استنشاق

معنی کلمه استنشاق در لغت نامه دهخدا

استنشاق. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) به بینی کشیدن چیز مایع که بسیار سائل باشد. ( تحفه حکیم مؤمن ). آب و جز آن در بینی کردن : استنشاق آب. || بوی کردن چیزی را. بوئیدن : استنشاق بخور.

معنی کلمه استنشاق در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - آب یا مایع دیگری را به بینی کشیدن . ۲ - چیزی را بو کردن .

معنی کلمه استنشاق در فرهنگ عمید

۱. هوا را به بینی و ریۀ خود فروبردن.
۲. [قدیمی] به بینی کشیدن آب یا مایع دیگر.

معنی کلمه استنشاق در فرهنگ فارسی

هوارادربینی وریه خودفروبردن، آب یامایع دیگربه بینی کشیدن، داخل کردن هوایاگازیاماده دارویی به درون ریه ازطریق تنفس
( مصدر ) ۱ - به بینی کشیدن چیز یا مایع : استشاق آب . ۲ - بوی کردن چیزی را بوییدن. جمع : استنشاقات .
بوی کردن چیزی را

معنی کلمه استنشاق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آب به بینی کشیدن را استنشاق می گویند که احکام آن در باب طهارت آمده است.
استحباب استنشاق هنگام وضو و غسل، سه بار تکرار آن، خواندن دعاهای وارد شده هنگام استنشاق و مبالغه در آن به رساندن آب به بالای بینی از احکام آن است.
در اشتراط تقدیم مضمضه بر استنشاق اختلاف است.

معنی کلمه استنشاق در ویکی واژه

تنفس، نفس کشیدن
آب یا مایع دیگری را به بینی کشیدن.
چیزی را بو کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه استنشاق

تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه روستای «رسول‌آباد بغدانیه» تابع شهرستان ایرانشهر، در استان سیستان و بلوچستان بر اثر استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت شدند. متعاقبا این دانش‌آموزان با چند آمبولانس به مراکز درمانی انتقال داده شدند. بعد از این حمله شیمیایی، نیروهای نظامی به پدر و مادر بچه‌ها و اهالی روستا اجازه نزدیک‌ شدن به مدرسه را ندادند.
کن تو استنشاق بوی پیرهن کاید آن از مصر تا بیت الحزن
در این آتش‌سوزی دست‌کم ۶۸ نفر جان خود را از دست دادند. تعدادی از قربانیان خانواده‌های زندانیان بودند که برای ملاقات زندانیان به بازداشتگاه آمده بودند. اکثر قربانیان بر اثر استنشاق دود و خفگی جان خود را از دست دادند.
چرخ اگر نفخه ی خلق تو کند استنشاق گرددش پر نفس نافه ی تا تار مشام
کوکائین خیابانی معمولاً دارای ناخالصی‌هایی همچون شکر، نشاسته و کینین است و آن را اغلب با اسکناس پیچیده شده یا دیگر وسایل از راه بینی استنشاق می‌کنند. تزریق شکل هیدروکلراید آن و نیز تدخین آن از دیگر راه‌های مصرف کوکائین است. این محرک ماده‌ای سریع‌الاثر به‌شمار می‌رود، به گونه‌ای که اثرات استنشاق آن بین ۲ تا ۵ ساعت پس از مصرف و تزریق وریدی آن ۳ تا ۶ ساعت پس از مصرف باقی می‌ماند. کراک کوکائین که از کوکائین به دست می‌آید، بیشتر به شکل تدخینی مصرف می‌شود.
کرده روح از نسیمت استنشاق کرده عقل از ضمیرت استکشاف
جان روح القدس بمغز خرد کند از بوی خاقت استنشاق
مسمومیت با سیانور معمولاً در نتیجه استنشاق دود یا هنگام کار با سیانور اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از بروز انواع مسمومیت به واسطه این ماده، رعایت موارد ایمنی بسیار ضروری است.
هم بدانجا نالهٔ مشتاق کرد بوی را از باد استنشاق کرد
دگر نفس نزند بلبل از هوای چمن اگر کند ز گلستان خلقش استنشاق
شایع‌ترین علت مسمومیت با سیانید، استنشاق دود در آتش است. سیانید حتی یک محصول جانبی متابولیسم در بدن انسان است. با هر نفس به مقدار کم بازدم می‌شود.
از سال ۱۹۷۶ تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰، ۱۵۲۶ مورد اعدام انجام شده است که از این تعداد ۱۳۳۴ مورد از طریق تزریق کشنده، ۱۶۳ مورد از طریق برق گرفتگی، ۱۱ مورد از طریق استنشاق گاز، ۳ مورد از طریق طناب دار، و ۳ مورد از طریق تیراندازی صورت گرفته است.
برچسب‌های محصولات الکل مالشی شامل چندین هشدار در رابطه با مواد شیمیایی موجود، خطر اشتعال پذیری، و استفاده صرف به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی است که شامل استفاده در زخم‌ها یا مصرف داخلی نمی‌شود. به دلیل خطرات استنشاقی آن باید در یک محل دارای تهویه مناسب استفاده شود. مسمومیت می‌تواند ناشی از بلع، استنشاق، جذب شیمیایی یا مصرف الکل مالشی باشد.
چونک استنشاق بینی می‌کنی بوی جنت خواه از رب غنی
او از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ فرماندهی لشکر ۷ زرهی ولی عصر را برعهده داشت، در فاصله سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۸ فرمانده لشکر ۲۵ کربلا بود و از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله فعالیت می‌کرد. وی از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۰ ریاست پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را برعهده داشت و از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین بود. در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ او در ­اثر ایست قلبی تنفسی در حالی که از صدمات جنگی و استنشاق گاز‌های شیمیایی و ۸۲ درصد جانبازی رنج می‌برد، درگذشت.
مشام روح ودماغ خرد زباغ بهشت به جز روایح خلقش نکرده استنشاق
کم نگردد که کم نیارد شد طول و عرض هوا به استنشاق
اهمیت این بیماری بیشتر به علت مشترک بودن آن است. این باکتری با شیر، ادرار و مدفوع حیوانات آلوده دفع می‌شود، به خصوص در زمان زایش، جفت و مایع جنینی دام‌های آلوده به شدت به عامل بیماری مذکور آلوده‌است. این باکتری در مقابل گرما، خشکی و بیشتر مواد ضدعفونی مقاوم است. اغلب انسان‌ها در مقابل بیماری بسیار حساس هستند و با ورود تعداد اندکی باکتری به بدنشان از راه تنفسی و استنشاق ذرات آلوده بیمار می‌شوند.
چه معنی لوحش الله با هوای اوست کاندر وی دم جبریل از استنشاق در قالب روان بینی
استنشاق: به بینی کشیدن دارویی که مایع باشد.