استنتاج

معنی کلمه استنتاج در لغت نامه دهخدا

استنتاج. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) طلب انتاج و استخراج نتیجه از مقدمات. || طلب فرزند کردن.

معنی کلمه استنتاج در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) نتیجه گرفتن ، نتیجه خواستن .

معنی کلمه استنتاج در فرهنگ عمید

۱. نتیجه گرفتن.
۲. (منطق ) نتیجه گرفتن از مقدمه.

معنی کلمه استنتاج در فرهنگ فارسی

نتیجه خواستن، نتیجه گرفتن، به نتیجه آوردن ونتیجه گرفتن ازمقدمه
( مصدر ) طلب نتیجه کردن استخراج نتیجه کردن استخراج نتیجه کردن از مقدمات . جمع : استنتاجات .

معنی کلمه استنتاج در دانشنامه آزاد فارسی

اِستِنتاج (deduction)
از روش های استدلال منطقی و در عین حال نتیجۀ حاصل از این روش. استنتاج روشی برای اثبات است که همیشه بر مجموعه ای از فرض های بنیانی (اصول بدیهی یا فرض های اولیه) استوار است. مثلاً روش استنتاجی می تواند برای اثبات نتایج قوانین جبری و قضایای هندسی به کار رود. اما همۀ روش های اثبات، استنتاجی نیستند. گزاره را می توان با روش استقرایی نیز تأیید کرد؛ در این روش از نمونه ها و موارد صدق متعددی برای اخذ حقیقتی کلی استفاده می شود. نتایج روش استقرا همیشه صادق نیستند (مثلاً حکم به سخت بودن همۀ فلزات از مشاهدۀ سختی بسیاری از فلزات) اما همۀ نتایج حاصل از روش قیاسی باید به شرط صحت مفروضات شان صادق باشند. در هر حیطه ای از معرفت که دارای مجموعه ای از فرض های بنیانی است، روش استنتاج قیاسی برای کشف حداکثر نتایج ممکن به کار می رود. اگر بعضی از نتایج با مشاهدات سازگار نباشد، تجدیدنظر در فرض ها برای سازگارکردن نتایج نظری با مشاهدات لازم می آید.

معنی کلمه استنتاج در ویکی واژه

نتیجه گرفتن، نتیجه خواستن.

جملاتی از کاربرد کلمه استنتاج

نتیجه‌گیری به معنای تفسیر و تحلیل داده‌ها و ارائه نتایج است. در این مرحله، محقق بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده و با استفاده از روش‌های آماری و تحلیلی مربوطه، به نتایج و استنتاج‌های خود می‌رسد.
برای استنتاج حرکت تقدیمی، فرض کنید که سیستم در یک متریک شوارتزشیلد چرخان است. متریک غیرچرخان به صورت زیر است،
نزدیک به ۲۱ میلیون اشتراک تلفن همراه در میان سه شرکت مخابراتی بزرگ تلفن همراه در چین کاهش یافت که منجر به استنتاج اطلاعات نادرست شد که این کاهش نشانگر مرگ و میر میلیون‌ها نفر در اثر ویروس در چین بود. یکی از دلایل این کاهش ممکن است لغو خدمات تلفن توسط کارگران مهاجر به دلیل رکود در زندگی اجتماعی و اقتصادی در هنگام شیوع باشد. چین یونیکوم در ژانویه، ۱٫۲ میلیون دلار کاهش داشت، در حالی که شرکت مخابرات چین در ماه فوریه ۵٫۶ میلیون متضرر شد.
پنجمین و آخرین فرض از فرضهای کلاسیک این است که متغیرهای توضیح دهنده غیرتصادفی هستند. این فرض بیشتر برای سهولت در استنتاج قضایا و نیز رسیدن به نتایج جالبتر در تخمین پارامترهاست. بدیهی است که می‌توان این فرض را نقض کرد و متغیر توضیح دهنده را به صورت یک متغیر تصادفی در نظر گرفت. به هر حال فرض غیرتصادفی بودن متغیرهای توضیح دهنده بدین معناست که
عقل کافی کند نجات و شفا از اصول کلام استنتاج
همچنین او باور داشت که اعدام سقراط حاصل حکومت دموکراسی است؛ انتقاد افلاطون این بوده که شما هنگامی که بیمار هستید؛ عده ای را جمع نمی‌کنید تا بیماری شما را تشخیص دهند بلکه نزد پزشک می‌روید؛ بر این اساس چرا باید هنگام حکومت کردن به نظر اکثریت توجه کنیم؟ چنین می‌توان از نظریه افلاطون استنتاج کرد که او باور داشته باید حکومت را به دست واجدان شرایط حاکمیت سپرد و نه نظر اکثریت بر این اساس او قانونگذاری و حاکمیت را حق فیلسوفان می‌دانسته که باور داشته به حقایق عقلانی آگاهند.
شکلی از استنتاج منطقی است که با یک مشاهده یا مجموعه‌ای از مشاهدات آغاز می‌کند و سپس به دنبال یافتنِ ساده‌ترین و محتمل‌ترین توضیح برای آن مشاهدات است. این فرایند، برخلاف استدلال استنتاجی، هرچند نتیجهٔ معقولی به دست می‌دهد، اما به‌طور قطعی آن را اثبات نمی‌کند؛ بنابراین، نتیجه‌های استدلال ربایشی دارای ردّی از عدم اطمینان یا تردید دانسته می‌شوند، و با اصطلاحاتی مانند «بهترین گزینهٔ موجود» یا «به احتمال زیاد» توصیف می‌شوند.
روش علمی یک فرآیند سیستماتیک و منظم است که علم توسط آن انجام می‌شود. مانند سایر حوزه‌های علمی، علم (از طریق روش علمی) می‌تواند بر دانش قبلی بنا شود و درک پیچیده‌تری از موضوعات مورد مطالعه خود در طول زمان ایجاد کند. این مدل را می‌توان زیربنای انقلاب علمی دانست. این روش شامل مراحل مختلفی است که به ترتیب شامل تشکیل فرضیه، طراحی آزمایش، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل داده‌ها و استنتاج‌ها می‌باشد. انواع مختلفی از مطالعات در روش علمی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از: آزمایش ها، مطالعات توصیفی، مطالعات موردی، نظرسنجی ها و مطالعات غیر توصیفی.
از استنتاج معکوس در حل بسیاری از مسائل که به بازی قابل مدل کردن هستند، می‌توان استفاده کرد.
افکار فخر رازی از میان آثارش باید با دقت استنتاج و بررسی شود، زیرا گاهی اندیشه‌هایی را که بر خلاف رویه جاری زمانه یا مخالف دیدگاه‌های دیگر اشعریان هم عصرش بوده است، با ظرافت ارائه کرده باشد. مانند موضع‌اش دربارهٔ «خلق افعال» که معادل امروزی آن بحث اختیار است؛ فخر در رسالات کوتاه یا آموزشی تنها به بیان دیدگاه ابوالحسن اشعری بسنده کرده است اما در کتاب‌های مهم و مفصل، مانند تفسیر کبیر، نظر اصلی خود را ارائه کرده است که با نظر دیگر اشاعره یا عقاید عمومی تفاوت دارد.
در هند، طریقه ای است که با روش منجمان روم و ایران متفاوت است. بدین گونه که هندیان غالب احکام را با تکیه به حرکات ثوابت استنتاج می کنند نه سیارات.
ارسطو در قرن چهارم پیش از میلاد اقدام به مستندسازی و ثبت استدلال استنتاجی کرد.