استحکامات
معنی کلمه استحکامات در لغت نامه دهخدا

استحکامات

معنی کلمه استحکامات در لغت نامه دهخدا

استحکامات. [ اِ ت ِ ] ( ع اِ ) ج ِ استحکام. ابنیه ای از قبیل قلعه ها و برج ها که برای دفاع از شهر یا قصبه بنا کنند: استحکامات داخلیه . استحکامات خارجیه .

معنی کلمه استحکامات در فرهنگ فارسی

جمع استحکام ۱ - استواریها . ۲ - بناهایی که سپاهیان برای مدافعه مخصوصا در نقاط سر حدی بر پا کنند مانند قلعه ها برجها دیده گاهها .

معنی کلمه استحکامات در دانشنامه عمومی

استحکامات به برج وباروهایی گفته می شود که پیرامون شهرها یا کانون های سرنوشت ساز رزمی یا فرماندهی برپا می کنند. واژهٔ بارو برابر با هرگونه دیوار و حصار است و این واژه گاهی برای دژ نیز به کار رفته است.
در گذشته هنگام جنگ ها، مردم شهر تا زمانی که بیم تاخت و تاز دشمن داشتند، درون باروها می ماندند و همیشه در بارو غذای چند ماه انبار شده بود.
معنی کلمه استحکامات در فرهنگ فارسی
معنی کلمه استحکامات در دانشنامه عمومی

معنی کلمه استحکامات در دانشنامه آزاد فارسی

از اصطلاحات نظامی. موانع طبیعی یا دست ساز، برای جلوگیری از حملات و پیشروی دشمن و حفاظت از جان نیروهای خودی، در جنگ. قلعه ها، برج و باروها و خندق ها استحکامات دائمی شمرده می شوند. استحکامات موقت، استحکاماتی است که به سرعت، به منظور حمله و یا دفاع ساخته می شوند. ایجاد خاکریز، حفر سنگر و نصب سیم خاردار از نوع استحکامات موقت است. در شورش های شهری و زدوخوردهای خیابانی، معمولاً مردم با هر وسیله ای که در دسترس باشد، می کوشند راه نیروهای مأمور سرکوب را سد کنند. پلیس هم برای جلوگیری از هجوم تظاهرکنندگان و شورشیان، در خیابان ها و اطراف ساختمان های مهم و حساس، استحکامات موقت بر پا می کند. با اختراع توپ و سلاح های مخرب و دوربرد، اهمیت استحکامات قدیم از بین رفت و با ورود هواپیماهای جنگی و راکت و بمب و موشک به صحنه های جنگ ساختن پناهگاه های مستحکم زیرزمینی آغاز شد. در بعضی کشورها، این پناهگاه ها در اعماق زیاد زمین و با استفاده از فولاد و بتون مسلح و سرب، به منظور استفاده در صورت وقوع جنگ هسته ای ساخته شده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه استحکامات

استحکامات دفاعی حتی از گستره شهر هم فراتر می‌رفت؛ هنوز هم بقایای شبکه تار عنکبوتی و شعاعی دیوارهای حفاظتی تا فاصله ۱۰ کیلومتری از کانون اردشیرخوره در دشت و کوهپایه دیده می‌شود.
در جریان نبرد فرانسه، این ارتش از چهاردهم ژوئن سال ۱۹۴۰ در جنوب زاربروکن در گذر نهایی از خط دفاعی ماژینو مشارکت کرد. پس از اشغال فرانسه به دست آلمانی‌ها، این ارتش تا ماه مه سال ۱۹۴۲ در خط مرزی جداکننده مناطق اشغالی و اراضی تحت کنترل دولت فرانسه ویشی مستقر بود و پس از آن در استحکامات خط ساحلی موسوم به دیوار آتلانتیک در جنوب غربی فرانسه در برابر تهاجمات دریایی محتمل قرار گرفت.
در دانشنامه بریتانیکا آمده که ویتروس، معمار رومی، ۲۶ سال قبل از میلاد در نوشته‌های خود از وسایلی نام برده‌است که ۲۳۶ سال قبل از میلاد در جا به جایی وسایل در بناها استفاده می‌شده‌است. اولین آسانسورهای باری قرقره‌ای در آن دوران اختراع گردید و با یک حرکت تکاملی دراز مدت، مسیرهای دشوار رشد دانش علمی و فنی و تجربیات در این زمینه به صورتی مداوم تاکنون طی کرده‌است. استفاده از آسانسورهای مسافربری و باری به قرون وسطی در استحکامات نظامی بر می‌گردد، که جهت جا به جایی آن از نیروی انسان یا حیوانات اهلی استفاده می‌گردید.
آندری حق دریافت باج و خراج را از مردم سرزمین رود دوینای شمالی را به دست آورد. آندری بوگولیوبسکی با تبدیل شدن به حاکم تمام سرزمین های سوزدال، پایتخت خود را به شهر ولادیمیر منتقل کرد، شهر و را تقویت کرد و کلیسای جامع صعود مریم، کلیسای شفاعت تئوتوکوس بر رود نرل و دیگر کلیساها و صومعه هارا باشکوه ساخت. تحت رهبری وی، شهر ولادیمیر بسیار بزرگ شد و استحکامات زیادی در اطراف شهر بنا شد.
شوالیه‌های سنت جان در طول کمابیش سه سده زیستن در سرزمین مقدس تجربه طولانی در ساختن دژها و استحکامات داشتند، با این حال الگوی مرجع برای ساختن استحکامات دیوارهای قسطنطنیه بود که در درازای سده‌ها، توانایی زیادی برای ایستادگی در برابر محاصره نشان داده بود.
محمد بن بعیث بن حلبس معروف به ابن‌بعیث (متوفی ۲۲۹ خورشیدی) ۲۳۵ (قمری)، فرماندار عربتبار مرند در سده دوم هجری در زمان خلفای عباسی بود. ابن بعیث از رجال دورهٔ متوکل است، حلبس پدربزرگ وی، سربازی عرب بود که بر مرند چیره شد. محمد در مرند دژ و استحکامات نطامی ساخت و در سال ۱۹۴ خورشیدی تبریز و شاهی (شهری در نزدیکی دریاچه ارومیه) را تسخیر کرد. وی در ابتدا رابطهٔ خوبی با جنبش سرخ جامگان داشت اما پس از گذشت زمانی، با بازداشت یکی از سرداران بابک به مخالفت با این جنبش برخاست. همکاری او با عباسی‌ها به درازا نکشید و در زمان متوکل به زندان افتاد و در همان‌جا درگذشت.
در دوران ساسانی، نرسه، هفتمین پادشاه از این سلسله، استحکامات نظامی در این منطقه ایجاد کرد. برخی شخصیت‌های فرهنگی و ادبی ایران در دوره قاجار هم از این منطقه بودند. نخجوان هم در سده نوزدهم و طی دو قرار داد گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شد.
این زره‌پوش‌ها با توجه به نداشتن برجک چرخان و استفاده از زره نازک تأثیر بیشتری در حالات تدافعی نسبت به نقش تهاجمی داشتند. به همین جهت مقرر گشت تنها در حالت تدافعی و پس از از بین رفتن ادوات ضد تانک دشمن، در نقش ضد تانک به کار گرفته شوند و هنگام عملیات‌های تهاجمی تنها پس از شکسته شدن خط دفاعی دشمن در خطوط بعدی و با همراهی پیاده‌نظام و سایر توپ‌های خودکششی پیشروی نمایند و هیچگاه نقش سرنیزه زرهی را نداشته باشند. در چنین عملیات‌هایی هدف اول اشتوگ ۳ جایگاه تسلیحات ضد تانک دشمن و پس از آن سایر استحکامات تلقی می‌شد. در صورت وجود مهمات کافی، اشتوگ ۳ می‌توانست حتی نقش توپخانه لشکر را نیز ایفا کند.
این استحکامات توسط شوالیه‌های مهمان‌نواز سنت جان با تقویت دیوارهای بیزانسی موجود از سال ۱۳۰۹ ساخته شدند، سالی که آنها پس از یک مبارزه سه ساله جزیره را تصرف کردند.
در طرح اولیه توخاچفسکی ارتش‌های خط مقدم با حفاظت استحکامات در غربی‌ترین مواضع، نقش نخستین لایه دفاع تاکتیکی را داشتند. وظیفه گروه عملیاتی در پشت نخستین حوزه تاکتیکی، تهاجم به جناحین دشمنِ در حال پیشروی به شرق بود تا با مستهلک ساختن آن، در زمانی مناسب سومین لایه یعنی ذخیره راهبردی در ضد حمله‌ای همه‌جانبه وارد عمل شود.