استتار
معنی کلمه استتار در لغت نامه دهخدا

استتار

معنی کلمه استتار در لغت نامه دهخدا

استتار. [ اِ ت ِ تا ] ( ع مص ) در پرده شدن. ( زوزنی )( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ). در پرده پنهان گردیدن. ( غیاث ). پوشیده گردیدن. ( منتهی الارب ). پوشیدگی. اختفاء. تواری. || پوشاندن. پوشانیدن. نهان کردن. پنهان کردن. اخفاء. || پرهیز کردن. ( از منتهی الارب ). || مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد: استتار در لغت در پرده شدنست. و نزدشعراء آنست که حرفی بجهت استقامت وزن بحرفی بپوشد، مثلاً عین را الف خواند. و این از عیوبست. و مُستتر نزد نحویان قسمیست از ضمیر و آنرا مُستَکِن نیز نامند. و در ضمن معنی لفظ ضمیر شرح آن بیان گردد. ان شاءاﷲ تعالی. || استتار کوکب ؛ پنهان شدن کوکبی در وراء کوکبی دیگر.

معنی کلمه استتار در فرهنگ معین

(اِ ت ِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پوشیده شدن ، پنهان شدن . ۲ - (مص م . )پنهان کردن .

معنی کلمه استتار در فرهنگ عمید

۱. پنهان شدن، پوشیدگی.
۲. پنهان کردن.

معنی کلمه استتار در فرهنگ فارسی

درپرده شدن، درپرده پنهان گشتن، پوشیده گردیدن، پنهان شدن ، پنهان کردن چیزی ، پوشیدگی
۱ - ( مصدر ) پوشیده شدن روی نهفتن در پرده شدن . ۲ - خود را بوسایلی از دید دشمن پوشانیدن .

معنی کلمه استتار در فرهنگستان زبان و ادب

{camouflage} [علوم نظامی] استفاده از مواد طبیعی یا الکترونیکی یا مصنوعی برای پوشاندن افراد یا تجهیزات یا مکان های راهکنشی با هدف فریب دشمن

معنی کلمه استتار در دانشنامه عمومی

اِستِتار یا همرنگی ( به انگلیسی: Camouflage ) یکی از راه هایی است که برای در امان ماندن موجودات زنده و غیرزنده از دیده شدن به وسیله دشمن به شیوهٔ غیرقابل تشخیص شدن از محیط پیرامون به کار می رود. استتار به هر گونه بهره بردن یا ترکیب کردن مواد، رنگ ها، ایجاد خطای دید، و چنین چیزها که باعث پنهان شدن یا سخت تر دیده شدن جانوران یا اجسام ( دیدگریزی ) یا اینکه آنها با استتار خود را به چیز دیگری همرنگ ساخته ( محاکات ) گفته می شود. برای مثال می توان به پوست خال دار یوزپلنگ ها، لباس جنگی سربازان امروزی، بال های حشره راست بال که شبیه به برگ درخت است، اشاره کرد. رویکرد سوم، حرکت خیره کننده که بیننده را با یک الگوی آشکار اشتباه می گیرد و باعث می شود تا شیء قابل مشاهده باشد اما فهمیدن موقعیت آن لحظه به لحظه سخت تر می شود. هدف بیشتر روش های استتار دیدگریزی است. دیدگریزی اغلب به شیوهٔ شباهت کلی به پس زمینه، رنگ متضاد با کنتراست بالا، از بین بردن سایه و دورنگ بودن مانند تیره تر بودن در سطح بالایی بدن و روشن تر بودن در سطح زیرین بدن صورت می پذیرد. در اقیانوس آزاد، که هیچ زمینه ای در آن وجود ندارد، روش های اصلی استتار شفاف بودن، نقره ای بودن و دورنگ بودن است و توانایی تولید نور از جمله موارد دیگری است که برای ضد روشنایی استفاده می شود، مانند بخش زیرین بدن سرپایانی همچون ماهی مرکب. برخی جانوران مانند آفتاب پرست و اختاپوس توانایی آن را دارند تا به طور فعال الگو و رنگ پوست خود را تغییر دهند، چه برای استتار و چه برای علامت دهی. ممکن است که برخی از گیاهان برای خورده نشدن توسط جانوران گیاهخوار نیز از استتار استفاده کنند.
در طبیعت جانورانی که با محیط خود هم رنگ هستند از این روش سود می برند. مانند طرح و رنگ یکسان بدن یوزپلنگ با گیاهان زیست بومش و همرنگ شدن آفتاب پرست با محیط پیرامونش.
انسان ها نیز در دفاع نظامی از این روش استفاده می کنند. به مجموعه اقداماتی که فرد یا افراد برای در امان ماندن خود یا تجهیزات شان از دید دشمن انجام می دهند، استتار گویند. بدیهی ست دشمن نمی تواند کسی را که نمی بیند یا نمی داند کجاست، هدف قرار دهد.
اصول استتار شامل انتخاب محل، انضباط استتار و ساختمان استتار است.
انتخاب محل یا موضع یابی، انتخاب بهترین و مطلوب ترین نقطه و محل استقرار است به طوری که پنهان و مخفی کردن نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات و فعالیت ها را به بهترین وجه امکان پذیر سازد؛ بنابراین اگر انتخاب محل به خوبی انجام شود، به کارگیری و استفاده از وسایل و ابزار مصنوعی برای استتار و اختفا ضرورتی پیدا نمی کند یا این ضرورت به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. مکان یابی صحیح،
استتار (فیلم ۱۹۷۷). استتار ( لهستانی: Barwy ochronne ) فیلمی به کارگردانی کشیشتف زانوسی است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد.
استتار (فیلم ۲۰۰۱). استتار ( انگلیسی: Camouflage ) فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لسلی نیلسن اشاره کرد.
معنی کلمه استتار در فرهنگ معین
معنی کلمه استتار در فرهنگ عمید
معنی کلمه استتار در فرهنگ فارسی
معنی کلمه استتار در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه استتار در دانشنامه عمومی
معنی کلمه استتار در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه استتار در دانشنامه آزاد فارسی

اِسْتِتار (camouflage)
اِسْتِتار
رنگ ها یا ساختاری که جانور را با محیط پیرامونش هماهنگ می کند و مانع می شود جانوران دیگر آن را شناسایی کنند. استتار ممکن است با همسان شدن با رنگ زمینه، محوسایه با تیره تر شدن در قسمت بالا و کم رنگ تر شدن در قسمت پایین برای بی اثر کردن سایه های طبیعی بدن یا به شکل الگوهای نامنظمی باشد که زمینۀ اصلی پیکر جانور را قطعه قطعه می کند. استتار ماهرانه تر با تشبیه بیشتر به ویژگی های محیط طبیعی صورت می گیرد. از جمله استتار حشرۀ عصاریخت است که دقیقاً محیط را تقلید می کند. همچنین، استتار فن نظامی مهمی به شمار می آید و طی آن، برای پنهان کردن تجهیزات، سربازان یا محل از دید دشمن آن ها را تغییر شکل می دهند. برای کاربردهای نظامی، عنصری که موجب شناسایی شیء می شود، از جمله درخشش، شکل، و سایه را چنان تغییر می دهند که شناسایی شیء مشکل باشد. رایج ترین فن به کار بردن الگوی رنگ آمیزی گمراه کننده، از بین بردن درخشندگی، و ایجاد سایه های کاذب است. کاربرد چنین تمهیداتی در کشتی ها، ساختمان ها، هواپیماها و وسایل نقلیه مؤثر است. مخفی سازی موقعیت های یک منطقه غالباً با پهن کردن تور، پارچه های رنگارنگ، نی ها، شاخه ها، و دیگر مواد بر روی شیء صورت می گیرد، به نحوی که این اشیاء با الگوی زمین اطراف یک رنگ می شوند. پس از استتار محل، ابقای ظاهر آن ضروری است. این امر با تغییر منظم گیاهان سبز منطقه و برقراری انضباط در بین سرباز ناحیه صورت می گیرد تا ناحیۀ استتارشده به سبب ایجاد کوره راه های منتهی بدان آشکار نشود. در جنگ، استفاده از فنون جنگ الکترونیک، از جمله ارسال پارازیت روی رادارها، و گریز از آن ها را نیز نوعی استتار به شمار می آورند.
استتار (اخترشناسی). اِستِتار (اخترشناسی)(occultation)
در اخترشناسی، پنهان شدن موقتی یک ستاره در پشت یکی از اجسام منظومۀ خورشیدی. استتار برای فراهم آوردن اطلاعاتی از تغییر مدار و ساختار اجسام در فضا، نظیر منابع رادیویی، به کار می آید. شکل و اندازۀ دقیق سیاره ها و سیارک را هنگامی می توان پیدا کرد که باعث استتار ستاره ها می شوند. در ۱۹۷۷، حلقه های اورانوس را هنگامی کشف کردند که این سیاره ستاره ای را استتار کرده بود.

معنی کلمه استتار در ویکی واژه

پوشیده شدن، پنهان شدن.
پنهان کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه استتار

غرض آن مغرب الشمس استتار است که حق را در تعین برقرار است
نقاب یا استتار به معنای پنهان کردن یا استتار بخشی از خود به منظور هماهنگی بهتر با اطرافیانتان است. این یک استراتژی ناخودآگاه است که همهٔ انسان‌ها در حین رشد به منظور برقراری ارتباط با اطرافیان خود آن را رشد می‌دهند. با این حال، برای افراد مبتلا به اوتیسم، این استراتژی اغلب ریشه‌دارتر است و برای رفاه و سلامتی مضر است.
بسیاری از جانوران اقیانوسی که در آب شناور هستند، بسیار شفاف بوده و این توانایی به آنها موقعیت استتار شدن می‌دهد.
در جدول زیر می‌توانید دلایل مختلفی برای استتار کردن، و امتیازات بارگیری را مشاهده کنید، که نشان می‌دهد چقدر این مورد به عنوان دلیلی برای استتار در بزرگسالان اوتیستیک اهمیت دارد.
«لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً» قال ابن عباس معناه احذروا دعاء الرّسول علیکم اذا اسخطتموه فانّ دعاءه موجب لیس کدعاء غیره، میگوید تعرض سخط رسول مکنید و او را بخشم میآورید و از دعاء وی بر خود بترسید، اگر او را بخشم آرید دعاء وی چون دعاء دیگران مپندارید، و حقیقت دانید که دعاء وی موجب است و در حال اجابت آید و چون تیری سوی نشانه شود. مجاهد گفت معنی آنست که: لا تدعوه باسمه کما یدعوا بعضکم بعضا، رسول را بنام خویش مخوانید که گوئید یا محمّد یا ابا القاسم، لکن بنام تعظیم و تبجیل خوانید که یا نبیّ اللَّه یا رسول اللَّه، فاطمه زهرا او را میگفت یا رسول اللَّه، ای پدر، دیگران فرزندان و زنان و خویشان همچنین میگفتند یا رسول اللَّه، و قیل معناه اذا دعاکم لامر فعجلوا الاجابة و بادروا الیه کقوله: «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ». ثم رجع الی حدیث المنافقین فقال: «قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنْکُمْ لِواذاً» التّسلل خروج خفیا متلطفا، و اللّواذ، الاستتار بالشی‌ء، یقال لاذ بالشی‌ء یلوذ به لیاذا و لاوذ یلاوذ ملاوذة و لواذا، قال الازهری معنی اللواذ، الخلاف، ای یخالفون خلافا، کلبی گفت رسول خدا (ص) بروز آدینه خطبه کردی و در خطبه عیب منافقان گفتی، ایشان چون آن شنیدندی از راست و چپ نظر کردندی تا خود هیچکس از مؤمنان ایشان را می‌بیند یا نه، چون کسی ایشان را ندیدی پوشیده از مسجد بگوشه‌ای بیرون شدندی، رب العالمین از روی تهدید و وعید گفت: «قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنْکُمْ لِواذاً» میداند اللَّه ایشان را که پنهان در پوشیدگی بیرون میشوند و فردا جزاء ایشان دهد.
الهی چند نهان باشی و چند پیدا ؟ که دلم حیران گشت و جان شیدا، تا کی در استتار و تجلی کیبود آن تجلی جاودانی. خداوندا چند خوانی ورانی، بگداختم در آرزوی روزی که در آن روز تو مانی، تا کی افگنی و بر گیری، این چه وعده است بدین درازی و بدین دیری.
این ماهی غیرمعمول بلند قد دارای سری به شکل اسب است و به سمت بالا شنا می‌کند. بیشتر اوقات اسب‌های دریایی بدون حرکت باقی می‌مانند این حالت را به صورت گیر دادن دم چسبیده خود در لابه‌لای مرجان‌ها و جلبک‌های دریایی انجام می‌دهند و با همین حرکت در مقابل دشمنان ایجاد استتار می‌کنند. چشم‌ها مستقل از سر به طرفین حرکت می‌کنند و به این وسیله دائماً مراقب دشمنان بوده و همچنین غذای خود را جستجو می‌کنند. نوع مادهٔ این حیوان تخم‌های خود را در کیسهٔ نوع نر می‌ریزد و در همان‌جا نوزادان از تخم بیرون می‌آیند که به شکل اسب‌های دریایی کوچک هستند.
استتار فعال در چندین گروه از جانوران از جمله سرپایان نرم‌تن، ماهی و خزندگان استفاده می‌شود. استتار فعال در جانوران دو سازوکار دارد: استتار جبران نور و تغییر رنگ.
آرایش طبی بیشتر برای پنهان کردن تغییرات پوستی ناخوشایند مانند جای زخم سوختگی، سوختگی‌های شیمیایی، لکه‌های پوره، خال‌های بزرگ، خالکوبی‌های پشیمان شده یا موارد مشابه استفاده می‌شود. هزینه‌ها معمولاً توسط بیمه درمانی پوشش داده می‌شود. در این بین، به عنوان بخشی از درمان‌های پیشرونده لیزر و پیوند پوست، درمان با آن برای حل دائمی مشکلات به جای پوشاندن همیشه، غالب شده‌است. استتار فقط برای اسکارهای سرسخت و عمیق استفاده می‌شود، گاهی اوقات حتی می‌توان از پروتزهای سیلیکونی پیچیده استفاده کرد.
استتار اینجا نه بطلان و فناست بلکه خود تکمیل نور کبریاست
رنگ و طرح برخی از جانوران مشابه با بعضی از محیط‌های زیستی می‌باشد که این یکی از مولفه‌های مهم در استتار در تمام محیط‌های زیستی محسوب می‌گردد.
عزیز دو گیتی، چند نهان شوی و چند پیدا، دلم حیران گشت و جان شیدا، تا کی این استتار و تجلّی، آخر کی بود آن تجلّی جاودانی، اشارتست این که دوستان را از انوار آن اسرار و روایح آن آثار امروز جز بویی نیست و جز حوصله محمد عربی (ص) سزای آن عیان نیست، اوّل اشارت فرا راه معرفت اهل خصوص کرد که نظر ایشان بذات و صفات است و آن را عالم امر گویند، آنکه راه معرفت عامه خلق بخود پیدا کرد دانست که نظر ایشان از محدثات و مکوّنات و عالم خلق در نگذرد، گفت: «اللَّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها» آسمان و زمین و برّ و بحر و هوا و فضا عالم خلق است، میدان نظر خلایق و آن را نهایت پدید و جایز الزّوال است. اما عالم امر روا نبود که آن را نهایتی بود، که آن واجب الدّوام آمد و مرد تا از عالم خلق درنگذرد، بعالم امر راه نیابد. جوانمردانی که نظر ایشان در عالم امر سفر کند، ایشان اوتاد زمین‌اند، چنانک این کوه‌های عالم از روی صورت زمین را بر جای دارد، ایشان از روی معنی عالم را بپای دارند، فبهم یمطرون و بهم یرزقون، اینست که ربّ العالمین گفت: «وَ هُوَ الَّذِی مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِیها رَواسِیَ» از روی اشارت برمز اهل حقیقت می‌گوید: هو الذی بسط الارض و جعل فیها اوتادا من اولیائه و سادة من عباده الیهم الملجأ و بهم الغیاث.
ولا استدارت لها شمس علی قمر ولا استتارت دراری تلکم الشعل
عزیز دو گیتی چند نهان باشی و چند پیدا، دل حیران گشته و جان شیدا، تا کی ازین استتار و تجلّی آخر کی بود آن تجلی جاودانی، چند خوانی و چند رانی، بگداختم در آرزوی روزی که در ان روز تو مانی، تا کی افکنی و برگیری، این چه وعد است بدین درازی و بدین دیری؟ گفتا بسرم الهام دادند که با یزید خبر نداری که باین طائفه گوشت بی‌جگر نفروشند و در انجمن دوستی جز لباس بلا نپوشند، بگریز اگر سر بلا نداری و رنه خونت بریزند. بو یزید گفت: در بستاخی بیفزودم و به بیخودی گفتم: الهی! من گریختم لطف تو در من آویخت، آتش یافت بر نور شناخت کرم تو انگیخت، از باغ وصال نسیم قرب مهر تو انگیخت، باران فردانیّت بر گرد بشریّت فضل تو ریخت.
انضباط استتار عبارت از کارهایی است که ظاهر طبیعی یک منطقه را تغییر داده یا موقعیت افراد و تجهیزات را بدون اینکه حتی دیده شوند برای دشمن آشکار می‌سازد. رعایت شدید و قاطع و دقیق انضباط استتار به صورت فردی و گروهی دومین اصل و شرط اساسی دستیابی به استتار و موفقیت در آن است.
تا عنایت خواست سازد آشکار از حجاب استتاران تنگبار
زره‌پوش‌های اشتوگ ۳ در میدان‌ها نبرد بسیار مؤثر حاضر شدند و در تمامی جبهه‌ها از روسیه و شمال آفریقا تا جبهه غربی و ایتالیا به عنوان توپ تهاجمی و زره‌پوش ضدتانک خدمت کردند. این زره‌پوش‌ها با حضور در کنار قوای پیاده بر روی آن‌ها نیز تأثر گذار بودند. به جهت ارتفاع کوتاه، استتار و پنهان کردن اشتوگ ۳ عملی راحت و هدف قرار دادن آن کاری دشوار بود. البته زره نازک سقف، اطراف و بخش پشتی بدنه، نقصان دایره دید (بخصوص در برابر مین‌ها و موانع)، قوس بالای شلیک و فقدان تسلیحات دفاع نزدیک (در نمونه‌های اولیه) این زره‌پوش را به حضور نیروهای پیاده در اطراف آن وابسته و در نبود آن‌ها آسیب‌پذیر می‌کرد.
و بدان که ادب را سه درجه است. درجه عام و درجه خاص و درجه خاص الخاص. درجه عام اشتهار است: درجه خاص استتار است، درجه خاص الخاص انکسار است.
استتار جبران نور نظامی برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم برای استفاده دریایی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات اخیر با هدف دستیابی به دیدگریزی با استفاده از دوربین‌ها برای درک زمینه قابل مشاهده و کنترل صفحات اثر پِلتیِه یا پوشش‌هایی که می‌توانند ظاهر آنها را تغییر دهند انجام شده‌است.
لطفت اگر به پشه ناچیز پر دهد عنقابه پشت قاف عدم جوید استتار