استحکام کششی

معنی کلمه استحکام کششی در فرهنگستان زبان و ادب

{tensile strength} [شیمی، فیزیک، مهندسی بسپار] بیشترین تنش کششی تحمل پذیر برای هر ماده بی آنکه گسیخته شود

معنی کلمه استحکام کششی در ویکی واژه

بیشترین تنش کششی تحمل‌پذیر برای هر ماده بی‌آنکه گسیخته شود.

جملاتی از کاربرد کلمه استحکام کششی

گرچه فلزات آنیل‌شده استحکام کششی و فشاری تقریباً یکسانی دارند، ولی اگر آن‌ها را تحت تغییر شکل پلاستیک با اعمال نیروی کششی یا فشاری قرار دهیم، به دلیل کار سختی، در جهت نیروی اعمالی استحکام‌شان افزایش یافته و در جهت عکس نیرو استحکام‌شان کاهش می‌یابد. این پدیده اولین بار توسط دانشمند آلمانی یوهان باوشینگر در نمونه‌های چدنی مطالعه شده و به نام وی اثر باوشینگر نامیده می‌شود. البته این اثر تنها به کاهش تسلیم محدود نبوده و تمام منحنی تنش-کرنش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
آلیاژهای تیتانیوم، رده‌ای از آلیاژهای سبک هستند که عنصر اصلی سازنده آن‌ها تیتانیوم است. این رده از آلیاژها علاوه بر استحکام کششی و چقرمگی بالا (حتی در دماهای زیاد)، از مقاومت به خوردگی و خزش بی نظیری نیز برخوردارند. اما هزینه بالای تولید و پردازش آن‌ها مانع از اقبال عمومی در تمامی صنایع شده و تنها کاربرد آن‌ها را به صنایع نظامی، هوافضا، برخی تجهیزات پزشکی و ایمپلنت‌ها و برخی تجهیزات الکترونیکی محدود ساخته‌است.
از طرف دیگر، خصوصیات زیر با افزایش استحکام کششی، کاهش می‌یابد، به طوری که در هنگام مهم بودن این خصوصیات، چدن‌های با استحکام کم اغلب عملکرد بهتری نسبت به چدن‌های با مقاومت بالا دارند:
استحکام تر یا استحکام قبل از پخت، می‌تواند به عنوان استحکام ماده‌ی فرآوری شده جهت تشکیل استحکام کششی نهایی تعریف شود. این استحکام معمولاً به طور چشمگیری کمتر از استحکام کششی نهایی یک ماده است. معمولاً هنگام توصیف مواد غیر متالیک مانند مواد چسبناک و الاستومر به واژه‌ی استحکام تر اطلاق داده می‌شود (مانند لاستیک). اخیراً به این واژه در کاربردهای متالوژی مانند متالوژی پودر رجوع شده است.
چقرمگی: توانایی ماده در پذیرش تغییر شکل موسان و جذب انرژی تا قبل از شکست، چقرمگی نامیده می‌شود. سطح زیر منحنی تنش-کرنش، تا نقطه استحکام کششی نشان دهنده چقرمگی ماده است. شکل زیر چقرمگی سه گروه فولاد کربنی را نشان می‌دهد.
نمایش می‌دهند. دو عامل استحکام کششی و تنش تسلیم میل‌گرد از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر مقاومت میل‌گرد است.
سرعت سرد کردن درصد فریت، مارتنزیت و سمانتیت را معین می‌کند و نتیجتاً خواص مکانیکی فولاد ازجمله سختی و استحکام کششی نیز به‌سرعت سرد کردن بستگی دارند.
یا همان استحکام کششی، ادامه دارد. در
بتن، پس از آب، پرمصرف‌ترین ماده روی زمین است. بتن پوسیده نمی‌شود و نمی‌سوزد. هزینه آن نسبتاً کم است و می‌توان از آن برای ساخت هر ساختمانی استفاده کرد، از سنگفرش‌های کم ارتفاع گرفته تا قاب‌های سازه‌ای محکم گرفته تا نماهای خارجی و پرداخت‌های داخلی زیبا. بتن همچنین تنها ماده اصلی سازه‌ای است که معمولاً در محل تولید می‌شود. بتن استحکام کششی مفیدی ندارد.
استحکام تر مواد چسبناک، توسعه‌ی اولیه‌ی استحکام پیوند یک ماده‌ی چسبناک است و این نشان‌دهنده‌ی این می‌باشد که “پیوند مواد چسبناک به اندازه‌ی کافی قوی هست که پس از زمان کوتاهی از جفت شدن مواد چسبناک وزمان زیادی پیش از به دست آمدن پخت کامل،کنترل گردد”. معمولاً این استحکام به طور آشکاری کمتر از استحکام پخت نهایی است. بیشتر مواد چسبناک معمولاً دارای استحکام تر اولیه و یک استحکام کششی نهاییِ لیست شده برای کاربردشان می‌باشند. برای مواد چسبناک خانگی، اطلاعات معمولاً بر روی بسته‌بندی نشان داده می‌شوند.