استوانه
معنی کلمه استوانه در لغت نامه دهخدا

استوانه

معنی کلمه استوانه در لغت نامه دهخدا

استوانه. [ اُ ت ُ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) جسمی است گرد، بن او و سر او دو دائره باشد یکدیگر را موازی. ( التفهیم ص 26 ). رجوع به اسطوانه شود.

معنی کلمه استوانه در فرهنگ معین

(اُ تُ نِ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - ستون . ۲ - جسمی که در دو سر آن دو دایره موازی یکدیگر باشند.

معنی کلمه استوانه در فرهنگ عمید

هر جسم ستون مانند که در دو سر آن دو دایرۀ موازی یکدیگر قرار دارد.

معنی کلمه استوانه در فرهنگ فارسی

هرجسمی که مانندستون باشد، جسمی که دردوسر آن دودایره موازی یکدیگرباشد، بعربی اسطوانه میگویند
( اسم ) ۱ - ستون : ستون راست ۲ - حجمی است که در دو سر آن دو دایره موازی یکدیگر باشد . ۳ - استوانه ایست که در درون موتورهای اتومبیل قرار گرفته و پیستونها در آن حرکت میکنند سیلندر .

معنی کلمه استوانه در دانشنامه عمومی

اُستوانه ( به انگلیسی: Cylinder ) یا سُتوُن یکی از اشکال پایه ای منحنی دار فضایی در مباحث هندسه است که سطح بیرونی آن را مجموعه نقاطی تشکیل می دهد که در فاصلهٔ یکسان از یک خط راست قرار دارند. نام این خط راست محور است. دو سر این شکل فضایی به کمک دو صفحهٔ عمود بر محور استوانه بسته مسدود می شود. سطح و حجم استوانه از گذشته های دور برای ریاضی دانان معلوم بوده است.
در هندسهٔ دیفرانسیل یک استوانه را به صورت یک سطح خط کشیده تعریف می کنند که مولد آن یک دسته خط موازی می باشد. استوانه ای که مقطع عرضی آن یک بیضی، سهمی یا هذلولی باشد به ترتیب استوانهٔ بیضی گون، استوانهٔ سهمی گون و استوانهٔ هذلولی گون می نامند. برای به دست آوردن مساحت یک استوانه، به مساحت دو سر، و مساحت بخش میانه نیاز داریم. برای به دست آوردن محیط، از فرمول زیر استفاده می کنیم:
مساحت دو سر = 2 × π × r2
مساحت بخش میانه = 2 × π × r × h
که مجموع دو فرمول بالا، فرمول زیر را تشکیل می دهد:
مساحت استوانه = 2 × ( π × r × ( r+h
فرض کنید استوانه ای داریم که شعاع آن برابر 2 و ارتفاع آن برابر 7 باشد. در این حالت محاسبه ی مساحت استوانه به صورت زیر انجام می شود:
2 × ( π × r × ( r+h = مساحت استوانه
2 × ( π × 2 × ( 2+7 =
2 × π × 2 × 9 =
36 π =
واژه استوانه برگرفته از اُسْطُوٰانَة عربی است که خود نیز برگرفته از واژه اُستوُن یا سُتوُن فارسی است. در گذشته به این شکل فضایی اصطلاح «ستون» یا «استون» در زبان فارسی گفته می شد. همچنین به ارتفاع یا بلندی استوانه واژه «تیرِ ستون» گفته می شده است. چنانچه ابوریحان بیرونی در بخش هندسه کتاب التفهیم گوید:
ستون راست کدام است؟ جسمی است گرد. بن او و سر او دو دایره باشد راست یکدیگر را موازی و تیر ستون کوتاهترین خطی است میان دو مرکز سر و بن. . . . . ستون کژ کدام است؟ این آن ستون است که تیر او بر سطح دایره سر و بن او عمود نباشد و بود کاین سر و بن ستون دایره نباشد ولکن دو شکل متشابه هموارده چون دو مثلث یا دو مربع یا ماننده آن از شکلهای بسیار پهلو.
واژگان سُتْوُن یا اُسْتوُن در زبان فارسی نو برگرفته از واژه سْتوُن ( پارسی میانه: 𐭮𐭲𐭥𐭭𐭩 - stwn' - stūn ) یا اِسْتوُن ( پارسی میانه: 𐫙𐫘𐫤𐫇𐫗 - ʿstwn - istūn ) در زبان پارسیگ که آن ها هم برگرفته از واژه پارسی باستان سْتوُنا ( پارسی باستان: 𐎿𐎬𐎢𐎴𐎠 - stūnā ) بوده است.
معنی کلمه استوانه در فرهنگ معین
معنی کلمه استوانه در فرهنگ عمید

معنی کلمه استوانه در دانشنامه آزاد فارسی

اُستوانه (cylinder)
اُستوانه
در هندسه، شکل حاصل از حرکت یک خط راست که متکی بر منحنی ثابتی به موازات خود حرکت کند، سطح استوانه ای نامیده می شود. خط را مولد و منحنی را هادی سطح استوانه ای می نامند. استوانه جسمی است محدود به یک سطح استوانه ای و دو صفحۀ متوازی که این سطح را قطع می کنند. مقاطع صفحه ها با سطح استوانه ای قاعده، و فاصلۀ دوصفحه ارتفاع استوانه است. در کاربرد معمول، منظور از استوانه معمولاً جسمی لوله ای شکل، یعنی استوانه ای با قاعدۀ دایره است که صفحۀ قاعدۀ آن بر مولد استوانه عمود است. چنین استوانه ای استوانۀ مستدیر قائم نام دارد. حجم این استوانه برابر است باπr۲h ، که در آن r شعاع قاعده و h ارتفاع است. سطح کل آن نیز برابر استبا ۲πrh+۲πr۲یا۲πrh(h+r) ، که ۲πrhمساحت سطح جانبی، و۲πr۲ مساحت دو قاعدۀ استوانه است.

معنی کلمه استوانه در ویکی واژه

استوانه (جمع استوانه‌ها)
ستون.
جسمی که در دو سر آن دو دایره موازی یکدیگر باشند.
یک شکل هندسی فضایی است که از دو دایره در قاعده‌های بالا و پایین ساخته شده که با خطهای عمودی به هم پیوند خورده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه استوانه

این روشی از مدل‌سازی است که در آن مدل از بعضی از اشکال هندسی ساده همچون جعبه، استوانه یا مخروط ایجاد می‌شوند. این اشکال هندسی در فهرست‌های اشکال هندسی از پیش تعریف شدهٔ استاندارد و اشکال هندسی از پیش تعریف شدهٔ تعمیم داده شده نرم‌افزار موجود است. همچنین هنرمند می‌تواند از عملیات‌های بولی مانند تفریق، برش و اتصال استفاده کند. برای مثال، می‌توان دو کره را به صورت حباب به یکدیگر متصل کرد که به آن میتبال گفته می‌شود.
استوانه‌های نبونایید کتیبه‌های میخی متعلق به نبونایید پادشاه بابل در سال‌های ۵۳۹ تا ۵۵۶ پیش از میلاد هستند که جنس آن‌ها از گِل پخته‌شده و ظاهرشان به‌صورت استوانه است. این کتیبه‌ها مجموعاً ۴ استوانه‌اند که از سیپار و اور به‌دست آمده‌اند.
نرینه‌ای‌تباران شاخه‌ای از سلسلهٔ جانوران هستند با بدن استوانه‌ای که طول آنها معمولاً بین دوازده تا پانزده سانتی‌متر است، اما در برخی گونه‌ها به سی‌ونه سانتی‌متر هم می‌رسد؛ این جانوران غالباً حفار و صیاد هستند و از نرم‌تنان تغذیه می‌کنند و به‌طور عمودی در کف لجن قرار می‌گیرند.
این گیاه علفی و یکساله، بدون ساقه یا دارای ساقه‌های کوتاه و برگ‌های باریک، دراز و نوک تیز با سه رگبرگ سراسری در جهت طول برگ، گل‌های کوچک آن به صورت سنبله‌های استوانه‌ای یا تقریباً مدور به طول ۵/۱ تا ۳ سانتی‌متر در راس دمگل ظاهر می‌شوند و محتوی دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد هستند. ارتفاع این گیاه به ۱۰ تا ۳۵ سانتی‌متر می‌رسد. میوه این گیاه پوشینه، شکوفا، دو خانه و محتوی معمولاً یک‌دانه کوچک، لغزنده و به رنگ قهوه‌ای در هر خانه‌است. این گیاه به حالت خودرو روی چمن‌های خشک، چراگاه‌ها، مزارع رها شده، علف زارها، کنار راه‌ها و جویبارها و بیابان‌های بایر دیده می‌شود.
برای پیدا کردن مساحت استوانه ابتدا گسترده استوانه را رسم می کنیم،شکل گسترده یک استوانه می شود یک مستطیل و دو دایره هم مساحت،طول مستطیل برابر با محیط دایره است و عرض مستطیل ارتفاع استوانه است. ابتدا محیط دایره را حساب می کنیم و بعد مساحت مستطیل را محاسبه می کنیم،بعد مساحت دو دایره را حساب می کنیم و بعد با مساحت مستطیل جمع می کنیم که به این صورت بیان میشود.
گنبد دارای گریو کوتاه و استوانه‌ای شکل است که گنبد مخروطی کوتاهی بر روی آن استوار است. نمای خارجی گنبد را کاشی‌های فیروزه‌ای زیبایی می‌پوشاند.
این استوانه باعت به وجود آمدن کمی برجستگی در سراسر غشای سلولی شده و زمانی که دو سلول مجاور ارتباط برقرار می‌کنند، یک کانال اتصال شکافی گپ تشکیل می‌گردد.
روبرت یوهانس ون در اسپک، باستان‌شناس هلندی، اطلاق عنوان «نخستین منشور حقوق بشر» را به دلیل درک نادرست از گفتمان سیاسی و مذهبی دنیای باستان و مقایسهٔ نادرست با پادشاهان آشور می‌داند. همچنین به نوشتهٔ کلاوس گالاس باستان‌شناس آلمانی، سازمان ملل در نامیدن این استوانه به عنوان منشور حقوق بشر دچار خطای بزرگی شده‌است. این جمله که برده‌داری باید در همهٔ جهان منسوخ شود، یک ترجمهٔ مجعول است. حتی شیرین عبادی این ترجمهٔ مجعول را باور کرده و در سخنرانی جایزه نوبل از آن نقل قول نموده‌است.
استکان معمولاً از جنس شیشه ساخته می‌شود و دارای دیواره‌ای استوانه‌ای یا مخروطی با کفی تخت است. معمولاً نوشیدنی داغ را درون استکان می‌ریزند و استکان را با نعلبکی استفاده می‌کنند.
المنت حرارتی یا المنت گرمایی یک سیم دارای مقاومت الکتریکی است که به دور یک استوانهٔ عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده شده‌است و گذشتن جریان برق از آن گرما تولید می‌کند. این مقاومت‌ها از جنس کُرُم و نیکل (نیکروم) یا ترکیبات الوکروم ساخته می‌شوند و با توان‌های مختلف در بازار موجودند.