گردن خودمی اندازند ، وجمع سدل به معنی ستر، پرده
( مصدر ) فروهشتن فرو گذاشتن آویختن
پرده ها

معنی کلمه اسدال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آویختن و فروهشتن چیزی مانند پرده را اسدال (سدل) گویند. از آن در باب صلات و حج به مناسبت سخن رفته است.
اسدال یکی از دو طرف عمامه بر روی سینه و طرف دیگر میان دو کتف یا اسدال طرفی از آن بر روی سینه یا پشت، مستحب است.
استدال جامه در نماز
استدال جامه در نماز مکروه است. در چگونگی آن اختلاف است. برخی آن را به آویختن گوشۀ چیزی مانند عبا بر جانب چپ، آن گونه که هندیان انجام می دهند، تفسیر کرده اند، برخی به پیچیدن جامه به خود و داخل کردن دست ها در آن در حالت رکوع و سجود و برخی به انداختن میانۀ جامه بر سر و رها کردن آن از دو طرف راست و چپ، بدون نهادن بر کتف ها، تعریف نموده اند.
اسدال زن در حال احرام
پوشاندن صورت برای زن در حال احرام جایز نیست، ولی اسدال مقنعه یا پارچۀ دیگر بر روی صورت جایز است؛ هر چند در شرط بودن فاصله داشتن آن با صورت، اختلاف است.
اسدال شانه ها در قیام نماز
...

معنی کلمه اسدال در ویکی واژه

فروهشتن، فروگذاشتن، آویختن (پرده)

جملاتی از کاربرد کلمه اسدال

او ۱۵ جمادی‌الاول ۱۲۳۰ در محله «درب شاهزاده» شیراز متولد. پدرش میرزا سید محمود شیرازی خطاطی برجسته بود و در نوشتن نستعلیق مهارت داشت. میرزا حسن در دوران طفولیت پدرش را از دست داد و سرپرستی او و برادرش اسدالله، به عهده دائی‌اش میرزا سید حسین موسوی افتاد.
همچون اسدالله پی نصرت احمد در بیشه ایجاد خدا شیر نری نیست
فریاد رسی را که تویی در دم آخر فریاد رس جان حزین یا اسدالله
دوم خدایگان اسدالله خان راد کز پاس مهر او ندرد شیر نر مرا
با قوت بازوی تو رستم چه شغالی است گر باز کنی پنجه کین یا اسدالله
اسدالله سروری زاده ۱۳۰۹ خورشیدی، ۱۹۳۰ میلادی در ولایت غزنی، افغانستان، سیاست‌مدار اهل افغانستان، عضو ارشد حزب دموکراتیک خلق افغانستان، معاون رئیس‌جمهور افغانستان، رئیس اداره اطلاعاتی افغانستان «اگسا» در دهه ۵۰ بود.
اسدالله بیات زنجانی، مرجع تقلید شیعه در واکنش به درگذشت مهسا امینی و حوادث اخیر مربوط به گشت ارشاد و مبارزه با بدحجابی اطلاعیه‌ای منتشر کرد و گفت که گشت ارشاد و مجموعه رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف‌برانگیز شده هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلایی است و هم نامشروع
در هجوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانه محمد حبیبی، سخنگوی بازداشت‌شدهٔ کانون صنفی معلمان، تعدادی از معلمان و فعالان کارگری شامل: ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی، ژاله روح‌زاد و الدوز هاشمی هنگام دیدار با خانواده حبیبی دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده که در این یورش خشونت‌بار "یکی از معلمان زن دچار حمله قلبی گردید.
پدر اسدالله علم، شوکت‌الملک مردی تجددخواه و نوگرا بود و شیفتهٔ ادب و هنر. با بسیاری از شاعران نوآور زمان خود مانند ایرج میرزا و میرزاده عشقی و هم چنین نقاشان معاصر مانند کمال‌الملک دوستی داشت. علینقی وزیری در دو سالی که مأمور ارتش در بیرجند بود دوستی صمیمی با خانواده شوکت الملک پیدا کرد، به گونه‌ای که فرزندان شوکت الملک وی را عمو خطاب می‌کردند.
غالب نام آورم نام و نشانم مپرس هم اسداللهم و هم اسداللهیم
اسدالله میهنی (زاده ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۷) وزنه‌بردار اهل ایران بوده است.
ابوعبداللّه خفیف گوید کی به پنج تن از پیران اقتداء کنید و حال دیگران تسلیم کنید، یکی بحارث بن اسدالمحاسبی و بجنیدبن محمّد و بابومحمّدبن روُیَم، و ابوالعبّاس بن العطاء و عمروبن عثمان المکّی زیرا که ایشان جمع کردند میان علم و حقیقت.
اسدالله بیات زنجانی (زادهٔ ۲ دی ۱۳۲۰ در زنجان) مرجع تقلید شیعه و سیاست‌مدار ایرانی است. وی عضو شورای بازنگری قانون اساسی، نماینده و عضو هیئت رئیسه سه دوره اول مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس دوره سوم مجلس شورای اسلامی بود. اسدالله بیات سابقه عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع نمایندگان ادوار مجلس را داشته‌است.
تو مظهری اسدالله را، به عرصه ی جنگ بسی چو مرحب و عمرت بود کمینه شکار
از جمله خوانندگانی که آثار باکلام اسدالله ملک را اجرا کرده‌اند می‌توان به هنرمندانی نظیر: دلکش، حمیرا، اکبر گلپایگانی، محمود محمودی خوانساری، پوران،مهستی ،ایرج، بهرام حصیری، محمدرضا شجریان، کوروس سرهنگ زاده و… اشاره نمود. او مدتی نیز با همکاری منوچهر جهانبگلو، برنامه‌ای با عنوان «نوایی از موسیقی ملی» را تنظیم و به پخش رساند که از برنامه‌های موفق موسیقی در رادیو بود.
اسداللّه علم که زمان رزم‌آرا وزیر کار بود، همین برنامه را در زمان نخست‌وزیریش -پس از برکناری منوچهر اقبال در تیر ۱۳۴۱ و پیش از روی کار آمدن حسنعلی منصور در اسفند ۱۳۴۲- در نظر داشته‌است و حتی به سفیر انگلیس هم گفته‌بود: «بگذارید این جزیره‌ها را با اعزام ایرانی‌ها به آن‌جا، ایرانی بکنیم و شما هم چشم روی هم بگذارید».
مقصود من زباده بود حب مرتضی سرّ خدا، علی اسدالله حیدرا
با خود از بهر او جهاد کند اسدالله که شیر رایت اوست
محمدرضا شاه پس از انتصاب اسدالله علم به نخست‌وزیری با تسلط بر ارتش و ساواک و نیروهای انتظامی در صدد برآمد اصلاحات مورد نظراش را پیاده کند.
فخر گیتی اسدالله که هنگام عطا بحر با بحر کفش قطره و دریا آمد