استپ جنگلی
معنی کلمه استپ جنگلی در فرهنگستان زبان و ادب

استپ جنگلی

معنی کلمه استپ جنگلی در فرهنگستان زبان و ادب

{forest steppe} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] استپی که سطوح پراکندۀ جنگلی دارد متـ . سبزدشت جنگلی

معنی کلمه استپ جنگلی در دانشنامه عمومی

استپ جنگلی ( انگلیسی: Forest steppe ) نوعی زیستگاه و بوم مرز اقلیم معتدله است که از ترکیب علفزارهای پراکنده با پهنه های بیشه زار و جنگل پدید می آید.
استپ جنگلی به طور عمده در کمربند استپ جنگلی در امتداد اوراسیا از مناطق پست شرق اروپا تا شرق سیبری در شمال شرقی آسیا گسترده شده است. استپ جنگلی بوم ناحیه های حد واسط میان زیست بوم های چمنزارها، گرم دشت ها و درختچه زارهای معتدله و جنگل مخلوط و پهن برگ معتدله را تشکیل می دهد. بخش عمده مساحت روسیه در بوم ناحیه استپ جنگلی قرار دارد که از منطقه روسیه مرکزی در راستای منطقه ولگا، اورال، سیبری و خاور دور روسیه گسترده شده است.
پارک آسپن در مرکز دشت های کانادا، شمال شرقی بریتیش کلمبیا و داکوتای شمالی نمونه های دیگری از استپ جنگلی در عرض های بالای آمریکای شمالی به شمار می روند.
در این منطقه استپ جنگلی حد واسط میان استپ ها، علف زارها و مرغزار های معتدله دشت های بزرگ آمریکا و زیست بوم جنگل های تایگا در شمال محسوب می شود.
در آسیای مرکزی بوم مرز استپ جنگلی در بوم ناحیه های کوهستانی فلات ایران در کشورهای ایران، افغانستان و منطقه بلوچستان یافت می شود.
• استپ جنگلی کوه های زاگرس

معنی کلمه استپ جنگلی در ویکی واژه

استپی که سطوح پراکندۀ جنگلی دارد

جملاتی از کاربرد کلمه استپ جنگلی

پارک آسپن در مرکز دشت‌های کانادا، شمال‌شرقی بریتیش کلمبیا و داکوتای شمالی نمونه‌های دیگری از استپ جنگلی در عرض‌های بالای آمریکای شمالی به‌شمار می‌روند.
استپ جنگلی کوه‌های زاگرس یک ناحیه بوم‌شناختی از نوع جنگل مخلوط و پهن‌برگ معتدله در غرب آسیا است که در امتداد کوه‌های زاگرس از شرق ترکیه و شمال عراق تا جنوب ایران گسترده شده‌است.
استپ جنگلی رشته‌کوه البرز بوم‌ناحیه‌ای به صورت یک هلال کوهستانی خشک، به طول ۱٬۰۰۰ کیلومتر در جنوب دریای خزر است که در سراسر شمال ایران از مرز آذربایجان تا نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارد.
قطع درختان و کشاورزی باعث کاهش دامنه گسترش جنگل‌های این بوم‌ناحیه شده‌است. سدها جریان رودخانه‌ها را مختل کرده‌اند و چرای بی‌رویه باعث تخریب زیستگاه‌ها شده‌است. مناطق حفاظت شده استپ جنگلی رشته‌کوه البرز در ایران شامل پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت‌شده قرخود است که هر دو در استان گلستان قرار دارند و مساحت آن‌ها در مجموع ۱۲۶۰ کیلومتر مربع است.
این بوم‌ناحیه از دامنه‌های غربی کپه‌داغ در حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق دریای خزر آغاز شده و به طول ۶۵۰ کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی و مرز ترکمنستان و ایران که عمدتاً از خط‌الرأس مرکزی اصلی کوه‌های کپه‌داغ می‌گذرد، امتداد یافته و در مرز این کشورها با افغانستان پایان می‌یابد. عرض این بوم‌ناحیه تنها حدود ۱۰۰ کیلومتر است. بوم‌ناحیه نیمه‌بیابانی کپه‌داغ پیرامون یک‌سوم غربی و بیابان جنوبی آسیای مرکزی در بقیه بخش‌های این بوم‌ناحیه به سمت شمال قرار دارد. حوضه‌های بیابان مرکزی ایران نیز در جنوب استپ جنگلی و درختزارهای کپه‌داغ واقع شده‌است.
در این منطقه استپ جنگلی حد واسط میان استپ‌ها، علف‌زارها و مرغزار‌های معتدله دشت‌های بزرگ آمریکا و زیست‌بوم جنگل‌های تایگا در شمال محسوب می‌شود.
استپ جنگلی به‌طور عمده در کمربند استپ جنگلی در امتداد اوراسیا از مناطق پست شرق اروپا تا شرق سیبری در شمال‌شرقی آسیا گسترده شده‌است. استپ جنگلی بوم‌ناحیه‌های حد واسط میان زیست‌بوم‌های چمنزارها، گرم‌دشت‌ها و درختچه‌زارهای معتدله و جنگل مخلوط و پهن‌برگ معتدله را تشکیل می‌دهد. بخش عمده مساحت روسیه در بوم‌ناحیه استپ جنگلی قرار دارد که از منطقه روسیه مرکزی در راستای منطقه ولگا، اورال، سیبری و خاور دور روسیه گسترده شده‌است.
در آسیای مرکزی بوم‌مرز استپ جنگلی در بوم‌ناحیه‌های کوهستانی فلات ایران در کشورهای ایران، افغانستان و منطقه بلوچستان یافت می‌شود.