استپ
معنی کلمه استپ در لغت نامه دهخدا

استپ

معنی کلمه استپ در لغت نامه دهخدا

استپ. [اِ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( از روسی استپژ ) نامی که روسها به هر جلگه وسیع گیاه ناک اروپا و آسیا دهند.

معنی کلمه استپ در فرهنگ معین

(اِ ت ِ ) [ فر. ] (اِ. ) جلگة وسیع و بی - درخت ، علفزار.
(اِ سْ تُ ) [ فر. ] فرمان ایست ، بایست .

معنی کلمه استپ در فرهنگ عمید

جلگۀ وسیع علفزار بدون درخت در نواحی نیمه خشک.
۱. فرمان ایست، بایست.
۲. (اسم ) نور بالای چراغ های جلو خودرو که معمولاً با دستۀ راهنما یا کلید زیر پا قطع و وصل می شود.
۳. (اسم مصدر ) (ورزش ) در فوتبال، نگه داشتن و کنترل توپ با پا یا سینه.

معنی کلمه استپ در فرهنگ فارسی

( اسم ) زمین مسطح و پهناور علفزار جلگ. بزرگ علفزار .

معنی کلمه استپ در فرهنگستان زبان و ادب

{steppe} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] علفزارهای گستردۀ سرزمین های آسیای مرکزی و روسیه که گاه درختان اندکی نیز در آنها یافت می شود متـ . سبزدشت

معنی کلمه استپ در دانشنامه عمومی

اِستِپ یا سبزدشت منطقه ای است دارای درختان خاردار و بوته های کوتاه قد که با فاصله از هم روییده اند. استپ پوشش گیاهی ضعیفی دارد که برای چرای دام ها مناسب نیست. استپ در زبان روسی استپ و در زبان آلمانی استپه است.
در قاره اروپا، برخی مناطق مدیترانه ای همچون مرکز سیسیل در ایتالیا، جنوب پرتغال، بخش هایی از یونان ( به ویژه در بخش جنوبی آتن ) ، دارای پوشش گیاهی شبیه استپ هستند. دیوید آنتونی، استاد بازنشستهٔ انسان شناس در کتاب اسب، چرخ و زبان حدس می زند که استپ های اوراسیا نقش بسزایی در گسترش اسب، چرخ و زبان های هندواروپایی داشته اند.

معنی کلمه استپ در دانشنامه آزاد فارسی

اِسْتِپ (steppe)
علفزارهای معتدل اروپا و آسیا. گاهی این اصطلاح را برای توصیف علفزارهای معتدل دیگر و حاشیه های بیابانی نیمه خشک نیز به کار می برند.

معنی کلمه استپ در ویکی واژه

جلگة وسیع و بی - درخت، علفزار.

جملاتی از کاربرد کلمه استپ

در سال ۱۸۲۶ به همراه کارل فردریش فون لدبور و کارل آنتون فون مایر، یک سفر علمی مهم به استپ قرقیزستان و کوه‌های آلتای را آغاز کرد. در سالهای ۱۸۳۰–۱۸۳۱، او از طریق سیبری به پکن سفر کرد و از طریق آن تحقیقات گسترده‌ای در مورد گیاهان مغولستان انجام داد. پس از تحقیقات خود در چین، او به کوه‌های آلتای بازگشت و در آنجا مطالعاتی را در مورد بخش شرقی منطقه انجام داد (۱۸۳۲). در سالهای ۱۸۵۷–۱۸۵۸ در یک سفر علمی به خراسان و افغانستان شرکت کرد.
استپان سارکیسیان (ارمنی: Ստէփան Սարգսյան؛ زاده ۱۵ سپتامبر ۱۹۶۲ در وانادزور) یک کشتی‌گیر بازنشسته در رشته کشتی آزاد اهل ارمنستان است که در بازی‌های المپیک، مسابقات قهرمانی کشتی اروپا، جام جهانی کشتی و بازی‌های گودویل در مجموع برندهٔ ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره شده‌است.
بخش عمده این بوم‌ناحیه در سرزمین پست کورا-ارس قرار دارد که توسط رود کورا زهکشی می‌شود. این رود به سمت شرق جریان داشته و به دریای خزر می‌ریزد و رود ارس شاخه جنوبی آن به‌شمار می‌رود. استپ و بیابان درختچه‌ای آذربایجان از شمال به رشته‌کوه قفقاز، از غرب به کوه‌های قفقاز کوچک، در جنوب غرب به سرزمین کوهستانی ارمنستان، از جنوب به کوه‌های البرز و از شرق به دریای خزر محدود می‌شود.
استپاناوان ۱۴ کیلومترمربع مساحت و ۱۳٬۰۸۶ نفر جمعیت دارد و ۱٬۳۷۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است. در کیلومتری شمال وانادزور، مرکز استان لوری واقع شده‌است.
باور بر این است که ایرانیان برای اولین بار در اواسط هزاره دوم پیش از میلاد به عنوان گروهی مشخص و شاخه‌ای جداگانه از مردمان هندوایرانی در آسیای میانه ظهور کرده‌اند. در اوج گسترش قلمرو خود در اواسط هزاره اول پیش از میلاد، ایرانیان را می‌شد در سراسر استپ اوراسیا از بالکان تا غرب چین و در فلات ایران پیدا کرد.
استپان هایکی قازاریان (ارمنی: Ստեփան Հայկի Ղազարյան؛ زادهٔ ۱۱ ژانویهٔ ۱۹۸۵ در ایروان) یک بازیکن فوتبال در پست دروازه‌بان اهل ارمنستان است.
این داعی استپای امل را به کوی دل وان هادی است دست اجل را به سوی جان
از فیلم‌های معروف او می‌توان به کارگردانی در فیلم سفر گناه، دامپلین و استپ آپ و همچنین بازی در فیلم دادلی دو-رایت اشاره کرد.
الکساندر استپانوف (اوکراینی: Олександр Михайлович Степанов؛ زادهٔ ۲۶ مهٔ ۱۹۸۳) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
در در ۳۳۹ پیش از زایش عیسی دو سپاه در جلگه‌ای که امروزه دوبرویا خوانده‌می‌شود به هم‌رسیدند. آتیای نودساله در کشاکش نبرد کشته‌می‌شود و ارتشش از هم می‌پاشد. می‌نماید که فیلیپ هم زخمی‌شده و اسبش کشته‌شده‌باشد. فیلیپ در برابر به بردگی کشاندن ۲۰هزار زن سکایی و بردنشان به مقدونیه آشتی را پذیرفت. از آن پس تا فرمانروایی سیلوروس در سدهٔ دوم پیش از زایش سرزمین سکاها پاره‌پاره شده و ایشان چیرگیشان را بر استپ‌های پونتیک از دست‌دادند.
استپان زوریان در پانتئون کومیتاس که در مرکز شهر ایروان واقع شده است به خاک سپرده شد.