استم

معنی کلمه استم در لغت نامه دهخدا

استم.[ اِ ت َ ] ( اِ ) جور. ( برهان ). جفا. ( غیاث ). ظلم. ( غیاث ) ( برهان ). ستم. ( برهان ) ( جهانگیری ) :
کس نیست بگیتی که بر او شیفته نبود
دلها ز خوی نیک زیانند نه استم.فرخی.آخر دیری نماند استم استمگران
زآنکه جهان آفرین دوست ندارد ستم.منوچهری.کفر و ظلم و استم بسیار او
هست لایق با چنین اقرار او.مولوی.بازگو از ظلم آن استم نما
صد هزاران زخم دارد جان ما.مولوی.ان بعض الظن اثم ای وزیر
نیست استم راست خاصه بر فقیر.مولوی.
استم. [ اَ ت َ / -َس ْ ت َ ] ( فعل ) -َستم. صیغه اول شخص مفرد از مصدر مفروض «اَسْتَن ». هستم. ام : آمده استم ؛ آمده ام. شنیدستم ؛ شنیده ام :
کنون آمدستم بدین بارگاه
مگر نزد قیصر گشایند راه.فردوسی.من آن بحرم که در ظرف آمدستم
چو نقطه بر سر حرف آمدستم
بهر الفی الف قدی برآید
الف قدم که در الف آمدستم.باباطاهر.

معنی کلمه استم در فرهنگ معین

(اِ تَ ) (اِ. ) ستم ، ظلم .

معنی کلمه استم در فرهنگ عمید

= ستم

معنی کلمه استم در فرهنگ فارسی

ستم، ظلم، جور، جفا، آزار
( اسم ) جور جفا ظلم .

معنی کلمه استم در ویکی واژه

ستم، ظلم.

جملاتی از کاربرد کلمه استم

گفت: بر حسب تصادف در یک مجلس میهمانی با این خانم آشنا شدم. اول خیال کردم او هم مثل خیلی‌ها که ادعا می‌کنند صدایی دلنشین دارند ولی آوازشان در حد آدم‌های معمولی است می‌خواند اما وقتی دهان باز کرد و یکی از آهنگ‌های مرا خواند مات و متحیرسر جایم میخکوب شدم، آن حنجره باز و صدای زنگ دار که در کمتر کسی یافت می‌شود یک لحظه مرا به یاد قمر و روح‌انگیز انداخت. خواستم همان دقیقه از او دعوت کنم تا در برنامه‌های رادیو شرکت کند اما به نظرم رسید که ممکن است همسرش و اعضای خانواده اش مخالفت کنند در حالی که این‌طور نبود، هم خود خانم و هم اعضای خانواده اش موافقت کامل داشتند و من همان شب قول و قرارهایم را گذاشتم.
معنی آنست که از زمانه مجالی همی خواستم که در همه عمر خویش آزاد مردی بینم. چون وفاتش نزدیک رسید، وصیت کرد که: آن دو تار موی پیغامبر را علیه السلام که بازگرفته بودم، در دهان من نهید. تا بعد از وفات او چنان کردند و خاک او به مرو است و خلق به حاجات خواستن آنجا می‌روند و مهمات ایشان از آنجا حاصل شود و مجربست رحمةالله علیه.
در سال های اخیر و به ویژه با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، فضای سیاسی این کشور به سمت قطبی شدن پیش رفته است، به حدی که اختلافات میان سیاستمداران و مردم معمولی بر اساس نگاه ایدئولوژیک و حزبی آن ها تشدید شده و با بدبینی نسبت به یکدیگر برخورد می کنند. این وضعیت باعث هشدار جامعه شناسان نسبت به چالش هایی که چنین قطبی سازی به دنبال خواهد داشت، شده است.
خواستم نال قلم خوانم تو را دیدم خطاست در سیاهی زآنکه مانندمرکب بینمت
آنتونیس ساماراس (به یونانی: Αντώνης Σαμαράς)، (زاده ۲۳ مه ۱۹۵۳) اقتصاددان و سیاستمدار یونانی است که از ۲۰ ژوئن ۲۰۱۲ تا ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ نخست‌وزیر یونان بود. او همچنین از سال ۲۰۰۹ رهبر حزب محافظه‌کار دموکراسی نو بوده‌است.
الله گل مجاهد (زاده ۱۳۴۳ ولسوالی ده‌سبز ولایت کابل) سیاستمدار اهل افغانستان و نماینده مردم ولایت کابل در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان است. وی در مجلس شانزدهم نمایندگان افغانستان عضو کمیسیون عرایض و سمع شکایات است. کوسته زن بوده
چسان سراغ تو گیرم ز خلق من که برایت شدم هلاک وز غیرت نخواستم ز خدایت
بر اساس یک عقیده شایع شده، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که وقوع انزال چه از طریق جماع و چه از طریق استمنا برای شرایط فیزیکی مردان ورزشکار مضر است؛ ولی تاکنون هیچ قرینه‌ای فیزیولوژیکی حامی برای این عقیده، کشف نشده‌است.
راحت روح شاهدست و شراب فرح استماع چنگ و رباب
«یَعِظُکُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا» یعنی کی لا تعودوا، و قیل کراهة ان تعودوا، «لِمِثْلِهِ» ای الی مثل هذا الحدیث من القذف و الخوض فیه و الجلوس مع القاذف و استماع حدیثه، «أَبَداً إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» جزاؤه مضمر ای فاتّعظوا و لا تعودوا.
در ۱۹۷۵، الن تصمیم گرفت که دوباره برای عضویت در شورا انتخاب شود. اما این بار برای یکی از کرسی‌های بزرگ شورا، نامزد شد. او یکی از دو کرسی نفرات رزرو برای غیرعضو اکثریت حزب دموکرات را به دست آورد که بعدها کرسی خالی شده توسط تام فوگلیتا که نامزد این حزب برای شهردار در انتخابات آن سال بود را تصاحب کرد. در زمان عضویت در شورا، الن به عنوان یک سیاستمدار سرسخت و صریح شناخته می‌شد که اغلب با شهردار، فرانک ریزو و رئیس شورا، جورج شوارتز درگیر بود. با رشد حضور محلی او، حضور ملی او نیز افزایش یافت. الن در مجمع ملی جمهوری‌خواهان در ۱۹۷۶، سخنرانی دوم را در حمایت از نامزدی رئیس‌جمهور، جرالد فورد انجام داد.
او پس از چند بازی موفقش در هالیوود دوباره به نیویورک و صحنه نمایش برگشت. علت این کارش را سوء استفاده استودیوها از او برای بازی در نقش‌های بی پروا ذکر کرد."می‌خواستم بازیگریم رشد کند نه اندازه‌های بدنم!"
کارم از کارخانه دگرست نه بخود کاستم نه افزودم
اسپیروس کیپریانو (به یونانی: Σπύρος Κυπριανού) (۲۸ اکتبر ۱۹۳۲ – ۱۲ مارس ۲۰۰۲) سیاستمدار و رئیس جمهور قبرس میان سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۸ میلادی بود.
اکرم یاری سیاستمدار و سازمان‌دهنده سیاسی مائوئیست‌های افغانستان بود. او بنیان‌گذار سازمان جوانان مترقی، نخستین سازمانی مائوئیستی افغانستان بود که در ۶ اکتبر ۱۹۶۵ در افغانستان آنرا تأسیس کرد.
همی خواستم تا بدان رزمگاه بیایم به نزدیک تسلیم شاه
تو را به سلسلهٔ صبر خواستم که ببندم ولی تو شیفته چون عمر بیش بند نپایی
ز قید عشق تو می‌خواستم که بگریزم گرفت پیش ره اشکم که لاتحین مناص
نقلست که یکبار در مناجات گفت: الهی در هر چه مرا بیازمائی در آن راستم یابی و در ان تسلیم کنم و دم نزنم در حال دردی بروی مستولی شد که جانش برخاست آمد و او دم نمی‌زد بامدادان همسایگان گفتند ای شیخ دوش تو را چه بود که از فریاد تو ما را خواب نیامد و او هیچ دم نزده بود اما صورت جان او بر صورت او آمده بود و بگوش مستمعان رسیده تا حق تعالی بدو باز نمود که خاموشی خاموشی باطن است اگر به حقیقت خاموش بودنی همسایگان را خبر نبودی چیزی که نتوانی مگوی.
اِکاترینِ "اکا" تْکِشِلاشویلی (گرجی: ეკატერინე "ეკა" ტყეშელაშვილი؛ زادهٔ ۲۳ مهٔ ۱۹۷۷) یک حقوقدان و سیاستمدار گرجی است که عضو حزب جنبش اتحاد ملی گرجستان بود و در دوره ریاست جمهوری میخیل ساآکاشویلی به عنوان وزیر امور خارجه،وزیر دادگستری،وزیر مشاور امور اصلاحات و برابری مدنی و همچنین رئیس شورای امنیت ملی گرجستان فعالیت کرد.