استیر
معنی کلمه استیر در لغت نامه دهخدا

استیر

معنی کلمه استیر در لغت نامه دهخدا

استیر. [ اَ / اِ ] ( اِ ) مقداری باشد معین و آن شش درم و نیم است. ( برهان ). وزنی باشد معادل شش درم و نیم که چهار مثقال و نیم بود. ( رشیدی ). ستیر. ( لغت فرس اسدی ). استار. رجوع به استار و ستیر شود :
گر خاک بدان دست یک استیر بگیرد
گوگرد کند سرخ همه وادی و کهسار.منوچهری.|| استیر ( استاتر ) در عهد ساسانی ارزش چهار درهم داشته است. ( ایران در زمان ساسانیان تألیف کریستنسن ترجمه رشید یاسمی ص 28 ). و این کلمه اصل سیر امروز است که معادل با شانزده مثقال است.
استیر. [ اِ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه شاهرود و نیشابور میان ریوند و سبزوار در 665400 گزی طهران.
استیر. [ اِ ] ( اِخ ) اِسْتِر.دختری مشهور بحسن و جمال از بنی اسرائیل هنگام اسارت قوم مزبور در بابل. پادشاه ایران اخشویرش وی را بعقد ازدواج درآورد. استیر در این وقت عموی خود مردخای و نیز قبیله خویش را از سؤقصد هامان وزیر پادشاه مذکور نجات داد. این داستان در کتب مقدس بنی اسرائیل مشهور و معروف است و راسین شاعر معروف فرانسه آن را بشکل تآتر منظوم درآورده است. رجوع به اِسْتِر شود.
استیر. [ اِ ] ( اِخ ) اِسْتِر. نام کتابی از تورات. رجوع به اِسْتِر و رجوع به مگلت شود.
استیر. [ اِت ِ ] ( اِخ ) شهری است در اتریش علیا در 28 میلی جنوب شرقی لینتس نزدیک خط آهن ، دارای 17592 تن سکنه ( در سنه 1900 م. ). در ملتقای مصب نهر استیر با نهر انّس بر فراز تپه بلندی کاخ پرنس لامبرگ که از آثار قرن 10 میلادی است ، بنا شده. کلیسای آن بطرز معماری گتی میباشد و در 1443 - 1522 م. ساخته اند. این شهر عمده مرکز صنایع فولادی و آهن اتریش علیا می باشد و کارخانه تفنگ سازی که در تاریخ 1830 م. بتوسط یوزف ورندل بنا شده بزرگترین کارخانه های اتریش میباشد، و از سنه ٔ1830 ببعد دوچرخه سازی و تهیه ادوات و آلات برقی نیزبصنایع سابق اضافه شده. این سرزمین مسقط رأس شاعر مشهور آلوئیس بلوموئر ( 1755 - 1798 م. ) میباشد. استیر در آخر قرن دهم میلادی بنا شده و کنت نشینی بوده که در ابتدا به استیریا تعلق داشت ولی در سنه 1192 م. به اتریش ملحق گردید. ( دائرةالمعارف بریتانیکا ).
استیر. [ اِ ] ( اِخ ) نهریست که از سمت شمال شرقی گالیسی سرچشمه گرفته از نزدیکی شهر برودی جاری شده به روسیه درمی آید و پس از طی مسافت 300هزار گز بنهر پریپت از شعب رود دنیستر، وارد می گردد. در قسمت سفلای مجرای وی مردابهائی تشکیل شده است.

معنی کلمه استیر در فرهنگ معین

( اِ ) ( اِ. ) یک چهلم من ، سیر.

معنی کلمه استیر در فرهنگ عمید

= سیر۲

معنی کلمه استیر در فرهنگ فارسی

ستیر: سیر، یک چهلم من، ۱۶ مثقال، به معنی استار هم گفته شده که درعربی چهارمثقال ونیم است
( اسم ) چهل یک من سیر. وزن آن در عهدهای مختلف متفاوت بوده است .
نهری در سمت شمال گالیسی

معنی کلمه استیر در دانشنامه عمومی

استیر (بلژیک). شهر استیر ( به فرانسوی: Hastière ) در شهرستان دینان ( بلژیک ) در استان نمور در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است.
استیر (سبزوار). استیر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی ایران.
این روستا در دهستان قصبه غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۸۱ نفر ( ۲۵۸ خانوار ) بوده است.
این روستا در گذشته در قسمت شمالی جاده سبزوار به تهران واقع بوده است که با گذشت زمان به جنوب جاده انتقال یافته است. قسمت شمالی جاده باغات انار و انجیر و … و همچنین مزارع گندم و خربزه کاری می باشد که به علت کمی آب در این منطقه به صوری دیمی آبیاری می شوند. دره ای در بالای جاده به نام آبیدر است که در فصل بهار زیبایی خاصی به این منطقه می بخشد
فاصله این روستا تا سبزوار ۱۵ کیلومتر است و در جاده سبزوار به تهران واقع شده است. در این روستا در سال ۱۳۸۵ خورشیدی ۳۰۰ خانوار سکونت داشته اند.
آرامگاه پیر استیر، مقره قاسم و کلوت بزداش از نقاط دیدنی این روستا است.
«استیر روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، سر راه سبزوار به شاهرود و در ۵/۱۵ کیلومتری این شهر، که نام خود را از استر همسر یهودی خشایارشاه هخامنشی گرفته است و از جمله روستاهای یهودی نشین شرق کشور در زمان باستان محسوب می گردد. » سیلی در سال ۱۳۸۱ موجب ویرانی واحدهای مسکونی روستای استیر شد. تا سال ۱۳۸۵ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این روستا ۴۰۰ واحد مسکونی جدید ساخته است.
«سنگ استیروی سنگی عجیب در استیر که برای مردم آن به سنگ قدرت و نظم معروف بود و افسانه های زیادی در مورد سنگ استیروی میان اهالی این روستا رواج داشت. »
این سنگ در سالیان گذشته توسط افراد ناشناس به سرقت رفت و گفته میشود درون این سنگ طلا و جواهر پنهان شده بوده.
معنی کلمه استیر در فرهنگ معین
معنی کلمه استیر در فرهنگ عمید

معنی کلمه استیر در ویکی واژه

یک چهلم من، سیر.

جملاتی از کاربرد کلمه استیر

که استیر خوانند نامش مگر بدی مردخایش برادر پدر
این آزادراه که از شهر گلاسگو شروع میشود، ۴۰.۲ کیلومتر (۲۵ مایل) مسافت دارد و از شهرهای مهمی مانند استیرلینگ، کامبرنولد و گلاسگو عبور میکند.
داستان کتاب دربردارنده حوادثی است که برای مهندس جیمز استار، هری فورد پسر سرکارگر سابق، سیمون فورد سرکارگر سابق و همسرش در حین کشف رگه های جدیدی از زغال‌سنگ در معدن زغال‌سنگ متروکه آبرفویل، گودال دوشارت، چاه یارو از توابع استیرلینگ اسکاتلند اتفاق می افتد.
پژوهشگرانی نظیر نادر اردلان، هانری استیرلن، داراب دیبا، محمدرضا حائری، و دیگران جایگاه مثبت فضا یا به عبارتی «فضا محوری» معماری ایرانی را در برابر «حجم‌انگاری» برخی دیگر از گونه‌ها، به عنوان مهم‌ترین خصیصه آن برشمرده‌اند.
استیر سر راه سبزوار به شاهرود (بزرگراه سبزوار به تهران)، در ۱۵ کیلومتری سبزوار و ۵۰ کیلومتری شاهرود قرار دارد. در این روستا در سال ۱۳۸۵ خورشیدی ۳۰۰ خانوار سکونت داشته‌اند.
در اتاق اصلی مقبره که باز شد، وجودم لبریز از شگفتی بود بخاطر دیدن فضای پیر استیر. وسط اتاق، مقبره ای بود شبیه همه امامزاده ها که رویش پارچه سبز کشیده بودند و دیوار ضلع شمال غربی بنا پر از گهواره های پارچه ای رنگی کوچک که داخل هرکدامشان 1 تا 3 عروسک دست ساز بود.
استیرنس یک دهانه برخوردی در ماه‌ است.
لونگی از معروف‌ترین غذاهای شهر آستارا محسوب می‌شود که در هنگام پذیرایی از مهمانان خود سعی در پختن این غذا دارند. در چیله گئچسی (به فارسی: شب یلدا) و همچنین عید نوروز و چهارشنبه سوری این غذای محلی آستارایی در بیشتر خانه‌ها پخت می‌شود. چغرتما، باستیرما و بورانی پلو از دیگر غذاهای معروف و محلی خاص آستارا به حساب می‌آید.
استیرمن مدل ۶ کلودبوی یک هواپیمایِ دوبالِ آموزشیِ آمریکایی مربوط به دهه ۱۹۳۰ بود که توسط شرکت هواپیماسازی استیرمن ویچیتا، کانزاس طراحی و ساخته شد.
گر خاک بدان دست یک استیر بگیرد گوگرد کند سرخ، همه وادی و کهسار
دوش چون شاه حبش بیرون خرامید از حرم راستیرا همچو سرو از در درآمد دلبرم
سفرنامه شادی گنجی : « حدود 11  صبح روز دوشنبه از اتوبوس در سبزوار پیاده شدم و چند دقیقه بعد به همراه دوستان، خودم را کنار مقبره ای یافتم به نام پیر استیر. از روستای استیر، پیش از آنکه به سبزوار برسم، با اتوبوس گذشته بودم و اسمش به سبب ویژه بودن در ذهنم مانده بود.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت استیر ۷۸۱ نفر (۲۵۸ خانوار) است.