استخوان ران
معنی کلمه استخوان ران در دانشنامه عمومی

استخوان ران

معنی کلمه استخوان ران در دانشنامه عمومی

استخوان ران یا فمور/فیمر ( به انگلیسی: femur ) بلندترین اندام در بدن انسان و در عین حال حجیم ترین و قوی ترین استخوان نیز هست. این استخوان، اولین استخوان اندام تحتانی بوده که در انتهای فوقانی خود در لگن خاصره قرار می گیرد و مفصل ران را به وجود می آورد.
این استخوان از بالا در ناحیه حفره حقه ای ( استابولوم ) با استخوان لگن و از انتها در ناحیهٔ زانو با استخوان درشت نی ساق پا و به وسیلهٔ رباط ها با نازک نی ساق پا و با کشکک مفصل می شود.
انتهای بالایی استخوان ران شامل سر، گردن، برجستگی بزرگ و برجستگی کوچک است و گردن استخوان سر را به تنه وصل می کند، طول گردن در ران حدود پنج سانتی متر است که با زاویه حدود ۱۲۵ درجه نسبت به تنه قرار گرفته است. برجستگی استخوان ران در سطح خارجی انتهای فوقانی استخوان قرار دارد و زیر پوست قابل لمس است. برجستگی کوچک نیز در زیر گردن در سطح خلفی داخلی قرار دارد. در سطح خلفی تنه، خط خشن قرار دارد که بسیار ضخیم و مشخص است.
استخوان ران درازترین و قوی ترین استخوان بدن است. استخوان ران انسان به طور میانگین ۴۸ سانتیمتر درازا و ۲٫۳۴ سانتیمتر قطر دارد و می تواند تا ۳۰ برابر وزن یک انسان بالغ را تحمل کند. انتهای تحتانی این استخوان با استخوان درشت نی، مفصل زانو را تشکیل می دهد. انتهای فوقانی آن یک قسمت محدب به نام سر دارد. زیر سر، یک قسمت باریک به طول پنج سانتی متر به نام گردن قرار دارد. در انتهای فوقانی در قسمتت خارجی یک برجستگی مشخص و چهار گوش به نام برآمدگی بزرگ قرار دارد. یک برآمدگی کوچک تر مخروطی شکل نیز در قسمت تحتانی – خلفی گردن به نام برآمدگی کوچک قرار دارد. سطح قدامی تنه صاف است در حالی که سطح خلفی این استخوان زبر است و دارای یک خط به برآمده به نام خط خشن است.
در قسمت قدامی ( جلو ) انتهای تحتانی استخوان ران یک سطح مفصلی جهت قرارگیری کشک زانو وجود دارد. در انتهای تحتانی استخوان ران همچنین دو قسمت برجستگی و مجزا به نام لقمه ( کندیل ) قرار دارند، که محل مفصل شدن ران با استخوان درشت نی هستند. لقمه ها با توجه به داخلی و خارجی بودن آن ها را نام گذاری می کنند.
سر استخوان ران به شکل گرد و مدور بوده و حالت کروی دارد و به توسط قسمتی از استخوان به نام گردن استخوان ران به قسمت های پایینتر می چسبد. زاویه بین گردن و تنه استخوان ران مهم بوده و در بعضی بیماری ها تغییر می کند. این زاویه به طور طبیعی در حدود ۱۲۵ درجه است. شکستگی گردن استخوان ران که اعلب در سنین بالا به دنبال پوکی استخوان دیده می شود اغلب نیاز به جراحی دارد.
معنی کلمه استخوان ران در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه استخوان ران در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه استخوان ران

معنی کلمه استخوان ران در دانشنامه آزاد فارسی

استخوانِ ران (femur)
استخوان بالایی در اندام حرکتی عقبی مهره داران چهارپا. بلندترین استخوان بدن است. سر مدوّری دارد که با استخوان لگن مفصل می شود. بخش گردنی این استخوان که ناحیۀ سرِاستخوان را به محور اصلی متصل می کند، محل معمول شکستگی در افراد سالخورده است. استخوان ران دو کندیل (قوزک) بزرگ در انتهای پایینی دارد که سطوح مفصلی وسیعی دارند و با استخوان درشت نی در زانو مفصل می شوند. ثابت شده است که استخوان ران بزرگسالان قادر است باری به سنگینی حدود ۹۰۰ کیلوگرم را تحمّل کند که بسیار بیشتر از وزن بدن است.

معنی کلمه استخوان ران در ویکی واژه

femore

جملاتی از کاربرد کلمه استخوان ران

رباط‌های طرفی (کولترال) زانو بیشتر در ایجاد ثبات جانبی مفصل نقش دارند. رباط‌های متقاطع (صلیبی) داخل کپسولی هستند که بیشتر باعث افزایش پایداری مفصل در سمت جلو و عقب می‌گردند. مهم‌ترین وظیفه رباط متقاطع جلویی، محدود کردن حرکت استخوان درشت نی به جلو و چرخش داخلی آن در عمل صاف کردن زانو است. این رباط همچنین در یک زنجیره حرکتی بسته از حرکت استخوان ران به سمت عقب روی درشت نی ثابت جلوگیری می‌کند.
استخوان بی‌نام استخوانی است تخت و تقریباً چهارگوش که از قسمت میانی تاب خورده‌است. در قسمت میانی نمای بیرونی آن یک حفره بزرگ، گود و مدور به نام حفره حقه‌ای (اَسِتابولوم) وجود دارد که سر استخوان ران در آن قرار می‌گیرد و مفصل ران را می‌سازد. در زیر حفره حقه‌ای یک سوراخ بزرگ به نام سوراخ سِدادی (سوراخ ابتوراتور) قرار دارد. دو استخوان بی‌نام در جلو با یکدیگر و در عقب با استخوان خاجی مفصل می‌شوند.
تاندون این ماهیچه در بالا به راموس تحتانی پوبیس چسبیده و ماهیچه بعد از پایین آمدن به نیمه پایینی استخوان ران می‌چسبد.
در مرحلهٔ نهم تور دو فرانس ۲۰۱۱ وینو افتاد و استخوان ران راستش شکست. در ۱۷ ژوئیه بازنشستگی او از دنیای دوچرخه‌سواری حرفه‌ای به صورت غیررسمی در صفحات توییتر هم‌تیمی‌هایش اعلام شد و وینو در همان روز بازنشستگی خود را تأیید کرد. پس از بهبودی، بازگشت و تصمیم گرفت پیش از بازنشستگی در تور لمباردی ۲۰۱۱ شرکت کند. سپس در سپتامبر تصمیم گرفت بازنشستگی خود را به تعویق بیندازد و اعلام کرد در فصل ۲۰۱۲ برای تیم آستانه در تور دو فرانس رکاب خواهد زد.
استخوان‌های بلند، به‌ویژه استخوان ران و درشت‌نی، در طول فعالیت‌های روزانه بیشترین فشار را تحمل می‌کنند و برای تحرک اسکلتی بسیار مهم هستند. این استخوان‌ها عمدتاً با طویل شدن تنه استخوان رشد می‌کنند و در هر انتهای استخوان در حال رشد یک سر استخوان وجود دارد. انتهای سر استخوان با غضروف شیشه‌ای (غضروف مفصلی) پوشیده شده‌است.
استخوان بی‌نام از یک سو با استخوان ران و از سوی دیگر با استخوان خاجی مفصل می‌شود و موجب پیوند استخوان‌بندی اندام تحتانی به استخوان‌بندی محوری شده و بدین طریق وزن تنه را به اندام زیرین منتقل می‌کند.
استخوان یک بافت زنده است و حاوی سلول‌های به نام استئوسیت بوده که موجب رشد و استحکام آن می‌شوند. سر استخوان ران هم یک استخوان زنده بوده و استحکام آن مدیون فعالیت مداوم سلول‌های آن است که با نشاندن دائم املاح کلسیم بر روی داربست استخوانی موجب حفظ استحکام آن می‌شوند.
عمق زیاد کاسه حقه‌ای که کاملاً اطراف سر استخوان ران را فرا گرفته‌است. رباط‌های محکم و ماهیچه‌های قوی که اطراف مفصل را گرفته‌اند
درشت‌نی بعد از استخوان ران بزرگ‌ترین استخوان بدن است. این استخوان در بالا با ران، در پایین با استخوان قاپ (تالوس) و در خارج با نازک‌نی مفصل می‌شود. شکل استخوان درشت‌نی مانند یک ساعت شنی است. در بالا عرض و حجم آن زیاد است. به پایین که می‌آید نازک‌تر می‌شود و دوباره به انتهای پایینی که می‌رسد مجدداً عرض آن زیاد می‌شود البته نه به اندازه بالا.
او در سیزده سالگی استخوان ران راستش شکست و در چهارده‌سالگی استخوان ران چپش شکست. او هیچ‌وقت به طور کامل بهبود نیافت. فیزیوتراپ‌های معاصر علت این مشکل را اختلال ناشناختهٔ ژنتیکی‌ای که، پیکنودیسوستوز (که به اسم سندرم تولوز لوترک نیز معروف است)
الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلی‌ أَفْواهِهِمْ روز قیامت عمل کافران بر کافران عرضه کنند و صحیفه های کردگار ایشان بایشان نمایند آن رسواییها بینند و کرده‌ها بر مثال کوه‌های عظیم، انکار کنند و خصومت در گیرند و بر فریشتگان دعوی دروغ کنند گویند: ما این که در صحیفه‌هاست نه کرده‌ایم و عمل ما نیست و اللَّه ربّنا ما کنّا مشرکین، همسایگان بر ایشان گواهی دهند، همسایگانرا دروغ زن گیرند، اهل و عشیرت گواهی دهند و ایشان را نیز دروغ زن گیرند، پس رب العالمین مهر بر دهنهای ایشان نهد و جوارح ایشان بسخن آرد تا بر کرده‌های ایشان گواهی دهند، اینست که ربّ العزة فرمود: الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلی‌ أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ. و اول چیزی از اعضای ایشان که گواهی دهد استخوان ران چپ بود