استراحت

معنی کلمه استراحت در لغت نامه دهخدا

استراحت. [ اِ ت ِ ح َ ] ( ع مص ) رجوع به استراحة شود.
استراحة. [ اِ ت ِ ح َ ] ( ع مص ) استراحت. آسودن. برآسودن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). آسایش. آسودگی. آرامش. آرام. آرامی. آرمیدن. بیارامیدن. آسایش یافتن. آسایش جستن. استرواح. ( منتهی الارب ). راحت. روح : و ما مثلنا و مثل الدّنیا الاّ کرکب نزل فی ظل شجرة فی یوم حار ثم استراح ساعة و ترکها؛ یعنی مثل ما و دنیا مثل کاروانیست که در فصل گرمای تابستان زیر درختی منزل کند چندانکه از گرما بیاساید. و از نسیم صبا استراحتی کند و رخت دربندد و از آنجا رحیل کند. ( قصص الانبیاء ص 229 ).
استراحت ببخت با نعم است
استطابت به آب یا مدر است.خاقانی.سلطان بعد از این دو فتح نامدار بر قصد استراحت و نیت استجمام به دارالملک غزنه آمد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 301 ). || بوی بردن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ).
- استراحت کردن ؛ راحت کردن. بیاسودن. آسودن. آرمیدن.
|| هاء استراحت ؛ گویا بمعنی هاء وقف است. ابن بطوطه در سیاحت نامه خود گوید: اسمه خدابنده بخاء معجمة مضمومة و ذال معجم مفتوح و باء موحدة و مفتوحة و هاء استراحة.

معنی کلمه استراحت در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . استراحة ] ۱ - (مص ل . ) آرامیدن ، آسایش خواستن . ۲ - (اِمص . ) آسایش ، آسودگی .

معنی کلمه استراحت در فرهنگ عمید

بازایستادن از فعالیت جسمی یا فکری برای آرامش یافتن، دفع خستگی، بازیافتن نیرو، یا سلامتی.

معنی کلمه استراحت در فرهنگ فارسی

راحت کردن، آسایش خواستن، آسایش یافتن، بر آسودن، آرمیدن ، آسایش، آسودگی
۱ - ( مصدر ) آسودن آسایش جستن آسودگی خواستن آرمیدن . ۲ - ( اسم ) آسایش آسودگی .

معنی کلمه استراحت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آسودن و رفع خستگی را استراحت گویند. از آن به مناسبت در باب های صلات، حج و احیاء موات سخن رفته است.
استراحت در بین طواف به اندازه ای که موالات بر هم نخورد، جایز است.
استراحت در صفا و مروه
نشستن بر صفا یا مروه و نیز بین صفا و مروه هنگام سعی برای استراحت به قول مشهور، جایز است.
توقف در معابر عمومی برای استراحت
توقّف در معابر عمومی به انگیزۀ استراحت در صورت مزاحمت نداشتن برای ره گذران، جایز است.
اختصاص حق نسبت به مکان در مکان عمومی
...

معنی کلمه استراحت در ویکی واژه

آرامیدن، آسودگی، آسایش خواستن.

جملاتی از کاربرد کلمه استراحت

بخوابم همی استراحت کنم در این چادر شاه راحت کنم
در وزن ۷۱ کیلوگرم افشین بیابانگرد پس از استراحت در دور نخست، توانست در دور دوم ۳ بر یک دیپاک از هند را شکست دهد. وی در دور بعد و در نیمه‌نهایی مقابل نور قاضی آسانگولوف از قرقیزستان با نتیجهٔ ۵ بر ۴ به پیروزی رسید و به دیدار پایانی راه یافت و در این دیدار مقابل تاکشی ایزومی از ژاپن با حساب ۲ بر یک شکست خورد و به مدال نقره رسید.
کارگران حفظ و نگهداری فنی راه‌آهن شرکت رضوان درود که از بافق تا بم مشغول به کار هستند در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در ایستگاه زرند تجمع اعتراضی برپا کردند. همچنین کارگران بخش‌های باگاس، فضای سبز و خدمات شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه، در اعتراض به دستمزدهای پایین، عدم تغییر شرایط کاری، ساعات طولانی کار دو شیفته وبدون استراحت و نداشتن مرخصی و دیگر مطالبات اعتصاب کردند.
بمان برادر به استراحت که من به شام خراب رفتم ببانک کوس و نی و نقاره به سوی بزم شراب رفتم
دستور عدل فرمای صایب رای گفت: در روزگار گذشته و ایام رفته، بازرگانی بود که به نعمت و رفاهت شهرتی داشت و به تمول و ثروت معروف و مذکور بود و در ابواب حراثت و دهقانی و عمارت و بازرگانی، حاذق و دانا بود و بر صنعت اصحاب ضیعت ماهر و در مباشرت اشغال دهقانی کیس و قادر . وقتی از برای مصالح معیشت و رعایت اسباب فراغت و طلب تحصیل تفرج و استراحت و مطالعات عقار و ضیعت و استطلاع غرس و زراعت مسافرتی کرد و مدتی از برای اتمام و اهتمام آن بماند. زن او آن فرصت غنیمت شمرد و گفت: «الدهر فرص و الا فغصص».
ای برادر عاشق یا در مقام فراق بود یادر هودج وصال اگر در عالم فراق بود از الم و وجع خواب گرد او نگردد و آنچه گفته‌اند که اَلسُکونُ حَرامُ عَلَی قُلوُبِ اَوْلِیائِهِ برین معنی قریب است و عجب از محبی که محبوبش نخسبد و او قصد خواب کند شنیدم که موفقۀ در عشق حضرت شأنی داشت بواسطۀ بیخوابی بعلت دق گرفتار شد خواجه‌اش گفت یا جارِیَةُ اُفْرِشی لنا فِراشا گفت بامَوْلَایَ الَکَ مَولی؟ قالَ نَعَمَقالَتاَنامَ مَوَلاکَ قالَ لاقالَتْ اَما تَسْتَحیی چون مالک تو از خواب مقدس است ترا شرم نیابد که در نظر او سر ببالین استراحت باز نهی و خفتن در حضور او آغاز کنی.
چه دولت باشد شگرف‌تر از ان که بنده در گور خفته واز اعمال فرومانده هر نفس و هر لحظه طبقهای رحمت و کرامت از حضرت عزت ملائکه مقرب بدو میرسانند که این ثواب لقمه‌ای است که در مدرسه و خانقاه تو بفلان فقیه و درویش رسید یا ثواب استراحت و آسایشی که از بقاع خیرات تو بفلان بنده رسید که بر فلان پل بگذشت یا در فلان رباط در سایه دیواری نشست یا در فلان مسجد دو رکعت نماز گزارد.
درمانی برای آبله، مرغان وجود ندارد، به جز استراحت و دادن داروها برای پاین آوردن تب و کاهش خارش.
لازم به ذکر است اغوزبن به فارسی به زیر درخت گردو معنی می‌شود.در قدیم در این منطقه درختان گردوی بزرگی قرار داشت. کسبه‌های بارفروش(بابل) که برای ارائه محصولات خود به بهنمیر می رفتند، در این منطقه در زیر سایه درختان گردو برای استراحت توقف می کردند.
نه چشم از رنگ می دید استراحت نه مغز از بوی میکرد استفادت
استراحتگاه فراگیر به گونه‌ای است که با یک قیمت ثابت، امکان دسترسی به تمام یا بیشتر خدمات، امکانات و خوراکی‌ها را فراهم می‌کند و هزینه دیگری برای هر مورد پرداخت نمی‌شود. در ایالات متحده در سال‌های اخیر تعداد اینگونه استراحتگاه‌ها کاهش داشته‌است.
این پرندگان به هنگام غروب یا شب‌هنگام به دنبال غذا رفته و با منقارهای بلندشان زمین‌های نرم را برای یافتن بی‌مهرگان جستجو می‌کنند. آن‌ها طول روز را به استراحت می‌پردازند و پرهای نقشدارشان آن‌ها را از دید دیگران پنهان می‌سازد.
ایروین، مشکلات و مخالفتش با اعتیاد الکل را بی‌پروا مطرح می‌کند و یک مدافع سلامت و بهداشت روان است. در سال ۲۰۱۸ ایروین پذیرفت اعتراف کرد که در طول استراحت دو سالهٔ فایوساس، او «از ابتدای استراحت، فقط با استفاده از الکل با احساسات (ش) کنار می‌آمده.» در آوریل ۲۰۲۰، اعلام کرد به مدت ۱۰ ماه الکل مصرف نکرده‌است. در طول تور جهانی سال ۲۰۱۹ فایوساس، ایروین از طریق حساب‌هایش در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد، برای تصدیق و نشان دادن موفقیتش در اتمام سوءمصرف مواد برای خود حمام‌های یخ ترتیب می‌دهد.
اما ایشان که دیرتر آمدند و چیزی برنداشتند تا در کشتی هستند به جهت تنگی مکان زحمت می کشند اما بعد از بیرون آمدن به راحت و روح می افتند و کسانی که ابتدا آمدند و مکان وسیع گرفتند همیشه در استراحت هستند تا صحیحا و سالما به منزل خود وارد شوند.
هان، هان ای فرمانروایانی که روز را به عیش و طرب به شب می رسانید و شب را با صدگونه استراحت به سر می آورید، یاد آورید از ستم رسیدگان بیچاره، و مظلومان آواره که روزها در تعب و تصدیع، و شبها از بیم ظلم و ستم با هزارگونه غم و الم توأم به سر می رسانند.
فیلم استراحت مطلق دربارهٔ زنی (ترانه علیدوستی) است که از شهر دامغان به تهران آمده تا دوباره به محل کار قبلی خود برود. او در سفر به تهران با شوهر سابقش مواجه می‌شود که فردی خشن و پرخاشگر است و همچنین دوستان شوهرش که…
پیش‌نویس اطلاعیه، در شب ۱۶ اوت توسط سوکارنو، حتا و سوباردیو، در خانه معاون دریادار مائه دا مینورو تاداشی تهیه شد. این خانه هم‌اکنون موزه اعلامیه استقلال اندونزی است. نسخه اصلی اعلامیه استقلال اندونزی توسط سیوتی ملیک تایپ شد. مائه دا در آن زمان در طبقه بالا در حال استراحت بود. او با ایده استقلال اندونزی موافق بود و خانه‌اش را برای تهیه این اطلاعیه در اختیار این گروه قرار داده بود.
حق سبحانه وتعالی راحت خلق و رحمت عام را در عهد و ایام این دولت ابد دوام مقدر کرده بود که مردم این قوم نیز قسمت خویش ازین خوان نعمت ربوده، پاداش رنج وسختی که در سوابق ازمان از حوادث زمان دیده بودند و سال های دراز مطرود و گم نای گردیده، اکنون بیمن چاکری این درگاه محسود امثال و اشباهند و نام گم گشته را بازجسته از هر جهه در خصب و راحتند و با امن و استراحت خصوصا از رهگذر یورت و مقام که گوئی در ازای آن تنگی عیش و سختی حال که اجداد و آبای ایشان را در شعاب اولتای بود رودبار جقتو و کوهسار مزدقان قسمت و نصیب ایشان شد که از باغ و گلشن و آب روشن و غله و کشت، غیرت بهشت است و چندان که در یورت قدیم بی غله و میوه بهر دره و کریوه میگشتند اکنون ثمار الوان در وثاق و ایوان چیده بناز و عزت میل و رغبت نمایند.
صفحه ۴: کاروان در کنار رودخانه استراحت می‌کند و سغدی‌ها، احتمالاً هنوز ورکک و پدرش، با حاکم دیگری که در خیمه یا یورت خود نشسته‌است دیدار می‌کنند.
صائب اگر خیال او در نظرست ازچه رو دیده استراحتت از پی خواب می پرد