استودیو
معنی کلمه استودیو در فرهنگ معین

استودیو

معنی کلمه استودیو در فرهنگ معین

(اِ تُ ) [ ایتا. ] (اِ. ) ۱ - کارگاه ، اطاق کار. ۲ - محل از پیش آماده شده برای ضبط و ثبت صدا و تصویر، کارگاه فیلمبرداری و ضبط صدا. ۳ - کارگاه عکاسی .

معنی کلمه استودیو در فرهنگ عمید

۱. مکانی مجهز به وسایل برای ساخت، تنظیم یا پخش برنامه های رادیویی، تلویزیونی، عکاسی، و مانند آن.
۲. نرم افزاری که برای کارهای گرافیکی به کار می رود.
۳. = سوئیت

معنی کلمه استودیو در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - کارگاه محل کار( هنرمند ) ۲ - محل فیلم برداری و تهیه و تنظیم فیلم و دوبله کردن . ۳ - محل عکسبرداری نقشه کشی و جز آن .

معنی کلمه استودیو در فرهنگستان زبان و ادب

{studio} [سینما و تلویزیون] کارگاهی مجهز ویژۀ فیلم برداری و صدابرداری

معنی کلمه استودیو در دانشنامه عمومی

یک استودیو یا هنرگاه ( انگلیسی: Studio ) اتاق کاری یک هنرمند یا یک استادکار یا یک عبارت برای هنرمند و گروهش است که در همان استودیو کار می کنند. این کارها می تواند در راستای معماری، نقاشی، سفالگری ( سرامیک ) ، تندیس گری، خراطی، عکاسی، هنر گرافیک، فیلم سازی، خیاطی، پویانمایی، طراحی صنعتی، ساخت برنامه رادیو یا برنامه تلویزیونی یا موسیقی باشد. همچنین استودیو به محل کار رقاص ها و رقص پردازی نیز گفته می شود.
واژه استودیو از واژهٔ ایتالیایی studio از کلمهٔ لاتینِ studium از ریشهٔ studere به معنی مطالعه یا شوق و ذوق گرفته شده است.
عبارت فرانسوی استودیو، آتلیه، علاوه بر معانی فوق، به معنی اتاق کار طراح مُد نیز به کار می رود. همچنین آتلیه به عنوان خانهٔ کیمیاگر یا جادوگر نیز کاربرد دارد. گاهی نیز استودیو به صورت «استُدیو» نوشته و تلفظ می گردد.
استودیوهای تولید استودیوهایی هستند که به عنوان مرکز تولید انواع هنر مورد استفاده قرار می گیرند. البته ممکن است که این تولیدات با اهداف مالی و تجاری نیز صورت گیرند. استودیوهای رادیویی و تلویزیونی جاییست که در آن ها برنامه ها، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی ضبط می شوند تا بعدها مورد استفاده قرار بگیرند.
استودیوهای پویانمایی مانند استودیوهای فیلم می توانند مکانی دارای تجهیزات تولید یا یک نهاد مالی باشند. در برخی موارد، به ویژه در انیمه سازی، سنتِ موجود در استودیو همچنان ادامه دارد؛ در آن ها استادان برجسته بر کار تازه کاران و افراد سطح پایین تر نظارت می کنند. استودیوهای پویانمایی به سرعت در حال رشد هستند و از میان آن ها می توان به استودیوهای قدیمی مانند والت دیزنی و نمونه های جدیدی مانند پیکسار اشاره کرد.
هنرمندان، به ویژه آن هایی که در زمینهٔ تولید کامیکس فعالیت دارند، هنوز استودیوهای کوچکی را برای کمک به کار تولید داستان مصور، کتاب کامیک یا رمان تصویری خود به استخدام درمی آورند. در اوایل تولید شخصیت دَن دِیر، فرانک همپسون تعدادی دستیار در استودیوی خود استخدام کرد که در کال تولید مجموعه به او کمک کنند.
استودیو (مجله). استودیو ( به انگلیسی: The Studio ) یا ( استودیو: مجلۀ مصور هنرهای زیبا و کاربردی ) ( به انگلیسی: The Studio: An Illustrated Magazine of Fine and Applied Art ) یک مجلۀ مصور هنرهای زیبا و هنرهای تزئینی بود که از سال ۱۸۹۳ تا ۱۹۶۴ میلادی در لندن منتشر می شد. بنیانگذار و اولین سردبیر چارلز هولم بود. این مجله تأثیر عمده ای بر توسعۀ جنبش های آر نُوو و هنر و صنایع دستی داشت. :۱۵ در سال ۱۹۶۴ میلادی جذب مجلهٔ استودیو اینترنشنال شد.
استودیو توسط چارلز هولم در سال ۱۸۹۳ میلادی تأسیس شد. :۱۴۵ هولم در تجارت پشم و ابریشم فعالیت می کرد، سفرهای زیادی به اروپا کرده بود و به همراه لیزنبی لیبرتی و همسرش اِما از ژاپن و ایالات متحدۀ آمریکا دیدن کرده بود. :۱۴۵ او در طول سفرهایش شکل گرفته بود: :۵ :۶
. . . ایدۀ مجله هنری حول مشاهدات مکرر او مبنی بر اینکه مانع اصلی بین کشورها زبان است متبلور شد، و اعتقاد او به این که هر چه فرهنگ یک بخش از جهان را بتوان «بصری» به توجه بخش دیگر جلب کرد، شانس تفاهم بین المللی و صلح بیشتر است.
او از تجارت بازنشسته شد تا استودیو را راه اندازی کند. :۱۴۵
او امیدوار بود که لوئیس هایند را به عنوان سردبیر این کار جدید جذب کند، اما هایند به جای آن به پال مال بادجتِ ویلیام والدورف استور رفت. او جوزف گلیسون وایت را به عنوان جایگزین پیشنهاد کرد. گلیسون وایت استودیو را از اولین شماره در آوریل ۱۸۹۳ میلادی ویرایش کرد. در سال ۱۸۹۵ میلادی، هولم خودش به عنوان ویراستار کار کرد، اگرچه گلیسون وایت به همکاری ادامه داد. هولم به دلایل سلامتی در سال ۱۹۱۹ میلادی به عنوان سردبیر بازنشسته شد و پسرش چارلز هولم که قبلاً سردبیر شماره های ویژه و سال نامه های مجله بود جانشین او شد.
مجله ماه نامه بود؛ ۸۵۳ شماره بین آوریل ۱۸۹۳ تا مه ۱۹۶۴ میلادی منتشر شد.
این استودیو آثار هنرمندان، طراحان و معماران «هنر جدید» را تبلیغ می کرد. این نقش عمده ای در معرفی آثار چارلز رنی مکینتاش و چارلز وویزی به مخاطبان گسترده ای داشت و به ویژه در اروپا تأثیرگذار بود. :۹
مطابق با مفهوم اصلی هولم، این مجله از نظر وسعت بین المللی بود. یک نسخۀ فرانسوی در پاریس منتشر شد که تفاوت آن با انگلیسی فقط در این بود که ستون فقرات و قسمت هایی از جلد به زبان فرانسوی چاپ شده بود و یک الحاقیه متشکل از ترجمۀ فرانسوی متن مقاله و چند آگهی فرانسوی بود.
معنی کلمه استودیو در فرهنگ عمید
معنی کلمه استودیو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه استودیو در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه استودیو در ویکی واژه

کارگاه، اتاق کار.
محل از پیش آماده‌شده برای ضبط و ثبت صدا و تصویر؛ کارگاه فیلم‌برداری و ضبط صدا.
کارگاه عکاسی.

جملاتی از کاربرد کلمه استودیو

اسپیرز از آن زمان آلبوم‌های از لحاظ تجاری موفق سیرک (۲۰۰۸) و زن افسونگر (۲۰۱۱) را منتشر کرد، که تک‌آهنگ‌های آلبوم دومی به موفقیت‌های بسیاری در ایالات متحده دست یافت. در سال ۲۰۱۳، اسپیرز برای تبلیغ دو آلبوم استودیویی بعدی خود، بریتنی جین (۲۰۱۳) و گلوری (۲۰۱۶)، اقامت کنسرتی چهار ساله خود، یعنی بریتنی: تکه‌ای از من را در هتل و کازینوی پلانت هالیوود برگزار کرد. در سال ۲۰۱۹، نبرد حقوقی اسپیرز به‌منظور حذف سرپرستی خود بیشتر عمومی شد و این امر به ایجاد جنبش #بریتنی را آزاد کنید منجر گردید. در سال ۲۰۲۱، اسپیرز تیم مدیریت و خانواده‌اش را به سوء استفاده متهم کرد و سرپرستی در همان سال خاتمه یافت.
نمونه‌ای کوچک از این استودیو را دز سال ۲۰۱۰ در موزه آبا بازسازی کردند.
چهار پردهٔ بعدی نمایش در خانهٔ یالمار ایکدال اتفاق می‌افتد. در ابتدا به نظر می‌رسد که خانوادهٔ ایکدال زندگی خوشی دارند. ایکدال پیر، پدر یالمار، اموراتش را را با کار برای هاکون ورله می‌گذراند. یالمار در بیرون از خانه‌شان یک استودیوی عکاسی دارد. گینا علاوه بر کمک به همسرش در ادارهٔ استودیو، خانه‌داری هم می‌کند. هردو آنها علاقهٔ بسیار زیادی به دخترشان هدویگ دارند.
او از تجارت بازنشسته شد تا استودیو را راه‌اندازی کند.:۱۴۵
او در جریان عمل داگرئوتایپ توسط نیویورکی جورج دبلیو پروش را آموزش دید، و در سال ۱۸۳۹ دوربینی برای ساموئل اف.بی مورس ساخت. بوگاردوس یک استودیو و گالری در ۳۶۳ خیابان برادوی نیویورک در سال ۱۸۴۶ افتتاح کرد و در این کار بسیار موفق بود.
استودیو چیزو توسط مامورو هوسودا و یویچیرو سایتو تأسیس شد که هر دو با استودیوی پویانمایی مدهاوس ارتباط داشتند. سایتو از ۱۹۹۹ در مدهاوس کار می‌کرد، و تهیه کنندگی مشترک دختری که در زمان پرش می‌کرد به کارگردانی هوسودا را بر عهده داشت. هدف تأسیس استودیو این بود که هوسودا بتواند به عنوان «فیلمساز مؤلف» در آنجا فعالیت داشته باشد، همچنین ایجاد استودیو چیزو برای ساختن فیلم‌هایی که هوسودا می‌خواهد بسازد ضروری بود.
این استودیو که در کال‌ور سیتی، کالیفرنیا واقع بود، به «کارخانهٔ تولید خنده جهان» شهرت داشت
کار تصویربرداری فیلم شکافته از ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا انجام شده است و نخستین نمایش آن در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ و در طی جشنواره فیلم فنتستیک فست بود، و همچنین توسط یونیورسال استودیوز در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ در ایالات متحده اکران شد.
در سال ۱۳۸۷ این استودیو با چهار میلیارد تومان هزینه به تازه‌ترین امکانات صوتی در دنیا تجهیز شد.
یادم می‌آید یک‌بار، هنگامی که بر روی تریلر کار می‌کردیم، با کوئینسی جونز، تهیه‌کننده و راد تمپرتون، نویسندهٔ ترانهٔ «تریلر» در استودیو بودیم. من داشتم پینتبال بازی می‌کردم. یکی از آن‌ها ازم پرسید: «اگر این آلبوم به اندازهٔ آلبوم غیر معمول خوب از آب درنیاید، مأیوس می‌شوی؟»