استحفاظ

معنی کلمه استحفاظ در لغت نامه دهخدا

استحفاظ. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بیاد داشتن خواستن چیزی را. یادداشت خواستن. ( منتهی الارب ). || یاد گرفتن چیزی را.( از منتهی الارب ). حفظ کردن. یاد گرفتن خواستن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). طلب حفظ کردن. || نگاهداری خواستن. نگاهبانی کردن. نگاهداری کردن.

معنی کلمه استحفاظ در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) نگهبانی خواستن . ۲ - نگهداری کردن . ۳ - یاد گرفتن . ۴ - (اِمص . ) نگهبانی ، حفظ .

معنی کلمه استحفاظ در فرهنگ عمید

حفظ کردن، نگه داشتن، نگه داری کردن.

معنی کلمه استحفاظ در فرهنگ فارسی

حفظ کردن، حفظ ونگاهداری خواستن، نگاهداشتن، نگاهداری کردن، یادگرفتن
۱ - ( مصدر ) نگهبانی خواستن . ۲ - نگه داشتن نگاهداشتن حفظ کردن . ۳ - یاد گرفتن . ۴ - ( اسم ) نگهبانی حفظ .

معنی کلمه استحفاظ در ویکی واژه

نگهبانی خواستن.
نگهداری کردن.
یاد گرفتن.
نگهبانی، حفظ.

جملاتی از کاربرد کلمه استحفاظ

در دوران مشروطه و پس از آن در محوطهٔ ارگ، بناهای دیگری شامل مدرسهٔ نجات، یکی از نخستین مدارس سبک مدرن ایران، و سالن تئاتر شیر و خورشید ساخته شده بود. در دوران پهلوی با تخریب پیوست‌ها زمان قاجار پارک باغ ملت در محوطه جنوبی ارگ ساخته شد. بنای ارگ علیشاه و محوطهٔ باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شمارهٔ ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است و نقشهٔ حریم استحفاظی قانونی و ضوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی ادارهٔ کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به آمریکایی غریبه‌های تمام‌عیار، حوزه استحفاظی و جایزه اشاره کرد.
استان کرمان راه ارتباطی ترانزیت کشور، تهران بندرعباس را به واسطه شهرستان‌های انار، شهربابک و سیرجان مرتبط می‌کند. این مسافت ۱۳۰۰ کیلومتری در حوزه استحفاظی استان کرمان ۳۲۰ کیلومتر می‌باشد که تمامی آن از اتوبان تشکیل شده‌است.
این روستا در دهستان دهشیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است. اردان یکی از روستاهای تاریخی فلات مرکزی ایران واقع در حوزه استحفاظی شهرستان تفت در استان یزد می باشد و از مهمترین آثار تاریخی این روستا می توان به قلعه اردان و قلعه باغستان و تل بهمن و تل غلی اشاره نمود.
طول راه کریق به آرموداق از نیر تا میانه حدود ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد و از این مقدار عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر باقی مانده که هشت کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان اردبیل و ۱۲ کیلومتر مربوط به حوزه آذربایجان‌شرقی است.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به سوبورا، خوش‌شانس، مکان، حوزه استحفاظی، جزیره و جنایت‌های غیرحرفه‌ای اشاره کرد.
چشمه آب مراد:یکی از چشمه‌های طبیعی آب گرم بوده که در زمان‌های گذشته مردم شهر کرمان برای درمان بیماری‌های پوستی مثل سودا به این چشمه آب گرم می‌رفتند اما متأسفانه این چشمه هم‌اکنون در منطقه استحفاظی یک پایگاه نظامی قرار گرفته و از دسترس عموم خارج شده‌است.
دکتر: فردی است به ظاهر روشنفکر و تحصیل‌کرده اما در باطن زبان‌باز و عوام‌فریب. اصلاح‌طلب است و از هر نوع انقلاب و دگرگونی‌های بنیادین وحشت دارد. می‌گوید: «به نظر بنده احتیاجات و اشکالات این محل در چند نکته خلاصه می‌شود. در درجه اول نداشتن مأمورین استحفاظی و تفکیک و تعیین محل از نظر امور انتظامی است. در درجه دوم آسفالت و ترمیم و ساختمان جاده است که مسئله رانندگی را مشکل کرده. تلفن و برق یکی دیگر از احتیاجات محل است»
بازرگان گفت: شنیدم که دهقانی بود، بسیار عقار و ضیاع و مال و متاعِ دنیاوی داشت. دستگاهی به عقود و نقود چون دامنِ دریا و جیبِ‌کان، آگنده به دفاین و خزاین سیم و زر‌، چون چمن در بهار توانگر و چون شاخ در خزان مستظهر. همیشه پسر را پندهای دلپسند دادی و در استحفاظِ مال و محافظت بر دقایق دخل و خرج و حسنِ تدبیر معیشت در مباشرتِ بذل و امساک مبالغت‌ها می‌نمودی و دوست‌اندوزی در وصایایِ او سردفترِ کلمات بودی و از اهمِّ مهمّات دانستی و گفتی: ای پسر، مال به تبذیر مخور تا عاقبت تشویر نخوری و دوست به هنجار و اختیارِ عقل گزین تا دشمن رویِ عاقلان نشوی و رنج به تحصیلِ دانش بر تا روزگارت بیهوده صرف نشود که دنیا همه قاذوره‌ای‌ست در این قارورهٔ شفاف گرفته. اگر کسی به چشمِ راست‌بین‌، خُرد در او نگرد، مزاجِ او بشناسد و بداند که آنچ در عاجلْ او را به کار آید، دوست است و آنچه در آجل منفعتِ آنرا زوال نیست، دانش.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به ببر و برف، حوزه استحفاظی، با من از عشق بگو و به کجا می‌روی، عزیزم؟ اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به هیچ ردی باقی نگذار، حوزه استحفاظی ۱۳، پرستار کودک، تنها عشق، نشانه‌گذاری‌شده، پدر متیو، تازه‌کار، در خوشی و سختی، پزشکان، قانون حقیقی، شامانکا و بچه‌ها و ماهی اشاره نمود.