استعفا

استعفا

معنی کلمه استعفا در فرهنگ عمید

۱. درخواست کناره گیری از کار و شغل.
۲. کناره گیری کردن از کار و شغل.
۳. [قدیمی] طلب عفو کردن، عفو خواستن.

معنی کلمه استعفا در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) طلب عفو کردن عفو خواستن طلب بخشش کردن ۲ - خواهش رهایی از کار و خدمت کردن تقاضای معافیت از خدمت اداری کردن .

معنی کلمه استعفا در دانشنامه عمومی

کناره گیری یا استعفا به درخواست داوطلبانه یا به ظاهر داوطلبانه فرد یا گروهی از افراد برای رها کردن رسمی شغل، منصب، سمت یا هر جایگاه دیگرشان گفته می شود.
اما کناره گیری شامل اتمام یک دوره کاری یا عدم انتخاب در دوره مجدد نمی گردد.
• کناره گیری داوطلبانه : گونه ای از کناره گیری است که فرد به صورت داوطلبانه و بدون آنکه تحت فشار از سوی مقامات بالاتر یا افکار عمومی باشد اقدام به آن می نماید.
• کناره گیری تحت فشار: در این نوع کناره گیری معمولاً شخص به طور فزاینده ای تحت فشار از سوی جریانی شامل افکار عمومی یا مقامات ارشدتر برای استعفا می باشد.
• کناره گیری اجباری: تفاوت آن با کناره گیری تحت فشار در آن است که در این نوع استعفا، شخص نه بخاطر فشار دیگران، بلکه با دستور مستقیم مقامات ارشدتر مجبور به انجام عمل کناره گیری می گردد. در واقع می شود آن را نوعی برکناری محترمانه تلقی کرد.
• کناره گیری فریبکارانه: در این نوع کناره گیری شخص با انجام کناره گیری ظاهری و گاهی تنها بیان آن اقدام به فریب افکار برای کاستن از فشار بر خود می کند معمولاً در این نوع کناره گیری، مقامات ارشدتر با آن مخالفت می کنند.
• کمبود فرصت برای پیشرفت در شغل یا وظیفه محوله
• فراهم شدن فرصت های شغلی بهتر
• عدم تمایل یا توانایی برای تطبیق با فرهنگ شغلی یا محل کار
• امنیت کم شغلی
• تهدیدهای دیگران ( شامل محیط کار یا خارج از محیط کار )
• درآمدهای های ناچیز شغلی
• کمبود امکانات برای انجام وظایف
• عدم توانایی در برآوردن انتظارات مقامات ارشدتر و فشار از جانب آنان
• عدم برآورده شدن انتظارات یا وعده های داده شده به شخص
• کناره گیری رضا شاه از سلطنت
• کناره گیری محمد مصدق از نخست وزیری
• کناره گیری مهدی بازرگان از نخست وزیری دولت موقت
• کناره گیری جمعی از بازیکنان تیم ملی فوتبال در دوران مربیگری پرویز دهداری
• کناره گیری پرویز دهداری از مربیگری تیم ملی
• کناره گیری سید محمد خاتمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
• کناره گیری سید مهدی رحمتی از تیم ملی
• کناره گیری ظریف از وزارت خارجه و تکذیب آن
• کناره گیری ناپلئون بناپارت از امپراتوری فرانسه
• رسوایی واترگیت و کناره گیری نیکسون
• کناره گیری میخائیل گورباچوف از ریس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی
• کناره گیری فیدل کاسترو از قدرت
• کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر

معنی کلمه استعفا در ویکی واژه

dimissione

جملاتی از کاربرد کلمه استعفا

برای رئیس‌جمهور توضیح دادم که سیستم حاکمیت ولایت فقیه این است که وقتی ولی امر حرفی را زد باید خواند و عمل کرد. نگرانم که ختم این پرونده با رودررویی و درگیری با رهبری ختم شود. ایشان نهایتاً گفتند: «نهایتاً منتهی می‌شود به اینکه آقای مصلحی استعفا می‌کند و نفر دیگری می‌آید و بالاخره به شکلی کنار می‌آییم.»
در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۵ و پس از قبول استعفای اصغر باقریان از مدیرعاملی باشگاه سپاهان، محسن طاهری به عنوان مدیر عامل جدید سپاهان معرفی شد.
و هُوَ ملک الشعرا و سلطان البلغا، افصح المتأخرین و المعاصرین فتحعلی خان. آن جناب از اعیان و اشراف شهر مذکور بود و مدتی در شیراز راحت نمود. در بدو جلوس میمنت مأنوس پادشاه فریدون جاه المستظهر به الطاف الاله حضرت شاهنشاه صاحبقران و خدیو ممالک ایران فتحعلی شاه متخلص به خاقان به وسیلهٔ قصاید غرّا و مدایح زیبا ازندمای محفل سلطانی و از امرای حضرت خاقانی گردید و روزگاری نیز به حکومت قم و کاشان گذرانید. بعد از آن استعفا جسته و به ملتزمین رکاب نصرت مآب پیوسته. در سفر و حضرت به مراحم بی پایان سلطانی مفتخر آمد. کتاب مستطاب شهنشاه نامه را به نام نامی و اسم سامی حضرت شهریاری به اتمام رسانیده و مورد عواطف بی کران خسروی گردید. دیگرباره ادهم خامه‌اش به وادی سخن پویان و طوطی ناطقه‌اش مثنوی گویان شده، خداوند نامه را از آغاز به انجام رسانید. گوش و گردن عروس روزگار را پُر دُرّ شاهوار ساخت و آخر در سنهٔ لوای عزیمت به سفر آخرت برافراخت. قرب هفتصد سال است که چنین سخن گستری در گیتی نیامده و سالهاست کسی دم از همسری وی نزده. جمعی از ارباب انصاف مثنوی وی را بر مثنوی حکیم فردوسی ترجیح نهند. غرض، ملک الشّعرای بالاستحقاق این عده بوده. فقیر را به قوت طبع و پختگی اشعار آن جناب کمال اعتقاد است. مثنویات و دیوان ایشان زیارت شده است. چون مثنویات آن جناب دور از سیاق این کتاب و گنجایش دریا در قطره‌ای ناصواب است از ایراد آنها معذور، چند بیتی بر سبیل تیمّن و تبرّک از قصیده‌ای که در افتتاح دیوان فصاحت بنیان مرقوم ودر توحید گفته است بابرخی از اشعار مثنوی موسوم به گلشن صبا که در نصیحت سفته است، قلمی گردید:
وهو شیخ رکن الدین علاء الدوله احمدبن محمد البیابانکی. در عهد شباب جذبه‌ای از جذبات الهیه به او رسید و از ملازمت استعفا گزید، به عبادات و ریاضات مشغول شد. دستِ ارادت به شیخ محمد دهستانی داد و پایِ صحبت به مجلس شیخ عبدالرحمن اسفرائینی نهاد. در مدّتِ شانزده سال صد و چهل اربعین برآورد. از سایر اوقات مختلفه نیز صد و سی اربعین به سر آورد. صاحب مجالس المؤمنین نوشته که در مدت هفتاد و هفت سال عمر دویست و هفتاد اربعین مجاهده نمود. با شیخ کمال الدین عبدالرزاق کاشانی در مسئلهٔ توحید وجودی و شهودی و مطاعن صاحب فتوحات معارضه نمود. مکاتیب ایشان در نفحات مسطور است. وفات شیخ در سنهٔ ۷۳۶ اتفاق افتاده. این رباعیات از آن جناب است:
پس از ۱۳۳۲، هومن شغل وکالت دادگستری را در پیش گرفت. او به عنوان حقوق‌دانی برجسته ، به جامع بین‌المللی راه یافت. پس از استعفای آقا سیدهاشم وکیل، یک دوره چهار ساله ریاست کانون وکلای دادگستری را عهده‌دار بود. او در جوانی به گروه فراماسونی پیوست. نام خانوادگی هومن قبلاً «بسیجی» بود. وی در سال ۱۳۷۴ در تهران درگذشت.
کادر درمان و پرستاران در شیراز، در اعتراض به اضافه‌کاری اجباری و رایگان، تعرفه‌های پایین و غیرواقعی، با شعار «مسئول بی‌کفایت، استعفا استعفا» تجمع اعتراضی برپا کردند.
معاصر سلاطین خوارزمشاهیّه بوده. تاریخ سلاطین خوارزمشاهیّه تألیف فرموده. بالاخره توفیق رفیقش شد، منصب استیفای دیوان را به فرزند خود بازگذاشته و خود از استیفا استعفا جسته، به عبادت نشسته، به ریاضات شاقّه مشغول و خاطرش از مناصب تعلقات معزول و در مسلک سلوک سالک و ملک ملک و ملکوت را مالک گشت و آخر درگذشت. این دو بیت از اوست:
او همچنین سرپرستی درمانگاه سهروردی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان زنجان را نیز قبل از انتخاب به عنوان نماینده مجلس بر عهده داشت و پیش از آغاز رقابت برای نمایندگی مجلس از سمت خود استعفا داد.[۲]
چند روز پیش هم وزیر دادگستری لیبی در واکنش به سرکوب خشونت بار معترضین از مقامش استعفا داد و به صف مخالفان حکومت قذافی پیوست.
اما خواسته‌های آنان بلافاصله شامل درخواست برای استعفای رئیس‌جمهور علی عبدالله صالح، شد
در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۲ میلادی، دیوید پترائوس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از مقام خود به عنوان رئیس سازمان سیا استعفا داده. در ادامه بیانیه ژنرال پترائوس آمده‌است: «بعد از ۳۷ سال زندگی مشترک، من در قضاوت‌های خود بسیار ضعیف عمل کردم و با فرد دیگری رابطه برقرار کردم. چنین رفتاری کاملاً غیرقابل قبول است، چه به عنوان همسر، و چه به عنوان رئیس سازمانی همچون سیا. عصر امروز رئیس جمهوری، استعفای مرا از سر لطف پذیرفت.»
هم خود از ملک ده استعفا تا پاس نهم ورنه ار پاس دهم باش خود آماده به جنگ
اگر نهی قدمی بی‌رضا دوست بنه هزار بار جبین بر زمین به استعفا
و دیگر روز برفت و بنهروان آمد و سه روز آنجا مقام کرد تا پنجاه هزار سوار و سالاران و مقدّمان نزدیک وی رفتند. پس درکشید و به ری آمد و آنجا فرود آمد و مقدّمه را با بیست هزار سوار بر راه دنباوند بطبرستان فرستاد و لشکرها با دیگر پیشروان بخراسان درپراگند. و پس رسولان فرستاد به یحیی علوی و تلطّفها کرد تا بصلح اجابت کرد بدان شرط که هرون او را عهدنامه‌یی فرستد بخطّ خویش بر آن نسخت‌ که کند. و فضل حال بازنمود و هرون الرّشید اجابت کرد و سخت شاد شد تا یحیی نسختی فرستاد با رسولی از ثقات‌ خویش و هرون آنرا بخطّ خویش نبشت و قضاة و عدول را گواه گرفت، پس از آن که سوگندان را بر زبان برانده بود، و یحیی بدان آرام گرفت و بنزدیک فضل آمد و بسیار کرامت‌ دید و ببغداد رفت و هرون وی را بنواخت و بسیار مال بخشید. و فضل بخراسان رفت و دو سال ببود و مالی سخت بزائران‌ و شاعران بخشید و پس استعفا خواست و بیافت و ببغداد بازآمد، و هرون براستای وی‌ آن نیکویی فرمود کز حد بگذشت.
نام شریفش مولانا عبدالقادر و نظیرش در عهد خود نادر. در آغاز شباب ازملازمت استعفا گزیده و در زاویهٔ خمول خزیده. به ترک و تجرید کوشید و بادهٔ توحید و معرفت نوشید. مرجع اهل کمال و ملجأ ارباب حال. در تحقیق یگانه و در تجرید مسلم اهل زمانه. مثنوی موسوم به محیط اعظم به زبان درویشان به بحر تقارب تخمیناً به قدر سه هزار بیت از ایشان دیده شده و دیوان مبسوطی نیز دارد. وفاتش در سنهٔ ۱۳۰۳ و این ابیات از آن جناب است:
پرتو نور تجلی هر دلی را بهره داد عقل استعفا گزید و عشق استغنا گرفت
هم از امروز کنم استعفا تاکه مسئول نباشم فردا
مستوفی اولین رئیس کوی دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۲۴ به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره کوی دانشگاه انتخاب شد که هم‌زمان با عضویت در هیئت مدیره، ریاست کوی دانشگاه را نیز برعهده داشت و یک سال بعد به دلیل مشغله فراوان در امر پژوهش و آموزش استعفا داد.
و هُوَ قدوة العارفین و شیخ المتاخرین آقامحمد هاشم بن میرزا اسماعیل. آن جناب در عنفوان شباب نویسندگی سلطان عهد را می‌نمود. در اواسط حال از منصب استیفا استعفا فرمود. سر ارادت برپای جناب عارف فاضل و سید کامل سید قطب الدین شیرازی که از مشایخ سلسلهٔ علیّهٔ ذهبیّهٔ کبرویه، بود نهاد. در خدمت آن حضرت به درجات عالیه فایض شد. شرف مصاهرت و خلافت دریافت. گویند آن جناب را حالات و کرامات عظیمه بود وپیوسته اوقات به عبادات و مجاهدات قلبیه و قالبیه مبادرت می‌نمود. آستانش مرجع طالبان طریقت و صومعه‌اش مجمع عالمان شریعت. نفسش مرده و دلش زنده. جسمش افسرده و روانش پاینده. عمر معقولی دریافته و آخرالامر در سنهٔ]۱۱۹۹[به جنت شتافته. مرقد آن جناب در خارج شیراز در جنب خواجه شمس الدین محمدحافظ زیارتگاه اهل نیاز است. آن جناب را رسالات معرفت دلالات است مانند مناهل التحقیق و ولایت نامه و غیره. از اوست:
وی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و پس از برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال ایران و استعفای مجتبی خورشیدی، سرپرست وقت تیم ملی، برای این سمت انتخاب شد.