استه
معنی کلمه استه در لغت نامه دهخدا

استه

معنی کلمه استه در لغت نامه دهخدا

( آسته ) آسته. [ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) هسته. اَسته. هستو. خسته.
استه. [ اَ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) ( از پهلوی است ، جسم. بدن.تن. استخوان ) دانه خرما و شفتالو و زردآلو و امثال آن. ( برهان ). تخم بعض میوه ها مانند تخم شفتالو و زردالو و خرما و امثال آن. ( جهانگیری ). تخم خرما و مانند آن مثل کنار و شفتالو. ( غیاث ). هسته. خسته. ( سروری ). استه در میوه ها و استخوان در حیوانات بیشتر استعمال کنند. ( رشیدی ): شیرین استه. تلخ استه :
کسی بی عیب نبود در زمانه
رطب را استه باشد در میانه.ابوالمثل.مریخ دلالت دارد بر... هر درختی... میوه اش با استه. ( التفهیم ). هر درختی تلخ و گره و خارناک و میوه اش با استه یا پوست. ( التفهیم ص 373 ).
آنکه اندر لحاف و چادرشب
نبود شب چو استه خرما
روز بینی بسان جوز بر او
گشته کیمخت خشک از سرما.کمال اسماعیل.استه خرمای سوخته و به سرکه آغشته اکتحال کنند. ( نزهة القلوب ). || استخوان آدمی و حیوانات دیگر. ( برهان ). استو. و در دو کلمه پیلسته و کونسته همچون مزید مؤخری به کار رفته است. رجوع به پیلسته و کونسته شود. || و ینقسم النرم آهن الی ضربین احدهما هو و الاَّخر ماؤه السائل منه وقت الاذابة و التخلیص من الحجارة و یسمی دوصا و بالفارسیة استه. و بنواحی زابلستان رَو، لسرعة خروجه و سبقه الحدید فی الجریان و هو صلب ابیض یضرب الی الفضیة. ( الجماهر بیرونی ص 248 ).
استه. [ اُ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) کفل. سرین. ( برهان ).
استه. [ اِ / اُ ت ُه ْ ] ( ص ) مخفف استوه. ملول. بتنگ آمده. ( برهان ) :
استه و غامی شدم ز درد جدائی
هامی و وامی شدم ز جستن مترب.منجیک ترمدی.|| مانده شده. ( برهان ).
استه. [ اِ ت ِه ْ ] ( اِمص ) سِتِه ْ. ستیزه. لجاج. ( برهان ) ( مؤید الفضلاء ).
استه. [ اَ ت َه ْ ] ( ع ص ) بزرگ دبر. کلان سرین. عظیم الاست. مؤنث : سَتْهاء. ( منتهی الارب ). ج سُتْه ، سُتهان.
استه. [ اِ ت ِ ] ( اِخ ) شهری در خطه وندیک شمال ایتالیا، در ایالت پادو، در 23 هزارگزی جنوب غربی شهر پادوی ، و کارخانه های چینی سازی و ظروف سازی ، و کلیسای زیبا و یک کاخ باستانی دارد.
استه. [ اِت ِ ] ( اِخ ) ( خاندان... ) یکی از خاندانهای باستانی از نژاد آلبرت دوم که از جانب سلاطین کارلوونژی به پرنسی تسکان منصوب شده بود. مرکز افراد این خاندان شهر استه بود. و شعب بسیاری از آن منشعب شده است. خاندان «برونسویک » انگلستان یکی از شعب خاندان مزبور است و هنگامی در هانور فرمانفرمائی داشته اند. افراد این خانواده دانش دوست بوده اند و بر اثر خدمات خود در این طریق کسب شهرت کرده اند.

معنی کلمه استه در فرهنگ معین

(اُ تِ ) ( اِ. ) کفل ، سرین .
(اِ تُ ) (ص . ) نک استوه .
(اَ تِ ) ( اِ. ) ۱ - دانه و هستة میوه ها. ۲ - استخوان .

معنی کلمه استه در فرهنگ عمید

= هسته: کسی بی عیب نَبوَد در زمانه / رطب را استه باشد در میانه (ابوالمثل: مجمع الفرس: استه ).
ستیزه، لجاج.
= استوه

معنی کلمه استه در فرهنگ فارسی

( آسته ) هسته
( اسم ) کفل سرین .
یکی از خاندانهای باستانی آلبرت دوم

معنی کلمه استه در دانشنامه عمومی

آسته. شهر آسته ( به ایتالیایی: Asti ) با جمعیت ۷۴٬۵۴۹ نفر در ناحیه پیمونت در کشور ایتالیا واقع شده است.

معنی کلمه استه در ویکی واژه

نک استوه.
کفل، سرین.
دانه و هستة میوه‌ها.
استخوان.

جملاتی از کاربرد کلمه استه

غلام آن دل دریا وشم که در یکدم هزارحاجت ناخواسته روا کردست
فردا است خزان پیری و سستی عمر سستی مکن امروز که نوخاسته‌ای
اقتصاد ایران در شرایط کنونی ظرفیت و توانی برای توسعه دارد و در این میان نقش بودجه دولت تعیین‌کننده است. شاید به نظر رسد در شرایط کنونی هم از آثار تورمی ناشی از رشد نقدینگی آسیب می‌بینیم و هم از آثار رکودی برخاسته از سیاست‌های انقباضی. چنین شرایطی خود زمینه‌ساز بروز اعوجاج و نوسان‌های غیرعادی در بخش‌های مختلف اقتصادی و بروز پدیده فرار سرمایه و دیگر تبعات منفی مشود که امروز در اقتصاد یران شاهد آن هستیم.
گر دوست چنین کند که ما خواسته‌ایم ما آتش و نفت و بوریا خواسته‌ایم
کارگران کارخانه «کاغذ پارس طبیعت سلولز» در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواستهای‌شان در برابر فرمانداری شهرستان شوش تجمع اعتراض برپا کردند.
استه ۳۲٫۷ کیلومترمربع مساحت و ۱۶٬۹۶۳ نفر جمعیت دارد.
با دل خواهنده ز جا خاسته رفته به هر جا که دلش خواسته
سازمان ملل متحد در چندین نوبت در بیانیه‌ها، اصلاحیه‌ها و مصوبه‌های گوناگون و با انتشار نقشه‌های رسمی، نه تنها بر رسمی بودن نام «خلیج فارس» تأکید کرده، بلکه از هیئت‌های بین‌المللی خواسته که در مکاتبات رسمی به ویژه در اسناد سازمان ملل از نام کامل «خلیج فارس» استفاده نمایند.
گفت آری آن نشانها راست است تو یقین میدان که شک برخاسته است
این همه فر و جلال برتو خدا خواسته می‌نتوان با خدای دم زدن از چند و چون
از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۰، برایبانتی در دبیرستان کلاسیک رومانیوسی در پارما شرکت کرد. او به دلیل ممتاز بودن در دبیرستان از پرداخت مالیات مدرسه معاف شد. در ۲۷ نوامبر ۱۹۳۹، او مانیفستی نوشت و مخفیانه توزیع کرد که در آن از همراهان دبیرستان خود خواسته بود تا علیه دیکتاتوری فاشیستی متحد و سازماندهی شوند. پس از دبیرستان به فلورانس نقل مکان کرد و در آنجا برای تحصیل در رشته فلسفه وارد دانشگاه شد. او شروع به تولید کلاژ کرد. علاقه و مطالعه او در مورد زندگی مورچه‌ها به تدریج به یک تحقیقات علمی دقیق تبدیل شد.
در حالیکه حرکت هوا ممکن است خوشایند باشد و در برخی شرایط راحتی خاصی را ایجاد کند، بعضی اوقات ناخواسته است و ایجاد ناراحتی می‌کند. این حرکت ناخواستهٔ هوا، باد نامیده می‌شود و هنگامی که حس کل بدن خنک است، متداول‌تر است. افراد اغلب بادی را روی مناطق پوشیده نشدهٔ بدنشان حس می‌کنند برای مثال سر، گردن، شانه‌ها، مچ پا، پاها و ساق پاها اما این حس همچنین به سرعت هوا، دمای هوا، فعالیت و پوشش لباسی بستگی دارد.
آثار اقتداری را بر پایه نوع، می‌توان به کتاب‌ها (شامل کتاب‌های نوشته، ویراسته و چاپ‌نشده)، مقاله‌ها (شامل مقاله‌های تألیفی و ترجمه‌ها، مقدمه‌ها و مدخل‌نویسی‌ها)، گفت‌وگوها، متن سخنرانی‌ها، نامه‌ها، یادداشت‌ها و اشعار تقسیم کرد.
ابتدا سعی می‌کنیم وجود یک حالت را به اثبات برسانیم. اصل اکسترمم به ما می‌گوید که با انتخاب این حالت سعی کنید برخی حالت‌های ماکزیمم و مینیمم آن را بررسی کنید. حالت حاصل نشان دهنده تقریبی وضعیت خواسته شده‌است هر چند کاملاً با آن منطبق نمی‌نماید. با کمی تغییر روی توابع به حالت اصلی می‌توان رسید.
نافرمانی مدنی روش مقاومت بدون خشونت برای اعتراض به سیاستهای حکومت‌ها می‌باشد. دراین روش با بی‌اعتنایی به قوانین حکومتی، سعی در تضعیف قابلیت اجرای قانون که یکی از مهم‌ترین پایه‌های قدرت هر حکومتی است می‌شود.
یکی از علت‌های فروپاشی بیتلز دوگانگی سبک خواسته پل مککارتنی و دیگر اعضا بود. همچنین شرکت ندادن زن پل مک کارتنی به نام لیندا ایستمن یکی دیگر از علل جدایی پل از بیتلز بود. بعد از بیتلز پل درصدد ایجاد یک گروه جدید با همراهی زنش تصمیم به ایجاد وینگز شد. گر چه وینگز موفقیت بیتلز را برای پل تکرار نکرد اما محبوبیت او بیشتر شد. دوران عضویت در وینگز از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ بود. در این گروه پل هم خواننده و هم ملودی سرا و رهبر گروه بود. بعد از سال ۱۹۸۱ و جدایی از وینگز پل فعالیت انفرادی خود را ادامه داد و تک‌آهنگ‌های زیادی نیز به اجرا پرداخت.
گر غبار قهر و جور از دشمنان برخاسته است آفتاب پادشاهان را چه باک است از غبار
ز هر کام و هر خواسته بی‌نیاز به هر آرزو دست ایشان دراز
سرش پادشاه یمن خواسته‌ست ندانم چه کین در میان خاسته‌ست!
دیده راسته نظر بر گذر سرو قدان قامت دیگر و رفتار دگر می‌طلبد